nomen Startet 31.August.2009 Link til dette innlegget Startet 31.August.2009 Sitter og kikker på båter på Finn i hovedsak på `80 tall`s plastsnekker. Mange av de ser meget bra ut og virker å være godt utstyrt i forhold til pris. Synes dog at en del av de har en noe lav toppfart 8-10 knop,greit nok til kosekjøring,men kanskje litt "kjedelig" på transportetapper. Hvor stor motor er det hensiktmessing/forsvarlig å putte nedi,og hvor stor toppfart kan en regne med å oppnå? Tenker på båter som Nidelv,Fevik,Joda,Saga o.l rundt 24-30 fot. Sitér dette innlegget Hold kjeft,når du snakker til meg! Link to post
Holmabåten Svart 31.August.2009 Link til dette innlegget Svart 31.August.2009 Hva er vitsen med å kjøpe snekke da? kan man ikke like gjerne kjøpe en hvilket som helst annen båt som går i den farten man ønsker Sitér dette innlegget Link to post
Hansi Svart 31.August.2009 Link til dette innlegget Svart 31.August.2009 (redigert) Av de snekkene du har nevnt er det kun Joda'n som har fartspotensiale i seg. I henhold til en av de som frekventerer BP fast er det godt mulig å få 20 -25 knop ut av en Joda snekke. Om det er noe spesielt pent og nyttig kan vel diskuteres. Personlig hadde jeg nok valgt en annen båttype hvis fart var viktig. Redigert 31.August.2009 av Hansi (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Kaptein Trebein Svart 31.August.2009 Link til dette innlegget Svart 31.August.2009 (redigert) Hehe, syntes denne passet bra inn her. Kansje noe for deg... ..er nå en avart speedsjark som er et anerkjent begrep. Hvis du googler speedsnekke så står treffa i kø Så spørsmålet blir vel da: Hvor fort kan en speedsnekke gå? Redigert 31.August.2009 av Kaptein Trebein (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Hansi Svart 31.August.2009 Link til dette innlegget Svart 31.August.2009 Med riktig motorisering vil jeg tippe 30 knop + minst om ikke mere. Sitér dette innlegget Link to post
Draco17 Svart 1.September.2009 Link til dette innlegget Svart 1.September.2009 (redigert) Denne ser jo ut til å gå greit nok: Supersnekke i Kragerø Redigert 1.September.2009 av Draco17 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Elmer Svart 1.September.2009 Link til dette innlegget Svart 1.September.2009 Jeg trodde en snekke var rund i hekken og utstyrt med kjøl, som videre gjør den veldig stabil i sakte fart og at maksfarten bestemmes av skroglengden. En båt som Joda 7500 må vel enten være en halvplaner med rund hekk, ellers kan jeg ikke skjønne annet enn at den rir veldig på kjølen når den når opp i fart. Har jeg et poeng eller har jeg misforstått begrepene? Jeg ville ha satset på en halvplaner med rett hekk. Bedre plassutnyttelse enn snekke, stabil i sakte fart, men mulighet for "å blåse på " litt på transportetapper. Sitér dette innlegget Link to post
oslofjord Svart 1.September.2009 Link til dette innlegget Svart 1.September.2009 http://www.dn.no/d2/article1721931.ece Sitér dette innlegget Link to post
M/S AIOLOS Svart 1.September.2009 Link til dette innlegget Svart 1.September.2009 Min båt er en Enes 25, ser jo ut som en snekke men med halvplanende skrog. Noen blir jo overrasket når farten er opp mot 15kn. med yanmar 66hk. Sitér dette innlegget Link to post
Wasco Svart 1.September.2009 Link til dette innlegget Svart 1.September.2009 Jeg lurer på en ting. Disse båtene ble jo i utgangspunktet bygget for å tøffe rundt med en fart på max 7-8 knp. Blir ikke denne farten en voldsom belastning på skroget? tåler disse gamle snekkene så mye juling? Sitér dette innlegget Hils på Sophie Mitt prosjekt Link to post
Med vind Svart 1.September.2009 Link til dette innlegget Svart 1.September.2009 Jeg trodde en snekke var rund i hekken og utstyrt med kjøl, som videre gjør den veldig stabil i sakte fart og at maksfarten bestemmes av skroglengden. Du har vel forsåvidt rett. Båtfarten er =>kvadratfoten(vannlinje i fot) * 1,34 Eks 24 fots vannlinje = 6,56 knop gitt at båten ikke planer eller halvplaner. Skal snekken gå fortere enn 6,56 knop må ca 8 ganger så stor energi tilføres(leste jeg en gang ). Sitér dette innlegget Link to post
RSL Svart 1.September.2009 Link til dette innlegget Svart 1.September.2009 Å kjøpe snekke for å kjøre fortest mulig, blir for meg som å kjøpe seilbåt, ta av masten fordi man ikke liker seiling, men synes seilbåter ellers har det de har lyst på av plass og komfort. Jaja... ikke helt meg noen av delene, men folk er forskjellig og det er og blir en bra ting om du spør meg..... RSL Sitér dette innlegget NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening Link to post
Hansi Svart 1.September.2009 Link til dette innlegget Svart 1.September.2009 Hadde blitt j**la kjedelig hvis alle gikk for det samme. Takk og pris for at ikke så er tilfelle. Sitér dette innlegget Link to post
