Jump to content

Farlig å ha maks turtall over lengre tid på Suzuki DF 90?


Nor-Oles

Recommended Posts

Hei.

Har en Skibsplast 605 med Suzuki DF 90 2001mod.

Hadde en tur/retur på tirsdag fra Stavanger til Nedstrand (ca 23n/mil en vei).

På turen bort var det ikkje en bølge å se å maks fart var ingen problem.

Men det jeg lurer på er om motor kan ta skade av og ligge rundt 5500 rpm over tid?

Hvilke turtall er å foretrekke over lengre turer.

Ved 5500 rpm klarer den ca 32knop.

 

Takker for alle svar.

Link to post

Ingen motor bør kjøres på maksturtall over tid. Det vil kunne medføre unødig hard slitasje,som vil redusere levetiden betraktelig. Selv ville jeg ikke oveskredetet 5000 rpm.

 

Men den værste synden mange gjør er at de ikke lar motoren bli skikkelig varm før det gasses på, det medfører uhorvelig mye slitasje. La motoren rusle på lavt turtall i min. 10 min før hard bruk..

Link to post

Moderne utenbordsmotorer er i utgangspunktet laget for å takle høye turtall uten å slites i stykker.

Imidlertid er viktig at du har propell som gir riktig belastning / turtall.

Jeg anbefaler deg å ringe teknisk ansvarlig hos importøren eller allerhelst et stort verksted som reparerer det aktuelle merket i stort antall.

Jeg gjør alltid det når jeg skal kjøpe et dyrere produkt, alt fra vaskemaskiner til biler og båter.

Det er utrolig hva service-folk kan inneha av nyttig informasjon, bl.a om når en viktig endring på motoren er innført.

Oppgi årstallet og antall gangtimer. Service-historien er jo også viktig når man skal vurdere slikt.

Oljemolekylenes smøringsevne brytes fortere ned enn i bilmotor pga den kontinuerlige belastningen (på høy fart).

Altså er det viktig at intervallene for oljeskift er fulgt. Er med vilje litt rund i svaret, men pleier å legge meg på et turtall som høres bra ut(!)

Så kan man saktens diskutere hvor mye det er verdt, men følelsen til båtfører er vel også viktig...

Redigert av småbåtentusiasten (see edit history)
Link to post

Tekniske data for DF90 sier anbefalt turtall 4500-5500rpm. I så fall ligger du helt i øvre grense her. Jeg mener å ha lest at DF90 har maksturtall på 5600rpm. Når det er sagt, så er jo DF115 akkurat samme motor, bortsett fra kamaksel og programmering av innsprøytning. DF115 har anbefalt turtall 5000-6000rpm. Således kan jeg ikke tro at det skulle kunne være noe skadelig for motoren og gå på 'maks' turtall, da dette ligger 500rpm under hva en DF115 har som maks. DF90 kan vel ansees å være en nedtrimmet DF115.

(Merk. Dette er bare 'synsing' fra min side. Jeg har forøvrig DF90 på Skibsplast 655)

 

mvh

HC

Link to post

Takker for alle svar.

 

Jeg er veldig påpasselig at motoren alltid blir varm før jeg drar på.(min 10min)

Alltid kjekt å holde god fart når været tillater det, men skal holde meg på ca 5000rpm ved lengre kjøring da bør jeg vere sikker.

Hørtes ikkje ut som om moteren hadde vondt av maks drag men sant at alt slites mer ved hardere kjøring.

Link to post

motoren har turtallsperre, og vil blinke rødt i instrument om du treffer den. treffer du den ikke... så er det ingen fare.

 

om dere leser spec på flere motorer ser dere oppgitt hvor mange timer en maskin kan gå på fullt øs på 1 døgn, på noen motorer må du faktisk bare dra av hastighet noen få minutter på 1 døgn! husk at i andre land med flatere sjø og lengre avstander kjører man slikt fullgasskjøring mye oftere og lengre.

 

og ja som det nevnes, man gasser ikke fullt før man har driftstemp på tingene.

