Jump to content

Hva er reglene for båthenger og klasse B førerkort

Gustav Mahler

Recommended Posts

Hengerens tillatte totalvekt kan ikke overskride bilens egenvekt med fører. Dette er et krav som må være oppfylt i tillegg til at bilens tillatte totalvekt pluss hengerens tillatte totalvekt må være mindre enn 3500 kg.

Ja, har aldri sagt noe annet.. Referte bare til et innlegg der det ble summert egenvekten til bilen + totalvekt til hengeren.

Det var denne feilen jeg presiserte. :smash:

Båter: Ibiza 22 Weekender,Ibiza 26 Touring, Bavaria 32 sport, Yamarin 80 DC, nå til salgs

Ja, har aldri sagt noe annet.. Referte bare til et innlegg der det ble summert egenvekten til bilen + totalvekt til hengeren.

Det var denne feilen jeg presiserte. :smash:

Ooops... jeg må visst begynne å lese hva jeg argumenterer mot :blush:

Sorry, jeg skal heller krangle med noen er jeg er uenig med :cheers:

Et fyselig, humsk, hyrlig, smakelig, forskamma og behøvla tyske

med fattelig mange bønhørlige lemper. Bruker kun kvemsord på BP!

Dette med hastigheten med og uten brems synes jeg er sykt. Minimumshastigheten på en motorveg er 60 km, d.v.s at det er lov å kjøre henger uten brems der når lasten er over 300 kg i 60 kg. Er ikke det litt farlig?

Det er ingen nedre hastighetsbegrensning på motorvei.

Det er derimot en begrensning i hvor høy konstruktiv hastighet et kjøretøy må ha for å få kjøre på motorvei, denne er 40.

Skjønnte jeg dreit meg ut der for jeg hentet datane mine fra Østrike på den. Men alikevel, så har jeg lov å kjøre i 60 km med henger uten brems. Synes dette er farlig.

Men som et tillegg til fjordgrynt. Påhengsmotorer stikker gjerne utenfor i lenge, er det greit kun å merke den med gult og rødt bånd?

Eneste miljøvennlige er å kjøre grønt, host..hark <Gjør det ordentlig eller gi faen!> -->Vinner av OT-Entusiast 2011<--

Enig med Anonym. Du uttrykte deg klart som blekk, men det du skrev var altså feil. Aktuell totalvekt har ingenting å si for hva du har lov å trekke når du ikke har en E bak B'en i førerkortet. Da er det tillatte totalvekter som gjelder.

Hvis dette er riktig, så tok jeg nok feil ja.... beklager.

Så hvis man har førerkort klasse B så er det altså tilhengerens totalvekt (ifg. hengerens vognkort) det legges vekt på hvis man blir stoppet i kontroll?

Men hvis man har førerkortklasse BE så er det hengerens vekt i ØYEBLIKKET som teller?

Forutsettningen er sef. da at den totale vogntogvekten ikke overstiger det som står i bilens vognkort og eller bryter andre regler.

Var en her som virket bekymret forde jeg ikke kunne innrømme at jeg tok feil...

Hvis det er slik jeg blir oppfattet her i forumet av noen så beklager jeg det. Jeg har altså overhodet ingen problemer med å innrømme mine feil. Så fremt det hljoen her skriver er riktig naturlighvis.

Er jo ikke til å bli klok på disse skriveriene til Statens Veivesen.... (nei... jeg legger ikke skylden på dem)

BÅT: 2008 Askeladden 535 Bowrider - Mercury Optimax 115HK. Ballistic stålpropell - Navmann 6500

Dette med hastigheten med og uten brems synes jeg er sykt. Minimumshastigheten på en motorveg er 60 km, d.v.s at det er lov å kjøre henger uten brems der når lasten er over 300 kg i 60 kg. Er ikke det litt farlig?

Tror det er enda farligere å kjøre over 60 uten brems. Misforstod jeg deg ?

