Med vind Svart 21.August.2009 Link til dette innlegget Svart 21.August.2009 Arbeidet skal gjøres et sted der det er normalt med kondesproblemer og dermed fare for råte. Ville selv ha brukt rikelig med linolje/terpentin + antiparasitt før innbygging med garnering Garnering skal alltid være pottetett slik at luften sirkulerer bak. Trekker den falsk luft ved åpninger i garneringen vil luften stå i ro. Over garneringen skal det være luftspalte, og det skal være åpent ned til skutebunnen. På større båter hadde man ofte fylt opp bak garneringen med salt fra vannlinjen og opp. Sitér dette innlegget Link to post
Wasco Svart 21.August.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.August.2009 Dette var jo enda en ny vurdering. Du hevder at garneringen skal være "pottetett" Dette er jo noe ganske annet en det andre her inne hevder. Den garneringen som satt på var pottetett. Men garneringen gikk selvsagt ikke helt ned til kjølen. Garneringen gikk ned til der benkene langs skutesiden begynte. Når båten ikke var i bruk ble madrasser fjernet og "bunnen" i benkene satt åpne. På den måten fikk jo luften sirkulere. Det jeg imiddleritd synes var merkelig er at det ikke fantes noen lufteventiler eller luftspalte over garneringen. Når du sier at det skal være luftspalte over garneringen, tenker du da på lufteventiler? Er det nok å sette inn noen slike, fek i den øverste bordgangen? Av denne typen fek. Sitér dette innlegget Hils på Sophie Mitt prosjekt Link to post
Jon-Kåre Svart 21.August.2009 Link til dette innlegget Svart 21.August.2009 Mener å ha lest at Dolvik Båtbyggeri anbefaler Arcanol innvendig på eldre båter behandlet med epoxy utvendig. Dette for at treverket skal kunne puste fra ene siden. Så det går greit. Men hvis du likevel skal ha på plass garnering igjen ser jeg ikke noen god grunn til å male bak denne. Sprøyt den heller inn med D1, så har du også mulighet til å etterbehandle uten å fjerne garneringen! Har sendt e-post til selger og dolvik med spørsmål om hva de mener er rette behandlingen av innvendig trevirke[/color] Kanskje det var i tråden min om badrast du leste dette. Jeeg stilte iallefall spørsmålet til Dolvik om hva jeg burde gjøre på innsiden hvis jeg la du og epoksy på et NYTT treskrog Dette er hva Dolvik skriver angående innvendig behandling: Hei Til innvendig behandling er det gunstig å bruke 1- komponente malinger eller olje. Arkanol har tidligere vist seg å vøre egnet for oppgaven. Det som man ikke må gjøre er å forsegle innvendige flater med malinger av type epoksy. En smule pusting innvendig er bare bra. Vennlig Hilsen Trond Savland La frem for jotun hva jeg tenkte å gjøre innvendig på skroget og her er svaret jeg fikk fra de Hei og takk for mail. All maling "puster". Arcanol er et bra valg.Ha en fin dag. Med vennlig hilsen,Ole-Fredrik Sitér dette innlegget Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I) Link to post
Wasco Svart 21.August.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.August.2009 All maling puster.....javell... Har jo alltid hørt at innsiden av skroget ikke må males. Men det kommer vel an på hva som ligger under malinga. Utvendig skrog på min båt var behandlet med Black Varnish, deretter blymønje og til slutt maling. Dette har holdt utrolig godt og treverket fremstår i dag nesten som nytt. Men jeg kommer mer og mer til at jeg vil sattse på å skrape alt som er løst av gamme maling, og så sette inn skroget med Arcanol Og så legger jeg en tett garnering.. Problemet med å bruke Linolje/terpentin er at dette vel må følges opp med jevne mellomrom. og det blir ikke mulig bak en tett garnering Sitér dette innlegget Hils på Sophie Mitt prosjekt Link to post
