Wasco Startet 20.August.2009 Del på Facebook Startet 20.August.2009 (redigert) Så er det meldt regn igjen, og det betyr at jeg ikke får gjort noe mer utvendig på båten de neste dagene. Da får jeg ta en tørn og to inne i forpiggen. Bestemte meg til slutt for å fjerne den gamle garneringen i forpiggen og sitter igjen med det nakne skroget. Det jeg lurer på er hva jeg bør, eller ikke bør gjøre med skroget, før jeg legger ny garnering. Slik ser det ut Deler av skroget er malt med et gråaktig stoff. Noe av dette var oppsprukket og løst, og det har jeg skrapt av. Under vannlinja og litt oppover er skroget behandlet med Black Varnish som er overmalt. Men ser ikke noe spor etter blymønje her. BB side av overbygget er blitt byttet ut en eller annen gang og det er satt inn en kryssfinerplate Men SB side er sannsynligvis orginal. Det er i rent tre, og er også blitt behandlet med dette grå stoffet. Nå lurer jeg på om jeg skal ta på meg jobben med å skrape alt dette reint, og så behandle innsiden av skroget på samme måten som jeg har planer om å gjøre utvendig? (Linolje/terpentin) Eller blir dette unødvendig arbeid og utgifter? Det er tydelig at denne delen av skroget ikke er blitt hehandlet siden båten ble bygget for 59 år siden, og det har jo holdt seg utrolig godt. Hva mener dere? Skal jeg bare la det være som det er, eller bør jeg behandle det på en eller annen måte? Takknemlig for alle synspunkter. Redigert 20.August.2009 av Wasco (see edit history) Sitér dette innlegget Hils på Sophie Mitt prosjekt Link to post
vivvi Svart 20.August.2009 Del på Facebook Svart 20.August.2009 Hei på deg! Her har du fått jobben, det er helt klart... Jeg personlig ville helt klart ha tatt meg jobben med å skrape og slipe. Deretter sette det inn med olje og terpentin. Hva slags olje en bruker er litt opp til hver enkelt så det blir garantert bra. Det sies også at skroget bør i all hovedsak oljes fra innsiden, for så å se det trekker ut på utsiden. På denne måten får du også mindre søl. Det som blir til overs legger seg bare i kjølsvinnet og trekker seg inn i kjølen. PS: hold oss oppdatert med bilder med progresjon da... Vivvi Sitér dette innlegget Tidligere båt: 27' Skaar snekke med VP MD11D 30' Spjærøykrysser prosjekt Nåværende båt: 40 fot Risørskøte fra 1931 http://mystatus.skype.com/smallclassic/flekkum Link to post
Njord Svart 20.August.2009 Del på Facebook Svart 20.August.2009 Det grå stoffet er sannsynligvis Arcanol. Dette er en maling det er helt OK å benytte på innsiden av en trebåt siden den puster. Har selv benyttet det i motorrom i trebåt, siden det ble enklere å holde det rent. Hvis du har tenkt å kle igjen, så er jo ikke det et "issue". Tror jeg hadde klint på noe seigt stoff av et eller annet slag etter å ha fjernet det som er løst av maling. Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen Torkjel Link to post
Wasco Svart 20.August.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 20.August.2009 (redigert) Hadde håpet at noen skulle si at jeg skulle slippe den jobben....men det er vel å være litt vell opptimist Men hvordan skal jeg kunne vite at skroget er så gjennom-olja at det pippler ut på andre siden? Utsiden av skroget er behandlet med D1 og D2, og olja fra innsiden av skroget trekker vel ikke igjennom Owatrolen? PS...likte bede din versjon...Njord Redigert 20.August.2009 av Wasco (see edit history) Sitér dette innlegget Hils på Sophie Mitt prosjekt Link to post
Kæpt'n Svart 20.August.2009 Del på Facebook Svart 20.August.2009 Jeg ville sprøytet på antiparasitt etter skraping, samt på den nye garneringen før videre behandling. Sitér dette innlegget Link to post
