marexkaren Startet 3.September.2009 Del på Facebook Startet 3.September.2009 Hei alle sammen. Som overskriften seier jeg mister kjølevatnet i motoren min det er ein bmc 1,5 36hk. Er ein bowman kjøler på denne motoren, har nettopp bytta radiator lokket fordi pakninga på lokket var smuldra bort, den bruker ca 1 liter med vann berre på ein tur på ca 2 timer og det som er rart er at ikkje blir motoren varm heller ligger på ca 55-60 grader, ikkje noko unormalt på varmen på olja heller 70-80 grader. Har ikkje nokon peiling på dette med kjøling på båtmotorer kor henne kan vatnet forsvinne henne. Den går ikkje i olja den er svart og fin. Er det noen lure sjeler her som kan gi meg noen tips om kvar jeg skal begjynne hen og leite etter lekasje? Sitér dette innlegget https://baatplassen.no/i/index.php?showtopic=58275 Mitt prosjekt Link to post
Hasla 26 Svart 3.September.2009 Del på Facebook Svart 3.September.2009 Du ser vel muligens eksos hvit/grå lys er nok muligens topp pakningen.Hvis ikke det fyller seg opp i bånn av båten da. Sitér dette innlegget Jeg er også en klakkør og er stolt av dette. Link to post
marexkaren Svart 3.September.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 3.September.2009 Du ser vel muligens eksos hvit/grå lys er nok muligens topp pakningen.Hvis ikke det fyller seg opp i bånn av båten da. Nei, eksos er fin og rein den, untatt ved oppstart da men det er vanligt . Når den er varm så er det ingenting. Så du meiner først at jeg skal sjekke lekasjer i slanger som kan lekke ned i bunn av båten, HMM når jeg tenker etter så er det masse hageslanger som er innmontert der. Er det ellers noke annet jeg kan sjekke sammtidigt? Sitér dette innlegget https://baatplassen.no/i/index.php?showtopic=58275 Mitt prosjekt Link to post
hegra Svart 3.September.2009 Del på Facebook Svart 3.September.2009 Har du ekspansjonstank utenom varmeveksleren??Hvis ikke så skal ikke varmeveksleren fylles helt opp.Der må være litt tomrom under lokket.Lekker det vann hele tiden eller er det bare de første timene. Isåfall kan det være du har for mye på den. Sjekk også slangeklemmer i hver ende av veksleren.Den mellomste klemma i hver ende holder gummihetta tett rundt kjølerørene som ligger inni veksler. Blir det lekkasje her kan trykket i ferskvannsdelen presse kjølevæska ut i sjøvannskretsen og kjølevæsken forsvinner ut med eksosen. Sitér dette innlegget Link to post
marexkaren Svart 3.September.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 3.September.2009 Har du ekspansjonstank utenom varmeveksleren??Hvis ikke så skal ikke varmeveksleren fylles helt opp.Der må være litt tomrom under lokket.Lekker det vann hele tiden eller er det bare de første timene. Isåfall kan det være du har for mye på den. Sjekk også slangeklemmer i hver ende av veksleren.Den mellomste klemma i hver ende holder gummihetta tett rundt kjølerørene som ligger inni veksler. Blir det lekkasje her kan trykket i ferskvannsdelen presse kjølevæska ut i sjøvannskretsen og kjølevæsken forsvinner ut med eksosen. Så jeg skal ikkje fylle den heilt opp altså . Har ikkje ekspansjonstank nei. Men kor mykje skal jeg fylle opp da? Så det ligg altså eit kjølerør der og. Så det som kansje har skjedd hos meg er at kjøleveska er kasta ut pga jeg har fyllt for mykje altså. Er det andre tips som dere høye herrer kan bidra med, alt blir tatt imot med takk Sitér dette innlegget https://baatplassen.no/i/index.php?showtopic=58275 Mitt prosjekt Link to post
hegra Svart 3.September.2009 Del på Facebook Svart 3.September.2009 Har selv hadt bowmann på en motor.Jeg fylte også helt opp.Etter en tur lå nivået ca 3/4 liter under fullt etter at motoren var blitt kald.Jeg sluttet å etterfylle, og nivået sank ikke lengre ned, og kjølingen var tilstrekkelig.Tror det er slik det skal være,for ekspansjonstanker skal heller ikke fylles helt opp. Men hvis det forsvinner mer må du sjekke om det lekker noe sted. Sitér dette innlegget Link to post
marexkaren Svart 3.September.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 3.September.2009 Får prøve og fylle litt mindre og eventuelt skifte noen slanger og prøve og thigte noen slangeklemmer og følge med på dette med falkeblikk Sitér dette innlegget https://baatplassen.no/i/index.php?showtopic=58275 Mitt prosjekt Link to post
hegra Svart 3.September.2009 Del på Facebook Svart 3.September.2009 Men kor mykje skal jeg fylle opp da?Neste gang før du starter sjekker du nivået.Er nivået på høyde med det langsgående røret inni veksleren er det nok.Det gjør heller ikke noe om litt av røret er tørrlagt. Ikke fyll på, men ta deg en tur på en time og to mens du holder øye med tempen. Stopp motor og la den bli kald. Er nivået det samme som før turen er alt ok. :wink:Når motoren er varm er nivået helt oppunder lokket. Sitér dette innlegget Link to post
marexkaren Svart 3.September.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 3.September.2009 Neste gang før du starter sjekker du nivået.Er nivået på høyde med det langsgående røret inni veksleren er det nok.Det gjør heller ikke noe om litt av røret er tørrlagt. Ikke fyll på, men ta deg en tur på en time og to mens du holder øye med tempen. Stopp motor og la den bli kald. Er nivået det samme som før turen er alt ok. :wink:Når motoren er varm er nivået helt oppunder lokket. Får ta meg ein tur ut nærøyfjorden i helga. Og sjekke. Takker for svar Sitér dette innlegget https://baatplassen.no/i/index.php?showtopic=58275 Mitt prosjekt Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.