Roggen Startet 24.August.2009 Link til dette innlegget Startet 24.August.2009 Det var regatta med joller utenfor Asker nå i helgen. Der mener jeg alle stereotypier vedrørende seiler kom til syne! En større seilbåt 50+ fot krysser uhindret gjennom regattabanen i god vind. To minutter senere kommer jeg i motorbåt og krysser gjennom med lavere fart enn seilbåten og hele tiden med god avstand (flere hundre meter) til seilerne. Det går bare noen sekunder før det er to rib'er med surt "seilbåt-politi" på siden av meg som ber meg om å fjerne meg. Hva skyldes denne fiendtlige innstillingen til motorbåter? Kan en seilforening "stenge" hele fjorden ved å markere med noen bøyer og kreve at man går rundt banen? Jeg mener jeg kan gå gjennom hvis jeg viser aktsomhet ovenfor de som seiler, dvs. std. vikepliksregler. Hva sier dere? Sitér dette innlegget Link to post
arkmarin Svart 24.August.2009 Link til dette innlegget Svart 24.August.2009 Jeg mener jeg kan gå gjennom hvis jeg viser aktsomhet ovenfor de som seiler, dvs. std. vikepliksregler. Hva sier dere? Jeg er seiler og deler din oppfatning av dette. Sitér dette innlegget Arnehttp://www.arkmarin.no/ Link to post
jandrea Svart 24.August.2009 Link til dette innlegget Svart 24.August.2009 Har ikke opplevd dette selv. Har flere ganger vært nødt til å gå gjennom regattafelt både for motor og seil. Ingen har bedt meg om å fjerne meg. Prøver selvfølgelig å gå rundt, men ikke alltid så lett siden et regattafelt flytter seg hele tiden og noen ganger strekker de seg tvers over hele fjorden. Tror ikke noen kan påberope seg retten til området når det er regatta. De i ribene var nok nervøse i forhold til sikkerheten til de seilende i jollene. Men det går da an å være hyggelig. Litt bedre opplæring/info til følgebåtene fra arrangørens side kunne nok værepå sin plass. Sitér dette innlegget Medlem i RS. Har båtførerbevis fra 1989 Båt: Bavaria 31AC Tidligere: Happy 27 Link to post
Bitteliten Svart 24.August.2009 Link til dette innlegget Svart 24.August.2009 (redigert) Jeg har opplevd det samme utenfor Son. Argumentet da var at jeg lagde så store bølger. Jeg spurte de om ikke Sjøveisreglene gjelder - og det visste de ikke - for det var jo regatta Jeg sa til de at jeg ikke lager bølger når jeg slakker av - og når vi går nære jollefelt så slakker vi av - men det var visst ikke godt nok. Enden på visa var at vi snudde og ikke gikk dit vi hadde tenkt. Tror årsaken rett og slett er at for mange seilere har for mange dårlige erfaringer med stor motorbåter. Desverre Redigert 24.August.2009 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Roggen Svart 24.August.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.August.2009 Tror årsaken rett og slett er at for mange seilere har for mange dårlige erfaringer med stor motorbåter. Desverre Mulig det er årsaken, men jeg kjenner jeg får litt liten goodwill for denne gjengen når jeg opplever at det er en vesentlig forskjell på hvordan man behandler hhv. utenforstående seilbåter og motorbåter, selv når man tar hensyn og går i sakte fart. Sitér dette innlegget Link to post
VO`n Svart 24.August.2009 Link til dette innlegget Svart 24.August.2009 Farter selv i snekke og har vel bannet meg over motorbåter i tide og utide, men ligger jeg mitt i leia hvor det er begrenset med "plass" kan jeg jo skylde meg sjøl om en "hekksjøgeneral" passerer meg nærme fremfor om jeg legger meg ut og baner vel for de som er hurtiggående slik at jeg rekker å legge meg mot bølger. Siste tur jeg var ute i en relativt trangt farevann seilte (med motor) det 2 seilbåter ved siden av hverandre midt i leia og brukte sine meter og med slik fremgangsmåte har jeg ingen sympati om de banner seg over motorbåter... Sitér dette innlegget Link to post
