Jump to content

Båtliv i Trøndelag


Brigg

Recommended Posts

Det meldes at en varmebølge er på vei, og vi kan vente temperaturer over 10 grader i morgen. Pass på å innta rikelig med drikke!

 

#Fyrermedved

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post
Share on other sites

Har satt av helgen til vedlikehold. Motorservice og bytte av startbatteri står på programmet. 

 

Hadde håpet å komme bort fra hjemmehavna og heller returnere tidlig på søndag for å gjennomføre vedlikeholdet. Men her ligger jeg på båtplassen min og trykker mens kulingen river og røsker i båten. 11 plussgrader ute, varmeren går på full styrke. Skulle det ikke vært sommer nå?

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post
Share on other sites

Har hatt noen kjempefine dager på båttur. Var nettopp oppe for nødvendig ærend, og det regner ikke. Tempen ute viser tosifret, 10 grader. Plussgrader altså og har medfølelse med de som befinner seg i søreuropa med 40 pluss. Nei folkens slutt og klag. Herlig å høre en vifteovn som sørger for 18 grader og gleden av igjen å legge seg under dyna. Ser fram til å starte opp Yanmaren og kruse ut Hemnfjorden i retning leia når sola står opp. Hvis den står opp da. Håper det er lenge lenge til jeg mister gleden og evnen til å ha båt og bare nyte mestringen av å ankomme en ny havn og kople på landstrømmen. Landstrøm må vi ha slik at tempen i båten holder seg over frysepunktet...ha en riktig god morgen alle båtentusiaster? en ting er sikkert. Om noen måneder snur sola igjen og vi har noe å se fram til....

Link to post
Share on other sites

Kjørte fra Kyrksæterøra på formiddagen og la oss til på anlegget til Skogsøya Båtforening på innsiden av Hemnsjela. Når vinden spakner til kvelds så peiser vi på innover Trondheimsfjorden og til heimehavna, og dett var dett. Blir turer seinere også og håper dere andre ihvertfall får et solglimt. Takk for følget og god helg.

Link to post
Share on other sites

Ligger i Kurinvågen gjestehavn sammen med en god del andre båter. Vinden har gitt seg men regnet har tatt seg opp. Det har vært lite utskifting av båter. De andre er ikke like optimistiske som meg, de har jo med regntøy. Puddinger.

Kunne gjerne tenkt litt mindre regn. Yr har heldigvis moderet kulingvarslet søndag kveld. Da ønskes alle båtplassens lesere en riktig god båtsommer.

Link to post
Share on other sites

kan i alle fall melde om lite trivelige forhold utpå Trondheimsfjorden rundt 12 i formiddag. Store og korte bølger så det var bare å senke farten. Ligger i vanvikan og vi er to båter her. Fikk høre at de nå skal fylle igjen båthavna for å bygge skole her. Arbeidet skulle visstnok starte i neste måned fortalte de på vertshuset her, så da er det vel siste besøk i denne havna for min del dessverre. Koselig sted med god mat og butikk helt ved havna. Synd. 

Redigert av ThePelican (see edit history)
Link to post
Share on other sites

25 minutes ago, ThePelican said:

Fikk høre at de nå skal fylle igjen båthavna for å bygge skole her. Arbeidet skulle visstnok starte i neste måned fortalte de på vertshuset her, så da er det vel siste besøk i denne havna for min del dessverre. Koselig sted med god mat og butikk helt ved havna. Synd. 

What? Burde være mulig å finne plass til en skole uten å fylle igjen havna her? Enig at det er en koselig lita havn, og passe langt til serveringa :-)
14591751_342505292764385_907005728786871

mvh, Arne
www.tiarora.no

 

Link to post
Share on other sites

Det var i alle fall det han på vertshuset fortalte. Kun hurtigbåtkaia som skulle være igjen sa han. Ganske utrolig at de ikke kan finne et annet sted ja. Nå er det jo faktisk to gjestebrygger her også, og begge er i god stand med strøm og vann. Vi trenger disse små plassene med kort avstand fra Trondheim så det er kjempesynd. 

Link to post
Share on other sites

Har fulgt med på reportasjene i Adressa om den nye skolen i Vannvikan. Det jeg ikke klarer å forstå er at det skal være så trangt om plassen i Trøndelag at man er nødt til å ødelegge en av få havner langs fjorden for å finne tomt for en skole. 

 

Lenge siden vi har vært i Vannvikan i og med at vi har hatt båten liggende ute ved Trondheimsleia i mange år nå. Men når vi tidligere hadde båt i Trondheim var vi rett som det var i Vannvikan. Trivelig havn, og blant de nærmeste til Trondheim. 

