tobba Startet 31.August.2009 Del på Facebook Startet 31.August.2009 Er det noen som vet hvorfor produsentene lager "svanehals" på lufteslange fra septiktank? For meg ser det ut som om slangen blir såpass lang fordi tanken da blir lettere å skyve på plass ved produksjon av båten? Sålenge utluftningshullet er såpass høyt oppe på skutesida, er det vel neppe noe stort problem om det ikke er "svanehals". Tenker da på vann inn ved sjøgang etc. Ser for meg at utlufting må være bedre med slangen rett ut? Eller er det noen som har en god grunn for at slange skal ha "svanehals"? Sitér dette innlegget Link to post
Hansi Svart 31.August.2009 Del på Facebook Svart 31.August.2009 Hovedårsak til svanehals er å forhindre inntrenging av vann. Fordi om luftehull står høyt oppe er det utsatt ved krenging av båt, bølger, osv. Sitér dette innlegget Link to post
trikkern Svart 31.August.2009 Del på Facebook Svart 31.August.2009 Men når det står vann i svanehalsen, kommer det luft gjennom da? Sitér dette innlegget Link to post
Ben Sin Svart 31.August.2009 Del på Facebook Svart 31.August.2009 (redigert) Hvordan får du til å ha vann stående i svanehalsen? Redigert 31.August.2009 av Østkyst Hustler (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
tobba Svart 31.August.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 31.August.2009 Jeg velger å resonnere sånn: problemet med vanninntregning gjennom et lite hull såpass høyt på skutesida inn til septiktank må være mindre enn problem med tilstoppet svanehals? Da vi bruker toalettet lite, merker jeg noen skikkelige "luktbomber" når vi en gang iblant bruker det. Tyder for meg på at det ikke er jevnlig luft-tilgang, men at luften med all odør i tanken blir presset ut gjennom lufteslangen av trykket som oppstår når det tilføres mer saker fra toalettskålen. Passer ellers godt på med tømming, eddik for urinstein, luktfri væske etc. Sitér dette innlegget Link to post
Jernklumpen Svart 31.August.2009 Del på Facebook Svart 31.August.2009 kullfilter fåes på maritim.no. Sitér dette innlegget Båt er livet. ørnvik15fot m 40hk tohatsu, fjord weekend24 m 260bensin, bayliner 29 m300bensin.. Dalmarin 38 stålbåt med flybridge og tmd 70 diesel 235kh ,750liter vann Link to post
Hansi Svart 31.August.2009 Del på Facebook Svart 31.August.2009 Beklager, resonnementet i innlegg # 5 må jeg bare tilstå var litt " gresk " for meg. Hvor stor septiktank snakker vi om og hva er diameter på lufteslangen ? Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 31.August.2009 Del på Facebook Svart 31.August.2009 Ser ingen grunn til å ha svanehals på luftingen! Det ble i alle fall min konklusjon da jeg monterte tanken i forfjor, og det har fungert utmerket uten... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
sveinh04 Svart 31.August.2009 Del på Facebook Svart 31.August.2009 Jeg ville ikke hatt noen svanehals. Luften vil altids komme seg forbi evt vann når du fyller drit i tanken, men det skal være frie luftveier hele tiden. Husk at det er de anaerobe bakteriene som lukter.... Sitér dette innlegget Turen begynner når man legger fra brygga.... Link to post
nordan family 27 Svart 31.August.2009 Del på Facebook Svart 31.August.2009 Jeg ville absolutt hatt svanehals med mindre du har full kontroll på at slangen ikke har en liten dipp hvor det kan danne seg en vannpropp. Om du derimot har full helning hele veien har den vel ikke sin store misjon om luftingen sitter høyt nok. Har nylig lagt opp ny lufting på mitt eget opplegg, og slangen har fått en god sving opp rett etter gjenomføringen - dette fordi lufteslangen henger ned lavere enn lufte-hullet på tanken og således har mulighet for å danne en vann-propp. Sitér dette innlegget Link to post
Jeppe Svart 31.August.2009 Del på Facebook Svart 31.August.2009 Bør noen som kan noe om H2S kommentere denne?? Jeppe Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 31.August.2009 Del på Facebook Svart 31.August.2009 Hei. Da kan jeg gjerne gjenta til kjedsommelighet hva som skjer og kan skje i en septiktank: I en slik tank er det to typer bakterier som begge bryter ned dritten til tynn suppe. Men de jobber og trives under helt forskjellige forhold. De anaerobe bakteriene trives best under helt lukkede oksygenfattige forhold, mens de aerobe trenger oksygen, altså luft for å jobbe og formere seg. Men den stoooore forskjellen er at de anaerobe bakteriene utvikler en ufyselig drittlukt, eller populært kalt septiklukt under prosessen. De aerobe bakteriene utvikler null lukt! Så, selvfølgelig er det de snille aerobe bakteriene vi ønsker i tanken. For