Jump to content

Båtliv i Trøndelag


Brigg

Recommended Posts

Da nærmer sesongen seg slutten, og det er tid for å oppsummere.

 

Vi startet overnattingsturene i påsken hvor vi hadde fire nydelige dager i Børøysund på Hitra. I begynnelsen av mai flyttet vi båten til en leid båtplass på Værnes i Agdenes. Her fant vi et godt utgangspunkt for turer i området Trondheimsleia, Hitra, Frøya og nordøstover Stjørnfjorden. 18 overnattinger før ferien regner vi som akseptabel båtaktivitet i første del av sesongen.

 

Ferien tilbragte vi på Namdals- og Helgelandskysten. Vi overnattet i Kuringvågen, Sætervika, Namsos, Brakstad, Abelvær, Brønnøysund, Sandnessjøen, Selsøyvik, Nordfjorden (i Melfjorden), Tonnes, Lovund, Berg, Brønnøysund, Rørvik og Sandviksberget. Til sammen ble det 25 overnattinger ombord i ferien.

 

Båtaktiviteten på ettersesongen ble på samme måte som tidligere år lavere enn ønsket. Erfaringsmessig skjer det mye annet etter skolestart og utover høsten. Og kankje har vi prioritert båten såpass mye tidligere i sesongen slik at vi føler behov for å gjøre andre ting innimellom. I alle fall ble det bare 7 overnattinger etter ferien. Men tilsammen ble det 50 overnattinger ombord denne sesongen, noe som er ny rekord for oss.

 

Første helga i november ble båten flyttet til båtplassen vår her i Trondheim. Og dette var på høy tid. Vinteren var allerede begynt å vise muskler, og etter at båten ble flyttet har det vært kaldt vintervær hele tiden. Nå har isen begynt å legge seg i Nidelva, og i går lå båten fastfrosset i isen.

 

Når vi summerer loggen viser den samlet utseilt distanse på 994 nm over 67,7 motortimer. Dette gir en snitthastighet på 14,7 knop. Et annet tall som jeg synes er interesant er at vi i snitt har kjørt knappe 20 nm for hver overnatting. Til sammenligning var tilsvarende tall over 40 nm per overnatting for Halcoen vi hadde fra 2003 til 2009. Dette viser effekten av å flytte båten ut på kysten slik at vi slipper å kjøre Trondheimsfjorden for hver helgetur.

 

Vi har fremdeles noen bilder fra båtsesongen som vi tenker å legge ut, dette kommer senere. Dersom det er andre som også ønsker å dele sine opplevelser fra båtlivet i Trøndelag så vil det varme i en kald vintertid om dere legger det ut i denne tråden.

 

Vi ønsker alle en fortsatt hyggelig julehøytid.

 

Brigg

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Det var synd med Butikken. Vi kommer over mange hyggelige små nærbutikker på våre turer langs kysten. Egentlig er jeg imponert at de greier å holde det gående med et spinkelt kundegrunnlag og konkurransen med kjedebutikkene på nærmeste tettsted. Jeg tror det ligger mye idealiseme og dugnadsinnsats bak disse butikkene som er utrolig viktige for nærmiljøet, og også viktige for oss som er avhengig av å handle i gåavstand fra havnene.

 

Fossekailn var ukjent for meg. Vi passerte Statland på tur inn til Namsos i sommer, men uten å se nærmere på stedet. Er det noen gjestehavn her?

 

Brigg

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post
Share on other sites

Hei

På side 1 innlegg nr.7 bilde 10 og 11 hvor er det og hva heter det der ?

Familien var på båttur til Lofoten sommeren 2009. På tur ned traff jeg to båter i Brønnøysund, en Viksund og en Skorgenes , etter litt fram og tilbake gikk vi i følge ned til plassen som er på bilde ( tror jeg ).Jeg var alene med hunden vår Tom . På søndag ble presten hentet i en motorisert nordlands båt, eller ? (jeg har ikke peiling på flottte trebåter ).

Når jeg skal forklare fruen hvor jeg var så husker jeg ikke hva det heter og hvor det var, det skal vere rett vest av Steinkjær.

Kan noen hjelpe meg.

 

takk

 

Jan Martin

Link to post
Share on other sites

  • 2 måneder senere...

Da er påskeferien startet for vårt vedkommende. Båten ligger i "sommerhavna" på Agdenes etter at vi flyttet den hit forrige helg.

 

Vi kom ombord i går formiddag, men ligger fremdeles i havna. Sørvest kuling og kraftig regn sørger for det. Men hummøret ombord er godt til tross for været. Tiden går i Ludo og svarteper, ispedd DS-spilling og filmtitting på den bærbare DVS-spilleren. Og Fruen håndterer strikkepinnene.

