Wasco Startet 28.August.2009 Link til dette innlegget Startet 28.August.2009 Lurer litt på hvilke type skruer jeg bør bruke når jeg skal sette opp garneringen inne i forpiggen på min trebåt. Er det greit med syrefaste skruer, eller bør jeg gå for rustfrie? (de er jo sabla dyre da) Eller kan jeg bruke helt vanlige skruer? Sitér dette innlegget Hils på Sophie Mitt prosjekt Link to post
killmeister Svart 28.August.2009 Link til dette innlegget Svart 28.August.2009 Syrefast. Tenk ALDRI på noe annet! Sitér dette innlegget Link to post
NilsPils Svart 28.August.2009 Link til dette innlegget Svart 28.August.2009 Har du kanskje misforstått litt? Syrefaste er vel både bedre og (litt)dyrere enn rustfrie. Tenker da på syrefast kontra rustfritt stål. Skruer av vanlig stål, også forsinket ("galvanisert") ville jeg ikke bruke i båten min. Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
Wasco Svart 28.August.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.August.2009 (redigert) Ok...jeg har nok blandet sammen begrepene galvanisert og syrefast... Redigert 28.August.2009 av Wasco (see edit history) Sitér dette innlegget Hils på Sophie Mitt prosjekt Link to post
M/S Bastard Svart 28.August.2009 Link til dette innlegget Svart 28.August.2009 Rustfritt ruster, det gjor ikke syrefast. Hvis du finner tiktige sjappa, så er ikke syrefast særlig mye dyrere. Du kskal vel ha store kvanta uansett, så da blir det ikke så dyrt Sitér dette innlegget Link to post
Christensen Svart 28.August.2009 Link til dette innlegget Svart 28.August.2009 Men i trebåt er det vel messingskruer som gjelder??? I allefall de som er synlige! Noe herk å skru, men duverden så pent det blir! Sitér dette innlegget Frihet kan kjøpes for penger. I år er 550 liter med blyfri 95 frihet i massevis! Link to post
M/S Bastard Svart 28.August.2009 Link til dette innlegget Svart 28.August.2009 Enig i det, men blir ok med linsehode og pynteskiver også. I syrefast såklart Sitér dette innlegget Link to post
Wasco Svart 28.August.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.August.2009 Messing hadde nok gjort susen...men det kommer nok til å sprenge mine økonomiske rammer.... Sitér dette innlegget Hils på Sophie Mitt prosjekt Link to post
Hulda Svart 28.August.2009 Link til dette innlegget Svart 28.August.2009 Messing eller syrefast, da heter kvaliteten A4. Tilbake til maling av gangen. Sitér dette innlegget Link to post
Wasco Svart 28.August.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.August.2009 Enig i det, men blir ok med linsehode og pynteskiver også. I syrefast såklart Og hva er dette...linsehoder og pynteskiver?? Sitér dette innlegget Hils på Sophie Mitt prosjekt Link to post
trikkern Svart 28.August.2009 Link til dette innlegget Svart 28.August.2009 Innvendig hvor det er tørt har jeg erfart at rustfrie skruer duger. De blir jo vanligvis dekket av lakk / maling / skai / plugget, osv. Men der det er fuktig innvendig eller ute ville jeg gå for syrefast uansett. Ikke tenk på cadimert i båt. Men der du skal ha synlige skruer er nå forniklet messing høystatus i veteranbåter. (Men de er dyre). Sitér dette innlegget Link to post
Wasco Svart 28.August.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.August.2009 Cadimert.....enda en fremmedord... Sitér dette innlegget Hils på Sophie Mitt prosjekt Link to post
trikkern Svart 28.August.2009 Link til dette innlegget Svart 28.August.2009 Det er cadmiumovertrekk på stålskruer (Eller zink). Ikke i det hele tatt motstandsdyktig mot sjøvann, og knapt nok for innendørs bruk i hus. Sitér dette innlegget Link to post
