Jump to content

Tullete båtkjøring i Kragerø indre havnebasseng


morgull

Recommended Posts

Ingen som har problemer med å se at det der er morro, men da må det foregå andre steder enn inne i gjestehavna i Kragerø. La også merke til at det er propellbeskyttelse (heldigvis)

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Her er noen flere filmer, men de faller sikkert ikke i smak hos dere :)

 

Joda morsomme filmer som de fra Kragerø bør lære litt av...

I Kragerø får de ikke fart fordi begge sitter bakerst i båten...i motsetning til de utenlandske filmene hvor de sitter lenger framover mot baugen tilsynelatende delvis med en stang bak til påhengeren. Riktig plassering av vekt er tydeligvis kritisk for denne båttypen.

 

Lykke til...men anbefaler å ha med følgebåt eller ihvertfall dra flere i følge.

Redigert av salt (see edit history)
Link to post

Faktisk ser jeg nå at denne båttypen faktisk kan være glede hvis man ser begrensningene. En liten prøvetur hadde vert artig.

Den velter lett, men så sitter man heller ikkre fastspent. Det synes som ideen er at mann hopper i vannet som ved vindsurving og at hjelmen er pga risiko for å slå hodet mot båten.

 

På Mjøsa med følgebåt gjerne på konkuransebane kan slike båter fungere . Dog bør vel 20 - 30 hk være nok.

Hvis båten koster 25 000 kr og man kjøper en lett gammel 2 takter (god akselerasjon) med 20 hk blir det en billig ingangsbilett til båtlliv.

 

Hvis man skal leke seg i havbølger er kajakk eller RIB bedre.

Redigert av salt (see edit history)
Link to post
avstandsmåleren min sier at det fra flytebrygga de snitter er 301meter fra 5 knop skiltet til den grønne bøya de vender rundt. Båten bruker 23 sekunder fra 5knop linja til bøya.

Hastigheten blir da 25,44 KNOP eller 47 km/t.

En enkel beregning er bedre enn synsing tatt ut av løse luften, ja. Vi får håpe på litt bedre politiressurser på sjøen neste år.

Link to post
En enkel beregning er bedre enn synsing tatt ut av løse luften, ja. Vi får håpe på litt bedre politiressurser på sjøen neste år.

Jeg vil ikke utelukke at båten har 20- 25 knop i medvinde tilbake, men når den stamper i motvind mot høyre med baugen ute av kontroll er det ikke snakk om noe 25 knop..selv om båten visstnok er god for 50 knop.

 

Selv 25 knop er mindre enn fartgrensen i tettbygd strøk (på vei).

l

Denne lette plastleken ville neppe medført personskader på personer i de store båtene den passerer . ( Lite masse og lite fart blir lite massefart..)

 

Jeg kan ikke se at det i den aktuelle episode er overhengende fare for andres helse.

 

De bør finne andre andre øvingsbaner men det kollektive hylekoret synes jeg er ute av proposjon....

Link to post
Er nok mye opp til pilot og ballastperson for hvor mye de tåler.

 

I henhold til badevekten har jeg spesifikasjoner som gir mye ballast.......så jeg kan være den perfekte ballastperson i baugen......selv om jeg på skjærgårdsjeepen vel foretrekker å sende fram lette unger i bauen hvor det landingene blir hardest... .

 

 

Hvis man skal snu på det å bruke dette leketøyet til havrafting er vel ikke Kragerø noe bra utgangspunkt. Det er jo forferdelig langt ut til havet hvis man ikke har hytte på en av de ytterste øyene.

 

 

Tror det var primert motvinden og ikke bølgene som var problemet i videoen. Når begge satt passivt bak fikk motvivinden godt tak baugen uavhenig av farten.

 

Det er klart at det skal ikke så mye vind til å løfte denne fjærlette båten når vinden slipper til mellom pontongene.

Redigert av salt (see edit history)
Link to post
Selv 25 knop er mindre enn fartgrensen i tettbygd strøk (på vei).

Da får båten holde seg på slike veier og ikke i et havnebasseng hvor fartsgrensen er 5 knop.

