Wasco Svart 22.August.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.August.2009 Det er jo dette denne tråden handler om... Hva skal og bør gjøres for bevare skroget bark garneringen på best mulig måte... Derfor har det kommet opp mange ulike forslag. Et av forslagene går ut på å henandle skroget med olje/terpenting. Et annet forslag er å bruke D2 eller andre oljer. Noen har også ment at det som opprinnelig ble brukt er Arcanol, og at dette kunne prøves igjen. Walter har nevnt maling, men da snakker vi om maling som er diffusjonsåpen. Mange forslag, men ingen konklusjon enda Sitér dette innlegget Hils på Sophie Mitt prosjekt Link to post
Champagne Svart 24.August.2009 Link til dette innlegget Svart 24.August.2009 Dersom du går for tett garnering, hadde jeg iallefall sørget for at den er lett demonterbar slik at du kommer til skroget ditt bak. I det minste sørge for lufting opp under dekk og til under dørk sånn at du får sirkulasjon. Tenk også litt på hvor små kjipt det kan være dersom du er ute å tøffer i litt røft vær så får du noe drivgods, stokk eller no eller er så uheldig å dulter borti en båt med baugen din litt over vannlinja som gir deg lekkasje (når du går i sjø). Så kommer du ikke til skaden for stoppe den fordi du har tett garnering uten å skru masse plater og greier. Det er kjedelig å forlise pga tett garnering Jeg har troen på så mye luft som overhode mulig i piggen din. i og med at du er i gang med D1 utvending, så hadde jeg fortsatt invendig også med D1, it makes sense, hvorvidt det er maling der fra før eller ikke, hadde jeg ikke brydd meg så mye om, da D1'n har en enorm evne til å trenge seg inn i de rareste steder. Du kan tenke at det eneste D1'n skal gjøre er å erstatte de naturlige uttørkede treoljene i gammelt trevirke og fortrenge og erstatte plassen til eventuelt vann som står i inne i trevirket. Mvh Champagne Sitér dette innlegget Link to post
Hallais Svart 24.August.2009 Link til dette innlegget Svart 24.August.2009 (redigert) Wasco, se den "lekre" garneringen på bilde #44. Da har du kontroll med baksiden som MY Champanje skriver om. Er det båter som blir for "tørre"? Bruk båten, varm opp båten, kjøl ned båten, bruk båten igjen, og luft ut, luft ut, og igjen. Hvis du har garnering av lister kan du etter f.eks noen år fylle pumpeflaske med Owatrol 1, vis det er det du går for, bare sprøyte bak. Dette vet jeg at noen gjør hvert annet år. Dette er umulig med hel garnering. Redigert 24.August.2009 av Hallais (see edit history) Sitér dette innlegget Krokede ror gjere lang fjord. Mvh, "Minitrawler" Hallais Link to post
Wasco Svart 24.August.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.August.2009 Ja, men jeg vil...jeg vill..jeg vill ha tett garnering... Og mitt sterkeste argument for akkurat det er at slik har det vært i denne båten i hvert fall siden den ble bygget om i 1974.... Lufting er viktig...det har jeg forstått. Selv om det ikke var noen form for lufting i den garneringen som satt i båten fra før. At det er et sikkerhetsaspekt med tanke på at jeg kan få en skade under vannlinja og ikke får mulighet til å tett igjen dette på grunn av garneringen.....hmm...jo...men...nei... Stoler vel på at skroget er bygget av så kraftige bord at det skal kunne tåle det meste... (den evige opptimist) Min hovedutfordring er hva jeg skal behandle skroget med, før garneringen. D1 er selvsagt et alternativ. Men spørsmålet er da om jeg må skrape ned hele innsiden av skroget først...og det blir jo en sabla jobb... Har lurt litt på tretjære.... det lukter det skikkelig gammal båt av... Men hvilket bilde er det du snakker om #44 ???? Hvor kan jeg se det bildet? Sitér dette innlegget Hils på Sophie Mitt prosjekt Link to post
