Jump to content

Båtliv i Trøndelag


Brigg

Recommended Posts

glalaks skrev for 2 timer siden:

Blir nok ikke før tidligst neste sommer. Vet ikke helt. Må komme i gang skikkelig etter 2 år med corona-inntekt💸😅

 

ser etter snekke/familiebåt av noe slag. Evt en skibsplast 685 om budsjettet økes litt👍

Sålenge du ikke skal ha selvlensende dekk bak er det jo mye å velge i! Trenger ikke koste skjorta heller 😊 fint å ha muligheten til å dra på sjøen når det blir stasvær.

 

og fint å kunne dra ut i møkkvær også for å dra bruk, men ikke alle lider av den sykdommen

Link to post
Share on other sites

Timmeeh skrev for 9 timer siden:

Sålenge du ikke skal ha selvlensende dekk bak er det jo mye å velge i! Trenger ikke koste skjorta heller 😊 fint å ha muligheten til å dra på sjøen når det blir stasvær.

 

og fint å kunne dra ut i møkkvær også for å dra bruk, men ikke alle lider av den sykdommen

Hadde skibsplast 655 i 7-8 sesonger fram til 2020.. tror ikke vi fisket en gang på den tida. Ungene fisket krabbe et par ganger😃

 

nei vi får se hva det blir👍 Vurderer en enkel jolle på henger også mens vi venter😃

Båtbensin burde man fått på blåresept! Samme med ankerdrammen. Det er jo den beste medisin! :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Martine29 skrev On 13.4.2022 at 4.40:

Har båt til deg, registrert henger, 14 fots Lasse, 4 hk Suzuki, bare send en PM. God påske. 

IMG_20220321_171056.jpg

Takk for tilbudet. Ikke helt det jeg er ute etter😉 må ha noe som planer. Evt en liten gummijolle som kan henges bak en større båt senere. 

Båtbensin burde man fått på blåresept! Samme med ankerdrammen. Det er jo den beste medisin! :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Båtsesongen startes denne helgen også her om bord. Har tilbragt helgen på Kongensvoll med ut-og innvendig vask og småpuslet med litt forskjellig som må gjøres etter vinteren.
 

Trykkvannspumpa startet med få sekkunders mellomrom, tydelig at den ikke klarte å holde på trykket. Ingen ekstern lekkasje, så måtte demontere pumpa og rengjøre tilbakeslagsventilen. Etter dette funker den som normalt igjen. 

 

Strålende vær, men kald nordavind. Men finner man ly for vinden er det helt greit å sitte i sola. Dieselprisen her er kr 16,71 mens bensin koster kr 20,80. 
 

Godt å være i gang igjen!

 

2833BA7F-5EAE-4DE6-9954-C516D0EDEFE0.jpeg.7a1cbf45ebad19843442f06fd6803aaa.jpeg

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post
Share on other sites

Første overnattingstur for sesongen.

 

Natt til lørdag ble tilbragt på Statland.

Lørdag fant vi tid til både vennebesøk og en tur innom nærbutikken før ferden gikk videre til utvorda.

 

Planen var egentlig å gå til havna ved kystfortet, men ettersom det var noen venner på tur med bobil som ønsket å treffe oss valgte vi en plass på Utvorda havn.

 

Der var det god plass til både bobil og båt, og vi fikk tatt med landkrabbene på en flott kveldstur ut mot Folla.

 

Så flotte forhold at det ble avglemt å ta bilder før avreise i dag 🤦‍♂️
 

Turen hjemover er på rundt 20nm, som vi gjorde unne på 5timer i flott vårvær😎

D183301A-9D54-468A-9CFA-A4130AD710B6.jpeg

E1432056-BBB1-44BA-BF33-D0FE84049A03.jpeg

Link to post
Share on other sites

Skulle egentlig bare ned å puske litt i båten i går etter shopperunde med kona, men det var altfor mye sol og akkurat passe seilvind, så det ble plutselig en overnatting i Åsenfjorden.  :-)
.
IMG_6205.jpeg.8f2053085ffb03b8caac2eb9ae8dcc6a.jpeg

 

IMG_6204.jpeg.3679095180a4cbec82f1feb4e3255e75.jpeg

 

 

Ankerøl i solskinnet. Varmt og godt i cockpit så fort man fikk baugen opp mot vinden (som vel holdt 8C eller noe)

IMG_6210.jpeg.46b1d2081609f0af5e4af724184832d0.jpeg

mvh, Arne
www.tiarora.no

 

Link to post
Share on other sites

Hulda skrev for 16 timer siden:

Dere er heldige.