Redigert av andersb (see edit history)
Link to post

Hvis man skal forsøke å se hva som fungerer i racing (som er topp turtall hele tiden) så er det "ingen" som bruker Suzuki.

Uten å navngi noen forespurte jeg en på høyt teknisk nivå hos Erling Sande om råd i forbindelse med forestående kjøp av motor til en V50-klasse båt. Regnet med at han ville si hvilken Suzuki-modell jeg skulle velge, men neida. Han anbefalte Yamaha eller Mercury(dette var ingen "offisiell" samtale, bare vennskapelig rådslaging). Yamaha'en var minst skruing, Mercury'ene gikk best jevn over, og Tohatsu var bra når de var bra. Suzuki tålte ikke den slags kjøring. Flere hadde prøvd, men byttet til Yamaha, Mercury eller Tohatsu.

 

Nå gjaldt dette 50Hk totakt, men det kan være du skal være litt mer forsiktig med å presse dem over lengre perioder.

 

Jeg har ikke noe imot Suzuki, og synes firetakteren deres går fint og de får mye skryt. Men det murrer litt langt bak i ryggraden når de ikke tåler løpskjøring mens andre tåler sesong etter sesong.

Redigert av Honduras (see edit history)
Link to post
Hvis man skal forsøke å se hva som fungerer i racing (som er topp turtall hele tiden) så er det "ingen" som bruker Suzuki.

Jeg har ikke noe imot Suzuki, og synes firetakteren deres går fint og de får mye skryt. Men det murrer litt langt bak i ryggraden når de ikke tåler løpskjøring mens andre tåler sesong etter sesong.

 

Ja, nå får du nok Suzuki menigheten på nakken `Honduras` :lol: Som du sier er det ved løpskjøring motorene får vist hva de står for og Tohatsu og Mercury dominerer denne sporten omtrent totalt. :flag:

Link to post
I manualen til vår Johnson står det at man bør variere turtallet minst hvert 10 min.

Det er vel helst under innkjøring..? 

 

 

Ellers, hadde det ført til unormal slitasje å kjørt på maks anbefalt turtall over lengre tid, så hadde instruksjonsbøkene vært fulle av advarsler mot det. 

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Dessuten stemmer det vel ikke helt at racingmotorer går på samme turtall hele tiden. Turtallet varierer vel oft grunnet svinger, bølger og andre påvirkninger?

 

Du kan jo sjekke denne videoen som er av samme båt og motor som jeg hadde (Dalla Pieta 16'/ Mercury 50 totakt) og tippe hvor mange ganger han slipper gasspedalen. Neppe så mange gangene (spol fram til 29sec ut i videoen). Og se på julinga motoren får. Og dette er i nærmest "flatt vann". Savner den båten når jeg ser gutta kjører. Gocart på sjøen :cool:

 

Redigert av Honduras (see edit history)
Link to post

Kul video, barnehagegutten i meg våkner når jeg ser sånt ;-)

 

Tilbake til saken, innen det hadde gått to minutter så jeg to ganger han må ha sluppet gassen. Eller så har helikopteret gitt på akkurat i det båten begynner å wobble. Utrolig hvor lenge 10 minutter egentlig er, ikke sant? Videoen er jo på 9,29.

Link to post

Hva er egentlig faren ved turtall over "lenger tid"? Vi kan vel alle være enig om at en frisk motor iallefall bør klare 15-30 min på høyt turtall, f.eks. oppgitt anbefalt turtall, 5000-5500. Etter såpass lang tid ved den belastningen vil vel motoren være så gjennomvarm som den kan få blitt, og kjølingen holder temperaturen riktig. Det som eventuelt kan fortsette å stige i temp utover dette er mindre sentralt plasserte ting i motor, som ledninger, hjerner etc., men det er ikke relevant. En moderne god olje mister vel heller ikke smøreevne av minutter/timer i godarbeidstemperatur? Så lenge ikke oljen blir overopphetet bør den smøre like godt.