Jon-Kåre Svart 24.August.2009 Link til dette innlegget Svart 24.August.2009 Nåpr det gjelder sikkerheten får du henge opp en fin brannøks som kan brukes ved behov Sitér dette innlegget Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I) Link to post
Dalton Svart 24.August.2009 Link til dette innlegget Svart 24.August.2009 Har lurt litt på tretjære.... det lukter det skikkelig gammal båt av... Den berømte blandingen av like deler tretjære, rå linolje og terpentin både lukter godt og gjør godt. En dæsj med Xylamon mot soppen, så er det fullkomment. Sitér dette innlegget I am the Captain of this ship, and I have my wifes permission to say so... Kragerø 26 med Sole SM616 Link to post
Hallais Svart 24.August.2009 Link til dette innlegget Svart 24.August.2009 Innlegg 44 Sitér dette innlegget Krokede ror gjere lang fjord. Mvh, "Minitrawler" Hallais Link to post
Champagne Svart 24.August.2009 Link til dette innlegget Svart 24.August.2009 (redigert) Hallais'n Hallais, hyggelig at noen mener det samme som meg Wasco, under vannlinjen ombord i båten kommer du ikke til å ha garnering uansett det er galskap da du kommer til å bli smittet av 'kjølsvin-influensan' når det står gammelt kjølsvinvann og skit som legger seg på baksiden av garneringen som du ikke kommer til for å rense over noen sesonger. Og det jeg egentlig prøvde å si var en bekymring for skader i siden av baugen over vannlinjen som du ikke ville kunne komme til (uten brannøksa til Jon-Kåre selvfølgelig ) Mht å skrape den rein innvendig for å påføre Owatrol D1, så mener nå jeg at det er bare tull, den kommer til å bli rikelig mettet der det trengs dvs mellom spant og bordganger og alle steder du egentlig ikke kommer til men bruker owatrolens 7x mindre overflatehinne til å penetrere, uten å slipe eller skrape. Så lar du trevirket selv bruke capillareffekten til å suge olja inn. Så lenge du sørger for at oljen ikke herder i overflaten slik at du hindrer mer olje å komme inn første par døgnene så får du dette til uten å løfte ei skrape eller finne frem en slipekloss eller maskin. Tretjære er ei fin lukt i små mengder, kjøp deg en rull med tjærehampetau og legg i kabinen og la den ligge i ei uke så kan du sette deg der inne og lukke luka.. så skal du se at du blir møkk lei den lukta i løp av ett par minutter.. Jeg mener at differansen mellom råtelukt og tjærelukt er liten i trebåt. Hvorfor skal det lukte noe som helst i piggen dersom piggen er shipshape og godt ventilert.. Dersom du kliner inn skuta med tretjære linolje og terpentin innvendig i piggen, så kommer du sansynligvis gjøre det oppholdsrommet til ulevelig i lang lang tid. Mvh Champagne Redigert 24.August.2009 av MY Champagne (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Wasco Svart 24.August.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.August.2009 (redigert) Nei jeg skal selvfølgeig ikke ha garnering under vannflata....bare en feil tankegang fra meg. Forøvrig var det med tretjære ment som en spøk... selv om jeg synes det lukter slik det skal lukte av gamle fiskebåter... Husk på, det er ikke en Furuholm jeg har... Min båt er en gammel fiskebåt som gjennom årene er blitt impregnert med fiskeslo, og lukta av svette mannfolk, tobakk, kaffe og tjære sitter i veggene.. Men spøk til side.... Jeg er veldig begeistret for Owatrol og kunne godt tenke meg å bruke dette på skroget. Men jeg lurer da på om jeg ikke blir nødt til å gjennta denne prosessen med noens års mellomrom. Siden jeg er sabla innstilt på å ha en tett garnering...for å få akkurat den stilen jeg vil ha i den lille forpiggen min - så blir jo dette med etterbehandling vanskelig...for ikke å si umulig. For selv om jeg lager garneringen slik at jeg kan skrue den ned med noen års mellomrom...så blir det alikevell en sabla jobb... Og så er det jo en som har skrevet et innlegg her og han sier at garneringen MÅ være tett. Ikke bare tett, men pottet tett....men med lufting unner og over. Redigert 24.August.2009 av Wasco (see edit history) Sitér dette innlegget Hils på Sophie Mitt prosjekt Link to post
