Jump to content

Båtliv i Trøndelag


Brigg

Recommended Posts

Når du først ligger på Jøa bør du like godt legge deg i gjestehavna på Brakstad. Hjemmehavn for Jøa Kystlag, trivelige folk og kanskje er Pøbben også oppe. Trivligere gjestehavn er sjelden å finne. 

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post
Share on other sites

Det ligger fire gjestebåter her på Kongensvoll i kveld. En er fransk, med en båt som jeg tror er en Flemming. På spøsmål om hvor langt nord han hadde tenkt seg var svaret så langt som mulig. Til Nordkapp? spurte jeg. Hvis det lar seg gjøre var svaret. Det er et stykke fra Trøndelag til Nordkapp, men har man tilstrekkelig med tid er dette godt overkommelig. 

 

72450D92-DBA3-41E7-855B-2251DD008CB9.jpeg.e4be342a5603b7242fc3d024307aa529.jpeg

 

Jeg ligger mye på Kongensvoll i skuldersesongene, og da ligger jeg ofte alene. Hyggelig å se andre båter her. 

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post
Share on other sites

Amica II har startet ferien og vi kan ikke akkurat skryte av ferieværet, men etter snart ei uke med regn ser vi en liten lysning nå mot helga.

I kveld har vi lagt oss til ved gjestekaia i Skeishavn på Leka. I ettermiddag har vi faktisk hatt noen timer med sol, men nå har skydekket og regnet sunket ned over oss igjen.

 

F407FBE3-8161-4D2A-8510-9B832654E06B.jpeg.1dcd47c23c8da9750b5a75c57f384d91.jpeg

 

 

"Ja ha, ho e blank no, Folda;berre helgedagen. Men du skal få sjå henne ein dag når ho snakkar alvor. Da er ho eit vaksemenneske." (Olav Duun)
Amicas blogg
Jøa kystlag

Link to post
Share on other sites

Matrosen og jeg hadde på oss regnklær og fikk endelig slått plena her på Fosen forleden dag. Plen og plen fru Blom, så vel mer ut som en eng som venter på forhøster. Vi tenkte å ta båten inn til Terna på Orkanger idag for å besøke noen kjenninger. Endelig har visstnok båtklubben etablert sanitæranlegg, så da blir det mer bekvemt å ligge noen dager. Er litt ok av og til å holde seg innaskjærs. Hva pokker da Brigg,  kjempetrivelig med litt selskap på Kongensvoll. Og her kan man til og med komme seg på toaletter en tur på natta uten å betale.Knarren derimot må man jaggu betale 20kr og svindyr båtleie 250 kr. Det kaller jeg flåing. Ha en fin frokost, og til uka kommer sommern.

Link to post
Share on other sites

Da har båten kommet på land og blitt høytrykkspylt under, skrapet rur og blåskjell og skroget under fenderlisten har fått en skikkelig vask. Klar til polering av skroget i morgen. 

 

Var mye rur under bunnen og ordentlige blåskjellkolonier på trimflapsene. To år siden forrige puss, så det er kanskje ikke så rart. Fant også en bit fiskegarn med en taustump rundt propellakslingen. 

 

01339CED-A25C-48E2-8000-9AB5E8CAABFC.jpeg.0f9ac68dbb84c1fe3803c35994373655.jpeg

 

B2C8A7B5-0FAE-4149-816D-1F2467F0B998.jpeg.2319177ce20abbfb5694ada26a60b241.jpeg

 

7C245A7C-38E0-4DB6-9C77-2D66C9474A37.jpeg.cb73a77b7b4d2e3a1e29ba81a75915d4.jpeg

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post
Share on other sites

Jeg er sterk i trua på at vi fremdeles har sommeren til gode. Det blir helt annet vær om to uker, for da går jeg ut i ferie ?

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post
Share on other sites

Har fått en stadig uslere lukt i området rundt septiktanken, så har benyttet kvelden til å rive ut gamle septikslanger, tatt ut tank, spyle, vaske og sette på ozongeneratoren for en drepe enda litt duft.
Får ta meg en tur på Industri & Marine-Diesel i morra og kjøpe ny slange, så blir det vel dette forhåpentligvis bra.

Utrolig nok var det oppholdsvær de to-tre timene jeg holdt på.

mvh, Arne
www.tiarora.no

 

Link to post
Share on other sites

Var innom Brakstad hamn og her var det nye flytebrygger lenger inn i hamna for de faste. Den gamle flytebrygga var for gjester. La til, men med nordvestlig vind var ikke dette noe blivende sted. Returnerte til Brakstadsvågen. Planen for morgendagen er å krysse seg videre nordover. Liker ikke helt værmeldingene for morgendagen, YR melder frisk bris fra nord. Og da er det vanlig at det blir noe mere.

