joergen84 Startet 24.August.2009 Del på Facebook Startet 24.August.2009 Heisann, er ny her på forumet, og var sta og hentet min første snekke idag. Har hatt lyst på snekke i lengre tid, men har vel aldri blitt noe av før nå. Så tenkte ihvertfall og legge ut et bilde. Det er jo litt småfiks på den, som f.eks en liten lekasje på styringen (tror jeg fant den istad), og så er det en tetning i bakkant på giret som må skiftes. Så nå må jeg bare lære meg og "mekke" snekke, hehe.. Det er litt dårlig kvalitet på dette bildet, men det er det eneste jeg har tatt så langt. Sitér dette innlegget Link to post
Wasco Svart 24.August.2009 Del på Facebook Svart 24.August.2009 Hei og velkommen til Baatplassen... Flott båt du har fått deg... Vi er en del trebåtentusiaster her på forumet, og vi hilser alle nye trebåt folk velkommen. Håper du legger ut flere bilder av båten din. og håper også at det er noen her inne som kan komme med råd og vink nå sår du skal i gang og mekke. Lykke til Sitér dette innlegget Hils på Sophie Mitt prosjekt Link to post
strawberry Svart 24.August.2009 Del på Facebook Svart 24.August.2009 Hei, og gratulerer med ny båt, og som ny i forumet! Ikke for å være vanskelig, men er det en snekke? Trodde en snekke var "spiss i begge ender", men ikke noe big deal! Igjen, gratulerer! Båtlivet er herlig, selv når høsten kommer listende! Mvh. Strawberry Sitér dette innlegget Samme hvor jeg er, bare jeg er i båten! Link to post
joergen84 Svart 24.August.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 24.August.2009 Hei, og gratulerer med ny båt, og som ny i forumet! Ikke for å være vanskelig, men er det en snekke? Trodde en snekke var "spiss i begge ender", men ikke noe big deal! Igjen, gratulerer! Båtlivet er herlig, selv når høsten kommer listende! Mvh. Strawberry Hmm. vel, trebåt da Mener ihvertfall på at eller skal den være i veldig bra stand. Hadde en kompis som gikk over og sjekka, siden jeg ikke har så veldig my peiling selv. Den er brukt som passasjerbåt/sightseeingbåt og derfor vært til årlig kontroll. Hadde og lyst på god dekksplass for og drive litt fiske med teiner og diverse. Sitér dette innlegget Link to post
Wasco Svart 24.August.2009 Del på Facebook Svart 24.August.2009 Begrepet "snekke" er jo etter hvert blitt ganske omfattende... Jeg ville vel ikke kalt båten din ei snekke.....mer i rettning av en sjark. Men det er jo de samme hva den kalles...bare det er trebåt Vet du noe om hvor den er byggd, og hvor gammel den er? Hvilken motor sitter i båten? Den ser jo ganske stor ut....26 fot? Sitér dette innlegget Hils på Sophie Mitt prosjekt Link to post
joergen84 Svart 24.August.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 24.August.2009 (redigert) Vet ikke hvor den er byggd, men byggeår er vel 1968 Lengde er 30 fot. Og det sitter en Perkins 35 i den fra 1970. Båttype: Snekke. Dette sto i et slikt merkebrev som lå inn i en perm jeg fikk med. Det er vel et merkebrev ang småbåtregistrering, ble registrert i 1996 hvis jeg forstår brevet rett, hehe. Ga 25 tusenlapper for den, som jeg ikke synest var så allt for galt Redigert 24.August.2009 av joergen84 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Moas-ark Svart 24.August.2009 Del på Facebook Svart 24.August.2009 Hei! Gratulerer med båt Den ser jo knallfin ut! Sitér dette innlegget Nancy, trenekke 21 fot fra 1930. 1995-2001 Arina hvalersnekke 27 fot. 2001-2008 Miranda mahognysnekke 33 fot. 2008- 2021 Dirlanda, tre-motorseiler, 29 fot. 2021- Link to post