M/S Bastard Svart 28.August.2009 Link til dette innlegget Svart 28.August.2009 (redigert) Wasco, dette er skruer med linsehode skrudd med pynteskive. Ser det ikke så godt på dette bildet, men... Hos tingstad får du det meste, her bla bilde av pynteskive Tingstad Redigert 28.August.2009 av M/S Bastard (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Champagne Svart 28.August.2009 Link til dette innlegget Svart 28.August.2009 (redigert) Wasco, litt avhengig av hva som det er brukt i spantene dine fra bordgangene utvendig (sansynligvis messing skruer) så ville jeg ha brukt messing skruer dersom du skal spunse garneringen. I og med at du kommer til å skru i de samme spantene. Det er smart å holde seg til lik type metaller i samme trevirke. Dersom du skal ha synlige skruer, kjøp deg forniklede messingskruer eller syrefaste skruer dersom du ikke klarer å få tak på forniklede. Ikke finn på å bruk rustfritt eller galvaniserte skruer ombord, det skaper bare problemer på sikt. Husk en annen ting, når båten din ble opprinnelig bygd, fantes det ikke posidrive eller stjerneskruer (spor), det var kun vanlige rett spors skruer, så hvis du vil beholde orginaliteten så går du for vanlig gammeldagse sporskruer. Mvh Champagne Redigert 28.August.2009 av MY Champagne (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Champagne Svart 28.August.2009 Link til dette innlegget Svart 28.August.2009 Trikkern, cadimert er det ett annet ord for gull eloksert \ gull galvanisert (sånn som man bruker på bildeler skruer og liknende?) Mvh Champagne Sitér dette innlegget Link to post
Honduras Svart 28.August.2009 Link til dette innlegget Svart 28.August.2009 Hvis skruene ikke kommer i kontakt med saltvann som i innredning osv er messing greit, men under vannlinjen i bordinger osv skal du bruke bronse, ikke messing. Bare for å gjøre forvirringen total Sitér dette innlegget * Prosjekt Glen-L Squirt * Prosjekt Lagringsstativ påhengsmotor * Prosjekt 4 fot vugge Link to post
Champagne Svart 28.August.2009 Link til dette innlegget Svart 28.August.2009 (redigert) Honduras, Jeg har orginalt spunsede messingskruer under vannlinjen. Veldig vanlig konstruksjonsform på kravelbygde trebåter bygd i Norden. For 15 år siden så byttet jeg noen av messing skruene (der hvor det var irr-gjennomslag på spunsene) i akterste spant på ene siden under vannlinjen med silikon-bronse skruer, og nå har jeg akkurat måtte bytte det spantet pga en innvendig form for tæring i spantet. Det var ikke lut tæring og ikke råte, da spantet så visuelt friskt ut selv etter at vi kuttet det ut av båten men kunne bøyes som gummi i alle retninger. En av mulighetene vi har diskutert er hvorvidt det ble det tæring i eikespantet på grunn av både messing og bronse skruer i samme spantet med delvis eksponering mot saltvann. Skal sies at samtlige skruer som var i spantet var i god form når jeg skrudde de ut. Mvh Champagne Redigert 28.August.2009 av MY Champagne (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
gon Svart 28.August.2009 Link til dette innlegget Svart 28.August.2009 Honduras har i utgangspunktet helt rett. Man skal ikke bruke messing under vannlinjen, men bronsje (og syrefast skal du heller ikke bruke under vannlinjen dersom du skal skru i eik), men de galvaniske reaksjonene varierer åpenbart svært fra båt til båt. På noen båter blir messingen under vannlinjen sprø i løpet av noen sesonger, på andre forblir den tilsynelatende like god. Jeg har da også sett trebåter hvor jernnagler har blitt erstattet med kobber uten at det over tid har fått noen dramatiske konsekvenser. Forklar det den som kan. gon Sitér dette innlegget Link to post