Per T Kålin Svart 21.August.2009 Link til dette innlegget Svart 21.August.2009 (redigert) Allt treverk SKAL ha lufting for å unngå opphopning av fukt som igjen danner råte. Da jeg bygde skuta mi hadde jeg tilgode mye dekksplank som jeg klyvde i to. Det ble da 2"X2" lekter som jeg spikret i spantene med mellomrom lik bredden på listene. Utenpå der la jeg finerplater som da blir den indre "garneringen". Med denne konstruksjonen får en meget god lufting på langs av skuta noe som gir mye bedre effekt enn den vertikale mellom spantene. Helgarnering var noe steinspika galskap som de såkalte gammelkara gjorde. Jeg sto å så på en som drev å rev ned en slik helgarnering i forpiggen. Det hadde i tillegg vært benyttet isolasjonsmatter som skikkelig sørget for vannansamling. Da han satte øksa i spantene så var det så vannspruten sto. Jeg kan godt tenke meg å bruke olje på innsiden av skroget, men ikke maling. Maling inneholder pigmenter som jeg vil tro gjør at det blir mindre pusting. Finerplatene derimot kan jo greit males. Denne løsningen gir veldig god lufting i alle retninger og jeg anbefaler den på det sterkeste.. Og når det gjelder skraping av maling og olje.. For all del invester i en varmepistol. Da slipper vi andre å høre klagingen på at skraping er no dritt.... Per Redigert 21.August.2009 av Per T Kålin (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Walter_S Svart 21.August.2009 Link til dette innlegget Svart 21.August.2009 ...Da tenker jeg på å male hele innsiden med arcanol. Dette ble gjort da båten var ny og det har holdt treverket utrolig friskt i snart 60 år. ...Hvis behandling med Arcanol har holdt i 60 år...hvorfor ikke gjøre det samme Dette med at "...det må være Arcanol" er vel bare en teori - hvordan vet du at Arcanol har holdt treverket utrolig friskt i snart 60 år? Antagelser. Jeg ville først finne ut om Arcanol har vært i salg såpass lenge som 60 år - før jeg satset på ny... Bare mine 2 cent... Personlig ville jeg satset på olje (ute antiparasit p.g.a. gassingen og helsefaren ved å puste inn dette stoffet mens du sover) enten Clipper 1 eller Owatrol 1 (linolje er også bra, men fører gjerne til sopp-aktivitet) - og garnering utenpå der igjen. Garneringen kan du jo velge om du vil olje, male eller lakke. Den står jo fritt. ... Ikke alltid like enkelt å være trebåt-elsker heller.... Lykke til! Sitér dette innlegget Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag" Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o) HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975 Walter's HJEMMESIDE ><((((º> Link to post
MagneO Svart 21.August.2009 Link til dette innlegget Svart 21.August.2009 Jeg har lest om en båtbygger/konstruktør oppe på Møre eller noe slikt som drev å bygde fiskebåter på 50- og 60-tallet. Han hadde utviklet en del nye byggemetoder som var meget effektive. I tillegg hadde han også kommet frem til et opplegg for lufting bak garnering og nede i kjølen som gjøre at skroget holdt seg svært godt. Det holdt så bra at mange trodde han hadde utviklet en hemmelig maling! Jeg husker ikke hva han het, men han var omtalt på noen sider om historiske båter så kanskje det er noen som vet hvem jeg tenker på. Min ide er da at man studerer hva denne "guruen" holdt på med og prøver å implementere det i liten skala. Jeg mener at hovedprinsippet simpelthen var god luftsirkulasjon. Mvh Sitér dette innlegget Link to post