Wasco Svart 20.August.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 20.August.2009 Hvis jeg går for varianten med Linolje/terpentin, blir denne også tilsatt antiparasitt... Men er ikke helt sikker på om jeg skal skrape ned alt først, eller om jeg bare skraper det som er løst og så setter inn hele skroget med Arcanol. Det er tydligvis dette som ble gjort opprinnelig. Arcanol er strengt tatt en rustbeskytter, men det er jo Linolje også...så jeg får vurdere de to alternativene Sitér dette innlegget Hils på Sophie Mitt prosjekt Link to post
Champagne Svart 20.August.2009 Del på Facebook Svart 20.August.2009 Hei Wasco, dette er jo ett oppholdsrom er det ikke? med køyer og sånt? er det ikke greit å gjøre det litt lyst og trivelig da? Hadde jeg vært deg hadde jeg slipt spantene og evt takbjelker ned til pent treverk, lakket spant og bjelker med noen strøk klarlakk og malt bordgangene blank hvite. da får du en lys og trivelig pigg med litt kontraster i form av spantene og du "slipper unna" med å bare matte ned arcanolen på skutesiden så du får feste for grunningen og ett par strøk hvitt. Jeg hører mange snakker om at båten skal være oljet inni, få puste osv osv, skjønner ikke helt det dersom båten blir vedlikeholdt skikkelig. Jeg har malte skutesider utvendig og så mange lag med lakk inni båten at jeg ikke trenger noe speil i forpiggen. Skutesidene er like hele de etter 43 års bruk, ikke råte ikke flassing. Tror dette bunner og grunner i frykten for å måtte vedlikeholde malte\lakkerte flater i fremtiden, og slik blir en myte om at i trebåt skal det være oljet på innsiden Mvh Champagne Sitér dette innlegget Link to post
Hallais Svart 20.August.2009 Del på Facebook Svart 20.August.2009 Er ikke antiparasitt gått ut av butikksortiment? Jeg trodde dette nå var for "farlig" å bruke. Vi brukte det i en gammel hyttekjeller på 70 tallet, men det luktet og "gasset" mye. Hadde vært noe skeptisk og smurt det i hytta på båt (og overmalt/overoljet) der jeg skulle sovet oppholdt meg over lengre tid. Sitér dette innlegget Krokede ror gjere lang fjord. Mvh, "Minitrawler" Hallais Link to post
Jon-Kåre Svart 20.August.2009 Del på Facebook Svart 20.August.2009 Owatrol kan du male med innvendig da den puster. denne fås vel og i hvit nå og ikke bare grå som tidligere. er det furu skrog du har skal du greie å trekke igjenom oljen, er det gran kan du glemme det. Sitér dette innlegget Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I) Link to post
Wasco Svart 20.August.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 20.August.2009 (redigert) Takk for alle innspill og forslag... For å svare på noen av spørsmålene. Ja, dette skal være et "oppholdsrom" og det skal også være mulighet til å gjøre om til overnatting. Men jeg er veldig innstilt på å legge garnering, slik det var da jeg overtok båten. Føler ikke jeg får den rette "atmosfæren" uten garnering. Synes at garneringen gjør rommet lunere og mer intimt Slik så det ut før jer rev den gammle gareringen. Jeg ønsker også å videreføre den samme fargen som jeg har i styrhuset. Synes denne fargen passer for denne båten. Tanken er å skape en atmosfære av gammelt og litt rustikk, og da skal det ikke være for lyst. Til spørsmålet om antiparasitt. Det finnes fremdeles antiparitt å få kjøpt. Men det er mulig at noen av de sterkeste stoffen som en gang var i salg, ikke lenger er å oppdrive. Til slutt, skroget er bygget av solid furu. Så linolje kan nok brukes. Men det jeg lurer på er om det er "bryet verdt" å sattse på denne prosessen. Denne operasjonen er tidkrevende og kostbar. Så lenge utsiden av skroget er godt ivaretatt mener jeg vel at behandling fra innsiden ikke er så påkrevet. Innsiden av dette skroget er ikke blitt behandlet på 59 år, og har holdt seg bemerkelsesverdig godt. Men jeg har ikke bestemt meg enda...så jeg får se hva jeg går for. Men jeg ønsker jo å gjøre en skikkelig jobb, når jeg først er i gang. Men er takknemlig for alle forslag dere har kommet med.... Redigert 20.August.2009 av Wasco (see edit history) Sitér dette innlegget Hils på Sophie Mitt prosjekt Link to post