 

Så hva er faktoren som skal knekke en motor etter, si to timer, men ikke etter 20 minutter?

 

Bør vel heller ikke henge seg for mye opp i om det er 5000 eller 5500, man bør heller legge merke til når motoren jobber lettest.

Link to post

ett eksempel... gm lanserte sin nye 640hk motor ls9, den ble da kjørt i benk med simulering fra 24 timers løp, dvs full gass, brems, giring osv. holdt utmerket, så dro de ut og kjørte flere løp med den tilsvarende lengde, også uten problemer, dette er vanlige produksjonsmotorer som selges til forbrukermarkedet.

 

porsche, på en kliss ny motor er den ferdig innkjørt og maskinert med stor presisjon, utover at du skal ha varm motor er det bare å gasse på fra starten. (sitat når motor ble skiftet på garanti i tyskland grunnet legeringsfeil og vi var bekymret for kjedelig tur hjem)

 

de fleste dyrere biler blir motorene kjørt i benk og testet at alt fungerer tilfredstillende da toleransekrave, og krav fra forbruker er relativt høye hva ytelse angår, og lite forståelse for driftsavbrudd.

 

norge er ett land der vi sjelden har full gass så lenge hva bil anngår, men se på tyskland, selv svette biler med små R4 2liters og nedover klarer jo fint over 200kmh, men de ligger og pusher stram wire mye.

 

som sagt før i tråden, i andre land har de lange strekker og flate vann, selvfølgelig kjører man full gass over lengre perioder.

 

denne motoren har mye sensorer, og vil som sagt trekke ned turtallet om noe skulle gå galt. tut & kjør! :)

 

som en morsom ting er eldre mercury med efi mappet bra på full gass, litt rikt på tomgang men funker, mens i mellomregisteret går så magert at de ofte ryker.

Link to post
norge er ett land der vi sjelden har full gass så lenge hva bil anngår, men se på tyskland, selv svette biler med små R4 2liters og nedover klarer jo fint over 200kmh, men de ligger og pusher stram wire mye.

 

 

Men ta en norsk litt daukjørt bil og tyn den på autobahn noen timer i strekk, da har jeg hørt det kan oppstå problemer... :confused:

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post

"Daukjørte" motorer mener jeg, bør tas rolig varierende en god stund i tid. Til man kjenner at den er blitt sprekere.

Før man bruker de opp dit rpm-skala starte på rødt. Tar man slike å gyver i vei, "blir det som regel noe problemer".

Hvor ofte får man til å kjøre fort opp mot maks lenge... fint lite på bil, ikke er det lov etter veien og direkte farlig er det å.

Men å bruke motoren opp mot rødskalaen klare man ofte om man vil.

Og man er jo ikke der lenge, så det blir variert kjøring med maskineriet som det skal tåle.

 

Båtmotor også, har leste om en del her inne som aldri kjøre maks og ekstermt sjelden, synes det er litt feil. Da det fort kan bli noe lite varierende belastning på motoren og ikke langt unna det rpm området da den ikke jobber så uanstrengt.

Er maks xxxxrpm så tåler det å gå xxxxmaks, desuten gjelder her også... at med hvermansen så går det ikke lang tid før man må dra av litt på det ujevne umilde havet.

 

Det jeg mener er viktig er at maskineriet bør uansett ha normal drifttemp før høye rpm og høye belastninger, samt etterpå bør også maskineriet få tid til å roe seg ned og oppnå normal drifstemp og gange.

Redigert av KenBjork (see edit history)
Link to post
Men ta en norsk litt daukjørt bil og tyn den på autobahn noen timer i strekk, da har jeg hørt det kan oppstå problemer... :confused:

 

du har forsåvidt delvis rett, men mye skyldes dårlig vedlikehold og lang intervall på oljeskift osv. lånte en 316 som vi kjørte tur retur berlin full gass og den gikk 20kmh mere på topp etter noen timers pisking. ellers er jeg mye nedover der og kjører og har sjelden hatt problemer, dog lider hverken mine båter eller biler av daukjøring.