 

Etter meldingene skal været bedre seg i morgen. Da er planene for påsken å rusle rundt i området fra Hitra og sørover, kanskje også over i Nordmørske farvann. Vi tilbringer hele påskeferien ombord.

 

Brigg

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Påskeferien ble bra til tross for mye vær i palmeehelga. Vi kom oss avgårde etter at vinden hadde roet seg på mandag. Først gikk vi til Knarrlagsund hvor de ble proviantering og bunkring. Deretter forsatte vi til Bispøyan ved Kvenvær på Hitra og besøkte noen kjente som har hytte der. Resten av påsketuren foregikk i Nordmørske farvann. Mer om våre opplevelser på Nordmøre i denne tråden.

 

Vi var tilbake i trøndersk farvann på ettermiddagen 1. påskedag. Vi overnattet i hjemmehavna til 2. påskedag før vi reiste hjem igjen.

 

Antall overnattinger hittil i år: 10

 

Brigg

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post
Share on other sites

Hei, godt å høre at noen har kommet i gang for sesongen. Ser at noen har komentert Kuringen, og kan legge til at det er nye drivere på "Aquarius"(kroa)fra 1 ste. juni, og det tror jeg kommer til å bli til det bedre.

Åfjordsbåten Kystlag som driver Kuringvågen marina kommer etter all sansynlighet til å legge ut ny gjestebrygge innen fellesferien, håper vi rekker det til fylkesstevnet(forbundet Kysten) som avholdes 8-10 juli.

Link to post
Share on other sites

hei. da er ny båt kjøpt i påska så nå er båtsesongen rundt hjørnet:)

 

lurer på en ting. jeg tenker på å kjøre til hitra på Åge til sommeren. hvor langt er det? og hvor lang tid tar det? jeg har stort sett duppet litt rundt munkholmen på godværsdager tidligere sommere;)

 

noen som vet om det er ledige båtplasser i Trondheim til leie i sommer?

 

-glalaks-

 

et par bilder fra sommer 09 tror jeg:)

 

 

munkholmen.jpg

en av de bedre dagene.

stuup.jpg

 

vannski1.jpg

Båtbensin burde man fått på blåresept! Samme med ankerdrammen. Det er jo den beste medisin! :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Tr.heim - Knarrlagsund er 45 nm. Hvor lang tid dette tar avhenger av farten.

 

Båtplass i Trondheim: Båtforeningen har et system med fremleie av plasser, ta kontakt med dem. Ellers er det noen plasser i Rosenborgbasenget, men jeg vet ikke hvem som organiserer dette.

 

Brigg

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post
Share on other sites

Mener det er ledige plasser hos Båtforeningen akkurat nå. Bare å plinge på dem, trondheim-baatforening.no. Nidelv Nord var det ledige plasser sist høst.

 

Det er noe spesielt å få med seg Åge på Knarr'n. Er vel aldri flere båter samlet på ett sted ved Trøndelagskysten, enn da? :cool:

Link to post
Share on other sites

okok.. får ta kontakt med de etterhvert. båten står fortsatt på land :headbang:

 

ja det er spesielt.. var der da jeg var yngre, men ikke med båt. men tror faktisk det krasjer med annen ferie i sommer også. Makan.

Båtbensin burde man fått på blåresept! Samme med ankerdrammen. Det er jo den beste medisin! :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Åfjordsbåten Kystlag som driver Kuringvågen marina kommer etter all sansynlighet til å legge ut ny gjestebrygge innen fellesferien, ....

Vil dette si at gjestebryggekapasiteten i Kuringvågen økes? I tilfelle er dette et bra tiltak. Dette er en populær havn, i alle fall i ferietiden. Det er ofte vanskelig å få plass, selv om det som regel ordner seg med å ligge utenpå noen.

 

Brigg

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post
Share on other sites

Båtliv i Trøndelag i TV.

 

Jeg har gjort avtale med NRK om overføring av årets 17.mai tog i Lerwick på Shetland. Vi er fem båter fra Trøndelag som seiler over, en fra Ålesund og to fra Stavanger. Mannskapene, sammen med noen av de fastboende, vil gå i 17.mai tog, og NRK ønsker å vise det i sin formiddagsending, som går fram til kl 14 på 17.mai.

 

Vi kan ikke se bort fra at det er også flere andre norske båter i Lerwick, som vi ikke kjenner til.

Link to post
Share on other sites

Velkommen!

 

Vi hadde et treff i forumets spede begynnelse, i Råkvåg våren 2004. Riktignok bare med to båter, men et treff var det uansett.

 

Min erfaring er at "alle" er enige om at vi bør ha ett treff, men når dagen er der er det langt færre som virkelig kan komme. Men om du eller andre tar initiativ til et treff vil det være kjempefint, det er jo tross alt langt flere medlemmer fra Trøndelag nå enn det var den gang.

 

Brigg

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...