VannTro Svart 1.September.2009 Link til dette innlegget Svart 1.September.2009 Ingen som har problemer med å se at det der er morro, men da må det foregå andre steder enn inne i gjestehavna i Kragerø. La også merke til at det er propellbeskyttelse (heldigvis) Sitér dette innlegget Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post
oslofjord Svart 1.September.2009 Link til dette innlegget Svart 1.September.2009 (redigert) Her er noen flere filmer, men de faller sikkert ikke i smak hos dere :) Joda morsomme filmer som de fra Kragerø bør lære litt av... I Kragerø får de ikke fart fordi begge sitter bakerst i båten...i motsetning til de utenlandske filmene hvor de sitter lenger framover mot baugen tilsynelatende delvis med en stang bak til påhengeren. Riktig plassering av vekt er tydeligvis kritisk for denne båttypen. Lykke til...men anbefaler å ha med følgebåt eller ihvertfall dra flere i følge. Redigert 1.September.2009 av salt (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
aqad Svart 1.September.2009 Link til dette innlegget Svart 1.September.2009 Helt enige der, bør ikke drive med slik kjøring i gjestehavna. Jeg forsvarer ikke kjøringa deres, jeg kommer bare med litt fakta om båten og hva den kan brukes til. Nå er det også mulig at der vil komme en serie i Norge også, man må nå til Sverige for og få kjøre i race. Sitér dette innlegget Link to post
Hansi Svart 1.September.2009 Link til dette innlegget Svart 1.September.2009 (redigert) Farlig leketøy som burde være forbudt å kjøre i åpent farvann hvor folk ferdes. La de eventuelt få et fjellvann langt fra folk til å utfolde seg i. Redigert 1.September.2009 av Hansi (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
oslofjord Svart 1.September.2009 Link til dette innlegget Svart 1.September.2009 Hvor mye koster båten ? Den går vel i plan med 9.9 hk ? Er det lang eller kort stamme ? Kan jo være morsom vannlek for barna ?? Sitér dette innlegget Link to post
Hansi Svart 1.September.2009 Link til dette innlegget Svart 1.September.2009 (redigert) Kan jo være morsom vannlek for barna ?? Må jo være for barn over 16 år det da med båtførebevis ( fra sommeren 2010 ). Synes jeg ser det for meg nedi Kragerø skjærgården gjennom Kreppa. Huff og hu.. Redigert 1.September.2009 av Hansi (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
aqad Svart 1.September.2009 Link til dette innlegget Svart 1.September.2009 Ligger en plass mellom 25-30.000 uten motor, planer nok med en kort stammet 9.9 hk ja. Er ikke så sikker på om dette er noe for barna, eller hva tror du salt. Kanskje med 9.9 hk men tror ikke det er noe å satse på. Sitér dette innlegget Link to post
trikkern Svart 1.September.2009 Link til dette innlegget Svart 1.September.2009 Bilde, innlegg 19: Hva er det som er tøft med å kjøre kollbøtte da? Tullete spør du meg. Har ikke'no med sjøvett å gjøre i hvertfall. Sitér dette innlegget Link to post
oslofjord Svart 1.September.2009 Link til dette innlegget Svart 1.September.2009 (redigert) Faktisk ser jeg nå at denne båttypen faktisk kan være glede hvis man ser begrensningene. En liten prøvetur hadde vert artig. Den velter lett, men så sitter man heller ikkre fastspent. Det synes som ideen er at mann hopper i vannet som ved vindsurving og at hjelmen er pga risiko for å slå hodet mot båten. På Mjøsa med følgebåt gjerne på konkuransebane kan slike båter fungere . Dog bør vel 20 - 30 hk være nok. Hvis båten koster 25 000 kr og man kjøper en lett gammel 2 takter (god akselerasjon) med 20 hk blir det en billig ingangsbilett til båtlliv. Hvis man skal leke seg i havbølger er kajakk eller RIB bedre. Redigert 1.September.2009 av salt (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Marwin Svart 1.September.2009 Link til dette innlegget Svart 1.September.2009 Tulling-kjøring har jo Kragerø vært kjent for i mange år! Ingen bombe akkurat! Sitér dette innlegget Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim. Link to post
Sjøtummel Svart 2.September.2009 Link til dette innlegget Svart 2.September.2009 avstandsmåleren min sier at det fra flytebrygga de snitter er 301meter fra 5 knop skiltet til den grønne bøya de vender rundt. Båten bruker 23 sekunder fra 5knop linja til bøya.Hastigheten blir da 25,44 KNOP eller 47 km/t. En enkel beregning er bedre enn synsing tatt ut av løse luften, ja. Vi får håpe på litt bedre politiressurser på sjøen neste år. Sitér dette innlegget Link to post
