Jump to content

Båtliv i Trøndelag


Brigg

Recommended Posts

Are Sende Osen sa en gang at det å være båteier i Trøndelag kan sammenlignes med å dusje i kaldt vann mens man river i stykker tusenlapper. Er det noe i dette?

 

Mange ganger føles det slik :crazy:

Men du har dager som i dag da glemmes alle "båtlappene" man bruker. Har vært på fjorden i mange timer i dag, kjempe dag :yesnod:

Fint vær, rolig sjø og tilåmed fått fisk :fishing:

Link to post
Share on other sites

Are er en dedikert pessimist. og sant skal sies så har jeg aldri prøvd å dusje i kaldvann mens jeg river i stykker tusenlapper. Er en vane jeg pussig nok ikke har lagt til meg..:-)Båteiere i Trondheim har det minst like godt som andre steder. Jeg har båt både i Kragerø og i Trondheim. To forskjellige typer båtliv.

Felles er sjøen.. Ingenting kan måle seg med å være på sjøen. Ligger mer i uthavn sørafor da, Men fordelen i Trøderlag er at det er god plass overalt, lite med undervannsskjær.

Glemmer aldri en av de første gangene jeg førte båt utenfor Levanger. ukjent som jeg var, og kun vant til kysten utenfor Kragerø, sa ekkeloddet plutselig i fra med PIIIP og 1 meter. Jeg hev båten rundt og dro av gassen.... Sigerfar lurte hva jeg holdt på med.... og jeg forklarte så godt jeg kunne,.... han lo godt, og sa at det var bare for dypt for loddet... hæhææhææhæh over 300 meter.....

Mvh

Pjolter

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Etter utallige turer humpende ut og inn Trondheimsfjorden og mange helger med "avlyste" båtturer pga for dårlig vær, eller i mange tilfeller pga for dårlig værvarsel, har vi tatt beslutningen:

 

Vi leier oss båtplass ute på kysten og har båten liggende fast her, i første omgang for denne sommeren. I går flyttet vi båten til Værnes på Agdenes hvor vi har leid oss båtplass for ett år.

 

Tanken er nå å heller kjøre bil ut til båten, ca 1,5 time. Med den leide plassen som utgangspunkt har vi mesteparten av kysten av Sør-Trøndelag innen rekkvidde i løpet av en helgetur. Og skulle det vise seg at været ikke gjør det fristende med en tur ut på trondheimsleia, ja da kan vi utmerket godt være på helgetur der båten ligger. Det er helt greit båtliv det også.

 

Så denne helgen er vi på båttur liggende på vår nye båtplass. Barna (og Fruen) har prøvd småseifisket fra bryggene her med godt resultat. Fiskene var alle utvilsomt under minstemålet, så de ble sluppet ut igjen.

 

Brigg

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Vel overstått 17. mai!

 

Vi var på båttur i helga - hadde fri på fredag, så vi dro til båten på onsdag. Torsdag blåste det såpass at vi valgte å ligge rolig. Fredag kastet vi loss og satte kursen mot Hitra. Etter ca. 40 min (mot 2,5 timer tidligere) var vi i Knarrlagsundet (hvor vi også traff Pjolter m/familie). Der var vi på butikken og handlet, før vi satte kursen videre til Henriksøya for å besøke en som jobber sammen med Brigg og hans familie som har 2 barn. Barn og voksne koste seg i flere timer før vi igjenn kastet loss og satte kursen mot Kvennvær hvor vi lå til neste dag. Her traff vi på en seilbåt som også hadde barn med seg, så frøkna vår og deres fant hverandre med en gang. På lørdag startet dagen med fisking - en stim med sei hadde funnet veien til havna til stor begeistring for store og små. Etterpå ble det mer bunkring (is) før vi satte kursen mot Knarrlagsundet igjen. Der fikk også båten påfyll (diesel) og de i seilbåten var også der. Søndag morgen våknet vi til tåke. Det passet oss gangske dårlig, for frøkna skulle i bursdag i byen kl. 1400. Vi tok sjansen likevel og navigerte etter beste evne med hjelp av utkikkere og radar (fisketuristene skvatt i hytt og kav rundt båten he, he - neida vi tok det veldig pent). Så da vi omsider kom oss i bilkjøringen, ble sevlfølgelig minsten bilsyk. Frøkna rakk bursdagen og koste seg der.

 

Til helga blir det nok båttur igjen. Hvor turen går får vi se etterhvert.

 

Briggfruen

Link to post
Share on other sites

Fin tråd :)

Har "båtet" en del rundt trøndelagskysten i fjor, og blir enda mer i år med ny båt. Her fikk jeg mange nye tips til nye utfartsmål.

 

Sist helg var det første prøvetur med nybåten. Planlagt avreise var torsdag formiddag, men noe motortrøbbel gjorde at det ble utsatt til fredag formiddag. Da gikk turen fra Trondheim, innom Agdeneset for å hilse på noen kjente - de hadde fått seg en veldig fin båthavn i Grøthaugbukta - , deretter videre til Setervik og Buholmsråsa fyr. Vi hadde leid fyret for hele helga. Ble et par turer ut for å se på Kya fyr mens vi var der. Været på Buholmråsa vekslet som "vanlig" mellom regn og vestavind til sørøst og sommervarme. :)

Turen hjem ble lagt til nasjonaldagen, med pit-stop på Knarren på Fjellværøya. Der serverte de god 17-mai buffet. Vi fylte også opp med temmelig rimelig(!) diesel der.