2nd Trikker'n Svart 20.August.2009 Del på Facebook Svart 20.August.2009 Hvorfor gjøre noe som helst - dersom det ikke finnes råte? Du skal legge ny garnering. Så lenge den ikke er tett, men gir rikelig mulighet til luftgjennomstrømming så hadde ikke jeg gjort mer. Og de som vet at dette er helt på jordet. Vennligst si fra. Sitér dette innlegget Link to post
Wasco Svart 20.August.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 20.August.2009 Er jo tilbøyelig til å være enig med deg....men kan livet være så enkelt da.... Forøvrig...den garneringa som var der fra før hadde ingen lufting...det syntes jeg var merkelig. Sitér dette innlegget Hils på Sophie Mitt prosjekt Link to post
Jon-Kåre Svart 21.August.2009 Del på Facebook Svart 21.August.2009 Mal me arcanoø er min mening. Da reduserer du innslepp av fukt samtidlig som du ikke spærrer den helt inne. Samtidlig har du tilfredsstillelsen med å vite at der ser bra ut bak garneringen Sitér dette innlegget Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I) Link to post
Sjeldenutpå Svart 21.August.2009 Del på Facebook Svart 21.August.2009 Kle det inn så lenge det ikkje er noko råte eller gammel sur lukt !! Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
index Svart 21.August.2009 Del på Facebook Svart 21.August.2009 Gi det noen strøk med Owatrol D1, og legg deretter ny garnering med lufting oppe og nede (evt. spiler med noen mm åpning mellom). Antiparasit er ikke noe særlig til innendørs bruk, lukten sitter i lenge og gir deg hodepine og annet ubehag. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Wasco Svart 21.August.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 21.August.2009 Nei ingen råte eller gammel sur lukt... Men det er en ting jeg ikke har nevnt her. Da jeg rev garneringen var det lagt en type issolasjons papir mellom garneringen og skroget Det så slik ut, og var festet med den blanke siden ut mot skroget Noen som vet om det er mulig å få tak i denne type isolasjon i dag? Sitér dette innlegget Hils på Sophie Mitt prosjekt Link to post
Champagne Svart 21.August.2009 Del på Facebook Svart 21.August.2009 Tror jeg hadde laget garneringen i noe smalere materiale enn det det var opprinnelig med mer luft tilgang. Garneringen hadde jeg lakkert, taket hadde jeg malt hvit, og takbjelkene hadde jeg lakkert. innenfor garneringen mot skroget hadde jeg da bare D1'et hvis det er den oljen du bruker utvendig også, dersom du lar det være litt luft imellom garnering så kommer du til med en zaloflaske (fylt med D1) og spruter litt vår og høst (mest på høsten) Isolasjonen du rev ut hadde jeg ikke vurdert å erstatte. Mvh Champagne Sitér dette innlegget Link to post
Wasco Svart 21.August.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 21.August.2009 (redigert) Tror jeg hadde laget garneringen i noe smalere materiale enn det det var opprinnelig med mer luft tilgang. Garneringen hadde jeg lakkert, taket hadde jeg malt hvit, og takbjelkene hadde jeg lakkert. innenfor garneringen mot skroget hadde jeg da bare D1'et hvis det er den oljen du bruker utvendig også, dersom du lar det være litt luft imellom garnering så kommer du til med en zaloflaske (fylt med D1) og spruter litt vår og høst (mest på høsten) Har nok vært inne på tanken om å legge garnering med litt lufting mellom bordene, mest med tanke på lufting. Det med å sprute D1 inn mellom garneringen har jeg også tenkt på. Men det avhenger jo av at jeg først skraper ned innsiden av skroget og behandler det med olje eller D1. Men jeg er jo fristet til å gjøre det litt "enklere" Da tenker jeg på å male hele innsiden med arcanol. Dette ble gjort da båten var ny og det har holdt treverket utrolig friskt i snart 60 år. Spørsmålet er