 

i en båtmotor har man også uendelig mye større kjøleressurser enn man har tilgjengelig i bil, så problemer med varmt kjølevann, varm olje osv er ikke der i samme grad.

 

 

tut & kjør full gass sier jeg bare :) men som det nevnes, varm den opp først, og la den få summet seg litt etterpå, full gass på kald motor, og kutte den tvert etterpå er absolutt ikke heldig.

Link to post
Men ta en norsk litt daukjørt bil og tyn den på autobahn noen timer i strekk, da har jeg hørt det kan oppstå problemer... :confused:

ja dette stemmer men det er fordi oljenivået kan synke drastisk. Dette fordi de fleste av oss bare putrer rundt lokalt og lever i den tro at motoren ikkje bruker olje. Klart den bruker olje, det viser bare ikkje på peilepinnen da oljen blir tynnet ut med kondensvann, bensin og andre forurensinger. Og når man da plutselig kjører med stor belastning over lang tid så fordamper alle desse uhumskheterne og kun olja blir igjen + at den bruker jo litt meir olje under slike forhold. Altså ser det ut til bilen plutselig har begynt å bruker voldsomt med olje. Men den har jo ikkje det.. det har bare fordampet det som ikkje hører heime der.

Dette problemet var nok større før med små biler og små motorer , og da liten oljemengde som ble breddfullt stappet med feriebagasjen og kurs for europa. Idag går det mest i syntetoljer og de er nå heller ikkje så flyktige.

Men det var nå ikkje verre enn at man tok oljebytte FØR man reiste da

 

Også vil eg føye til det virker som mange tror en motor har følelser og lager seg egne små fordommer om hvordan en motor må kjøres.

det meste av dette er bare tullball. Hadde man sett hvordan det foregår i fabrikkenes egne tester og kordan fagfolk behandler en motor hadde nok mange her fått hjertestans. En motor er laget for å gå på turtall, ikkje fise rundt på tilnærma tomgang.

En motor har det igrunn ganske bra i en båt for der får den belastning på høyt turtall , men i en bil er det desverre en annen sak kor det er omoggjer å kjøre på så høgt gir som bare mulig. Gjerne i 5. til enhver tid og til nød ned i 4. i brattaste motebakkane. Det er dette som er døden. Man ser nå som dieselbiler har partikkelfilter så er det en enorm mengde folk som får problemer med det og det er nettopp fordi de ikkje kjører motoren rett men bare fiser rundt på 2000 O/min Motoren drar godt på det turtallet og dermed tror eieren det er OK å kjøre slik. Sånn sett så skulle de heller hatt seg en bensin der du må opp i rett turtall for å hente ut effekt.

Redigert av Korsnes (see edit history)
Link to post

Jeg har den brutale filosofi at motoren er til for føreren og ikke motsatt.

 

Man kan da ikke ta hensyn til en påhenger som om den var et gammalt øk av en hest....

 

Jeg gasser min 4 takt påhenger i full fart når jeg er ute av havna hvis det passer meg og holder den i maks turtall om det passer meg....når det er sagt demper jeg vel ofte litt på turtallet av hensyn egne ører og bensinforbruk.

 

Kanskje jeg tar feil....men det vil jeg helst ikke vite......jeg satser på at alarmen bogstavelig går i en av sensorene hvis temperatur eller olje får trøbbel.

 

Når det er sagt hender de vel at jeg lar motoren putre litt på tomgang mens jeg gjør meg klar for avgang.

 

Jeg har kjøpt et kjøleskap på hytta som i henhold til spesifikasjonenen ikke tåler romtemeperatur på under 10 varmegrader.....men både kjøleskapet og påhengeren bruker jeg som det passer meg..

 

Påhengeren er min ydmyke tjener som ikke nødvendigvis får 10 minutters kosekjøring ved start....hvis jeg ønsker å være framme ved øya etter 10 minutter.......

Redigert av salt (see edit history)
Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...