Jump to content

Rengjøring av kjølsvin

Dalton

Recommended Posts

Nå i disse influensatider er jeg nesten redd for å gløtte på dørken, men jeg må jo under der før eller siden. Kjølsvinet på 'Amalie' ser egentlig for jævlig ut, særlig lengst akter, med mange år gammelt smørefett, dieselsøl og annet griseri. Hva er den enkleste og mest effektive måten å få dette rent på? Det er jo ikke lett å få ut alt vannet heller, spesielt det som legger seg ved siden av kjølen. Der er det så trangt at å pumpe det ut er helt umulig.

I am the Captain of this ship, and I have my wifes permission to say so...

Kragerø 26 med Sole SM616 

Vet ikke hva du skal bruke til å få vekk alt dette...

Men det må vel skrapes av.

Ellers er det jo en fordel å bruke en av disse "oljepadd'sene"

Legg dem ned når det er litt for mye vann i båten. Så suger i hvert fall disse til seg olje og annet søl.

Å få gjort rent helt ned i kjølsvinet er vel bare mulig når båten står på land og du har dratt ut "nygglå" som det her på disse kanter av landet

Redigert av Wasco (see edit history)

Våtstøvsuger til det ikke står noe vann i svinet, sprøyt med vanlig motorvask (miljøvennlige typen) la stå på i 5min skyll med vann, sug opp restene med våtstøvsuger, så ned på kne med grønnsåpe skurebørste og en skrape.. mye av møkka setter seg i malingsfilmen, det er ofte lettere å skrape det rent for så å legge på ett strøk mønje o.l i etterkant enn å få det pent ved vasking. IKKE FINN PÅ Å BRUKE HØYTRYKKSPYLER da risikerer du å flise opp trevirket og få fuktighet inn i områder du absolutt ikke har lyst å ha det på båten din, spesielt på høsten.

Mvh

Champagne.

Redigert av MY Champagne (see edit history)

Jeg brukte Zalo på tresnekke for mange år siden.! Tømte 1/4 flaske ned i kjølsvinet og lot det ligge og skylle fram og tilbake noen dager i bølgene. Dette løste opp fett og olje og gammel skitt som jeg pumpet ut. Deretter skurte jeg med nytt Zalovann der jeg kom til, skylte med rent vann, pumpet ut og lot det tørke. Meget tilfredsstillende resultat, må jeg si. Og Zalo lukter bedre enn gammelt bunnvann. :puke: Ikke nødvendig å kjøpe dyrt spesialstoff til dette! :yesnod:

Enig, jeg har også brukt Zalo med stort hell. Riktignok en plastsnekke, men 39 års morro lå under bunnlemmene. I min båt kommer det inn litt regnvann osv slik at jeg må lense båten en gang i mellom. Da har jeg i to omganger sprutet zalo på skroget, skuret over med en oppvaskkost der jeg kommer til for så å avslutte med å starte lensepumpen. Nå ser den nesten som ny ut i 80% av bunnen, og ser helt bedrøvelig ut på de siste 20. Mulig det blir skrudd løs ett par skott i vinter så jeg får tatt resten.

Zalo altså ! :smash:

hehe Trikker'n, ja det er latmanns måten sin det :flag: brukt'n flere ganger, men syntes ikke den tok opp nok av den møkka som satt fast i mønja, dessuten sluttet jeg med det når jeg så at jeg skum la havna jeg lå i, syntes det var litt flaut.

Greit om man iallefall tenker litt over konsekvensen av å ha såpevann stående lenge (flere timer) i trebåten.

Vil det hjelpe til å løse opp evt oljing, Owatrol, Linolje og liknende produkter som er brukt i svinet? Jeg har ikke noen fasit på hvor lenge man må la såpe stå i båten før dette evt skjer, men har en teori om at jo tørrere og renere man holder det i skutebunn jo bedre har båten det. Jeg har gått vekk fra å vaske med masse vann og såpe til omtrent kun å vaske med vindus jif og tørkerull overalt på båten.

