Jump to content

Til de som har båtnavnet påført båten...men hvorfra?


nimbuster

Recommended Posts

Ser ofte at i tilknytning til båtnavnet står det akterut/på akterspeilet også hvorfra båten kommer.

 

Men når det står Nittedal, Valdres og andre steder innenlands, ja da griner jeg på nesa.

 

Hva mener eller gjør dere?

 

For min del er det hjemmehavna som teller, ikke hvor jeg bor.

Link to post
Share on other sites

Jeg ser av og til båter som det står "Hvaler" på hekken til, og der eieren er hytteeier. Det burde da stått "Bærums Verk" eller "Fjellhamar" eller "Lom" på dem :smiley::lipseal:

Jan, Hvaler. Båter: 1977-2016 kano; 1987-1994 Nidelv 24; 1994-2009 Hvalerskøyte 29'; 2008 -- Winga Princess; 2016 -- kajakk

Link to post
Share on other sites

Enig i at båtens hjemhavn kanskje er det mest korrekte - men traff en i Førde der SKJÅK :sailing: stod med store bokstaver. Og det ble jo en god anledning og unnskyldning til å få kontakt og en hyggelig båtprat da ...

En annen sak er at dersom båten er registrert i Skipsregisteret, er det vel stedet/kommunen EIEREN bor i som skal oppføres, (og det koster noen lapper å få endret dette ! ) - eller tar eg helt feil... ??

BONITA I

Link to post
Share on other sites

Den såkalte Sjølovens §8 sier noe om hjemsted:

 

For skip som innføres i skipsregisteret, velger eieren hjemstedet blant de byer og andre tettbebyggelser ved kysten som Sjøfartsdirektoratet har godkjent som hjemsteder. For innsjøfartøyer gjelder reglene i tredje ledd.

 

Valg av hjemsted skjer ved melding til skipsregisterføreren etter § 12. Hjemstedet kan senere endres ved melding etter § 13 annet ledd.

 

Skip som ikke innføres i skipsregisteret, har hjemsted i den kommune hvor eieren har bosted. Har eieren ikke bosted i Norge, har skipet hjemsted i den kommune hvor eierens representant har bosted. Skip som eies av partrederi eller annet selskap som nevnt i § 1 nr 2, har hjemsted i den kommune hvor den bestyrende reder har bosted. I selskaper ellers anses den kommune hvor selskapet har kontor eller sete for styret, som skipets hjemsted.

 

Jeg vil anta at første ledd også gjelder fritidsbåt som registreres i Skipsregistrene. Jeg er ikke kar om å finne liste over godkjennte hjemsteder akkurat nå. Om tredje ledd også gjelder for fritidsfartøy kan man jo diskutere, siden paragrafen bruker ordet "skip", og småbåtloven gir definisjoner på hva som er å regne som småbåt hhv. fritidsbåt.

 

Småbåtloven, eller det korrekte navnet Lov om fritids- og småbåter sier ingen ting om hjemsted.

 

Mvh,

Kjell

Redigert av LA3939 (see edit history)

LA3939 har endret brukernavn

Link to post
Share on other sites

Jeg er ikke kar om å finne liste over godkjennte hjemsteder akkurat nå.

 

Her er listen over godkjente hjemsteder når en registrerer sitt skip i NOR, Norsk Ordinært Skipsregister.

 

hjemstednor.jpg

 

Når det gjelder småbåter som ikke skal være registrert, ville jeg brydd meg fint lite om denne listen, og brukt akkurat hva som passet meg av hjemkommune, hyttekommune eller båthavn. :sailing:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...