Wasco Svart 28.August.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.August.2009 (redigert) Vell...uansett hva jeg bruker, så blir det i hvert fall bedre en det som var... På den garneringe jeg nå har revet var det brukt vanlig spiker...og til dels ganske krafitge spiker. Hadde dette vært en gammel klassikker av typen Furuholm, Storebro så hadde jeg selvsagt gått for messing. Men som tidligere nevnt. Dette er en gammel fiskebåt, og selv om det skal være fint, så skal stilen være litt rustikk... Jeg vet ikke hvilke skruer som er blitt brukt i spantet orginalt, for disse er jo blitt festet fra utsiden. Men i ribbene som ligger mellom spante er det brukt vanlige skruer. For de er fulle av rust, og disse er festet fra innsiden av skroget Redigert 28.August.2009 av Wasco (see edit history) Sitér dette innlegget Hils på Sophie Mitt prosjekt Link to post
Hulda Svart 28.August.2009 Link til dette innlegget Svart 28.August.2009 Det var sikkert ikke benyttet skruer originalt i båten din. På arbeidsbåter ble det benyttet skipsspiker. De ligner på klippspiker, men er mue kraftigere. Skipsspiker er varmgalvaniserte. Kadimerte materialer: De er ikke verken gulleloksert eller annet. De er elektrolytisk belagt med metallet kadmium. Rustbeskyttelsen er heller lav. Det samme gjelder elektolytisk forsinkede skruer. Dårlig beskyttelse mot korrosjon. Når det gjelder AISI 316 (A4) i eik, så er ikke det noe dårlig valg. For tørre båter skal man ikke dramatisere bruken av de forskjellige materialene. I Hulda har jeg skruer som ikke er rustfrie som fester finnerplater i innredningen som hittil har sittet der i syv år uten en rustflekk. I en eldre trebåt er forholdet naturligvis et annet. Sitér dette innlegget Link to post
NilsPils Svart 29.August.2009 Link til dette innlegget Svart 29.August.2009 Men i trebåt er det vel messingskruer som gjelder??? I allefall de som er synlige! Noe herk å skru, men duverden så pent det blir! Forsåvidt enig. Men ikke så pent lenger når de blir svarte av irr. Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
Bernt Svart 29.August.2009 Link til dette innlegget Svart 29.August.2009 Bronze skruer er dyrt men best. Det er mange tre båter som har gåt dukken pga meninger om att nå skal det holde:En tre båt som kansje er byget på 50 tallet er som regel skrudd og spikret med galva jern,den har holdt i ca 50 år , så begyner folk og blande inn syrefast/ rustfrit når de gjør reperasjoner , Da akselerer tæringa og båten er oppbrukt på 10 år. Bruk det som er brukt i båten fra før, ikke lag beslag og forsterkninger av rustfritt/syrefast stål under vann!!! Bernt Sitér dette innlegget Link to post
Bernt Svart 29.August.2009 Link til dette innlegget Svart 29.August.2009 Bronze skruer er dyrt men best. Det er mange tre båter som har gåt dukken pga meninger om att nå skal det holde:En tre båt som kansje er byget på 50 tallet er som regel skrudd og spikret med galva jern,den har holdt i ca 50 år , så begyner folk og blande inn syrefast/ rustfrit når de gjør reperasjoner , Da akselerer tæringa og båten er oppbrukt på 10 år. Bruk det som er brukt i båten fra før, ikke lag beslag og forsterkninger av rustfritt/syrefast stål under vann!!! Bernt Sitér dette innlegget Link to post
Sjeldenutpå Svart 29.August.2009 Link til dette innlegget Svart 29.August.2009 Det er mange tre båter som har gåt dukken pga meninger om att nå skal det holde:En tre båt som kansje er byget på 50 tallet er som regel skrudd og spikret med galva jern,den har holdt i ca 50 år , så begyner folk og blande inn syrefast/ rustfrit når de gjør reperasjoner , Da akselerer tæringa og båten er oppbrukt på 10 år. Korsen virker dette egentli? Sikkert feil tråd, men sånn i full fart.... monterer en noko i syrefast så lokker dette til seg masse "tæring" gfra noboen sin båt....og så klarer ikkje tæringen å spise syrefast... så da går det på de andre mindre edle metallene for å ta hevn? Egentli trudde eg syrefast var likegyldig i vannet, slik at det ikkje ble reaksjoner rundt heller? veit lite om dette eg.... Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.