Champagne Svart 25.August.2009 Link til dette innlegget Svart 25.August.2009 (redigert) Da syntes jeg vi skal ta en diskusjon på hvorfor garneringen ombord i skuta til Wasco skal være tett. 1. orginalitet 2. funksjon 3. fremtidig vedlikehold Er de tre viktigste grunnene jeg mener bør belyses. Garnering på kravellbygde båter har som oftest i norsk bygde båter vært dobbelt hud. Dette gjør fartøyet endel stivere og ekstra sterkt. Sophie virker ikke på meg som har vært ment fra start å ha dobbel hud. Garnering vil da, siden det står luft mellom ytterhud og inner hud ha en isolerings funksjon, men dette er mer en sekundær funksjon og ikke primær målet med garneringen. Sophie er bygd på vestlandet som arbeidsbåt (fiske) muligens for helårsbruk på 1950 tallet, hun hadde på ett tidlig bilde IKKE garnering akter for styrhuset ute (se bildet under, du kan se to styrbord skuteside spant mellom styrhus og motorbrønn) Jeg trekker derfor en antagelse på at hun ble levert UTEN garnering i piggen også. Dette er litt hjulpet av bilde av den gamle garneringen i innlegg #10. Jeg syntes den ser litt for røff ut til å være bygd av en båtbygger.. Videre i bildet av cockpit'n i innlegg 10 så bærer det preg av ett typisk 70 talls båt inventar. I 1974 ble Sophie bygget om, fiskebrønn fjernet og overbygget ble forhøyet\forandret. Jeg trekker en ny antagelse, garneringen ble laget i forbindelse med denne jobben. Sansynlighet for at vedkommende som fikk utført endringen med overbygget ville ha mer komfort ombord. Basis dette og det faktum at det var isolasjonsmatter (70 talls) bak garneringen tror jeg at garneringen har hovedsaklig vært ment for isolasjon. Dersom du skal bruke båten som frititidsbåt og ikke være ute på sjøen om vinteren så er det ikke nødvendig at garneringen skal være tett da du ikke trenger isolasjonsgraden det gir. Uansett hadde jeg montert en dieselvarmer ombord av komfort hensyn og for å få god tørk i kabinen. Wasco, gikk garneringen din kun ned til sittebenken i piggen? eller videre ned til dørken? Vedlikeholds biten her har vi diskutert før, jeg mener at du bør holde deg til owatrolen dersom du er blitt venn med den, og begynne høst og vår med å påføre owatrol innvendig der hvor dollbordet møter skutesiden og la det renne ned i kjølsvinet, samle opp og gjenta. når du har gjort dette noen ganger per høst&vår så får du deg en stabil deilig skute som krever mindre vedlikehold enn om du ikke gjør det. Mvh Champagne Redigert 25.August.2009 av MY Champagne (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Jon-Kåre Svart 25.August.2009 Link til dette innlegget Svart 25.August.2009 HVis du kommer til mellom hvert spant uynder benkene kan du vel bruke en lavtrykksprøyte (hagesårøyte) og sprøyte oljen opp Du kan og lage hull øverst som spissen/slangen kan tres inn i. Her burde dyu vel uansett ha noen hull for luft sirkulasjon. Sitér dette innlegget Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I) Link to post