Wasco Svart 21.August.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.August.2009 (redigert) Nei enkelt er det ikke... men du verden så morro et er Det er selvsagt ikke sikkert det er Arcanol - det er jo bare en teori som du sier. Problemet med olje, er jo som du sier at dette er organisk og kan gi grobunn for sopp. Dette må jeg jo unngå for en hver pris hvis jeg legger tett garnering. D1 er jo da et alternativ. Tror jeg må være trofast mot Owatrol, siden utsiden av skroget er blitt behandlet med Owatrol i alle år. Men for at Owatrolen skal få trekke skikkelig godt inn, må jeg jo skrape alt rent...og det blir jo en "voksen" jobb.... Eller kanskje jeg skal sette inn hele innsiden med blymønje...da må det vel bli bra Redigert 21.August.2009 av Wasco (see edit history) Sitér dette innlegget Hils på Sophie Mitt prosjekt Link to post
Ex Vengsøyfjord Svart 21.August.2009 Link til dette innlegget Svart 21.August.2009 Har fra en eller annen tråd her inne at det finnes en maling beregnet for grunnmur som er diffusjonsåpen (pustende) Brukte denne på garneringen i lugarene på Vengsøyfjord og det fungerte fint der (fikk desverre ikke sett effekten etter 60 år, men men) Sitér dette innlegget Min hjemmeside Link to post
Wasco Svart 21.August.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.August.2009 Diffusjonsåpen....ja det var ordet jeg lett etter.... Blandet det sammen med Viskonsitet....men det er et annet megrep i malings verdenen.. Sitér dette innlegget Hils på Sophie Mitt prosjekt Link to post
Ex Vengsøyfjord Svart 21.August.2009 Link til dette innlegget Svart 21.August.2009 Sitter her å prøver å huske navnet på den malingen jeg brukte, men de små grå er ikke særlig samarbeidsvillige... Tror jeg må ta meg en tur ned i bryggesjåen å se om tomspannet er der... BRB.. Sitér dette innlegget Min hjemmeside Link to post
Wasco Svart 21.August.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.August.2009 Venter i spenning .... Sitér dette innlegget Hils på Sophie Mitt prosjekt Link to post
killmeister Svart 21.August.2009 Link til dette innlegget Svart 21.August.2009 Kjære vene Wasco....kan jeg få bitte litt av pågangsmotoet ditt? Om 50 år er det noen som garanter er glad det finnes folk som deg til å ta vare på disse båtene! Har desverre ikke noen gode forslag her... men mitt bidrag er: DETTE BLIR BRA! Men jeg er enig i at det estetisk er penere med litt smalere bord enn det du har i dag... men det er min mening.. Walter har et poeng med 60år gammel arcanol... og skulle noe hete det samme, tviler jeg på det er det samme tilsetningene i dag.. -venter spent på bilder og avgjørelse... Sitér dette innlegget Link to post
Wasco Svart 21.August.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.August.2009 Pågangsmot....hehe Jeg har all verdens pågangsmot når det er noe jeg liker... Men be meg om å stelle i hagen, så skal du se en annen side av meg .... Sitér dette innlegget Hils på Sophie Mitt prosjekt Link to post
Ex Vengsøyfjord Svart 21.August.2009 Link til dette innlegget Svart 21.August.2009 Desverre var nok den malingsbøtta sendt videre til de evige fargekart Det som bekymrer meg desto mere er at jernteppet i hodet mitt er såpass ugjennomtrengelig at gamle kommunister ville blitt enda rødere av misunnelse... Sitér dette innlegget Min hjemmeside Link to post
Wasco Svart 21.August.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.August.2009 Du skal ha takk for forsøket i hvert fall... Må uansett la alle disse forlagene og ideene jeg har fått få senke seg litt før jeg tar en avgjørelse.. og nå begynner det å nerme seg sengetid for gammle gubber... Sitér dette innlegget Hils på Sophie Mitt prosjekt Link to post
MagneO Svart 22.August.2009 Link til dette innlegget Svart 22.August.2009 Ikke det at jeg trekker frem dette som et forslag, men det lar jo seg gjøre å google frem litt av hvert: http://www.gulvogtak.no/nettbutikk/produkt...45_kg.html.html? Mvh Sitér dette innlegget Link to post
