Dalton Startet 3.September.2009 Del på Facebook Startet 3.September.2009 Jeg har en motor til overs som jeg skulle blitt kvitt. Hva er realistisk å forlange for en 10-12hk tosylindret FM-motor komplett med hylse og vridbar propell? Motoren starter greit, men jeg aner ikke noe om gangtid. Sitér dette innlegget I am the Captain of this ship, and I have my wifes permission to say so... Kragerø 26 med Sole SM616 Link to post
Njord Svart 3.September.2009 Del på Facebook Svart 3.September.2009 Har liten peiling på hva den er verdt, men vil snu vinklingen. Hvis du er villig til å avskrive verdien, så gi den til et lokalt kystlag. Da har du fått deg gode venner for lang tid. Venner som ganske sikkert kan hjelpe deg med deler / ekspertise din gamle Sabb og BMC om det skulle være nødvendig. Hva som er riktig for deg må du jo selvsagt bestemme selv. Finn ditt lokallag her: Forbundet Kysten Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen Torkjel Link to post
fredivar Svart 3.September.2009 Del på Facebook Svart 3.September.2009 Ja, det er nok riktig som du sier Njord, men Kystlagene vil nok hjelpe deg selv om du ikke gir bort motoren. Min første FM (L-5, 6-8) kjøpte jeg for 5 år siden for 3000. Da stod den fast i sylindrene, og jeg kostet på den 6000 før den ble brukbar. Min andre, L-2, 10-12hk har jeg betalt 3500 for. Den står i garasjen til jeg får tid til å overhale den. men den er i bedre stand enn den første. Sitér dette innlegget Link to post
Dalton Svart 3.September.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 3.September.2009 Nå er det ikke mange Kystlag langs Randsfjorden, og det hadde ikke vært aktuelt å gi den bort uansett. Kanskje jeg skulle henvende meg til Fredrikstad Motor, hvis de fortsatt eksisterer? Sitér dette innlegget I am the Captain of this ship, and I have my wifes permission to say so... Kragerø 26 med Sole SM616 Link to post
Wasco Svart 3.September.2009 Del på Facebook Svart 3.September.2009 Er det en slik du har? http://www.finn.no/finn/boat/object?finnkode=18222371 Sitér dette innlegget Hils på Sophie Mitt prosjekt Link to post
fredivar Svart 3.September.2009 Del på Facebook Svart 3.September.2009 Fredrikstad Motorfabrik eksisterer fortsatt, men hele delelageret ble solgt for noen år siden til Petter Fagerli, som driver nettsidene http://www.fm-motor.no/ Tror ikke Fredrikstad Motorfabrik A.S lenger driver med noe som helst rundt de gamle motorene.De er et mekanisk verksted som har oppdrag for mange andre forskjellige firmaer Sitér dette innlegget Link to post
fredivar Svart 3.September.2009 Del på Facebook Svart 3.September.2009 Er det en slik du har? http://www.finn.no/finn/boat/object?finnkode=18222371 Det var da en ekstrem pris for en 30 år gammel motor, 35 tusen!!! Sitér dette innlegget Link to post
fredivar Svart 3.September.2009 Del på Facebook Svart 3.September.2009 De fleste som har ligget til salgs på Autodb, har ligget på 6-7 tusen, et eksempel her: Autodb Sitér dette innlegget Link to post
Wasco Svart 3.September.2009 Del på Facebook Svart 3.September.2009 Det var da en ekstrem pris for en 30 år gammel motor, 35 tusen!!! Litt over 1000 kr pr år.... Sitér dette innlegget Hils på Sophie Mitt prosjekt Link to post
Dalton Svart 3.September.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 3.September.2009 Litt dårlig bilde, men slik ser den ut. Min har magnet-tenning men eller ligner de endel. Sitér dette innlegget I am the Captain of this ship, and I have my wifes permission to say so... Kragerø 26 med Sole SM616 Link to post
fredivar Svart 4.September.2009 Del på Facebook Svart 4.September.2009 Fra denne:http://fm-motor.no/pdf/FM%20hvilken-FM%20motor.pdf L-5: 6-8 Hk 2-sylindret motor med manuell start og magnet-tenning motoren har 9 muttere på topplokk og 3 muttere på manifold. Dynastart kan være ettermontert. L-2: 8-12 Hk 2-sylindret motor med manuell start og magnet-tenning motoren har 10 muttere på topplokk og 2 muttere på manifold. Dynastart kan være ettermontert Ser ut som motoren din har 3 muttere på manifold, så da er det vel L-5, 6-8 hk? Sitér dette innlegget Link to post
Dalton Svart 4.September.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 4.September.2009 Det er nok ikke noe særlig tvil, nei. Var en tur nedi garasjen akkurat nå, og motoren min har 9 muttere på topplokket. Altså en 6-8 hk. Ble fortalt at det var en 10-12hk, men der kan du se... lurt igjen. Sitér dette innlegget I am the Captain of this ship, and I have my wifes permission to say so... Kragerø 26 med Sole SM616 Link to post
fredivar Svart 4.September.2009 Del på Facebook Svart 4.September.2009 Det spiller ikke stor rolle om en slik motor er 6-8 eller 10-12 hk. Uansett har de et stort dreiemoment som lett får en 21 fot snekke som min i 6 knop. L-5 har stempeldiameter 90mm, mens L-2 har diameter 100mm Sitér dette innlegget Link to post
Sleipner93 Svart 5.September.2009 Del på Facebook Svart 5.September.2009 Tror ikke jeg hadde betalt mer enn 3-4000 for den.. Men så er det dette med å finne den rette kjøperen selvfølgelig. En stor fordel kan være å gjøre klart slik at den kan startes opp når kjøper kommer for å se.. Lykke til med salget! Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.