også hva jeg bør gjøre med garneringen, før jeg setter den opp. Tenker da på den siden av garneringen som blir liggende inn mot skroget. Er det nok å gi baksiden et strøk eller fem med D1.... Fremsiden blir enten bare lakket, eller beiset og lakket.... Taket kommer jeg nok til å male med en nedtonet hvitfarge. Denne båten har jo en litt annen "atmosfære" en din flotte båt Champagne. Det er jo mye hvitt på din båt. Og den type båter skal jo ha en del hvitt. Men min båt var opprinnelig ei gammal fiskeskøyte/firksebåt og har en mer rustikk atmosfære. Redigert 21.August.2009 av Wasco (see edit history) Sitér dette innlegget Hils på Sophie Mitt prosjekt Link to post
vivvi Svart 21.August.2009 Del på Facebook Svart 21.August.2009 Tror jeg ville satt inn hele garneringen med D1 olje, for så å lakke den, både forann og bak... Har selv planer om å lage dette i spjærøykrysseren min da jeg kommer så langt, men den skal være skrudd slik at den er lett å ta av for å vedlikeholde. Har sett flere båter som bare har brukt brannmurslister til garnering, og på den måten får en også sett skroget på baksiden. Sitér dette innlegget Tidligere båt: 27' Skaar snekke med VP MD11D 30' Spjærøykrysser prosjekt Nåværende båt: 40 fot Risørskøte fra 1931 http://mystatus.skype.com/smallclassic/flekkum Link to post
Wasco Svart 21.August.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 21.August.2009 Jeg har også sett denne type garnering, men synes ikke det er fint... Men det er nå min subjektive mening Sitér dette innlegget Hils på Sophie Mitt prosjekt Link to post
MagneO Svart 21.August.2009 Del på Facebook Svart 21.August.2009 Denne teorien om at Arcanol "puster" hvor kommer den fra? Puster den mer enn f.eks Shipolin? Mvh Sitér dette innlegget Link to post
Wasco Svart 21.August.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 21.August.2009 Godt spørmål.... Hva er det en kalles et produkts evne til å "puste"? Er det viskonsitet det heter, eller har dette bare med produktets seighet å gjøre. Om Arcanol "puster" eller ikke skal være usagt, men det har i hvert fall gjort en god jobb på dette skroget. Hvis det virkelig er Arcanol som er brukt da. Det er jeg jo ikke sikker på. Det var bare en av deltagerne her i tråden som fremsatt denne tanken, dømt ut fra bildene. Sitér dette innlegget Hils på Sophie Mitt prosjekt Link to post
index Svart 21.August.2009 Del på Facebook Svart 21.August.2009 Mener å ha lest at Dolvik Båtbyggeri anbefaler Arcanol innvendig på eldre båter behandlet med epoxy utvendig. Dette for at treverket skal kunne puste fra ene siden. Så det går greit. Men hvis du likevel skal ha på plass garnering igjen ser jeg ikke noen god grunn til å male bak denne. Sprøyt den heller inn med D1, så har du også mulighet til å etterbehandle uten å fjerne garneringen! Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Wasco Svart 21.August.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 21.August.2009 Men nok en gang.... Hvis behandling med Arcanol har holdt i 60 år...hvorfor ikke gjøre det samme Den garneringen som jeg rev har ikke blitt fjernet i løpe av disse årene. Og skulle dette holde i 60 år til, så får mine barnebarn skifte garnering og føre arven videre.... Om 60 år seiler jeg forhåpentligvis på andre farevann Sitér dette innlegget Hils på Sophie Mitt prosjekt Link to post
index Svart 21.August.2009 Del på Facebook Svart 21.August.2009 (redigert) Hvis behandling med Arcanol har holdt i 60 år...hvorfor ikke gjøre det samme Joda, helt sant det! Har det fungert i seksti år, holder det garantert i seksti til! Så du gjør ingenting galt med å bruke Arkanol en gang til. Skrogets tilstand nå viser jo helt tydelig at den ikke har tatt skade av det... Redigert 21.August.2009 av index (see edit history) Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.