Wasco Startet 29.August.2009 Del på Facebook Startet 29.August.2009 Så har BT også fått en håndholdt VHF i sitt sortiment. Som det meste hos BT er det ikke noe å utsette på prisen, 699,- Regner med at de fleste her inne vil slakte denne.... Men - seriøst - er det noen som har testet den, eller kjenner noen som har testet den ut? Håndholdt VHF for radiokommunikasjon ved sjøfart. • Vanntett IPX7 (1 meter i 30 minutter) • Sendeeffekt: 2 W/1 W • Dobbelvakt (Dual watch) • Batteridrevet (4 AA, medfølger ikke) • Belteklips og bærerem • Spiralformet antenne med høy ytelse • Hurtigknapp for kanal 16 • Hurtig kanalvalg • Lett oversiktlig display Sitér dette innlegget Hils på Sophie Mitt prosjekt Link to post
trylore Svart 29.August.2009 Del på Facebook Svart 29.August.2009 (redigert) Har den i båten som en nødløsning! Har prøvd å kjøre med gummibåten langt bort fra "moderskipet", å den fungerte veldig bra (veldig tydelig)! Redigert 29.August.2009 av trylore (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Wasco Svart 29.August.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 29.August.2009 Men mener du at den kun kan fungere som nødløsning? Ikke som eneste VHF ombord Sitér dette innlegget Hils på Sophie Mitt prosjekt Link to post
Fanafjord Svart 29.August.2009 Del på Facebook Svart 29.August.2009 Det var faktisk opp noen dager siden. Se denne tråden Konklusjonen var visst at 2 Watt sendestyrke er altfor labert. Sitér dette innlegget I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky, And all I ask is a tall ship and a star to steer her by, And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking, And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking. Link to post
trylore Svart 29.August.2009 Del på Facebook Svart 29.August.2009 (redigert) Jeg tror nok den kan brukes som eneste VHF, men husk ekstra batterier Men en fast montert VHF har nok litt bedre rekkevidde, men hvis du ikke skal fra Norge til England så holder den vil jeg tro! (hvis det ikke er veldig langt frem! Redigert 29.August.2009 av trylore (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Wasco Svart 29.August.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 29.August.2009 Det var faktisk opp noen dager siden. Se denne tråden Takk for den tråden...den hadde jeg ikke fått med meg... Jeg tror nok den kan brukes som eneste VHF, men husk ekstra batterierMen en fast montert VHF har nok litt bedre rekkevidde, men hvis du ikke skal fra Norge til England så holder den vil jeg tro! (hvis det ikke er veldig langt frem! Nei noen utenlandsferd blir det nok ikke på meg... Ferdes stort sett bare i de kystnære områdene... Sitér dette innlegget Hils på Sophie Mitt prosjekt Link to post
trylore Svart 29.August.2009 Del på Facebook Svart 29.August.2009 Konklusjonen var visst at 2 Watt sendestyrke er altfor labert. Den er jo ganske billig! Det finnes nok bedre håndholdte VHFer, men da må man betale mer! Sitér dette innlegget Link to post
Wasco Svart 29.August.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 29.August.2009 Det jeg ikke vet noe om er hvor langt kan en VHF med bare 2Watt sende... Jeg tenker da på distanse over åpent hav... Er det bare snakk om noen hundre meter...eller snakker vi kilometer (vel det heter kanskje ikke det på sjøen...men dere skjønner hva jeg mener) Sitér dette innlegget Hils på Sophie Mitt prosjekt Link to post
