Jump to content

Salgsverdi på en 10-12hk FM-motor


Dalton

Recommended Posts

Jeg har en motor til overs som jeg skulle blitt kvitt. Hva er realistisk å forlange for en 10-12hk tosylindret FM-motor komplett med hylse og vridbar propell? Motoren starter greit, men jeg aner ikke noe om gangtid.

I am the Captain of this ship, and I have my wifes permission to say so...

Kragerø 26 med Sole SM616 

Link to post
Share on other sites

Har liten peiling på hva den er verdt, men vil snu vinklingen.

 

Hvis du er villig til å avskrive verdien, så gi den til et lokalt kystlag. Da har du fått deg gode venner for lang tid.

Venner som ganske sikkert kan hjelpe deg med deler / ekspertise din gamle Sabb og BMC om det skulle være nødvendig.

 

Hva som er riktig for deg må du jo selvsagt bestemme selv.

 

Finn ditt lokallag her: Forbundet Kysten

Med vennlig hilsen

Torkjel

Link to post
Share on other sites

Ja, det er nok riktig som du sier Njord, men Kystlagene vil nok hjelpe deg selv om du ikke gir bort motoren.

 

Min første FM (L-5, 6-8) kjøpte jeg for 5 år siden for 3000. Da stod den fast i sylindrene, og jeg kostet på den 6000 før den ble brukbar.

 

Min andre, L-2, 10-12hk har jeg betalt 3500 for. Den står i garasjen til jeg får tid til å overhale den. men den er i bedre stand enn den første.

Link to post
Share on other sites

Nå er det ikke mange Kystlag langs Randsfjorden, og det hadde ikke vært aktuelt å gi den bort uansett. Kanskje jeg skulle henvende meg til Fredrikstad Motor, hvis de fortsatt eksisterer?

I am the Captain of this ship, and I have my wifes permission to say so...

Kragerø 26 med Sole SM616 

Link to post
Share on other sites

Litt dårlig bilde, men slik ser den ut. Min har magnet-tenning men eller ligner de endel.

type_l2.jpg

I am the Captain of this ship, and I have my wifes permission to say so...

Kragerø 26 med Sole SM616 

Link to post
Share on other sites

Fra denne:http://fm-motor.no/pdf/FM%20hvilken-FM%20motor.pdf

 

L-5: 6-8 Hk 2-sylindret motor med manuell start og magnet-tenning motoren har 9 muttere på

topplokk og 3 muttere på manifold. Dynastart kan være ettermontert.

 

L-2: 8-12 Hk 2-sylindret motor med manuell start og magnet-tenning motoren har 10 muttere

på topplokk og 2 muttere på manifold. Dynastart kan være ettermontert

 

Ser ut som motoren din har 3 muttere på manifold, så da er det vel L-5, 6-8 hk?

Link to post
Share on other sites

Det er nok ikke noe særlig tvil, nei. Var en tur nedi garasjen akkurat nå, og motoren min har 9 muttere på topplokket. Altså en 6-8 hk. Ble fortalt at det var en 10-12hk, men der kan du se... lurt igjen.

I am the Captain of this ship, and I have my wifes permission to say so...

Kragerø 26 med Sole SM616 

Link to post
Share on other sites

Det spiller ikke stor rolle om en slik motor er 6-8 eller 10-12 hk. Uansett har de et stort dreiemoment som lett får en 21 fot snekke som min i 6 knop.

 

L-5 har stempeldiameter 90mm, mens L-2 har diameter 100mm

Link to post
Share on other sites

Tror ikke jeg hadde betalt mer enn 3-4000 for den.. Men så er det dette med å finne den rette kjøperen selvfølgelig. En stor fordel kan være å gjøre klart slik at den kan startes opp når kjøper kommer for å se.. :smiley:

 

Lykke til med salget!

Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can write a topic or comment now, it will be posted after you have registered. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...