Athene Svart 24.August.2009 Link til dette innlegget Svart 24.August.2009 Du lagde kanskje mer bølger enn seilbåten? Hvis dette var en jolleregatta kan det jo sitte både svært unge og uerfarne barn i disse jollene og da er det vel ikke så underlig at arrangørene prøver å holde motorbåter litt på avstand? Det har jo litt med sikkerhet å gjøre? Om du kjører gjennom regattafeltet vil det jo lett bli slik at noen får fordeler og andre ulemper av bølgene dine, og da er det vel ikke så rart at noen blir sure.. Sitér dette innlegget Link to post
Frøken Fryd Svart 24.August.2009 Link til dette innlegget Svart 24.August.2009 Om du kjører gjennom regattafeltet vil det jo lett bli slik at noen får fordeler og andre ulemper av bølgene dine, og da er det vel ikke så rart at noen blir sure.. Det er vel strengt tatt ikke de passerende båtene sitt problem vel? Sitér dette innlegget Link to post
skage Svart 24.August.2009 Link til dette innlegget Svart 24.August.2009 Der sa du det frøken fryd, derfor er ofte seilere negative til motorbåter. Fint at dette kommer tydelig frem her. Egoismen er på topp. Sitér dette innlegget Link to post
Krimart Svart 24.August.2009 Link til dette innlegget Svart 24.August.2009 Generelt sett har jeg stort sett møtt hyggelige mennesker i båt - både i motorbåt og i seilbåt, men av og til møter man dessverre noen dri***ekker - og det er minst like ofte personer i seilbåt. M.h.t. regattabaner har selvsagt ikke en seilforening rett til å stenge av fjorden, vanlige vikepliktsregler gjelder. Men det er klart at en stor motorbåt i som durer gjennom et en ragattabanen i halvplan med blikket stivt fremover kan lage mye problemer for unge håpefulle i en liten jolle. Desvere skjer det litt for ofte og det er vel antaglig årsaken til forskjellbehandlingen. Videre er det gjerne lettere for en motorbåt å ta en liten bue rundt banen (hvis det er plass) enn en seilbåt på kryss. Men "seilbåt-politiet" burde ha vært litt mer ydmyke og rette det som et positivt ønske om at du tok omveien fremfor å rette det som et krav (de ikke har rett til). Sitér dette innlegget Link to post
Ruby Svart 24.August.2009 Link til dette innlegget Svart 24.August.2009 Egoismen er på topp. Ja..... JEG seiler regatta, så da må alle andre holde seg langt unna...? Sitér dette innlegget Link to post
Wasco Svart 24.August.2009 Link til dette innlegget Svart 24.August.2009 (redigert) Egoismen er på topp. Hvem er egoist? Den som tar seg til rette, stenger av fjorden og forlanger at alle regler for vanlig ferdsel på sjøen skal tilsidesettes for at VI/JEG ikke skal forulempes... Eller den som rett og slett forholder seg til gjeldene regler og normer... også regelen om å alltid ta hennsyn og utvise aktsomhet Redigert 24.August.2009 av Wasco (see edit history) Sitér dette innlegget Hils på Sophie Mitt prosjekt Link to post
Roggen Svart 24.August.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.August.2009 Ser vel litt de samme tendensene her ja som man opplever på fjorden. Sitér dette innlegget Link to post