Fanafjord Svart 29.August.2009 Del på Facebook Svart 29.August.2009 Jeg tror den kan være greit som VHF nr 2. For å komme i kontakt med andre båter eller til å låne til vennebåt uten VHF når man er på tur sammen. Men jeg er litt mer usikker om man hvor lett det er å komme i kontakt med kystradioen når man er litt inn i et fjord og landskapsforhold er litt vanskelig. Noen som har erfaring med den? Sitér dette innlegget I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky, And all I ask is a tall ship and a star to steer her by, And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking, And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking. Link to post
Fanafjord Svart 29.August.2009 Del på Facebook Svart 29.August.2009 (redigert) Åpent hav med direkte sikt til nærmeste kystradioantenne er sjelden et problem. Det utfordrende er når det er en del holmer og småfjell mellom deg og kystradioantennen. Men selv med 2 W snakker vi flere kilometer (fri sikt) Redigert 29.August.2009 av Fanafjord (see edit history) Sitér dette innlegget I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky, And all I ask is a tall ship and a star to steer her by, And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking, And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking. Link to post
trylore Svart 29.August.2009 Del på Facebook Svart 29.August.2009 Jeg ville ikke brukt den som eneste VHF! Sitér dette innlegget Link to post
Salt Svart 29.August.2009 Del på Facebook Svart 29.August.2009 Det jeg ikke vet noe om er hvor langt kan en VHF med bare 2Watt sende...Jeg tenker da på distanse over åpent hav... Fri sikt - kanskje ti nautiske mil båt-til-båt, ville jeg tru. Med 0,5 W og fri sikt fikk jeg rapporter om full lesbarhet og godt signal over tre-fire kilometer og mere (men fri sikt) på 145 MHz fra håndapparat i sommer. Sitér dette innlegget Jan, Hvaler. Båter: 1977-2016 kano; 1987-1994 Nidelv 24; 1994-2009 Hvalerskøyte 29'; 2008 -- Winga Princess; 2016 -- kajakk Link to post
Trude III Svart 29.August.2009 Del på Facebook Svart 29.August.2009 Den kan benyttes med vanlig batterier som jo er fordel. Vantett er den også. Sjekket med Biltema i Oslo for et par uker siden men da var den ikke kommet inn ennå. MEN har den L kanalene? Noen som vet? Hilsen Trude III Sitér dette innlegget Trude III Link to post
Suzumar Svart 29.August.2009 Del på Facebook Svart 29.August.2009 Om det er slik at den må benyttes med vanlige batterier er det ikke en fordel, synes nå jeg da. Det bør være fire muligheter for strømforsyning 220v, 12v oppladbare batterier og vanlige batterier. Sitér dette innlegget Link to post
Trude III Svart 29.August.2009 Del på Facebook Svart 29.August.2009 Tja, Med vanlige AA batterier kan du velge om de skal være oppladbare eller ikke. Du slipper å oppdage at det integrerte oppladbare blir dårligere og dårligere. Hilsen Trude III Sitér dette innlegget Trude III Link to post
Salt Svart 29.August.2009 Del på Facebook Svart 29.August.2009 Det bør være fire muligheter for strømforsyning 220v, 12v oppladbare batterier og vanlige batterier. Vår handholdte har en ladekassett som VHFen kan settes ned i. Den virker på batteripakka med oppladbare batterier (ikke AA). Kassetten kan drives fra et adapter som plugges i lysnettkontakten, og den kan drives med 12 V fra båtens nett. Dessuten kan batteriet byttes ut med en batterikassett (uten ladekontakter) som kan fylles med AA-celler, uansett om det er alkaliske eller andre, dvs også oppladbare. Men med oppladbare AA-celler så må du ha separat lader for disse. Sitér dette innlegget Jan, Hvaler. Båter: 1977-2016 kano; 1987-1994 Nidelv 24; 1994-2009 Hvalerskøyte 29'; 2008 -- Winga Princess; 2016 -- kajakk Link to post