Wasco Svart 25.August.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.August.2009 Hei Champagne... Takk for at du engasjerer deg så sterkt i mitt prosjekt... Blir vel nødt til å spandere ei flaske Champagne av edleste merke etter dette, fek en Nicolas Feuillatte ... Da syntes jeg vi skal ta en diskusjon på hvorfor garneringen ombord i skuta til Wasco skal være tett. 1. orginalitet 2. funksjon 3. fremtidig vedlikehold Er de tre viktigste grunnene jeg mener bør belyses. Hmm..du glemte et viktig moment...nemlig atmosfære... Jeg synes at åpen garnering gir en helt anne atmosfære. Med tett garnering blir det mer "hyttepreg" og gir en lun og inntim stemning... Ja, litt sentimental må jeg få lov til å være... Sophie er bygd på vestlandet som arbeidsbåt (fiske) muligens for helårsbruk på 1950 tallet, hun hadde på ett tidlig bilde IKKE garnering akter for styrhuset ute (se bildet under, du kan se to styrbord skuteside spant mellom styrhus og motorbrønn) Jeg trekker derfor en antagelse på at hun ble levert UTEN garnering i piggen også. Dette er litt hjulpet av bilde av den gamle garneringen i innlegg #10. Jeg syntes den ser litt for røff ut til å være bygd av en båtbygger.. Videre i bildet av cockpit'n i innlegg 10 så bærer det preg av ett typisk 70 talls båt inventar. Helt riktig. Båten ble bygget som og brukt som helårs fiskebåt fra 1950 til mitten på 60 tallet. Og det har aldri vært noen garnering andre steder en inne i forpiggen. Båten ble fra slutten av 60 tallet brukt som fritidsbåt, fortsatt med det orginale overbygget. I 1974 ble Sophie bygget om, fiskebrønn fjernet og overbygget ble forhøyet\forandret. Jeg trekker en ny antagelse, garneringen ble laget i forbindelse med denne jobben. Sansynlighet for at vedkommende som fikk utført endringen med overbygget ville ha mer komfort ombord. Det stemmer. Dersom du skal bruke båten som frititidsbåt og ikke være ute på sjøen om vinteren så er det ikke nødvendig at garneringen skal være tett da du ikke trenger isolasjonsgraden det gir. Uansett hadde jeg montert en dieselvarmer ombord av komfort hensyn og for å få god tørk i kabinen. Jeg er ikke først og fremst opptatt av isolasjonsevnen, da overnatting ikke blir aktuelt i den kalde årstiden. Hva er fordelen med dieselvarmer i forhold til el-oppvarming? Er det ikke risikabelt å ha en dieselvarmer gående når det ikke er folk ombord? Wasco, gikk garneringen din kun ned til sittebenken i piggen? eller videre ned til dørken? Garneringen gikk ned til sittebenken Vedlikeholds biten her har vi diskutert før, jeg mener at du bør holde deg til owatrolen dersom du er blitt venn med den, og begynne høst og vår med å påføre owatrol innvendig der hvor dollbordet møter skutesiden og la det renne ned i kjølsvinet, samle opp og gjenta. når du har gjort dette noen ganger per høst&vår så får du deg en stabil deilig skute som krever mindre vedlikehold enn om du ikke gjør det. Du har snart overbevist meg om at D1 blir det beste.... Så synes jeg Jon-Kåre kommer med en god ide... HVis du kommer til mellom hvert spant uynder benkene kan du vel bruke en lavtrykksprøyte (hagesårøyte) og sprøyte oljen opp Du kan og lage hull øverst som spissen/slangen kan tres inn i. Her burde dyu vel uansett ha noen hull for luft sirkulasjon. På den måten kan jeg ha tett garnering, men alikevell komme til med D1 Sitér dette innlegget Hils på Sophie Mitt prosjekt Link to post
index Svart 25.August.2009 Link til dette innlegget Svart 25.August.2009 Tett garnering, men en glipe på 12-15mm øverst for lufting og sprøyting med D1 ville jeg sett på som den beste løsningen! Da kommer du til for å olje, uten at skroget blir seende ut som en ribbevegg... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Champagne Svart 25.August.2009 Link til dette innlegget Svart 25.August.2009 Hei Champagne... Takk for at du engasjerer deg så sterkt i mitt prosjekt... Blir vel nødt til å spandere ei flaske Champagne av edleste merke etter dette, fek en Nicolas Feuillatte ... Dersom jeg rekker å bli sjøklar til neste år og vi møtes vi på fjorden, så skal jeg huske å minne deg på tilbudet ditt Hmm..du glemte et viktig moment...nemlig atmosfære... Jeg synes at åpen garnering gir en helt anne atmosfære. Med tett garnering blir det mer "hyttepreg" og