Draco17 Svart 1.September.2009 Link til dette innlegget Svart 1.September.2009 Jeg lurer på en ting. Disse båtene ble jo i utgangspunktet bygget for å tøffe rundt med en fart på max 7-8 knp.Blir ikke denne farten en voldsom belastning på skroget? tåler disse gamle snekkene så mye juling? Klipp fra artikkelen bildene over her er hentet fra: så «Sjelefred» er blitt utstyrt med en lang line og en fender som skal flyte opp til overflaten dersom båten skulle synke til bunns. – Det er vel bølger vi frykter mest av alt, sier Barslund. – Får denne båten for mange slag, er jeg redd den kommer til å falle fra hverandre. Sitér dette innlegget Link to post
Wasco Svart 1.September.2009 Link til dette innlegget Svart 1.September.2009 Beklager, jeg hadde ikke lest artikkelen... Egentlig er dette reinspikka galskap...men det er sikkert morro Sitér dette innlegget Hils på Sophie Mitt prosjekt Link to post
motor Svart 1.September.2009 Link til dette innlegget Svart 1.September.2009 Min båt er en Enes 25, ser jo ut som en snekke men med halvplanende skrog. Noen blir jo overrasket når farten er opp mot 15kn. med yanmar 66hk. Kalibrer utstyret ditt. Sitér dette innlegget Link to post
JRK Svart 1.September.2009 Link til dette innlegget Svart 1.September.2009 Hei, En snekke kan jo fly oppå vannet om man bare motoriserer nok. Men med snekke forstår de fleste ett fortrengningskrog og da kan man enkelt si at skroglengden angir hastigheten, og en god håndregel er at du får en knop pr meter skroglengde 7 m 7 knop 10m 10 knop. Sitér dette innlegget Link to post
nomen Svart 1.September.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.September.2009 Nå er det ikke snakk om å bygge en speedbåt eller andre halsbrekkende fartøy. For å presisere det litt,er det noen som har tatt ei snekke som med "originalmotor" gjorde ca 8 knop,satt inn større motor og fått den til å gjøre ca 15 knop med stort hell. Jeg er klinkende klar over at skroget setter begrensninger og at hvis jeg skal kjøre fort så må det gjøres med en annen type båt. Sitér dette innlegget Hold kjeft,når du snakker til meg! Link to post
Elmer Svart 2.September.2009 Link til dette innlegget Svart 2.September.2009 For å prøve å gi et presist svar, tror jeg det blir en håpløs oppgave å få et skrog som orginalt motorisert gjør 8 knop til å gjøre 15 knop. Hvis du skulle få det til, må du motorisere noe grusom og sjøegenskapene blir svært dårlige, tror jeg. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 2.September.2009 Link til dette innlegget Svart 2.September.2009 For å presisere det litt,er det noen som har tatt ei snekke som med "originalmotor" gjorde ca 8 knop,satt inn større motor og fått den til å gjøre ca 15 knop med stort hell. I så fall snakker vi om en snekke med halvplanerskrog, ikke en tradisjonell snekke med deplasementskrog. Enkelte halvplanersnekker er nok levert med for små motorer, for å få ned prisen. Men de aller fleste av eldre snekker har deplasementskrog da... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
-morten- Svart 2.September.2009 Link til dette innlegget Svart 2.September.2009 En snekke trenger ikke være en snekke fordi om den er rund bak! hehe altså en båt med rund hekk kan ha et halvplaner skrog eller et planerskrog for den del!! ta en titt her så ser du snekker jeg har forelsket meg lit i.. utradisjonell og kansje bedre egnet i sydligere strøk en her hjemme, men fult brukbar i finvær langs vår kyst også! http://www.apreamare.it/index.php?option=c...4&Itemid=68 Sitér dette innlegget Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv Link to post
Hansi Svart 2.September.2009 Link til dette innlegget Svart 2.September.2009 Var litt spes den der. Men så faktisk ikke så aller verst ut heller. Har vel aldri vært noen stor tilhenger av snekker som peiser forbi i 25 knop ++. Ikke så ofte å se heller heldigvis. Snekker er for meg fart opp til +/- 10 knop. Er en ute etter fart får en heller kjøpe båter som er designet for det. Og bruktmarkedet flommer over av båter slik at det burde ikke være noe problem å finne en båt som passer. Sitér dette innlegget Link to post
Honduras Svart 2.September.2009 Link til dette innlegget Svart 2.September.2009 Marex Duckie. De går jo greit Sitér dette innlegget * Prosjekt Glen-L Squirt * Prosjekt Lagringsstativ påhengsmotor * Prosjekt 4 fot vugge Link to post
TB2855 Svart 2.September.2009 Link til dette innlegget Svart 2.September.2009 Ikke so værst "tresnekke" dette heller. Sitér dette innlegget Halco 29 1992 - 2007 Bayliner 2855 2007 - ? CB 66 Racer + div. hver onsdag Den største hindringa til visdom er ikkje ignoranse - det er illusjonen av å være vis. Link to post
M/S AIOLOS Svart 5.September.2009 Link til dette innlegget Svart 5.September.2009 Kalibrer utstyret ditt. Trodde det var feil på utstyr og fikk faktisk kalibrert utstyret, 14,7 kn. Sjakket med passer og linjal og plotter. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.