Jump to content

Min første snekke :) (trebåt)

joergen84

Recommended Posts

Heisann, er ny her på forumet, og var sta og hentet min første snekke idag. Har hatt lyst på snekke i lengre tid, men har vel aldri blitt noe av før nå. Så tenkte ihvertfall og legge ut et bilde.

Det er jo litt småfiks på den, som f.eks en liten lekasje på styringen (tror jeg fant den istad), og så er det en tetning i bakkant på giret som må skiftes. Så nå må jeg bare lære meg og "mekke" snekke, hehe..

cimg0272.jpg

Det er litt dårlig kvalitet på dette bildet, men det er det eneste jeg har tatt så langt.

Hei, og gratulerer med ny båt, og som ny i forumet!

Ikke for å være vanskelig, men er det en snekke? Trodde en snekke var "spiss i begge ender", men ikke noe big deal!

Igjen, gratulerer!

Båtlivet er herlig, selv når høsten kommer listende!

Mvh. Strawberry

Samme hvor jeg er, bare jeg er i båten!

Hei, og gratulerer med ny båt, og som ny i forumet!

Ikke for å være vanskelig, men er det en snekke? Trodde en snekke var "spiss i begge ender", men ikke noe big deal!

Igjen, gratulerer!

Båtlivet er herlig, selv når høsten kommer listende!

Mvh. Strawberry

Hmm. vel, trebåt da :smiley:

Mener ihvertfall på at eller skal den være i veldig bra stand. Hadde en kompis som gikk over og sjekka, siden jeg ikke har så veldig my peiling selv. Den er brukt som passasjerbåt/sightseeingbåt og derfor vært til årlig kontroll.

Hadde og lyst på god dekksplass for og drive litt fiske med teiner og diverse.

Vet ikke hvor den er byggd, men byggeår er vel 1968

Lengde er 30 fot. Og det sitter en Perkins 35 i den fra 1970.

Båttype: Snekke.

Dette sto i et slikt merkebrev som lå inn i en perm jeg fikk med. Det er vel et merkebrev ang småbåtregistrering, ble registrert i 1996 hvis jeg forstår brevet rett, hehe.

Ga 25 tusenlapper for den, som jeg ikke synest var så allt for galt :smiley:

Redigert av joergen84 (see edit history)

Fikk med en VHF som ikke er tilkoblet, det er en Icom IC-401EURO. Og lurte på hvilken av ledningene på den som er + og -? Ene ledningen er rød, og den andre er svart med en rød stripe på. Bruker det og være noen standard på disse fargene eller? Der skal følge med en ekstra ledning med en sikring på, men den har jeg ikke fått med. Og sikringa er vel på 99.9% av tilfellene på +.

Hei, dette var en flott båt=)

Når det gjelder VHF'en er rød pluss og svart er minus, det tørr eg nesten å garantere.

Du bør alltid kople til en sikring uansett hvilket utstyr du kopler. En 3 eller 5 Ampere er passe for en liten VHF.

Dette er vel en fast montert VHF, da må du også sette opp en vhf antenne (eller er det det som alerede står på styrbord side?) trekke koaksial kabel og sette på plugg.

Lykke til=)

Hei, dette var en flott båt=)

Når det gjelder VHF'en er rød pluss og svart er minus, det tørr eg nesten å garantere.

Du bør alltid kople til en sikring uansett hvilket utstyr du kopler. En 3 eller 5 Ampere er passe for en liten VHF.

Dette er vel en fast montert VHF, da må du også sette opp en vhf antenne (eller er det det som alerede står på styrbord side?) trekke koaksial kabel og sette på plugg.

Lykke til=)

Takker :)

Joda, det er en VHF antenne som står på styrbord side. Kabel og plugg er klart. Jeg ble bare litt usikker når jeg så at den svarte ledningen hadde også en rød stripe, hadde den vært helt svart hadde jeg vært sikker. VHF'en har visst vært montert i båten tidligere, men muligens med den ekstra ledningen der hvor sikringa sitter.

Ga 25 tusenlapper for den, som jeg ikke synest var så allt for galt :smiley:

Det var jo en kjempepris for en 30 fots båt av den kvaliteten....

For det første er skroget kravell, og disse skrogene er vanligvis bygget av solid bord og de er bygget for å tåle litt tøffere behandling av sjø og uvær.

Bare den redningsplåten som sitter bakpå hekken er jo verdt en del tusen.

Også har du fått med VHF....du verden!

Du er vel klar over at du må ha lisens for å bruke VHF? Hvis du ikke har dette, er det enkelt å få tatt dette.

Takk takk til alle :)

Jo jeg vet jeg må ha lisens for og bruke VHF'en, hehe. Redningsflåten mente han var 12 år i år, men sist sertifisert i 2007. Når den er så gammal vet jeg ikke helt hvordan det er og få solgt den, mener og den er til 12 personer siden båten var godkjent for det inkl. fører.

Fulgte og med et Humminbird D-3 600 ekkolodd :)

Hvis flåten ble sertifisert i 2007, så betyr vel det at den er i forholdsvis god forfattning.

Vet ikke hvor dyrt det er å sertifisere den, men hvis det ikke er for dyrt ville jeg beholdt den.

Det gir jo en ekstra trygghet i tilfelle du skulle bli utsatt for et uhell. En kan jo aldri ha for mange sikkerhets innstalasjoner ombord i en båt...

Ekkolodd er jo også viktig å ha.

Den har vel også en "fish finder" funksjon, og det kan jo være fint når du skal ut på fisketur.

Hvis flåten ble sertifisert i 2007, så betyr vel det at den er i forholdsvis god forfattning.

Vet ikke hvor dyrt det er å sertifisere den, men hvis det ikke er for dyrt ville jeg beholdt den.

Det gir jo en ekstra trygghet i tilfelle du skulle bli utsatt for et uhell. En kan jo aldri ha for mange sikkerhets innstalasjoner ombord i en båt...

Ekkolodd er jo også viktig å ha.

Den har vel også en "fish finder" funksjon, og det kan jo være fint når du skal ut på fisketur.

Tror det er ganske dyrt og sertifisere den, det skal visst gjøres en gang i året. Så slik som den er nå vil jeg kalle det en falsk trygghet, hehe.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...