Du får trøste deg med at finvær i Trøndelag er et raskt forbigående fenomen. Så også denne gangen. I dag er det grått og regn, og det meldes nytt påfyll av snø ut i uka. 

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post
Share on other sites

@Arne Henriksen Er KNBF-bøyene i Åsenfjorden fremdeles operative?
 

Jeg har pleid å bruke de to bøyene som ligger ved Hestvika på Hitra, men begge disse var borte i fjor høst. Har ikke vært forbi der enda i år, men er spent på om de kommer tilbake. 

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post
Share on other sites

11 hours ago, Brigg said:

@Arne Henriksen Er KNBF-bøyene i Åsenfjorden fremdeles operative?

Den utafor Korsnes Camping var ihvertfall der.

Mot bedre vitende huka jeg meg på - og hver gang blir jeg misfornøyd.
Det er to ting: De bråker jo no j*vlig, først skrangler kjettingen som går ned gjennom senterrøret, og så henger skiltet om KNBF og gratis og alt det der løst på toppen og skrangler det også.
 

Dertil kommer at det er noe med de bøyene, så om det ikke skjer umiddelbart så skjer det ihvertfall midt på natta når man sover som best - da stilner vinden og båten reker innpå dette rælet, med smell og rabalder.

Så også denne gangen, holdt ut en time før jeg slapp løs og gikk innerst i vågen og droppa ankeret.
Litt mer hazzle, men oj så stille og rolig natt det ble.

mvh, Arne
www.tiarora.no

 

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Første innlegg i denne tråden fra oss😊 I helgen hadde vi vår første overnattingstur i båt etter vi ble trøndere ( igjen- for min del). Vi tok turen fra Abelvær til Gjerdinga. På turen dit var vi innom Rørvik for bunkring. Litt sjø før vi fikk le av Nærøya. Turen gjennom Nærøysundet nordover ble veldig flott med bortimot flatt føre. Igår gikk vi opp på Øyrshatten på Gjerdinga hvor man blir belønnet med en flott utsikt nordover mot Leka og Helgeland. I sør og vest ser man Viknaøyene. 

 

Hjemturen tok vi som en lang omvei via nordsiden av Vikna og gjennom Langsundet som skiller midtre og ytre Vikna. Når vi kom ut derfra krysset vi over tilbake til Abelvær. Her fikk vi endel sjø, så viskerne fikk kjørt seg. Men båten takler det meget godt. Tror vi har fått riktig båt for dette området 👍 Måtte innom båthavna i Abelvær for å skylle av salt før vi dro hjem til nabohavna Ramstad-Osen. Håper på flere turer i nær fremtid 😊

IMG_20220606_192907_955.jpg

received_1199575367454436.jpeg

Screenshot_20220606-172352.jpg

Screenshot_20220606-172511.jpg

received_488160539747832.jpeg

received_555705002889497.jpeg

received_2215070531981757.jpeg

received_314162827558859.jpeg

received_1343176662844255.jpeg

received_725567265425842.jpeg

Følg vårt båtliv her:

https://www.facebook.com/batlivet

Link to post
Share on other sites

Flott rapport og fine stemningsbilder @Gew77  Er det gjesteplasser oppe i havna på Gjerdinga?

 

Jeg har hatt tre helger i båten hittil denne sesongen. Det har ikke vært så mye å rapportere om. Har hver gang gått til Kongensvoll fordi dit kommer jeg meg innaskjærs og (dritt)været har ikke fristet til å gå noe lenger. I tillegg har jeg stort sett brukt tiden på vedlikehold. 