oslofjord Svart 2.September.2009 Link til dette innlegget Svart 2.September.2009 En enkel beregning er bedre enn synsing tatt ut av løse luften, ja. Vi får håpe på litt bedre politiressurser på sjøen neste år. Jeg vil ikke utelukke at båten har 20- 25 knop i medvinde tilbake, men når den stamper i motvind mot høyre med baugen ute av kontroll er det ikke snakk om noe 25 knop..selv om båten visstnok er god for 50 knop. Selv 25 knop er mindre enn fartgrensen i tettbygd strøk (på vei). l Denne lette plastleken ville neppe medført personskader på personer i de store båtene den passerer . ( Lite masse og lite fart blir lite massefart..) Jeg kan ikke se at det i den aktuelle episode er overhengende fare for andres helse. De bør finne andre andre øvingsbaner men det kollektive hylekoret synes jeg er ute av proposjon.... Sitér dette innlegget Link to post
Lars Hansen Svart 2.September.2009 Link til dette innlegget Svart 2.September.2009 Så på løp med disse båtene i Smögen i sommer, de som mener at de ikke har sjøegenskaper bør tro om igjen! Disse holdt meget høy fart i ganske store bølger. Er nok mye opp til pilot og ballastperson for hvor mye de tåler. mange luftige svev var det ihvertfall... Sitér dette innlegget Link to post
Pjolter Svart 2.September.2009 Link til dette innlegget Svart 2.September.2009 Ikke bra med kjøring inni havna. Men koselig å se igjen Kragerø da :-) Mvh Pjolter Sitér dette innlegget I`!;I`m still confused, but on a higher level. FJORD 38 AC • Polar 20 Vp http://www.home.no/pjolter Link to post
oslofjord Svart 2.September.2009 Link til dette innlegget Svart 2.September.2009 (redigert) Er nok mye opp til pilot og ballastperson for hvor mye de tåler. I henhold til badevekten har jeg spesifikasjoner som gir mye ballast.......så jeg kan være den perfekte ballastperson i baugen......selv om jeg på skjærgårdsjeepen vel foretrekker å sende fram lette unger i bauen hvor det landingene blir hardest... . Hvis man skal snu på det å bruke dette leketøyet til havrafting er vel ikke Kragerø noe bra utgangspunkt. Det er jo forferdelig langt ut til havet hvis man ikke har hytte på en av de ytterste øyene. Tror det var primert motvinden og ikke bølgene som var problemet i videoen. Når begge satt passivt bak fikk motvivinden godt tak baugen uavhenig av farten. Det er klart at det skal ikke så mye vind til å løfte denne fjærlette båten når vinden slipper til mellom pontongene. Redigert 2.September.2009 av salt (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
hifo Svart 2.September.2009 Link til dette innlegget Svart 2.September.2009 ser ufattelig morro ut i allefall.. men spørs om ryggen hadde likt alle landingene.. Sitér dette innlegget dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator. Link to post
Sjøtummel Svart 2.September.2009 Link til dette innlegget Svart 2.September.2009 Selv 25 knop er mindre enn fartgrensen i tettbygd strøk (på vei). Da får båten holde seg på slike veier og ikke i et havnebasseng hvor fartsgrensen er 5 knop. Å argumentere med "ja, men" er bare tull. Hva salt eller andre brukere på dette forumet måtte mene om hva slags sammenstøt som burde vært akseptable er nokså uinteressant. Sjøveisregel 2 har ikke noe unntak for sammenstøt hvor det er lite sannsynlig at andre enn dem som har skyld i sammenstøtet skader seg. Har du slike holdninger er det like greit at du holder deg på land, salt. Sitér dette innlegget Link to post
Divemaster Svart 2.September.2009 Link til dette innlegget Svart 2.September.2009 ZapCat racing er en sport som krever dyktighet, kjennskap til bølger og en del dumdristighet... ... Sitér dette innlegget Mvh, Alf ........Hekksjø ? .........Hvor ? "The only time you have too much fuel is when you're on fire." Link to post
