Ariel og Fumle Startet 19.August.2009 Del på Facebook Startet 19.August.2009 Etter et par prøvesesonger med egen familie (uerfaren kone, men utrolig lettlært!!! og 2 barn på 4 og 7) i egen motorbåt ønsker vi større båt ! ( ikke noe bombe..) Er blitt anbefalt av mange å se på seilbåt som alternativ til motorbåt, med argumentet; "mye for pengene" . Har ingen seilerfaring, oppvekst og egen bruk har bare vært i motorbåt. Jeg klarer selvsagt å kjenne igjen en seilbåt når jeg ser en , men det er nesten det eneste også. Liker å lære og ser gjerne at jeg vil like å seile. Vi har nå en motorbåt: FM 31 33´ fots (med badeplatform) som har vært super for oss, men fotsyka har truffet oss og vi vil øke innsatsen på båt. Vi har gjort følgende registreringer/vurderinger omkring ønsker av båt uansett type; Fart: ikke så viktig å kjøre fort. Vi registerer at seilbåter bærer seg godt i sjøen også i lav fart og at motorbåter oftere tyr til økt fart for "å ta" sjøen mer behagelig. Bør helst ikke stikke for dypt. Vi ser at sammen med seilbåter blir flere flotte steder utilgjengelige pga dybde(kjølen) og masta. Badeplatform som det kan være et par stk på uten å trø på hverandre. Gjerne enkel løsning for lettbåt. Har nå daviter til lettbåten vår. Stor cocpit: Dvs at vi vil kunne styre under kalesja. Vi orker ikke å måtte kle oss for storm når vi skal kjøre, om det regner eller ikke. Samtidig kunne bruke den som spisested til 4-6 stk. m.m på kvelder o.l uten å alltid måtte krype ned i "kjelleren", siden vi liker å ha god sikt rundt oss. ( slik det funker på de fleste motobåter). Derfor ønskelig med varmeuttak også ute i cocpit. Seilbåter er godt isolerte og kan brukes i dårlig vær ( Både sjø og kulde) og trenger lite varme for å kunne oppholde seg nede i "kjelleren"+ at det er veldig romslig nede . Ikke bare byssa som er trang og helt isolert fra sosial kontakt, som ofte er tilfelle i motorbåter som har byssa nede. Hva slags seilbåt( om det er noen?) i størrelse 36-45 vil passe våre ønsker? Kommer ikke på mer... er det noe jeg bør ha med så gjerne kom med det! Takker for alle forslag og tips! Sitér dette innlegget Link to post
Framtia Svart 19.August.2009 Del på Facebook Svart 19.August.2009 (redigert) Den minste båten som oppfyller alt dette er Dufour 385GL.... (men jeg er ikke helt objektiv). Av større båter ville jeg sett på Jeanneau 40.3, Oceanis 40 eller bavaria 42. Redigert 19.August.2009 av Framtia (see edit history) Sitér dette innlegget Framtia på AIS Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post
SRA Svart 19.August.2009 Del på Facebook Svart 19.August.2009 Du er nok på jakt etter en båt av en av masseprodusentene, de er nok best på de tingene du vektlegger. Tenker da på merker som Bavaria; Jeanneteu og Benneteu , de fleste av disse har også et forhandlerapparat som også taler campingseilernes språk. Er selv i kategorien campingseiler og mitt valg falt på Bavaria, men kunne like fort blitt en av de to andre nevnte. Litt vanskeligt å anbefale mer konkret da du ikke oppgir noe prisleie du ønsker å legge deg på. Sitér dette innlegget Link to post
Wasco Svart 19.August.2009 Del på Facebook Svart 19.August.2009 Du skriver; Stor cocpit: Dvs at vi vil kunne styre under kalesja. Vi orker ikke å måtte kle oss for storm når vi skal kjøre, om det regner eller ikke. Samtidig kunne bruke den som spisested til 4-6 stk. m.m på kvelder o.l uten å alltid måtte krype ned i "kjelleren", siden vi liker å ha god sikt rundt oss. ( slik det funker på de fleste motobåter). Derfor ønskelig med varmeuttak også ute i cocpit For å unngå dette problemet synes jeg du burde vurdere en motorseiler De fleste motorseilere har innvendig styrepossisjon, og ofte er det også en sittegruppe inne i styrhuset. Selvsagt går dette litt utover uteplassen som da blir mindre. Men med alt det dårlige været vi har i Norge, så kan det være fint å ha en inneplass, uten å måtte krype ned i båten... også slipper du å sitte ute i "telt" når det regner og blåser... Sitér dette innlegget Hils på Sophie Mitt prosjekt Link to post