Sjøtunga Svart 29.August.2009 Del på Facebook Svart 29.August.2009 Om det er slik at den må benyttes med vanlige batterier er det ikke en fordel, synes nå jeg da. Det bør være fire muligheter for strømforsyning 220v, 12v oppladbare batterier og vanlige batterier. Den bruker AA (R6) batterier, og da er det en smal sak å ordne seg med oppladbare NiMH celler og ekstern lader for 12V og 220V. Koster noen hundrelapper ekstra. Men jeg ville også være skeptisk til å satse på denne som eneste VHF ombord pga den lave sendeeffekten. Sitér dette innlegget Et fyselig, humsk, hyrlig, smakelig, forskamma og behøvla tyske med fattelig mange bønhørlige lemper. Bruker kun kvemsord på BP! Link to post
Wasco Svart 29.August.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 29.August.2009 Hva er den laveste watt effekt dere kan annbefale for en som stort sett har tenkt å holde seg innaskjærs langs Norskekysten? Holder det med 5watt? Sitér dette innlegget Hils på Sophie Mitt prosjekt Link to post
Salt Svart 29.August.2009 Del på Facebook Svart 29.August.2009 Holder det med 5watt? Tjue eller tjuefem. Du er ikke alltid innafor fri sikt til kyststasjon. Skal ikke nye hovedstasjoner ombord ha dsc også? det har vel ikke håndholdte. Alle stasjoner har knapp for å gå ned på lav effekt. Den bruker man jo når man prater med nabobåten like bortafor. Dessuten er kanal 15 og 17 alltid på lav effekt. Sitér dette innlegget Jan, Hvaler. Båter: 1977-2016 kano; 1987-1994 Nidelv 24; 1994-2009 Hvalerskøyte 29'; 2008 -- Winga Princess; 2016 -- kajakk Link to post
Wasco Svart 29.August.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 29.August.2009 Da er jo håndholdte VHS uaktuelle uansett... Sitér dette innlegget Hils på Sophie Mitt prosjekt Link to post
Fanafjord Svart 29.August.2009 Del på Facebook Svart 29.August.2009 Jeg har både 6 Watt handholdt og 25 Watt stasjonær VHF (med antenne i mastetopp 12 meter over vannet). Jeg har tatt kontakt med Rogaland Radio en del ganger og har egentlig alltid fått grei nok kontakt. En gang når jeg hadde et motorstopp skiftet jeg fra 6 w apparatet til stasjonær. Det gikk bedre. Men antenneposisjon har vel også en del å si. Har opplevd det flere ganger at jeg hører kommunikasjon med stasjonær som jeg ikke få inn med handholdt. Dette vel pga høy og større antenne. Sitér dette innlegget I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky, And all I ask is a tall ship and a star to steer her by, And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking, And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking. Link to post
espenal Svart 30.August.2009 Del på Facebook Svart 30.August.2009 http://www.marineshop.no/PartDetail.aspx?q...517959;c:100310 Her har vi en som på utsendet og sendereffekten ser helt lik ut, kanskje noen vet mer om den? Koster forøvrig 1 114,- altså endel mer - Nexus VHF NX1000 Sitér dette innlegget Link to post
Bearded Beast Svart 30.August.2009 Del på Facebook Svart 30.August.2009 23 innlegg og bare ett svar på spørsmålet. supert. så konklusjonen var altså at apparatet virker heilt fint fra den ene som hadde denne. Sitér dette innlegget Link to post
GeirT Svart 30.August.2009 Del på Facebook Svart 30.August.2009 Da er jo håndholdte VHS uaktuelle uansett... For ikke å si VHF Geir Sitér dette innlegget Geir Link to post
Sjøtunga Svart 30.August.2009 Del på Facebook Svart 30.August.2009 23 innlegg og bare ett svar på spørsmålet. supert. så konklusjonen var altså at apparatet virker heilt fint fra den ene som hadde denne. Ble det noen flere svar av dette mildest talt intetsigende innlegget ditt, da Korsnes? Nexusen og Biltema-apparatet er så like at det er usannsynlig at de ikke stammer fra samme produksjonslinje. Her er en omtale av Nexusen sammen meden del andre apparater. Sitér dette innlegget Et fyselig, humsk, hyrlig, smakelig, forskamma og behøvla tyske med fattelig mange bønhørlige lemper. Bruker kun kvemsord på BP! Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.