gir en lun og inntim stemning... Ja, litt sentimental må jeg få lov til å være... Skjønner nå mer hvordan du vil Sophie skal se ut inni piggen, og sentimentalitet er jo grunnen for at vi er så gale at vi orker å ha trebåt jeg så for meg mer lys kabin look fra 50 tallet hvit med noe tre kontrast. Dersom du syntes det er penest med hel garnering, så kjører du på med det Men den kan males lys den og Men er garneringen orginalt eller er det fra 1974 oppussingen? dersom den er fra 74, så kan du jo gi det en tanke om du skal erstatte den, da det er mye mindre jobb å slipe ned piggen nok til å gi den ett par strøk med maling og lakk. Dersom du skal bruke båten som frititidsbåt og ikke være ute på sjøen om vinteren så er det ikke nødvendig at garneringen skal være tett da du ikke trenger isolasjonsgraden det gir. Uansett hadde jeg montert en dieselvarmer ombord av komfort hensyn og for å få god tørk i kabinen. Jeg er ikke først og fremst opptatt av isolasjonsevnen, da overnatting ikke blir aktuelt i den kalde årstiden. Hva er fordelen med dieselvarmer i forhold til el-oppvarming? Er det ikke risikabelt å ha en dieselvarmer gående når det ikke er folk ombord? Tror vi snakker forbi hverandre, jeg tenker mer på at du skal ha god oppvarming når du bruker båten og hurtig tørk. Hvordan du ønsker å varme opp båten når du ikke bruker den har jeg ikke tenkt på, men ble nysjerrig..hvorfor skal du varme opp Sophie når du ikke bruker den? ligger hun ute hele året? eller tenkte du på perioden den evt ligger vinterlagret på land? Wasco, gikk garneringen din kun ned til sittebenken i piggen? eller videre ned til dørken? Garneringen gikk ned til sittebenken Ok, tenk på at du får god lufting hele veien fra dekksbjelker gjennom sittebenken dersom denne er skåret til for å gå tett mellom skutesiden og spantene og ned ned til kjøsvinet når du bygger ny garnering Du har snart overbevist meg om at D1 blir det beste.... Så synes jeg Jon-Kåre kommer med en god ide... Jon-Kåre har helt rett mener jeg. Hagesprøyte eventuelt en zalo flaske i tillegg funker suverent til å påføre D1 på vanskelige steder, har god erfaring med dette selv ved tidligere owatrolering. Lykke til Wasco, håper du publiserer noen bilder av dette prosjektet underveis. Mvh Champagne Sitér dette innlegget Link to post
Wasco Svart 25.August.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.August.2009 Skjønner nå mer hvordan du vil Sophie skal se ut inni piggen, og sentimentalitet er jo grunnen for at vi er så gale at vi orker å ha trebåt jeg så for meg mer lys kabin look fra 50 tallet hvit med noe tre kontrast. Grunnen til at jeg valgte å fjerne den gamle farneringen var at jeg vil beise og lakke. Den garneringen som satt i var stygg og med mange sår, blåmann og ikke minst merke etter rustne spiker. Dette kunne jeg nok greid å kammuflert med maling. Men siden jeg vil beise og lakke, synes jeg det er viktig at garneringe er så perfekt som mulig. Dersom du syntes det er penest med hel garnering, så kjører du på med det Men den kan males lys den og Den blir nok ikke malt lys...som sagt, det blir beis og lakk Men er garneringen orginalt eller er det fra 1974 oppussingen? dersom den er fra 74, så kan du jo gi det en tanke om du skal erstatte den, da det er mye mindre jobb å slipe ned piggen nok til å gi den ett par strøk med maling og lakk. Vel, nå er den gamle garneringen fjernet så den er det ikke noe mer å gjøre med Men det kan se ut som om en del av dem gamle garneringen er orginal fra da båten var ny. De nederste bordgangene er/var impregner, mens de øverste ikke var det. De øverste bordgangene var også i mye bedre forfattning en de nederste. Tror vi snakker forbi hverandre, jeg tenker mer på at du skal ha god oppvarming når