Link to post
Share on other sites

Hvor er det mulig å få tatt opp båten rundt Trondheim? Så de hadde slip i Levanger, og har kjørt en gammel treskøyte til inderøy for slipopphold tidligere. Men det blir langt å kjøre med bil når det går over flere dager. 

 

Har benyttet selfa en gang men synes det blir dyrt, og sånt et hastverk med å komme seg ut igjen? Ingen sliper i kjøreavstand fra Trondheim? Stjørdal? 

 

De utvider grilstad om dagen, er tiltenkt et serviceområde. Men jeg ser ingen togskinner. Får håpe de kjøper inn noen opplagshengere man kan leie da..? Tungvindt for oss med tung kjølbåt. 

Link to post
Share on other sites

Brigg skrev for 2 timer siden:

Børsa båtklubb har slipp. 

Fant ingen prisliste eller info. Har en 21 foter. Holder du til der? Blir et stykke unna hvis man sammenligner med selfa, men hvis man får litt mer ro over oppholdet så er det verdt å se nærmere på det. 

Link to post
Share on other sites

Timmeeh skrev 31 minutter siden:

Fant ingen prisliste eller info. Har en 21 foter. Holder du til der? Blir et stykke unna hvis man sammenligner med selfa, men hvis man får litt mer ro over oppholdet så er det verdt å se nærmere på det. 

Slipp-leir er 1050 pr døgn for ikke medlemer. Denne tar ganske store båter. Den lille slippen er nå historie.

Link to post
Share on other sites

Her på Kongensvoll har dagen gått med til polering. En frisk nordavind, kjølig som bare nordavinden kan være. Klarte meg så vidt uten ullgenser under kjeledressen. Men topplua måtte på, som seg hør og bør i trøndersommeren. Fordelen med nordavinden er at den som regel er tørr, og det passer jo godt når man skal polere båt. Og at den holder knotten unna er en annen fordel. 

 

Det kan sies at eneste gangen båten er for stor er når den skal pusses. Det stemmer for min del, jeg må innrømme at jeg synes polering er særdeles kjedelig arbeid. Men nå er det unnagjort for denne gang. 

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post
Share on other sites

3 hours ago, Timmeeh said:

Hvor er det mulig å få tatt opp båten rundt Trondheim?

Vi har slipp i Hommelvik. 1000kr og da får du stå i 3 døgn. Halv pris for medlemmer i båtforeningen.

https://malvikbaatforening.no/medlemsinfo
Slippen er tilgjengelig både for medlemmer og ikke-medlemmer, kapasitet ca. 36 fot/ 8,5 tonn.
Tidspunkt for oppsett og utsett er begrenset av tidevannet, og båter med stort dypgående tas opp bare i tida omkring spring høyvann.

mvh, Arne
www.tiarora.no

 

Link to post
Share on other sites

Arne Henriksen skrev 39 minutter siden:

Vi har slipp i Hommelvik. 1000kr og da får du stå i 3 døgn. Halv pris for medlemmer i båtforeningen.

https://malvikbaatforening.no/medlemsinfo
Slippen er tilgjengelig både for medlemmer og ikke-medlemmer, kapasitet ca. 36 fot/ 8,5 tonn.
Tidspunkt for oppsett og utsett er begrenset av tidevannet, og båter med stort dypgående tas opp bare i tida omkring spring høyvann.

Det var gode nyheter! Det er både kortere dit og veldig folkelig pris. Takk for tips :) 

Link to post
Share on other sites

Planlegger en liten tur til Frosta til uka. Meldt fint vær. Tenker å legge oss en natt eller to på korsnes camping. Årets første tur faktisk.  

 

Noe fint å se i de områdene? Kanskje middag på tautra..

Båtbensin burde man fått på blåresept! Samme med ankerdrammen. Det er jo den beste medisin! :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Var nede i båten med overmadrassen før vår lille overnattingstur. Så noe ukjent Som jeg ikke har sett på lenge. SOL!

 

hadde egentlig ikke tid, men måtte ta en kjapp runde ut til Munkholmen! Så nå satser jeg på at været holder seg til høstferien?

 

AC7227EF-19DF-4765-9D90-CF5AF6DBBC86.jpeg

94A96E74-3DAD-4916-A11B-870619E1F2B9.jpeg

Båtbensin burde man fått på blåresept! Samme med ankerdrammen. Det er jo den beste medisin! :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Da ble jeg endelig ferdig med vårpussen og båten kom på sjøen igjen i går. Nå er farten tilbake der den skal være, det manglet 2-3 knop pga rur før jeg tok den opp. Men som vanlig ble det så hektisk på slutten at jeg glemte å ta bilde av herligheten. 

 

Værmessig ble helga kanskje hakket bedre enn forventet, det regnet som kom hindret ikke arbeidet. Men jeg er glad jeg husket å pakke topplua, uten den så hadde det blitt hustrig. 

 

Nå ligger båten ferieklar, og om knappe to uker setter vi kursen mot Helgelandskysten. 

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...