Mvh

Champagne

Redigert av MY Champagne (see edit history)

Joda, enig med deg! Tok jo en tur utpå når jeg lenset. :saint: Men i de tilfeller du skal overta en båt som ikke har vært særlig vedlikeholdt og rengjort, så må det kraftig lut til. (Ikke si det til noen, men Zalo er på lista over forbudte stoffer flere steder, feks. på oljeplatformer, miljøorganisasjoner, osv.). :diving:

Må da legge til at jeg tok båten opp for vinteren for å renovere. Da skrapet jeg vekk alt gammelt i bunnen. Den gangen brukte vi blymønje :nonod: Bra stoff, men det er jo uaktuelt i vår miljøriktige tidsalder.

Slutter meg til ditt "slagord: "Jo tørrere og renere, jo bedre for båten".

Slutter meg til ditt "slagord: "Jo tørrere og renere, jo bedre for båten".

Joda, jeg er enig i det, men skuta mi lekker litt enda så helt tørt er det vanskelig å holde det under dørken. Skal prøve å kvitte meg med noen av lekkasjene i høst og vinter. Hun lekker litt i pakkboksen i tillegg til en liten lekkasje i baugen under full fart.

reversgir.jpg

Her er et bilde av systemet for vridning av propellen, og lekkasjen er til høyre i bilde inn mot giret. Litt pussig, egentlig da vannet må passere gjennom selve omstyringa for å komme dit. Tror omstyringa er fra en Marna... noen som har sett noe liknende? Noe av fettet som ligger baki her kommer fra hylsa og omstyringa. Dette skal rengjøres og lakkeres i løpet av høsten.

Rengjøring i bunnen er vanligvis ingen stor sak hvis en gjør det regelmessig hver gang båten er på land, gjerne umiddelbart før utsetting slik at en får med seg rusk og rask fra evt. arbeider ombord. Jeg bruker skrape, støvsuger, kaldavfetting, vann og våtstøvsuger. Tar ca 1 time i Tora. Det er viktig at det holdes rent i bunnen, slik at lensepumpen(e) ikke tetter går tette pga. dritt og møkk (fikk likevel problemer med malingsflak fra bunnpanna i våres).

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

.....Litt pussig, egentlig da vannet må passere gjennom selve omstyringa for å komme dit. Tror omstyringa er fra en Marna... noen som har sett noe liknende? ......

Ja, det kan godt være en reversering fra en gammel Marna.

Det ser også ut for at du har "bakkerør" istedenfor "trekkstang". Dvs i ditt tilfelle ligger selve propellakselen inn i et tynnvegget rør. Det kan tyde på at du ikke har lekkasjen langs innsiden av propellhylsen, men mellom bakkerør og aksling. Du burde ha sjanse til å få dette tett hvis du fyller propellhodet godt med grease neste gang - og hver gang - du har båten på land.

Lykke til!

Med vennlig hilsen POSEIDON

Takk, Poseidon. Jeg hadde en mistanke om at det var Marna, for det har visst vært en Marna-motor i båten en gang. Det sitter en stor fettkopp montert helt akter med rør ned i hylsa. Skal denne smøre propellen som på Sabben, eller smører den bare hylsa? Fettet presses ihvertfall ut av hylsa inne i båten, og forårsaker masse søl.

• 7 år senere...

Kjelsvinet er fra bunnstokkene og opp til toppen av brønnen...

Nei, kjølsvinet er motstykket til den utvendige kjølen og disse to er klemt sammen med gjennomgående kjølbolter for å holde spantene på plass. Kjølsvinet er altså en langsgående trestokk inne i båten  -  og det finnes ikke på f.eks plastbåter.

https://no.wikipedia.org/wiki/Kj%C3%B8lsvin

Med vennlig hilsen POSEIDON

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...