å få de til å trives, må vi sørge for tilgang av luft til tanken via en lufteslange som er ganske grov, gjerne 1" - 1,5" diameter. Da trives disse bakteriene og utkonkurrerer de som lager lukt. Disse bakteriene må vi stelle godt med og fore de med sporstoffer og kaliumforbindelser for at de skal trives. Det gjør vi ved å tilsette rett type sanitærvæske. De nye biologiske sanitærvæskene har slike stoffer. Green Viking er et slik produkt, men det finnes også andre som er merket biologiske og hvor etiketten går i grønt. Den andre typen sanitærvæske, populært kalt "blåvann" inneholder giftstoffer som dreper alle bakteriene. Giftstoffet har gjerne vært det kreftfremkallende stoffet Formaldehyd (Formalin) som nå stort sett brukes til å preservere lik på likhuset. Så dersom du bruker "blåvann", er du etter min mening et "miljøsvin". Og bæsjelukten som allerede er i dritten tar du ikke bort heller, men kamuflerer den med furunålsdufttilsetning eller noe annet. Lars H. selvoppnevnt drittunge Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
tobba Svart 1.September.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 1.September.2009 Til Hansi, #7: Har 70 liters tank, og lufteslangen er vel ca.20mm. Ellers takk for mange gode innspill. Er mye å snakke om rundt dette temaet, ser jeg. Sitér dette innlegget Link to post
Worry II Svart 29.Mars.2012 Del på Facebook Svart 29.Mars.2012 Sitter å leser gamle tråder om septik-luftig. Tenkte jeg skulle lage ny. 1" skroggjennomføring med slange ut ved motorluft-grillen. Kan jeg få problemer med dette ved pumpe-lensing (for mye luft inn i tanken)? Ellers må jeg si meg mektig imponert over Lars sine drittkunnskaper Sitér dette innlegget Link to post
beauty of aqua Svart 29.Mars.2012 Del på Facebook Svart 29.Mars.2012 enig med worry!tommelen opp for drittinfoen til lars. hadde egentlig tenkt og lage en svanehals på det nye septikksystemet ombord,men etter alt drittpreiket til lars,så tror jeg det er best og la være Sitér dette innlegget mvh.beuty of aqua achilles 265, gh 11, wesling 16, bella 620 dc, sealine s25, Scand Atlantic 32 Link to post
boati Svart 29.Mars.2012 Del på Facebook Svart 29.Mars.2012 Her snakker vi positiv svanehals asså og ikke negativ vil aldri ligge vann i positiv svanehals.... alla regnbue form. Sitér dette innlegget Link to post
Hafrsfjord Svart 29.Mars.2012 Del på Facebook Svart 29.Mars.2012 Hei. ............... Disse bakteriene må vi stelle godt med og fore de med sporstoffer og kaliumforbindelser for at de skal trives. Det gjør vi ved å tilsette rett type sanitærvæske. De nye biologiske sanitærvæskene har slike stoffer. Green Viking er et slik produkt, men det finnes også andre som er merket biologiske og hvor etiketten går i grønt. ............ Lars H. selvoppnevnt drittunge En må jo av og til vaske doskåla , og da bruker en jo gjerne såpe ( hvilken såpe? ), vil denne såpa ødelegge "trivselen" for disse bakteriene som en vil ha i tanken?... og hva med eddikken som en skvetter oppi i ny og ne, for å hindre urinstein, ødelegger den noe i denne sammenheng? Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 29.Mars.2012 Del på Facebook Svart 29.Mars.2012 Vel, nå tror jeg nok bakteriene, både de "snille" og slemme er temmelig hardføre. Så en liten sprut med vaskemiddel tror jeg nok at de overlever. Men store mengder klorholdig toalettrens er nok likevel ikke å anbefaler. Selv klarer jeg meg godt med en god dobørste og mye vann. Når det gjelder eddik, sier vel min erfaring at den ikke betyr noe fra eller til for bakteriene. Lars H. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
boati Svart 29.Mars.2012 Del på Facebook Svart 29.Mars.2012 Urinstein? fortell... Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 29.Mars.2012 Del på Facebook Svart 29.Mars.2012 (redigert) Urinstein er en hard kalkforbindelse som bygger ser opp i slanger og tanker og dannes hovedsakelig av urin og sjøvann. Før eller siden kan en risikere at feks. slangen fra dassen til septiktanken gror helt igjen av urinstein som er gulaktig av farge og hard. Men iom. at det er en kalkforbindelse vil eddik som er en syre løse opp urinstein og forebygge at dette skjer. På en helgetur pleier jeg å helle en skvett, ca. 1dl i skålen en gang. Og da anbefales den sterke 35% eddiken fra Hveding som fåes i kolonialbutikken. Lars H. Redigert 29.Mars.2012 av Lars H. (see edit history) Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
boati Svart 29.Mars.2012 Del på Facebook Svart 29.Mars.2012 Aha takker Lars. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.