oslofjord Svart 2.September.2009 Link til dette innlegget Svart 2.September.2009 (redigert) Sjøveisregel 2 har ikke noe unntak for sammenstøt hvor det er lite sannsynlig at andre enn dem som har skyld i sammenstøtet skader seg. Har du slike holdninger er det like greit at du holder deg på land, salt. Det var ikke så hyggelig sagt at jeg bør holde meg på land.....bilveier er jo livsfarlige. På svingete norske landeveier med fartsgrense ca 40 knop er det ofte kun en meters veiskulder som skiller sjåføren fra den visse død. Båtførere derimot har som regel en myk vann buffer som er mange meter bred. Nei selv de mest trafikerte sund har mer sikkertmargin enn i biltrafikken så jeg holder meg på sjøen. Ellers er det ganske elementert at man tillpasser farten etter forholdene. Sunt bondevett er da fortsatt integrert i sjøveisreglene. Hensikten med reglene er å unngå personskader og materielle skader og da er det vesentlig om fartøyet har betydelig sig og om det er mange badende i leden... Jeg har IKKE forsvart at noen bryter 5 knops grensen, spørsmålet er i hvor alvorlig situasjonen på videoen er. Det er skremmende hvis det er slik at regler for noen er en sovepute slik at de slipper å tenke selv (med autopiloten på) ? (Som noen kamikze bilister i nabolaget som av prinsipp kaster seg inn på hovedveien fra høyre med livet som insats for å markere at hovedveien ikke er forkjørsvei...) Det viktigste i trådvidoen var at ingen tilsynelatende ble skadet er nå min mening. Redigert 2.September.2009 av salt (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Draco17 Svart 3.September.2009 Link til dette innlegget Svart 3.September.2009 Når denne båten har snudd inne i havnebassenget og er på vei ut igjen, holder de den linja man pleier å ta når man kommer inn til byen. Dvs de som holder til høyre da. En liten åpen båt med barn i, kunne fort fått seg en skikkelig smell..... Så joda, Salt, dette er ikke bare bra. Sitér dette innlegget Link to post
Wasco Svart 3.September.2009 Link til dette innlegget Svart 3.September.2009 Det kan selvsagt diskuteres om dette er falig eller ikke. Men det er ikke hovedproblmet. Problemet er først og frems holdningen, både til de som kjører, den som filmer og de som har kommentert denne videoen. Det er tydelig at disse karene først og fremst ønsker å vise at de er konge på haugen. Deres ide er. Vi gjør som vi vill Vi bryr oss ikke om regler og forordninger Politiet er noen idioter Vi er de smarte gutta Legg merke til tittelen på videone....the police was eating donuts Fra en av kommentarene. Haha, morro! Har hatt den politi balja etter meg noen ganger jeg også..! 5 knops grensa går visst ca 30 meter lenger ut enn streken mellom gunnarsholmen og sjøbadet. Who cares.. Haha Politiet kjører runt i ei balje, og vi smarte gutta kjører fra dem..hahahaha... 5 knops grense.....who cares....hahahaa Denne holdningen er drepende og livsfarlig. Det være seg på vann eller på land... Sitér dette innlegget Hils på Sophie Mitt prosjekt Link to post
NilsPils Svart 3.September.2009 Link til dette innlegget Svart 3.September.2009 Salt, fleiper du? Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
oslofjord Svart 3.September.2009 Link til dette innlegget Svart 3.September.2009 (redigert) Her er en sak som passer bra for trådens tittel nemlig at fergen Kragerø kjørte på grunn på høylys dag : www.nrk.no/nyheter/1.6673436 Det var virkelg alvorlig. sammenlignet med badebåtlekingen. Redigert 3.September.2009 av salt (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Mouche Svart 3.September.2009 Link til dette innlegget Svart 3.September.2009 Hva er egentlig poenget ditt i det siste innlegget salt? Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
oslofjord Svart 3.September.2009 Link til dette innlegget Svart 3.September.2009 Hva er egentlig poenget ditt i det siste innlegget salt? Jo at folk får prøve å se ting i litt perspektiv.... At en bilferge på havblikk i dagslys kjører langt opp på grunn er svært bekymringsverdig for befolkningen i Kragerøskjærgården. Hver eneste sommer er det også mange fritidsbåter som ligger i plan i fylla natterstid . Så sett i forhold til andre hendelser er denne ungdommelige aktivitetenl relativt uskyldig...selv om jeg naturligvis tar avstand fra den. Målet for ungdommen er jo at middelaldrende gubber blir sure og det har de klart i denne tråden. De bør holde båtracingen unna sentrum, men det er bedre at store ungdommer får ut sin energi på båtsport enn at de driver dank i byen. Ungdomkriminelle byvankere kan havne på ville veier, mens disse "båtverstingene" antagelig om 10 år ender opp som seriøse båtplassenmedlemmer med skikkelige voksenbåter og mesteparten av det de kan om båter og bølger lærte de mens de prøvde ut yttergrensen for hva disse badebåtene tåler. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.