 

Neste planlagte langtur, går til Geiranger, første uka i juni.

Link to post
Share on other sites

Flott reisebeskrivelse Arkmarin.

 

Vi roter rundt i mer hjemlige farvann. Vi flyttet oss i dag til Kongensvoll. Her ligger vi som eneste gjestebåt. Etter to døgn i Børøysund med ganske høy stemning i de andre båtene er det egentlig greit med roligere forhold.

 

I morgen er det slutt på langhelga, og kursen settes hjemover.

 

Brigg

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Vi haddde tenkt oss avgårde på Fredag, men det var mye vind, så vi ventet til Lørdag og hadde en nydelig tur fra Børsa mot Tautra.

Møtte en god venn i egen båt utenfor tautra, og gikk sammen til Ekne båthavn. Etter en god ankerdram laget vi langbord på brygga med duk, lys masse reker, loff, majones og sitron og hvitvin. Mange slektninger av kona hadde tatt turen, så det ble et festlig lag :-) Sovnet i bølgeskvulp ! Våknet i dag til sol/ lett overskyet og stille hav. Baker vannbakkels ( bursdagstradisjon) til min lille 3 åring og kone som har bursdag. Planlagt hjemtur i dag Søndag, ser ut som vi vil få en deilig og rolig tur med vinden akter :-)

 

Mvh

Pjolter

Link to post
Share on other sites

Også en form for båtliv: En gedigen seilyacht med navnet Lady B vekker oppsikt på Skansen.

 

En seilbåt av en noe uvanlig størrelse for Trøndelag ligger i gjestehavna på Skansen i Trondheim. Her er det ikke snakk om å finne en gjesteplass, denne trenger en hel gjestehavn!

 

ladyb-hekk_1186640k.jpg

 

Lagt til: Anløpsinfo fra Trondheim Havn: Lady B

 

Her oppgis byggeår: 2010, Lengde/Bredde/Dybde: 44,15/8,68/4,0 meter.

 

Brigg

Redigert av Brigg (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Nå har vinden løyet ganske mye her på Værnes, agdenes. Regnet kommer nå i byger. Vi kom i båten i går ettermiddag. Da var det veldig mye vind og regn. Det er litt godt å være i båten når naturkreftene herjer, og man vet at fortøyningene holder, så hele familien har sovet veldig godt i natt.

 

I morgen drar vi hjem igjen uten Brigg, som skal følge båten til Kongensvoll for vårpuss. Etterpå er det ikke så lenge igjen til det blir ferie.

 

Briggfruen

Link to post
Share on other sites

Levanger har oppgradert området rundt Dampskipsbrygga og gjestebrygga.

 

levange_gjestehavn1.jpg

 

Området er blitt attraktivt sted å slappe av på når været er bra, samt en kan beundre besøkende båter som ligger ved gjestebrygga. Syns denne oppgardering gjør Levanger enda mer verd å besøke. Det er ikke mange byer hvor du kan fortøye båten midt i sentrum, Levanger er en av de få.

 

gjestehavn_levanger2.jpg

Redigert av arkmarin (see edit history)
Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Hei og igjen har det vært en perfekt helg på sjøen her i vakre Trøndelag.

Første helgen etter ferien og planen var Knarrlagsund med stopp på Brekstad hos gode venner. Begynnte Torsdag i litt vind alene med alle ungene. ( 3-4-7 og 19) Etter ca 20 min begynnte babord motor å få ugjenvn gange, så vi la kursen innom Rødberget for å sjekke. Siden jeg kjøpte båten har vi bestandig visst at tankmålerene er feil, så vi har aldri kjørt den spesiellt tom for diesel. Vel denne gang orket jeg ikke å tanke i Børsa, men det burde jeg nok ha gjort.. Gikk altså tom for diesel etter 30 min gange...... pinling.. men men. fikk falk til å komme med litt diesel, lufta litt, renset grovfilter.. ( ikke lett med 3 små ) så dro vi faktisk hjem igjen.. hehe. Fylte diesel. og tok med kona på Fredag. La iveg. Hadde en delilig tur uten problemer og ankom Knarrlagsundet ca 21.30 Møtte der gode venner med 2 båter og fikk ligge på en privatbrygge rett ved anlegget.

Åge Aleksandersen skulle spille på Lørdag kveld og det var solgt over 2ooo biletter ! Lørdag kom og båten bare fortsatte å sige inn. Kystvakta kom og passet på . vet ikke hvor mange båter det var der, men den minnet om middagsbukta på st. hans. Det lå båter overalt.dsc_0804.jpg KOnserten begynnte og vi koste oss. Ungene sovnet til "levva livet" og mor og far kunne slappe litt ekstra av :-) Det oppstod jo litt damatikk også da. Den nærmesten båten som lå utenfor oss på svai begynnte å brenne, de fikk slokket før vi rakk å gjøre noe. Det var tatt fyr i et Origo spritapparat.. jeg bad de hive dritten på sjøen.. p6190077.jpglurer på hvor mange båter som har brunnet pga. spritapparat??.. jeg skal hvertfall aldri ha det.... Kystvakta lå som noen hauker og passet på, Det var mange som måtte blåse den kvelden. og det havnet nok en del båtlapper i statskasse.. p6190096.jpgIngen dro uten lanterner heller, så bra var det. En kjempehelg med alle fasetter her ute i trødelagskysten :cheers_wine:

 

 

Mvh

 

Pjolter

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...