du bruker båten og hurtig tørk. Hvordan du ønsker å varme opp båten når du ikke bruker den har jeg ikke tenkt på, men ble nysjerrig..hvorfor skal du varme opp Sophie når du ikke bruker den? ligger hun ute hele året? eller tenkte du på perioden den evt ligger vinterlagret på land? På disse kanter av landet ligger de aller fleste trebåter ute hele året. Grunnen til at jeg tenkte på oppvarming om vinteren er fordi noen mente at det var bra for båten at det sto på litt varme for at det ikke skulle "slå seg" og bli fuktighet i den kalde årstiden. Men jeg hadde ingen varme på sist vinter, og han som hadde båten før meg hadde heller ikke dette. Så jeg tror vi glemmer det. Men får se om jeg innstalerer en dieselvarmer før neste sessong. Ok, tenk på at du får god lufting hele veien fra dekksbjelker gjennom sittebenken dersom denne er skåret til for å gå tett mellom skutesiden og spantene og ned ned til kjøsvinet når du bygger ny garnering Under benken er det ikke noe dekk....det vil si det er åpning rett ned til kjølsvinet. Så dette skulle vel gi grunnlag for god lufting. Jon-Kåre har helt rett mener jeg. Hagesprøyte eventuelt en zalo flaske i tillegg funker suverent til å påføre D1 på vanskelige steder, har god erfaring med dette selv ved tidligere owatrolering. Det har vært mye fram og tilbake og mange innspill i denne tråden, og det er bra. Men føler nå at jeg begynner å lande på en koklusjon. Men fikk en ide som muligens lar seg gjennomføre Her har jeg laget en "skisse" over planen jeg har ... For det første vil jeg lage et lite skott i baugen. Jeg lar da garneringen gå opp til skottet, og lar skroget være "nakent" på innsiden. Dermed har jeg mulighet til å spraye inn D1 i denne avdelingen. Men så tenkte jeg at jeg kunne la den nederste delen av garneringen være tre "seksjoner" som ikke festet i det hele tatt. jeg mener da at de ikke festes med skruer til spantene. Men at jeg lager en eller annen festeannordning som er lett å åpne/stenge. Når jeg skal etterbehandle fjerner jeg disse seksjonene og har da god adgang til skroget. Det eneste som ikke stemmer på denne skissen er at benkene kommer til å bestå av løse plater som kan fjernes, både med tanke på oppbevaring under benkene, men også med tanke på utlufting når båten ikke er i bruk. Sitér dette innlegget Hils på Sophie Mitt prosjekt Link to post
Champagne Svart 25.August.2009 Link til dette innlegget Svart 25.August.2009 (redigert) Det blir bra det der Wasco! tror du gjør rett i å ha løse seksjoner, gjør det lettere å komme til, så kan det være ett greit sted å lagre bunkers (les: flasker) dersom du får uventet besøk mens du ikke er ombord Tenk litt på om du skal ha en grov garnering på innsiden av det fremste skottet ditt også dersom du ønsker å lagre noe der som kan flytte på seg (dregg kjetting osv) greit for å ikke få slag i hudplankene. Dersom du skal bruke rommet til noe annet er det greit å ha en løs dørk der inne sånn at ting du legger inn der ikke faller ned i kjølsvinet. Mvh Champagne Redigert 25.August.2009 av MY Champagne (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Wasco Svart 25.August.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.August.2009 Jeg skal lage en bunn innenfor skottet og skal også ha ei hylle. Dene plassen vil først og fremst bli brukt til oppbevaring av de tingene jeg trenger for å gjøre om forpiggen til soveplass. Nå har jeg ei stor kryssfiner plate som legges over den åpne "brønnen" i forpiggen, og så har jeg en madrass som er i samme format. Jeg har da tenkt å lage en vanlig sengebunn som holdes sammen på samme måte som vanlige sengebunner. Denne kan så legges sammen og få plass inne i skottet. I stedet for den ene madrassen, skal jeg få laget 2 mindre, som jeg også kan få plass til inne i skottet. Ellers blir det vel plass til litt sengeklær og andre ting som jeg trenger på litt lengre turer. Jeg kommer ikke til å lagre noe tungt der fremme. Men nå har jeg ikke fått gjort noe annet en å være på nettet i dag.... Men det har jo vært en produktiv dag. Endelig føler jeg at jeg har en konkret plan for fremdriften.... Sitér dette innlegget Hils på Sophie Mitt prosjekt Link to post