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post
Share on other sites

Veldig synd dette med marinaen i Vanvikan. Kommer til å ødelegge et fint lite båtmiljø og samtidig blir også det flotte anlegget til Leksviks store sønn Bjørn Lyng revet. De som har sine båter i marinaen har visstok fått beskjed om å få fjernet sine båter til en viss dato. Datoen skal være skyvet fram i tid pga at bunnforhold er dårlig. Politikerne håper at en masse ungdommer fra Trondheim skal ta hurtigbåt over fjorden for å få sin skolegang. Som sagt så blir et veldig fint miljø rasert vekk...

Link to post
Share on other sites

Fikk egentlig utnyttet helga godt til tross for drittværet. Har gjennomført full motorservice med bytte av reim, impeller, sink i kjølere, motorolje og -filtre, girolje og -filter og begge dieselfilterene. Har atpåtil byttet startbatteri. 

 

Blir mye smyging og kryping i et trangt og lavt motorrom for å få utført alt dette. Kjenner at kontoristkroppen ikke er helt trent for sånt. 

 

Neste helg skal båten på land for «vårpuss». Håper været blir bedre enn det har vært denne helga, ellers får jeg noen utfordringer. 

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post
Share on other sites

Det var egentlig veldig godt å komme heim igjen. Føler at det var et sjakktrekk å ta den årlige «langturen» forrige uka. Når jeg tenker tilbake så hadde vi faktisk et par soltimer også. Nå er det bare å vente på litt tørke. En ting er sikkert og det er at plena elsker dette været. Da har vi kommet til juli måned og kan se fram til litt mørkere kvelder med ditto levende lys og god stemning i lugaren. Egentlig takknemlig over å få bo i Norge og særlig etter å ha sett programmet på nrk 2 igår som handlet om redningsskøytenes innsats særlig opp imot båtflyktningene. Fantastisk innsats. Så da blir det enklere å godta at båtliv i Trøndelag juni 2019 ble som det ble. Ønsker alle sammen en god «bør». Fordelen er at vi bruker mindre drivstoff ved landligge....

Link to post
Share on other sites

Martine29 skrev for 1 time siden:

Fordelen er at vi bruker mindre drivstoff ved landligge....

 

Går mindre drivstoff til fremdrift, men dette oppveies av at dieselvarmeren går kontinuerlig. 

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post
Share on other sites

Flott med slike bilder!

 

Grått og trist ser jeg. Er egentlig glad for at jeg ikke har startet ferien enda.  

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post
Share on other sites

Vurderte en tur i helga. Er båttreff og konsert på kjerknesvågen med rotlaus og sie gubba i hasselvika. Men uten varme og luksus orker jeg ikke i år. Får se om jeg finner noe annet på sensommeren. Drar til Oppdal for litt ferskvannsbåtliv etter helga?

Båtbensin burde man fått på blåresept! Samme med ankerdrammen. Det er jo den beste medisin! :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Da er jeg klar for «vårpuss». Båten løftes på land her på Kongensvoll i morgen, og skal ut igjen på manndag. Med det værlaget vi har hatt de siste ukene har det vært spennende å se hvordan værmeldingene for helga har utviklet seg. Tidlig i uka så det ganske ille ut, men meldingene har bedret seg utover uka. Nå melder det regn i morgen, og deretter oppholdsvær lørdag og utover. I morgen vil mye av dagen gå med til vasking så da gjør det ikke så mye at det regner. Og med temperaturer som nærmer seg tosiffret trenger det ikke bli så veldig kaldt å søle med vann heller. 

 

5E38764D-FEF4-4FB8-B33D-040B9BD3CE6E.jpeg.da3beb25bbf11fc4268a54cf24e09cdb.jpeg

 

All grunn til å være optimist med disse meldingene. 

 

Noen bilder fra turen hit. Det lysner i vest, det er ofte et positivt værtegn på disse kanter. 

 

A460850A-AF4C-4B02-A345-F6168C4C2598.jpeg.fd6e18344590ff5f6062c24ed6b64d5b.jpeg

 

Oppdrettsanleggene ligger forholdsvis tett på Trøndelagskysten. Her Lerøys anlegg ved Gunnarsøya. 

 

EB005F36-BB8B-4CDE-AB2B-C3B1F4735F34.jpeg.b9d212f02c1eb6ab392d6d8084e78aa6.jpeg

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post
Share on other sites

Årets sommertur nordover fortsetter. Det går ikke fort, nei. Det ser ut til at været bedrer seg noe. I regn og vind, selv om det er medvind, da blir det landligge i gjestehavn.

Motvind er ikke å forakte det heller, bare den er svak nok.

 

Her forlates vik.DSC01045.JPG.ce691e7d6c4e7f1889176eec39d53a94.JPG

 

Og her er et typisk bilde fra turen hittil.

Dette er fra Jøa hvor jeg ligger for anker.DSC01052.JPG.373a6b8ec8b385b50b7adee524c7dd80.JPG

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...