Men jeg skal ikke si at jeg ikke har gjort det :(

Noen som vet hva en GH14 med 2-takter 9.9 veier ?

Er redd for at det blir over 325 kg sammen med hengeren....

Vifa - Bruce Roberts 35

Tidligere: EOS - Tidligere Vifa/Fryd - en fungerende Maxi 77
Mitt andre prosjekt: Den grønne bie - En ikke helt standard Land Rover Discovery

Nå er lovlig hengervekt blitt klart, og vedtatt i denne tråden.

Men det er blitt belyst et annet problem, nemlig bredde.

Er det noen som har tatt tak i dette og fått disp til og kjøre med en båt som stikker litt utenom tillengeren?

Må det dispen gis til vær tur?

Kan det gå å få tilhengeren godkjent til mere bredde en det den var lagdfor ifra fabrikken?

Tenker da i førsteomgang å forlenge/bredde markeringlysene?

Noen tips og råd? Utenom å bytte båt da.

Tror det er enda farligere å kjøre over 60 uten brems. Misforstod jeg deg ?

Men jeg skal ikke si at jeg ikke har gjort det :(

Noen som vet hva en GH14 med 2-takter 9.9 veier ?

Er redd for at det blir over 325 kg sammen med hengeren....

Ja, er nok farlig å kjøre over 60 km også.

Tanken var å få en som ligger laaaangt over f.eks 90 km og ser deg for sent rett i hekken.

Mange av disse også

Er nok best å kjøre en slik henger i rushtiden da hastighetene uansett er lave.

Redigert av POLARN (see edit history)

Eneste miljøvennlige er å kjøre grønt, host..hark <Gjør det ordentlig eller gi faen!> -->Vinner av OT-Entusiast 2011<--

Når det gjelder bredde har jeg hørt mange som setter på markeringslys som stikker ut fra hjulbuene, og som blir laget slik at de blir noen cm breiere enn båten.

Om det holder å bygge om eller om du i tillegg må vise hengeren for å få ny bredde skrevet inn i vognkortet skal jeg ikke uttale meg om.

Dette gjelder selvsagt så lenge man holder seg under 250 cm.

En ting å virkelig merke seg mtp. campingvognregelen, er at det er tillatt totalvekt for bilen, + tillatt totalvekt på hengeren, som ikke kan overstige 3500kg.

Dette vet jeg at veldig mange tar feil av - jeg gjorde det selv en god stund.

Det vil si at min CR-V (med egenvekt på 1610kg og tillatt totalvekt på 2160 kilo) maksimalt kan kjøres med henger med tillatt totalvekt 1340kg hvis føreren mangler E i førerkortet.

Redigert av tjeh (see edit history)
Confirmation Bias - Hvis du mener du ser ting klart, har du ikke sett godt nok etter.

Ang. merking og bredde finnes denne lovdata linken.

Slik jeg forstår det kan båten stikke 15 cm ut på bredden iforhold til hengeren og stikke 1m ut bak på hengeren uten krav til merking.

Tolker det slik at 15 cm er kun på en side, slik at hvis hengeren din er f.eks. 2.10 bred, kan båten være 2,40 bred og stikke 1m ut bak på hengeren uten merking.

Redigert av Lagavulin (see edit history)

Båter: Ibiza 22 Weekender,Ibiza 26 Touring, Bavaria 32 sport, Yamarin 80 DC, nå til salgs

Det står tillat vogtogvekt i vognkortet på de fleste biler.

Her blandes det kort igjen:

dette er igjen en HELT annen problemstilling, man MÅ skille mellom KJØRETØYFORSKRIFTEN og FØRERKORTFORSKRIFTEN når man ser på dette.

En gitt bil har lov til å trekke en stor henger med meg som fører, siden jeg har BE. Med en annen fører, som ikke har BE, blir dette ulovlig.

Bilen er den samme, hengeren er den samme. Førerkortet er forskjellig.

Suzuki

No boat needed..