Wasco Svart 22.August.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.August.2009 Takk for tipset.... Har aldri vært flink til å google, men bør kanskje lære meg litt mer om det også Bør vel også lære meg litt mer om Epoxy. Har alltid forbunnet begrepet Epoxy med lim. Men der har jeg vist tatt feil... hmmmm.. Pera EPW som det her er linket til er i hvert fall betegnet som diffusjonsåpen. Så jeg får bruke litt tid til å finne ut mer om dette produktet. Får bruke litt tid til å vurdere dette, det er tross alt snakk om noe som bør holde i 40-50 år, og da er det vel bedre å bruke litt tid før en bestemmer seg. Er blitt tipset om en lokal trebåtbygger som er ekstremt opptatt av gammle båtbygger tradisjoner. Håper han kan komme med noen tips. Da kommer jeg sikkert til å bli enda mer forvirra...men det får jeg vel tåle... Sitér dette innlegget Hils på Sophie Mitt prosjekt Link to post
Walter_S Svart 22.August.2009 Link til dette innlegget Svart 22.August.2009 (redigert) Hvis du skal male så ville jeg - i all min uvitenhet - ihvertfall unngått "nymotens" akryl- og epoxy-malinger - selv om de påstår at de er diffusjonsåpen. Grunnen til det? Nei, ikke mer enn at jeg er en gammel og nokså konservativ båtgubbe som ikke tror på en lykkelig sameksistens mellom treverk (organisk materiale) og akryl / epoxy (temmelig u-organisk). I dagens malingsjungel er det ikke mange malinger igjen som ikke er kunstharpiks-baserte. Der hvor man i gamle dager brukte olje som basis, brukes det idag akryl, og andre X-yl'er (vy-nil?)og andre kjemiske forbindelser og kunst-stoffer. Jeg ville satset på naturlige oljebaserte ting. Jotun har en naturlig diffusjonsåpen maling som heter DRYGOLIN vindus- og dørmaling - som er utviklte nettopp til dette formålet vi nå snakker om. De malte vinduene skal slippe fuktighet i treverket UT men samtidig beskytte mot fuktINNTRENGING. Ergo ville vel dette være nærmest ideel for ditt bruk. Drygolin er oljebasert. Du må ikke spørre meg hvordan kjemikerne hos Jotun greier å lage en maling som slipper fuktigheten én vei, og ikke den andre (Ut men ikke inn). Jeg har stolt på disse kjemikerne, i og med at all maling på treverk, innvendig i >Malaika< er Drygolin oljemaling. Nå skulle man tro at alt er fryd og gammen og man bare kan bruke Drygolin og man slipper å se seg tilbake. Vel - det som er negativt med Drygolin er at den ikke tåler mye slitasje. D.v.s. den blir ikke like hardt som f. eks. Bengalack. Den forblir noe mykt og tørker aldri helt ut. Akkurat som Benar-oljen. Men, denne mykheter er jo også det som beskytter treet. Treet skal kunne svelle og tørke UTEN at malingen sprekker. Dette brukte jeg også med hell innvendig på innredningen på min forrige båt >MORILD< som var en trebåt. Som sagt - Jeg har et nokså konservativt syn på slike ting. Bruk naturlige (utvunnet av naturen selv) remedier når du steller med treverk. Redigert 22.August.2009 av Walter_S (see edit history) Sitér dette innlegget Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag" Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o) HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975 Walter's HJEMMESIDE ><((((º> Link to post
Wasco Svart 22.August.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.August.2009 (redigert) Heisann...ja dette blir rene Hotel Cæsar... Gå ikke glipp av neste spennende episode i denne intrigekampen mellom gammelt og nytt.... Men for å si det som det er...jeg er bunn konservativ, og er vedig opptatt av å ivareta og videreføre gamle tradisjoner og teknikker. Hadde det vært opp til meg hadde jeg kokt gammeldags bek og klint inn veggene med dette Men bek er vel ikke typisk diffusjonsåpent.... Men til saken. Du skriver at Drygolin ikke tåler mye slitasje fordi det aldrig "tørker" skikkelig. I mitt tilfelle er dette ikke noe problem. For skroget som skal behandles vil jo bli dekket med garnering, og dermed vil jo de flatene som eventuelt er behandlet med Drygolin ikke utsettes for "slitasje" Så dette er nok en ting å ta tak i... Men hva med Owatrol...er det et rent naturstoff? Får ta en tur ut å lese litt på boksen... Redigert 22.August.2009 av Wasco (see edit history) Sitér dette innlegget Hils på Sophie Mitt prosjekt Link to post