Champagne Svart 5.September.2009 Link til dette innlegget Svart 5.September.2009 (redigert) Wasco, jeg var ute å googlet for å se om jeg kunne finne ut om noen her i landet solgte klassiske messing fender lister som kent! kunne ha brukt på den nydelige Glen l'n sin. På ett sidesprang kom jeg over denne linken. Fartøyvern dersom du tar en titt på side 31 og 32 på den, så var det en ganske smart koøye kondensoppsamler som jeg tenkte du kunne vurdere i piggen din når du skal sette opp ny garnering. Syntes de vinklede lysåpningene var fine også. Mvh Champagne Redigert 5.September.2009 av MY Champagne (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Wasco Svart 5.September.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.September.2009 (redigert) Nok en gang - tusen takk for tips og veiledning Hele dette kompeniet som du her linket til er jo drømme lektyre for en hver trebåtentusiast Ellers har jeg dessverre hatt en 14 dagers stans i prosjektet grunnet sykdom... Men i dag føler jeg meg såpass pigg at jeg skal ut å handle litt remedier og går i gang igjen Redigert 5.September.2009 av Wasco (see edit history) Sitér dette innlegget Hils på Sophie Mitt prosjekt Link to post
Champagne Svart 5.September.2009 Link til dette innlegget Svart 5.September.2009 Har du også fått kjølsvin influensaen? Håper det ikke er noe alvorlig, godt å høre at du er på bedringens vei. Mvh Champagne Sitér dette innlegget Link to post
Wasco Svart 5.September.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.September.2009 Stakk innom en kammerat i dag, på veg til Biltema for å få tak i billig Linolje og Amerikans tepentin. Der var hele familien syke i influensa. Vet ikke om det var svinevarianten...men der ble jeg sitten så lenge at turen til BT blir utasatt til over helgen... Men jeg har litt Owatrol på lager, så jeg får gå i gang med det i forpiggen. Ellers tror jeg det var godt anvendt tid. For denne kammraten har en flott 30 fots Furuholmen, og han viste ikke om båtplassen Så jeg tror jeg har vervet et nytt medlem... Fortalte om deg og sa at her på BP ville han møte likesinnede. Håper han logger seg på og legger ut bilder av båten. Han har prøvd å få solgt den, men heldigvis har han ikke klart det... PS...nei det er ikke svineinfluensa jeg har slitt med...men det spørs om jeg er blitt smittet i dag.. Sitér dette innlegget Hils på Sophie Mitt prosjekt Link to post
Denja Svart 5.September.2009 Link til dette innlegget Svart 5.September.2009 Er kommet meg inn på jeg også ja. Håper vi ikke har smittet deg Sitér dette innlegget Link to post
Nils1 Svart 5.September.2009 Link til dette innlegget Svart 5.September.2009 Er kommet meg inn på jeg også ja.------ Velkommen til Forumet ---til oss med skumtopper i håret ( eller på hodet ) - Det ryktes at du har en Furuholmen ? Bilder ----bilder ? Sitér dette innlegget Link to post
marexkaren Svart 5.September.2009 Link til dette innlegget Svart 5.September.2009 Wasco. Tenkte på ein ting. Har du tenkt på villmarkspanel. Det må da vere back to basic. Sitér dette innlegget https://baatplassen.no/i/index.php?showtopic=58275 Mitt prosjekt Link to post
Denja Svart 5.September.2009 Link til dette innlegget Svart 5.September.2009 Det er en plattgatter som er bygget på Kråkerøy Fredrikstad i 1978. Den er 30 fot Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.