Sun Flyer Svart 19.August.2009 Del på Facebook Svart 19.August.2009 Her er et par alternativer: Oceanis 411 Kjempegod campingvogn. Mye for pengene her. Sun Odyssey 43ds Flott seiler/campingvogn med dekksalong. Veldig mye for pengene. Eventuelt kan du kline til og kjøpe denne katamaranen. Det blir dyrere, men mye plass både ute og inne. God sikt innenfra som ved motorbåter. Sitér dette innlegget Motorbåt er harry - A. Rosèn Link to post
Ariel og Fumle Svart 19.August.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 19.August.2009 Her er et par alternativer: Oceanis 411 Kjempegod campingvogn. Mye for pengene her. Sun Odyssey 43ds Flott seiler/campingvogn med dekksalong. Veldig mye for pengene. Eventuelt kan du kline til og kjøpe denne katamaranen. Det blir dyrere, men mye plass både ute og inne. God sikt innenfra som ved motorbåter. Takker for tips. Det er nok ikke tvil om at det er Campingvogntype vi er ute etter. Prismessig ligger vi i området som de to første du nevner. Er det noe vi bør sjekke eller være obs på ved en evt overgang til seilbåt som må eller bør tenke på/vurdere? Sitér dette innlegget Link to post
olews Svart 19.August.2009 Del på Facebook Svart 19.August.2009 (redigert) Vi vurderte motorseiler når vi kjøpte Sirius i 2004, med to små barn (i dag 6 og 9) så blir det ikke så mye kryss og mye motor, seiler gjør vi mest på slør. En motorseiler er mye bedre campingbåt enn en seilbåt. Alle de kriteriene du lister opp heller veldig mot en motorseiler. En bonus er også et de ikke så populære og dermed litt billigere. Finn kode : 18342227 17716967 18558484 pluss mange andre. Den siste er HR som er Orust kvalitet. Veldig mye båt for pengene med disse her. Ole Redigert 19.August.2009 av olews (see edit history) Sitér dette innlegget Ole S/Y Algol Link to post
Ask Svart 19.August.2009 Del på Facebook Svart 19.August.2009 Eg er samd med Sun Flyer og meinar at ein katamaran oppfyller alle krava du stiller i innlegget. Då får du òg to badeplatformer... Eg er partisk fordi eg har storesystera til båten S F tilrår. Ask Sitér dette innlegget Link to post
Ariel og Fumle Svart 20.August.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 20.August.2009 Takk for innspill. Er det noe spesielt med de nevnte båttypene vi bør være obs på? Årstall byggeår før /etter, motorvalg, seilvalg m.m Sitér dette innlegget Link to post
Sun Flyer Svart 21.August.2009 Del på Facebook Svart 21.August.2009 På jeanneauen sjekker du alt som står på utstyrslisten virker. Det skal ikke være krakkelleringer rundt kjølbolter. De store vinduene skal være tette. Yanmaren er kjempesolid, har maken selv. På oceanisen sjekker du volvoen for oljelekkasje og generelt at alt virker. Legg merke til at jeanneau'en har rullemast mens oceanisen har vanlig storseil. Det er litt mer mikkmakk med rullemast, så dette må du teste. Selv foretrekker jeg konvesjonelt storseil. Generelt syns jeg det er lurt å sjekke båter som som er mye brukt nøye. Da får du inntrykk av om kvaliteten er bra. En båt som er veldig lite brukt er mye vanskeligere å vurdere. Sitér dette innlegget Motorbåt er harry - A. Rosèn Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.