joergen84 Svart 24.August.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 24.August.2009 Fikk med en VHF som ikke er tilkoblet, det er en Icom IC-401EURO. Og lurte på hvilken av ledningene på den som er + og -? Ene ledningen er rød, og den andre er svart med en rød stripe på. Bruker det og være noen standard på disse fargene eller? Der skal følge med en ekstra ledning med en sikring på, men den har jeg ikke fått med. Og sikringa er vel på 99.9% av tilfellene på +. Sitér dette innlegget Link to post
frsnd Svart 24.August.2009 Del på Facebook Svart 24.August.2009 Hei, dette var en flott båt=) Når det gjelder VHF'en er rød pluss og svart er minus, det tørr eg nesten å garantere. Du bør alltid kople til en sikring uansett hvilket utstyr du kopler. En 3 eller 5 Ampere er passe for en liten VHF. Dette er vel en fast montert VHF, da må du også sette opp en vhf antenne (eller er det det som alerede står på styrbord side?) trekke koaksial kabel og sette på plugg. Lykke til=) Sitér dette innlegget Link to post
joergen84 Svart 24.August.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 24.August.2009 Hei, dette var en flott båt=) Når det gjelder VHF'en er rød pluss og svart er minus, det tørr eg nesten å garantere. Du bør alltid kople til en sikring uansett hvilket utstyr du kopler. En 3 eller 5 Ampere er passe for en liten VHF. Dette er vel en fast montert VHF, da må du også sette opp en vhf antenne (eller er det det som alerede står på styrbord side?) trekke koaksial kabel og sette på plugg. Lykke til=) Takker :) Joda, det er en VHF antenne som står på styrbord side. Kabel og plugg er klart. Jeg ble bare litt usikker når jeg så at den svarte ledningen hadde også en rød stripe, hadde den vært helt svart hadde jeg vært sikker. VHF'en har visst vært montert i båten tidligere, men muligens med den ekstra ledningen der hvor sikringa sitter. Sitér dette innlegget Link to post
Wasco Svart 25.August.2009 Del på Facebook Svart 25.August.2009 Ga 25 tusenlapper for den, som jeg ikke synest var så allt for galt Det var jo en kjempepris for en 30 fots båt av den kvaliteten.... For det første er skroget kravell, og disse skrogene er vanligvis bygget av solid bord og de er bygget for å tåle litt tøffere behandling av sjø og uvær. Bare den redningsplåten som sitter bakpå hekken er jo verdt en del tusen. Også har du fått med VHF....du verden! Du er vel klar over at du må ha lisens for å bruke VHF? Hvis du ikke har dette, er det enkelt å få tatt dette. Sitér dette innlegget Hils på Sophie Mitt prosjekt Link to post
båtføreren Svart 25.August.2009 Del på Facebook Svart 25.August.2009 Hei og velkommen med din flotte snekke. Og snekke er det! Flott pristilbud du fikk på den der da :) Sitér dette innlegget Link to post
joergen84 Svart 25.August.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 25.August.2009 Takk takk til alle :) Jo jeg vet jeg må ha lisens for og bruke VHF'en, hehe. Redningsflåten mente han var 12 år i år, men sist sertifisert i 2007. Når den er så gammal vet jeg ikke helt hvordan det er og få solgt den, mener og den er til 12 personer siden båten var godkjent for det inkl. fører. Fulgte og med et Humminbird D-3 600 ekkolodd :) Sitér dette innlegget Link to post
Wasco Svart 25.August.2009 Del på Facebook Svart 25.August.2009 Hvis flåten ble sertifisert i 2007, så betyr vel det at den er i forholdsvis god forfattning. Vet ikke hvor dyrt det er å sertifisere den, men hvis det ikke er for dyrt ville jeg beholdt den. Det gir jo en ekstra trygghet i tilfelle du skulle bli utsatt for et uhell. En kan jo aldri ha for mange sikkerhets innstalasjoner ombord i en båt... Ekkolodd er jo også viktig å ha. Den har vel også en "fish finder" funksjon, og det kan jo være fint når du skal ut på fisketur. Sitér dette innlegget Hils på Sophie Mitt prosjekt Link to post