 

Å argumentere med "ja, men" er bare tull. Hva salt eller andre brukere på dette forumet måtte mene om hva slags sammenstøt som burde vært akseptable er nokså uinteressant. Sjøveisregel 2 har ikke noe unntak for sammenstøt hvor det er lite sannsynlig at andre enn dem som har skyld i sammenstøtet skader seg. Har du slike holdninger er det like greit at du holder deg på land, salt.

Link to post
Sjøveisregel 2 har ikke noe unntak for sammenstøt hvor det er lite sannsynlig at andre enn dem som har skyld i sammenstøtet skader seg. Har du slike holdninger er det like greit at du holder deg på land, salt.

 

Det var ikke så hyggelig sagt at jeg bør holde meg på land.....bilveier er jo livsfarlige. På svingete norske landeveier med fartsgrense ca 40 knop er det ofte kun en meters veiskulder som skiller sjåføren fra den visse død.

Båtførere derimot har som regel en myk vann buffer som er mange meter bred. Nei selv de mest trafikerte sund har mer sikkertmargin enn i biltrafikken så jeg holder meg på sjøen.

 

Ellers er det ganske elementert at man tillpasser farten etter forholdene. Sunt bondevett er da fortsatt integrert i sjøveisreglene.

 

Hensikten med reglene er å unngå personskader og materielle skader og da er det vesentlig om fartøyet har betydelig sig og om det er mange badende i leden...

 

Jeg har IKKE forsvart at noen bryter 5 knops grensen, spørsmålet er i hvor alvorlig situasjonen på videoen er.

 

Det er skremmende hvis det er slik at regler for noen er en sovepute slik at de slipper å tenke selv (med autopiloten på) ? (Som noen kamikze bilister i nabolaget som av prinsipp kaster seg inn på hovedveien fra høyre med livet som insats for å markere at hovedveien ikke er forkjørsvei...)

 

Det viktigste i trådvidoen var at ingen tilsynelatende ble skadet er nå min mening.

Redigert av salt (see edit history)
Link to post

Det kan selvsagt diskuteres om dette er falig eller ikke.

Men det er ikke hovedproblmet.

 

Problemet er først og frems holdningen, både til de som kjører, den som filmer og de som har kommentert denne videoen.

 

Det er tydelig at disse karene først og fremst ønsker å vise at de er konge på haugen.

Deres ide er.

Vi gjør som vi vill

Vi bryr oss ikke om regler og forordninger

Politiet er noen idioter

Vi er de smarte gutta

 

Legg merke til tittelen på videone....the police was eating donuts

 

Fra en av kommentarene.

Haha, morro!

Har hatt den politi balja etter meg noen ganger jeg også..!

5 knops grensa går visst ca 30 meter lenger ut enn streken mellom gunnarsholmen og sjøbadet.

Who cares..

Haha

Politiet kjører runt i ei balje, og vi smarte gutta kjører fra dem..hahahaha...

5 knops grense.....who cares....hahahaa

 

Denne holdningen er drepende og livsfarlig.

Det være seg på vann eller på land...

Link to post
Hva er egentlig poenget ditt i det siste innlegget salt?

 

Jo at folk får prøve å se ting i litt perspektiv.... At en bilferge på havblikk i dagslys kjører langt opp på grunn er svært bekymringsverdig for befolkningen i Kragerøskjærgården. Hver eneste sommer er det også mange fritidsbåter som ligger i plan i fylla natterstid .

 

Så sett i forhold til andre hendelser er denne ungdommelige aktivitetenl relativt uskyldig...selv om jeg naturligvis tar avstand fra den.

 

Målet for ungdommen er jo at middelaldrende gubber blir sure og det har de klart i denne tråden.

 

De bør holde båtracingen unna sentrum, men det er bedre at store ungdommer får ut sin energi på båtsport enn at de driver dank i byen.

 

Ungdomkriminelle byvankere kan havne på ville veier, mens disse "båtverstingene" antagelig om 10 år ender opp som seriøse båtplassenmedlemmer med skikkelige voksenbåter og mesteparten av det de kan om båter og bølger lærte de mens de prøvde ut yttergrensen for hva disse badebåtene tåler.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...