Jump to content

Båtliv i Trøndelag


Brigg

Recommended Posts

God aften, båtfolk i Trøndelag (og dere andre).

Jeg har med stor interesse fulgt denne tråden en god stund, da jeg er fersk båteier (men godt voksen mtp alder) og har tilhold i Skaun (mellom Trondheim og Orkanger). Spesielt interessant er det å se at det finnes folk som ferdes på sjøen også vinterstid... Jeg er ingen fisker (den eneste fisken som kommer ombord i skuta mi er Makrell i tomat på boks :saint:), men lurer litt på om dere som ferdes i området vinterstid gjør det for å fiske, eller om dere bare er ute og nyter sjølivet?

Nysgjerrig på hvordan dere løser det med nedsnødde kryssholt og frossent tauverk er jeg selvsagt også, da mitt båtkjøp fant sted nå i Desember, og snøen har allerede kommet. Har ikke tatt jomfruturen med skuta enda...

Mitt båtliv startet med en Nidelv 28 HT senhøsten 2000, men den ble jeg lokket til å selge igjen etter kun et par måneder... Jakten på "ny" båt ble lang pga. covid, noen ikke særlig seriøse selgere (kunne skrevet bok) og tullete bruktpriser. Men nå har har jeg handlet en gammel motorbåt, og lysten på sjøliv er kraftig tilstede etter to somre uten båt. 

Så hvis noen har tips til hvilke havner i nærheten det går an å besøke i vinterhalvåret, hvordan dere gjør det med fortøyning i gjestehavn (ser for meg at bøyler osv. på gjestebrygger er nedsnødd) og lignende, tar jeg gjerne i mot. 
Så håper jeg vi treffes på sjøen.

PS: Første "store" mål for ny-skuta er å komme meg utenfor Agdenes fyr, da jeg aldri kom lenger enn Hasselvika med Nidelven. Agdenes fyr blir dermed mitt "Ekvator". Håper jeg slipper kjølhaling :diving:.

 

Redigert av Volum (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg bruker båten hele året. Har ei spylepumpa jeg spyler snøen av tau og dekk med, saltvann er utrolig effektivt for å av-ise. Men det er i all hovedsak fiskeri som driver meg ut ja, selv om det kan være helt nydelige dager på fjorden bare for å ta seg en kjøretur. Men nå sitter jeg og kjører på leia i jobbsammenheng 6 måneder i året også så det er fiskeriet som er i fokus :lol:

 

ellers er det vel bare å ha med spade og kost, grave vei. Jeg har ikke mye erfaring med gjestehavner i fjorden, men det er det sikkert andre som kan tipse om. Sjøvann fryser jo erfaringsmessig på dekk også når det blir 10-15 minus, så når det blir så kaldt blir terskelen større for å dra ut. Men normalt er det jo bare et par blå og da går det godt ja.

Link to post
Share on other sites

Velkommen til Trøndelagstråden @Volum

 

Det går fint å bruke båten om vinteren om man har tilstrekkelig varme om bord. Om målet er fiske, bare å nyte en dag på fjorden eller en byhelg det spiller ingen rolle. 
 

De fleste gjestehavner er tilgjengelige også om vinteren. Dog er vannet som regel avstengt og servicebygg kan være utilgjengelig. Strøm er som regel tilgjengelig. 

 

En utfordring kan være snø og is på brygge og landgang så det er viktig å være forsiktig. 
 

Om du ønsker en byhelg er det gjestekai i Trondheim, både i Brattørbasenget (innenfor hurtigbåtkaia) og på Grilstad. Mulig at det kan legge seg is i Brattørbasenget, det kan sikkert @Arne Henriksen mer om. 
 

Og så kan det være fint å bare ta noen overnattinger i hjemmehavn også dersom man ikke har et spesielt mål for helgen. 

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post
Share on other sites

Det fryser i Brattørbassenget ja, men de brøyter daglig så i går var det vel ganske rydda mot slutten av dagen.
Lett irriterende for meg som av og til tar båten til jobben er hele ytre gjestebrygga (den foran Powerhouse) tydeligvis er mer eller mindre utleid til fastliggere/overvintrere, men det var fremdeles noen plasser igjen på den innerste i går så jeg.

Når det gjelder snø - ta med snøskuff og kost, must på vinterturer. Som regel finner man seg en flytebrygge som er i bruk og noenlunde OK, men i fjor vinter hadde jeg en tripp til Leksvika hvor det ble problemer - hele kaia var dekket av 30-40 cm snø og jeg slet litt med å få gravd fram noe å feste i :-)

Desto bedre når båten er fortøyd, varmt inne og man sitter på Harrys Spiseri med en øl & hamburgertallerken.

IMG_4901.jpeg.ca81d9c377300b0a7d5afa2a8c13d50a.jpeg

Redigert av Arne Henriksen (see edit history)

mvh, Arne
www.tiarora.no

 

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...
  • 2 uker senere...

Var ombord i dag for ettersyn og lading av batterier. Altså båten sine. Men jeg kjenner at mine egne batterier også går i lademodus straks jeg kommer ombord. 
 

Det er altids noe småtteri å pusle med når man er ombord. Men også tid til å reflektere over turer, steder og opplevelser i sesongen som var. Og ikke minst planlegging av og forventninger til sesongen som kommer. Et par måneder til nå så håper jeg å være i gang. 