joergen84 Svart 25.August.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 25.August.2009 Hvis flåten ble sertifisert i 2007, så betyr vel det at den er i forholdsvis god forfattning.Vet ikke hvor dyrt det er å sertifisere den, men hvis det ikke er for dyrt ville jeg beholdt den. Det gir jo en ekstra trygghet i tilfelle du skulle bli utsatt for et uhell. En kan jo aldri ha for mange sikkerhets innstalasjoner ombord i en båt... Ekkolodd er jo også viktig å ha. Den har vel også en "fish finder" funksjon, og det kan jo være fint når du skal ut på fisketur. Tror det er ganske dyrt og sertifisere den, det skal visst gjøres en gang i året. Så slik som den er nå vil jeg kalle det en falsk trygghet, hehe. Sitér dette innlegget Link to post
Wasco Svart 25.August.2009 Del på Facebook Svart 25.August.2009 Enig med deg... Hvis det er for dyrt å sertifisere den ville jeg bare fjernet den... Sitér dette innlegget Hils på Sophie Mitt prosjekt Link to post
joergen84 Svart 25.August.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 25.August.2009 Noen som vet hvilken olje jeg kan bruke på styringa forresten? Sitér dette innlegget Link to post
Wasco Svart 25.August.2009 Del på Facebook Svart 25.August.2009 Hei.. Vil annbefale deg å starte en ny tråd hvor du spessifiserer dette spørsmålet. Det er alltid lettere å få "napp" når du stiller et konkret spørsmål. Men les reglene for utforming av tittel på nytt tema, ellers risikerer du at tråden blir stengt Sitér dette innlegget Hils på Sophie Mitt prosjekt Link to post
M/S Bastard Svart 25.August.2009 Del på Facebook Svart 25.August.2009 (redigert) Jeg har brukt Dexron III på min styring Regner med at du mente hydraulisk styring? Redigert 25.August.2009 av M/S Bastard (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Wasco Svart 25.August.2009 Del på Facebook Svart 25.August.2009 Hehe...ser ikke ut til at du trenger en ny tråd... Det dukker alltid noen snille hjelpere opp her på BP Sitér dette innlegget Hils på Sophie Mitt prosjekt Link to post
M/S Bastard Svart 25.August.2009 Del på Facebook Svart 25.August.2009 Følger med ser du, selv om jeg ikke svarer bestandig Syns det er greit og bruke prsojekt tråd til alle spørsmål jeg da, ihvertfall de fleste. Da blir det litt mere helhetlig Sitér dette innlegget Link to post
Wasco Svart 25.August.2009 Del på Facebook Svart 25.August.2009 Det stemmer. Men det er jo ikke alle som leser prosjekttråder. Men kommer det konkrete spørsmål, da er det lettere å få svar....synes jeg. Og er det noe jeg har erfaring med her inne på BP, så er det å stille spørsmål..... Sitér dette innlegget Hils på Sophie Mitt prosjekt Link to post
M/S Bastard Svart 25.August.2009 Del på Facebook Svart 25.August.2009 Jeg leser alle prosjekttråder, alltids noe lurt og plukke meg seg i de trådene Joa, får man ikke svar i tråden er det jo greit og starte en ny en Sitér dette innlegget Link to post
joergen84 Svart 25.August.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 25.August.2009 Her er forresten et bilde av det som står skrevet på flåten. Link til bildet i full størrelse er her: http://iloapp.jallnett.com/data/_gallery/p.../1251213887.jpg Det er det samme bilde som vist nedenfor. Men sikkert litt lettere og se hva som står der på linken. Jeg skrev over i paint det som står øverst, for det viste litt dårlig på bildet. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.