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post
Share on other sites

@Brigg Det er noen gjesteplasser. Longside og ved ledige båser som man kan ringe et nummer og sjekke om det er ledig over natta. Ellers skal det være en flott svaibukt på nordsiden ifølge @Amica II sitt, for oss, oppslagsverk over distriktet 👍 Fin øy. Kunne for oss, som har feriert mye på Bästkusten, minne litt om Koster.

 

Har blitt altfor få turer på oss også, idet siste har tendensen vært sommer når det er arbeidsdag og høststorm i langhelgene..

Følg vårt båtliv her:

https://www.facebook.com/batlivet

Link to post
Share on other sites

Gew77 skrev for 8 timer siden:

idet siste har tendensen vært sommer når det er arbeidsdag og høststorm i langhelgene..


Da har vi felles opplevelse av været i vår. 

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post
Share on other sites

2 hours ago, Brigg said:

Da har vi felles opplevelse av været i vår. 

Og sånn fortsetter det inn i neste helg også, ifølge Yr.
Fikk meg en tur til Småland i helga, ble jevnt bedre og mandag var det jo riktig bra - så lenge man ikke tenkte alt for mye på lufttemperaturen... :-)
IMG_6627.jpeg.cf1b3f45eb685460117716ffdd6ba7c2.jpeg
IMG_6665.jpeg.b915609d635ba137a83c5d60ee9ab4bd.jpeg

Første gang jeg har hatt framme gennakeren på denne båten. Var tøffere design enn forventet :-)
IMG_6663.jpeg.4448160cf2e7ca490b69a599c7860177.jpeg


IMG_6678.jpeg.77f6e7ba57dd03fce347c4960944cea9.jpeg

mvh, Arne
www.tiarora.no

 

Link to post
Share on other sites

Går fort tiden dere. Et halvår siden jeg tok imot danskebåten ute i Trondheimsleia på sin ferd mot Hommelvika. Morro å se at Hulda er på tråden. Har lest tråden din flere ganger, imponerende. Sjøl ligger båten på land ennå noen dager. Blir hekkport i år. Og var med en kompis og fylte diesel i Hasselvika. 19 kr literen. Herlige tider dere. 

IMG_20220608_080402.jpg

IMG_20220608_102041.jpg

Link to post
Share on other sites

Sist gang jeg fylte diesel på ettervinteren var prisen kr. 14,47 i Son. Og det var i midten av mars. 

Hyggelig at dere følger med på 'Soga om Hulda'. Jeg beundrer dere gutta med is i skjegget. Jentene også, de foruten skjegg. Her nede lider vi i dag under heftige regnbyger, lite vind, rundt 20 grader. På tide å fjerne stillongsen. I morgen, eller i overimorgen drar vi på noen dagers båttur. Mest mulig for seil. Selv kr. 14,47/liter svir. Når jeg tenker på hva det koster å etterfylle.

 

Jeg sier som Benny i Olsenbanden: "Jeg driter i hva det koster, fyller uansett bare for en femmer". Story: En av gutta på Bislett hadde en gammel Chrysler NewYork'er. Så da skrangla vi sammen til fem kroner bensin. Og så rulla vi ned Dalsbergstien og knirka oss frem til Youngstorget for å se cowboyfilm på 'Eldo' (Eldorado kino). Og så var det akkurat bensin til å få lunka lørja opp til Bislett igjen. Tror den brukte borti 3 liter på mila.

Link to post
Share on other sites

Arne Henriksen skrev for 9 timer siden:

Og sånn fortsetter det inn i neste helg også, ifølge Yr.
Fikk meg en tur til Småland i helga, ble jevnt bedre og mandag var det jo riktig bra - så lenge man ikke tenkte alt for mye på lufttemperaturen... :-)
IMG_6627.jpeg.cf1b3f45eb685460117716ffdd6ba7c2.jpeg
 

Har siklet litt på en Marex 32 friendship som ligger til salgs. Ser ut som en fin båt. Der ligger den rett ved siden av deg👍
 

Men. Synes det blir litt for stort. Er redd vi mister litt spontaniteten med en så stor båt. Tror det blir 5-7 fot mindre..

Båtbensin burde man fått på blåresept! Samme med ankerdrammen. Det er jo den beste medisin! :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...