Vegvesenet har skrevet dette ut ganske så oversiktlig.

http://www.vegvesen.no/Forerkort/Om+forerk...indre+tilhenger

Campingvogn-regelen

Det kan være tilstrekkelig å ha klasse B for å trekke en tilhenger med tillatt totalvekt over 750 kg. Første vilkår er at tilhengerens tillatte totalvekt ikke overskrider bilens egenvekt med fører (75 kg), og annet vilkår er at bilens tillatte totalvekt og tilhengerens tillatte totalvekt til sammen ikke må overstige 3500 kg. Den laveste vekten etter utregingen av de to vilkårene, tilsvarer høyest tillatt totalvekt for tilhengeren. Tillatte totalvekter og bilens egenvekt finner du i egne rubrikker i vognkortene til bilen og tilhengeren.

Confirmation Bias - Hvis du mener du ser ting klart, har du ikke sett godt nok etter.

Hei Jeg hiver meg på denne diskusjonen :)

Jeg har nettopp satt fast en gjeng på vegvesenet anngående henger som skulle lastes med en utrigger til flytebrygge.

BE sertifikat, da kan du trekke det som står i vognkortet.

Oppsummert så er det tre regler for B:

Totalvekt 3500 kg - Dette gjelder aktuell vekt (Øyeblikksvekt).

Det vil si at min Caravelle som veier ca 2600 kg maks kan ha 900 kg total hengerlast.

Vognkortet sier at jeg kan trekke 2500 kg, men den regelen blir overstyrt av totalvekt.

Tilhengerens tillatte totalvekt skal ikke overskride bilens egenvekt med fører

- Det vil si at jeg kan trekke en henger som har tillatt totalvekt opp til 2600kg

Oppsummert :

Jeg kan trekke maks 900kg Aktuell last med bilen (Det står aktuell last på vegvesen sine sider, og er også eksempler på dette nedert på venstremenyen). Dette på grunn av regel for maks 3500 kg totalvekt.

Jeg kan trekke en tom eller delvis lastet båthenger med tillatt totalvekt på hele 2600kg

(Vi har også en mye mindre bil, den kan trekke 1500 kg :) )

For ordens skyld:

Maks hengerlast for sertifikat B:

1750 kg dersom bilens egenvekt med fører er 1750 kg

En ting å virkelig merke seg mtp. campingvognregelen, er at det er tillatt totalvekt for bilen, + tillatt totalvekt på hengeren, som ikke kan overstige 3500kg.

Dette vet jeg at veldig mange tar feil av - jeg gjorde det selv en god stund.

Det vil si at min CR-V (med egenvekt på 1610kg og tillatt totalvekt på 2160 kilo) maksimalt kan kjøres med henger med tillatt totalvekt 1340kg hvis føreren mangler E i førerkortet.

Du kan trekke 1610 kg med brems du, da dette kun blir 3220 kg og henger ikke overstiger bilens egenvekt med fører.

Men da mener du at teksten fra vegvesenet er feil? De sier at 3500-grensverdien handler om bilens og tilhengerens tillatte totalvekter, dvs ikke bilens egenvekt.

Det er forøvrig helt logisk at maks-vekta til bil+henger skal beregnes ut fra maksvekt på begge og ikke minimumsvekt på den ene. Med B skal man ikke kjøre med henger der bil+henger på noen måte kan komme over 3500kg.

Sitatet fra vegvesenet: Det kan være tilstrekkelig å ha klasse B for å trekke en tilhenger med tillatt totalvekt over 750 kg. Første vilkår er at tilhengerens tillatte totalvekt ikke overskrider bilens egenvekt med fører (75 kg), og annet vilkår er at bilens tillatte totalvekt og tilhengerens tillatte totalvekt til sammen ikke må overstige 3500 kg. Den laveste vekten etter utregingen av de to vilkårene, tilsvarer høyest tillatt totalvekt for tilhengeren. Tillatte totalvekter og bilens egenvekt finner du i egne rubrikker i vognkortene til bilen og tilhengeren.

Redigert av tjeh (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...