Seilersnobben Svart 24.August.2009 Link til dette innlegget Svart 24.August.2009 Hvis vi unntar regattafelter og ser bare på trådstarters tittel, tror jeg svaret er meget enkelt: 1. Fordi (mange av dere) går så nær og 2. Lager så himla mye bølger ! Raske, planende motorbåter på toppfart er oftest ikke de verste. Jeg synes halvplanende snekkere gjerne tar kaka, sammen med store motorbåter i semi- lav fart. For å gjenta en tråd fra tidligere i sommer: Er dere plaget av andres hekkbølger ? Jeg har lyst til å vidererføre den: Snur du deg aldri og ser akterover, på hva som skjer med andre båter når hekkbølgen din treffer dem ?? Jeg mener det burde vært obligatorisk del av båtførerprøven å dra ut i en liten båt, robåt på flatt vann eller gjerne seilbåt i svak vind for å oppleve forbipasserende båters sjø. Sitér dette innlegget Link to post
runes Svart 24.August.2009 Link til dette innlegget Svart 24.August.2009 (redigert) Det er vel strengt tatt ikke de passerende båtene sitt problem vel? Nei det er de regattaseilene barna sitt problem og det var antagelig nettopp derfor arrangøren ba dem om å holde avstand.... ..vi snakker her om norges største barneregatta Redigert 24.August.2009 av runes (see edit history) Sitér dette innlegget Nesten nye papirkart til salgs syirie.wordpress.com Link to post
Framtia Svart 24.August.2009 Link til dette innlegget Svart 24.August.2009 dette hadde vel ikke vært noe problem hvis mannskapet i følgebåten kunne valgt en hyggelig tone og forklart hvorfor de ikke ønsket å ha andre båter i feltet? Er det slik at trådstarter ført og fremst reagerer på at seilbåten på 50 fot ikke ble stoppet, eller er det fordi han mener det er urimelig at båter oppfordres til å holde seg unna feltet?. Jeg har i hvertfall ingen problemer med å forstå arrangørens frykt for at en båt kan finne på å øke farten slik at det blir store bølger for de små - selv om den i utgangspunktet holder lav fart og oppfører seg eksemplarisk. Jeg ble selv (har seilbåt) bedt om å holde kursen rundt et jollefelt nå i sommer, og syntes det var helt uproblematisk. Sitér dette innlegget Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post
baatsman Svart 24.August.2009 Link til dette innlegget Svart 24.August.2009 Regatta med joller bør alle vise hensyn, uansett båt-type. Her finnes det nybegynnerer/øvede og noen er kanskje ikke like godt kjent med bølger. Her gjelder vær varsom-plakaten. Utaskjærs: Når det gjelder hekkbølger generellt, synes jeg mange er for vare. Passerer båten på avstand, og selv om den lager bølger, så er det helt greit. Forstår godt at motorbåter ikke kan "stoppe opp" for hver båt de møter. Men uansett avstand er viktig, og kan en ikke holde avstand pga bredde sund, for mange båter osv, da må en ned i krabbefeltet Sitér dette innlegget Vi sees! Link to post
baatsman Svart 24.August.2009 Link til dette innlegget Svart 24.August.2009 Den 50 fot store seilbåten kan være båten til Tom Mustad sjøskole. Brukes til trening og følger gjerne med i regattane. Forøvrig en Bav 50 Vision. Sitér dette innlegget Vi sees! Link to post
Roggen Svart 24.August.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.August.2009 Tror nok det var en Hanse el. Sitér dette innlegget Link to post
Honduras Svart 24.August.2009 Link til dette innlegget Svart 24.August.2009 Jeg synes halvplanende snekkere gjerne tar kaka Første gang jeg ser noen gå så hardt ut og generalisere en hel yrkesgruppe......... personlig mener jeg halvplanende advokater er værst... Angående at seilbåten fikk slippe igjenom..kan det være at følgebåten vurderte hekkbølgene? Uten noen stor erfaring på dette synes jeg seilbåtene slipper sjøen fint og drar kanskje ikke opp så mye vann. Når det gjelder følgebåtens "ordre" er det kanskje slik med trådstarter som med meg, hvis noen uten hjemmel ber meg flytte meg, får jeg en litt sånn "javel..."-holdning. Hvis de spør om jeg kan kjøre i en bue pga mange barn og nybegynnere i joller som kan få problemer med bølger osv, blir svaret "Selvsagt". Det meste ordner seg bare man spør på en hyggelig måte. Setter pris på at noen organiserer positive aktiviteter for barn og unge og det er å se masse seil på fjorden. Nå har jeg snekke som bare går i 6-7 knop, så det er derfor jeg sikkert har bedre tid til å kjøre i bue i forhold til de med hurtigående båter Sitér dette innlegget * Prosjekt Glen-L Squirt * Prosjekt Lagringsstativ påhengsmotor * Prosjekt 4 fot vugge Link to post