Walter_S Svart 22.August.2009 Link til dette innlegget Svart 22.August.2009 ...Men hva med Owatrol...er det et rent naturstoff? Det var det i gamle dager da den ble laget av Olsen & Wang i Oslo - mener å huske at den var basert på kinesisk treolje (hva-nå-det-er...?). Nåtildags lages Owatrol på lisens enten i Spania eller Frankrike for Jotun (som har kjøpt rettighetene). Dette har noe med EU og politikk å gjøre j**la byrokrater! ... Sitér dette innlegget Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag" Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o) HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975 Walter's HJEMMESIDE ><((((º> Link to post
Wasco Svart 22.August.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.August.2009 (redigert) På boksen står det "Made in France" Men det utrolig er jo at det ikke står noen ting om hva Owatrol er laget av, eller hvilke stoffer den innholder. Er dette lov da? Du kan jo ikke få kjøpt ei pølse på Rema uten at det står nøyaktig hva den inneholder. Det eneste som står på boksen er at den inneholder carboxylates de cobalt og at dette kan gi allergiske reaksjoner.... Men kan jo konstatere at vi her har å gjøre med en av de xyl'ene som du ikke er så glad i Redigert 22.August.2009 av Wasco (see edit history) Sitér dette innlegget Hils på Sophie Mitt prosjekt Link to post
Walter_S Svart 22.August.2009 Link til dette innlegget Svart 22.August.2009 (redigert) ...at den inneholder carboxylates de cobalt og at dette kan gi allergiske reaksjoner.......at vi her har å gjøre med en av de xyl'ene som du ikke er så glad i Neida, cobalt (som er en naturlig substans) er bare tøkestoffet. D.v.s. det er tilsatt for å fremskynde tørkingen av oljen når den utsettes /eksponeres for luft.. Strengt tatt brukes 2 typer sikkativ (som det heter på fagspråket) som tilsetning. Akkurat som Harleem-sikkativ (som er utvunnet av naturlige harpikser, nærmest som balsam-terpentin) er Cobolt-sikkativ (Kobalt-oleat = metallisk - tror jeg...?) et aksellerasjonmiddel som fremskynder overflatetørkingen. Ufarlig som sådan - har 2 flasker ståendes i kjelleren min. En av hvert slag - men du bør jo ikke akkurat drikke det! ... Redigert 22.August.2009 av Walter_S (see edit history) Sitér dette innlegget Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag" Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o) HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975 Walter's HJEMMESIDE ><((((º> Link to post
Wasco Svart 22.August.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.August.2009 Du verden...alt du vet... Jeg sitter som en sulten gjøkunge og sluker rått alt som kommer.... Sitér dette innlegget Hils på Sophie Mitt prosjekt Link to post
Per T Kålin Svart 22.August.2009 Link til dette innlegget Svart 22.August.2009 Det er en ting jeg ikke skjønner her.....Hvorfor i all verden skal noe som skal kles inn med i dette tilfelle garnering være malt. Hvis det er på grunn av at innvendig skuteplank ikke skal trekke fukt så må en heller konsentrere seg om å løse det problemet. Innestengt treverk og ofte i form av maling er det da unødvendig å dumme seg ut på med den kunnskapen vi har om treverk i dag. TREVERK MÅ PUSTE.......totalt unødvendig å diskutere...... Per Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.