Jump to content

Håndholdt VHF fra BT, noen som har testet den?


Wasco

Recommended Posts

Me kan jo ta ein sak fysst. berre så det er avklart . Det finnast ingen fasit svar på hvor lang ein VHF rekker. Dette har med høgtrykk/lågtrykk å gjere, om der er bølgjer (som gjer at ein kan kome for lågt i vattenet). Ein VHF på 1 watt kan ein dag med høgtrykk, gjerne sende mange km av gårde. medan ein VHF på 25-30watt kanskje held 2-3 km på ein dag med nokomindre høgtrykk (evt ned i lågtrykk)

 

Var det ei OK forklaring?

Kterjesen

 

Hva er reglene for slik apparater med begrenset effekt. Må man fortsatt ha VHF-sertifikat for å bruke dem. Det står ingenting på BTs sider om reglene.

Jeg mener å ha fått med meg reglene etter litt lesing her på BP, men brorparten av BTs kunder er nok aldri inne på BP.

Det er fristende å sende med guttungen en slik når han skal ut på tur med jolla, som en sikkerhetsløsning i stedenfor bare mobiltelefon som han har i dag. Med den prisen blir det fort kjøpt ett par apparater her.

Når BT begynner å selge disse til såpass lav pris er det nok bare ett tidsspørsmål før hver eneste guttunge på sjøen har en slik, og skravlingen i VHF-båndet vil bli omfattende.

 

Hva er lovlig, og hva er sanksjonsmulighetene dersom hundre ungdommer kjører "twitter-kommunikasjon" over vhf-bandet.

 

Svaret er faktisk så enkelt som: JA. For å bruka VHF må ein ha sertfikat og konsesjon, (dog ikkje i nødsituasjoner).

 

 

Henta frå maritimradio

Må jeg ha et radiosertifikat for å få lisens for en maritim VHF-radio?

Ansvarlig radiotelefonist om bord behøver ikke å være eieren. Det er nok at det alltid er minst en til stede som er sertifisert til å betjene installert radioutstyr. Det er likevel alltid eieren som skal søke om lisens.

 

Se forøvrig Maritim Radio's websider (FAQ)

 

eit nytt utdrag frå same side: Jeg bruker aldri VHF-radioen og har den om bord kun for nødstilfelle. Trenger jeg da lisens?

Svaret er definitivt "JA". Det er ikke tillatt å ha en operativ VHF om bord i et fartøy uten at en har lisens for den. En VHF-radio er med andre ord et lisenspliktig sikkerhets- og kommunikasjonsutstyr.

 

Håpar dette var info som var nyttig for alle partar,

 

 

"Vi høres igjen pr. VHF eller MF.... Det er bare å kalle på meg/oss - Rogaland radio"

Det finnes to regler til sjøs: <§1 Skipperen har alltid rett> og <§2 Har skippern feil gjelder §1>

Work @ Rogaland radio / LGB/LGQ / 002570300.

Det finnes folk med båt, og båtfolk, oss sistnevnte er og forblir en egen rase i følge noen ->nå MED BFB og GOC samt CSOC

Problemer i Ryfylke? Kall bare på <R/S Ryfylke> Offisielt medlem av Dirdal Båtforening fra og med 31/7-2009 kl 0005

Link to post
Share on other sites

Me kan jo ta ein sak fysst. berre så det er avklart . Det finnast ingen fasit svar på hvor lang ein VHF rekker. Dette har med høgtrykk/lågtrykk å gjere, om der er bølgjer (som gjer at ein kan kome for lågt i vattenet). Ein VHF på 1 watt kan ein dag med høgtrykk, gjerne sende mange km av gårde. medan ein VHF på 25-30watt kanskje held 2-3 km på ein dag med nokomindre høgtrykk (evt ned i lågtrykk)

Det vil jo si at når det blir lavtrykk, uværet kommer, og du virkelig trenger VHF'en din...da er den minst effektiv :confused:

Link to post
Share on other sites

Jeg bruker aldri VHF-radioen og har den om bord kun for nødstilfelle. Trenger jeg da lisens?

 

Formellt er svaret "ja". Men, det har etterhvert etablert seg en praksis der ingen "tar" deg hvis du bruker den bare til å lytte på værmeldinger og navigasjonsvarsler samt som et sikkerhetsutstyr for et nødstilfelle. For å si det sånn: Tror ingen har blitt bøtelagt for et slik bruk av VHF.

 

Likevel, jeg ville tatt VHF-sertifikat. Jeg synes det var morsomt og når man er vant til at man faktisk kan kalle opp Rogaland Radio om det eine eller andre eller kommunisere med andre båter.

I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky,

And all I ask is a tall ship and a star to steer her by,

And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking,

And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking.

Link to post
Share on other sites

Det vil jo si at når det blir lavtrykk, uværet kommer, og du virkelig trenger VHF'en din...da er den minst effektiv

Frisikt gjelder likevel, og du burde med antenna så høgt som mulig og 25W nå stasjoner uansett hvor du er i Skagerrak. Eventuelt andre skip (derfor har man jo lyttevakt).