Miss Amalie Svart 24.August.2009 Link til dette innlegget Svart 24.August.2009 Jeg reagerer mest på at noen kan få seg til å kalle unge jolleseilere for "en gjeng seilere" og med negativ mening... Hvis det er barn og unge som er ute for å sære seg seiling eller seiler regatta, så ville det vel være min største glede å observere, være hensynsfull, vente og gå rundt? Jeg mener også at vi voksne må gå litt i oss selv når vi får en kritikk eller tilrettevisning. Må man være så forbannet selvhøytidelig at vi ikke kan si "å, beklager - skal kjøre forsiktig bort jeg". Hvorfor kan ikke velvilje være førstevalget i stedet for fornærmelse? Sitér dette innlegget Mitt prosjekt - Bygging av Mahogny - Triple Cockpit 22 fot https://baatplassen.no/i/topic/96443-prosjekt-nye-mahognybygg-i-fredrikstad/page-9 Link to post
Bitteliten Svart 24.August.2009 Link til dette innlegget Svart 24.August.2009 (redigert) Jeg synes de små ribbene er ganske modige når de kommer mot meg fra babord. Jeg holdt ca 25 knop - de holdt kanskje 20-30 knop. Sjøveisreglene gjelder jo - så de får holde av veien Blir mest provostert av at de er "bedrevitende seilklyser" med holdning at de er viktigere enn andre. DET er de ikke - selvom de nok tror det. Jeg oppfører meg i hvertfall ikke slik - selvom jeg også er seiler. Men de får nok litt mye adrenalin i blodet når de får på VAKTFLAGGET på båten. blir nok litt for mye "peke med hele hånden" etter min mening. Men er de ikke bestemte kan det jo være folk som ikke hører også. Har erfart andre rib'er også med seilere ombord som ikke helt har vett i behold. En gang var det en tidgligere seilmester fra nærområdet og bror som kjørte gjennom kanalen i Moss i ca 10 knop. Her er det 4 knops grense, og båtene smalt i brygga etter dem.. En annen gang kom en liten RIB inn i båthavna som har smal innseiling i 20 knop - der vi var på vei ut med båten vår. Hadde jeg ikke bakket opp hadde de smelt i oss. Men heldigvis er vel det unntakene. Får vi håpe. Redigert 24.August.2009 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Sydvesten Svart 24.August.2009 Link til dette innlegget Svart 24.August.2009 ..vi snakker her om norges største barneregatta Er enig her og det er dessverre så alt for mange som driter en lang marsj barneidretten og kun tenker på deg selv først, og deretter seg selv igjen... Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
Bitteliten Svart 24.August.2009 Link til dette innlegget Svart 24.August.2009 det er ikke barneseilerne som diskuteres - det er vel vaktlaget? Sitér dette innlegget Link to post
Miss Amalie Svart 24.August.2009 Link til dette innlegget Svart 24.August.2009 Jeg har selv vært vitne til hvordan enkelte reagerer på tilbakemeldinger, og noen ser på vaktene som tosker allerede før de ytrer seg Ikke kom her og kom her... Ikke rart at mange vakter brysker seg litt når de ser oppsynet til den de skal tilrettevise. Sitér dette innlegget Mitt prosjekt - Bygging av Mahogny - Triple Cockpit 22 fot https://baatplassen.no/i/topic/96443-prosjekt-nye-mahognybygg-i-fredrikstad/page-9 Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.