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post
Share on other sites

52 minutes ago, Brigg said:

Flotte bilder @Arne Henriksen  Og det ser ut til å være greit å få plass i gjestehavnene også. 

Takk, var skikkelig fargerikt på lørdagsmorran ja. 

I Brattørbassenget er det fullt med fastliggere på den ytterste brygga, jeg fikk akkurat plass mellom en 60 fot Azimut og en gummigreie. Innerste brygga var det mere ledig, men da måtte jeg jo gå over 50 skritt til jobben så den utgikk :-) 
Noe irriterende å måtte betale 390kr natta, at de ikke skiller på båter mellom 1-25m er snodig.
Deretter funka ikke 7-tallet på kodetastaturet for den midtre strømstolpen, så jeg måtte trekke strømledninger fra ytterst på kaia. Rakk akkurat fram med ekstra skjøteledning innkobla.

I Leksvika var det bare jeg, så der var god plass. Og for en gangs skyld helt stille, som i et fjellvann.
Og 150kr natta med strøm...

Redigert av Arne Henriksen (see edit history)

mvh, Arne
www.tiarora.no

 

Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...

523698FC-1157-4DFE-99DC-1902CF7B6F55.jpeg.42afe0c396f4645c1a456c8d11a96cb8.jpeg

 

En rolig vinterdag i havna. Er ombord for lading av batterier og litt vedlikehold. 
 

Denne vinteren har så langt vært forholdsvis stabil selv om det har vært perioder med mildvær og vind innimellom. Det har fremdeles ikke kommet vann i fuktslukerene inne i kabinen, noe som tyder på tørt vær. Vanligvis pleier de å måtte tømmes på denne tiden. 

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post
Share on other sites

  • 4 uker senere...
  • 2 uker senere...

En nydelig dag i havna. Sol fra klar himmel, dette har vi ikke hatt for mye av i det siste. Men fremdeles vinterlig, selv her ute på kysten. Snøen ligger på land og det ligger et tynt lag med is i havna her.  
 

A16C8695-6278-46F1-B383-C28F79EDB4E9.jpeg.2edd32203735d00781a584578899cb2c.jpeg

 

Nærmer oss sesongstart nå. Satser på å komme utpå i løpet av påsken. Dersom Han som bestemmer været er nådig med oss. 

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post
Share on other sites

For noen av oss er sesongen allerede i gang. Torsdag kveld tok vi årets første tur over Folla til Rørvik. Turen gikk i grått oppholdsvær og litt vind fra nordøst. Ikke den værste vinden over Folla.

1DD8CFA8-202E-45E1-91D5-6ED15795EEAD.jpeg.685d47f71be11f4e91c1391d78dbfbad.jpeg


Her nærmer vi oss kystbyen og årets Skreifestival

 

2EE9AD0A-3E4B-47DE-8C3A-1F23C7C1E7BB.jpeg.b139cf40d67f8c3d39439ba7141a6d74.jpeg


Ved ankomst ble det selvfølgelig skrei til middag.

 

FB40E1F9-B414-44DF-AA69-870ACEA9797B.jpeg.332aa9d2a1fb2670542469ebb3161eaf.jpeg


Heimturen på lørdag ble en skikkelig kosetur over speilblank sjø.

 

55120C82-42CA-4E5D-8463-C1961F056822.jpeg.b10a5b042f6fcb30705b1cc187c6cac1.jpeg


Fiskelykken var det så som så med.

 

Redigert av mor Amica (see edit history)

"Ja ha, ho e blank no, Folda;berre helgedagen. Men du skal få sjå henne ein dag når ho snakkar alvor. Da er ho eit vaksemenneske." (Olav Duun)
Amicas blogg
Jøa kystlag

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Vann er ofte et problem i påsken. Nå er ikke påsken veldig tidlig i år, men det har vært kaldt med nattefrost helt til det siste ute på kysten. 
 

Jeg skal ombord i kveld, er da ferdig med transport til/fra Vasfjellet med lettmatrosen som driver med Snowboard. Så jeg vet ikke om det er vann tilgjengelig noe sted. 
 

I noen vintre nå har jeg overvintret med vann på vanntanken, sånn ca 3/4 full. Dette har gått bra med tanke på frost når båten ligger på sjøen ute ved Trondheimsleia. Så da har jeg vann for de første dagene ombord selv om det ikke er vann på bryggene enda. Drikkevann tar jeg med på kanne. 

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post
Share on other sites

Da har jeg kommet ombord og fått kjørt i gang det meste av tekniske systemer. Alt virker så langt, alltid spennende å starte opp ettet vinteren. 
 

Nydelig vær. Har gått til Kongensvoll og her viser måleren 11 grader i skyggen. Lenge siden jeg har sett tosifrede temperaturer. Men fremdeles litt snø selv på moloen her. 
 

Ikke vann på gjestebryggen her. 
 

8C73FC0A-ECE4-42AD-B4CF-817D3C985778.jpeg.d24d848f249adf1ebded7ad0c424d280.jpeg

 

D825B723-8EDA-4A29-926F-49149306E490.jpeg.349d3f8fd2ad8a272bc33071f19bccba.jpeg

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post
Share on other sites

Ligger fremdeles på Kongensvoll og rir av kulingen. Det napper godt i tampene her. Og i dag ble vannet satt på på gjestebryggen her. 

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...