Men på høytrykksdager hører vi her i nordøsthjørnet av Skagerrak flere LyngbyRadio-stasjoner, antakelig både Frederikshavn/Skagen, Blåvand, Læsø og Anholt - og 3 av Stockholmradio sine anlegg (normalt bare de to nærmeste).

Jan, Hvaler. Båter: 1977-2016 kano; 1987-1994 Nidelv 24; 1994-2009 Hvalerskøyte 29'; 2008 -- Winga Princess; 2016 -- kajakk

Link to post
Share on other sites

Det vil jo si at når det blir lavtrykk, uværet kommer, og du virkelig trenger VHF'en din...da er den minst effektiv :confused:

 

 

Ja sånn sett så gjør det d... desverre, men det gjelder alle typer radio signaler... MEN det er aldri garanti for att noen signaler blir "sterkere" eller "svakere"

 

kan forøvrig si att vi i sommer hadde en dal mas på VHF som kommer fra nederland og belgia (til tider. på dager med veldig høytrykk også fra spania... = mao MAS - :discuss: på ch16

Det finnes to regler til sjøs: <§1 Skipperen har alltid rett> og <§2 Har skippern feil gjelder §1>

Work @ Rogaland radio / LGB/LGQ / 002570300.

Det finnes folk med båt, og båtfolk, oss sistnevnte er og forblir en egen rase i følge noen ->nå MED BFB og GOC samt CSOC

Problemer i Ryfylke? Kall bare på <R/S Ryfylke> Offisielt medlem av Dirdal Båtforening fra og med 31/7-2009 kl 0005

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Da er BT's håndholdte VHF innkjøpt og testa mot skutas faste VHF!

 

Her er min subjektive vurdering, som vanlig båtmann og uten noen spesiell kjennskap til andre VHF radioer!

 

Billig, 699,- (og uten spørsmål om konsesjon !!!)

Vanntett og flyter.

Innehar F1-F3 samt L1-L3 kanalene samt resten av de mest benyttede kanalene!

Bruker standard "pen-light" batterier (4 x LR6/AA).

Antennepisken kan fjernes for å gjøre den mindre for oppbevaring og/eller tilkoble eksternantenne (formoder jeg?)

 

btvhf.jpg

 

Batteriene sitter bak et lokk i bunnen som er festet med en klemmeanordning. Denne klemma

er hengslet i ene enden med en fjærsplintbolt, ala typen man finner på klokkereim feste til armbånds ur.

Denne spratt ut og fauk sin egen vei da jeg skulle sette inn batteriene. Heldigvis fant jeg den igjen, men dette er en svakhet som medfører at man bør foreta batteriskifte i kontrollerte former. Dvs. varme hender og i enn lokalitet hvor hengselbolten ikke kan sprette for langt hvis man skulle være uheldig slik at bolten løsner ved skifte av batterier.

 

Ellers bør man være oppmerksom på at, på baksiden av VHF'en, har den et statement "Not suitable for distress or safety purposes"

Men uansett, skulle jeg oppleve et nødstilfelle så vil den være en del av innholdet i min nød-grab-bag. (Bedre med noe enn ingenting!)

Max utgangseffekt kun 3W

 

btvhf2.jpg

 

Synes den er en grei VHF til å holde kontakt mellom gummibåt og moderfartøy.

Som nød-VHF er det nok andre håndholdte VHF'er som egner seg bedre!

 

:sailing:

Bjørn

Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !!

Link to post
Share on other sites

Man skall inte hänga upp sig alltför mycket på uteffekten. Om den ger max 3W så är skillnaden i räckvidd mot en standard 5W handhållen inte att den bara når drygt halvvägs, eftersom förhållandet är kvadratiskt.

För att dubbla räckvidden måste man fyrdubbla uteffekten. 3W når således 77% av 5W och 2W 63% av sträckan. Men det är teoretiskt, i praktiken skiljer det troligen ännu mindre eftersom höjden över vattnet och andra faktorer spelar större roll för räckvidden.

 

Jättebra med någon som faktiskt köpt en och provat och inte bara som de flesta av oss - "tycker" en massa :flag: . Men Biltemas har faktiskt ett otroligt bra pris med tanke på att den går på "vanliga" batterier, har L1-L2 och framförallt - kan användas med en yttre antenn !

Redigert av Ingper (see edit history)

Ingemar E.

NB Forum

Link to post
Share on other sites

  • 4 uker senere...
(og uten spørsmål om konsesjon !!!)

 

Det er helt normalt. Du trenger ikke konsesjon for å kjøpe eller eie en VHF og butikker trenger ikke bry seg lenger om kjøper har det. Men skal du bruke VHF skal hovedbrukeren ombord har sertifikat og VHF apperatet skal ha konsesjon.

I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky,

And all I ask is a tall ship and a star to steer her by,

And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking,

And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...