Xentrix Svart 15.November.2010 Del på Facebook Svart 15.November.2010 Her var det liv gitt. denne tråden er ikke den stilleste her Stiller atter et "dumt" spørsmål. Jeg vet at dette nesten er som å banne i kjerka men, Hvordan er det å bruke impregnerte materialer? og da mener jeg bare på de steden jeg vet at det har lett for å samle seg kondens/fukt, dvs. f.eks til de nye bæringene til for og akter dekk? Tre har nå engan en tendens til å trekke til seg fukt uansett hvor mye en smører og kladder saker og ting på det. Håper endelig at jeg ikke støter noen langt inn i sjela med dette spørsmålet men, måtte bare spørre. Sitér dette innlegget "Wow, a whole bucket full o' mud, AND IT'S MINE, ALL MINE!" Link to post
Brodern Svart 15.November.2010 Del på Facebook Svart 15.November.2010 Man impregnerer jo med oljer og alskens midler fra før. Det er jo det som skjer når man metter treverket. Men hvordan ferdigkjøpt impregnet funker hadde vært morsomt å få vite. Fargen endres kjapt med olje og beis, det har jeg prøvd Sitér dette innlegget Føkk deg... Link to post
Xentrix Svart 16.November.2010 Del på Facebook Svart 16.November.2010 Man impregnerer jo med oljer og alskens midler fra før. Ja det er det jeg mener, en klar fordel jeg kan se er jo at imp. materialer er mindre utsatt for å trekke til seg mer fukuighet enn ikke behanlede materialer, dvs. at det tar lengre tid før mat. blir deformert. jeg bare lurer jeg, noen andre som har synspunkter på dette??? Sitér dette innlegget "Wow, a whole bucket full o' mud, AND IT'S MINE, ALL MINE!" Link to post
M/S Bastard Svart 16.November.2010 Del på Facebook Svart 16.November.2010 Hvis du ikke har tenkt og bruke masse penger på og få båten til ett møbel, da hadde jeg brukt impregnert på de stedene du nevner. Sitér dette innlegget Link to post
Brodern Svart 16.November.2010 Del på Facebook Svart 16.November.2010 Lurer på en ting ang vribart propellanlegg. Hvordan fungerer det ? (husk jeg vet lite om dette) Finnes det noen side eller noen bilder etc som viser meg hvordan dette skal være ? For liksom ikke inn i hue hvordan dette fungerer. Vrir jo på ei spake og akslingen flytter seg, men hva gjør at bladene vrir seg ? Sikkert banalt enkelt, men jeg får ikke til å se hvordan dette funker Sitér dette innlegget Føkk deg... Link to post
Xentrix Svart 16.November.2010 Del på Facebook Svart 16.November.2010 Takker og bukker M/S Bastard. Nei båten er ikke et møbel men, en bruksgjenstand:) Ville bare ha det bekreftet at det var praktisk å gjøer det på den måten. Er som du sier billigere også. det blir dyrt nok som det er. yttre kanten rundt båten har jo vært av eik (dollbord?) og det er vel greit å få den sånn igjen og det er ikke billig. noen som har ett messingbeslag til øverst på roret liggende? det som skulle ha vært på mitt er borte. Sitér dette innlegget "Wow, a whole bucket full o' mud, AND IT'S MINE, ALL MINE!" Link to post
M/S Bastard Svart 17.November.2010 Del på Facebook Svart 17.November.2010 Hvilket beslag tenker du på da? "hengsle" som monteres på stevn og ror? Mulig jeg har ett slikt liggende, beregnet på mindre snekker Sitér dette innlegget Link to post
newfarm Svart 17.November.2010 Del på Facebook Svart 17.November.2010 Heisann godt folk!! Dette var en super tråd! har bynnt å lest fra første innlegg for tips. Det kommer godt med når jeg starter på godama mi her... Jeg skal skifte litt av stevnet bak som er av eik og jeg lurte på å laminere med epoxy. Er det noen som kan gi meg noen tips på hvilken epoxy jeg kan bruke? har hørt mye om west system og vurderer det.. Jeg skal også pusse ned resten av båten i vinter å håper på å få en perle til sommeren.... Ingen som vet hvilken epoxy jeg kan bruke for å laminere eik???? Sitér dette innlegget Link to post
Honduras Svart 17.November.2010 Del på Facebook Svart 17.November.2010 Eik er noe vanskelig å laminere samme hvilken epoxy du bruker. Er så tett i strukturen at tykk epoxy ikke griper allverdens tak i overflaten. I en slik båt og på ett slikt sted ville jeg antageligvis ha brukt ett lim som er noe mer fleksibelt og som lar kontruksjonen "leve" litt mer. Jeg er ingen lim-ekspert, men vi har her på BP brukeren "vanntro" som er ett veritabelt oppslagsverk når det gjelder lim. Sendt ham en IM og inviter ham eventuelt til å svare her i tråden, så kommer du til å få ett kompetent svar på hva du skal bruke, epoxy eller alterntativer. Sitér dette innlegget * Prosjekt Glen-L Squirt * Prosjekt Lagringsstativ påhengsmotor * Prosjekt 4 fot vugge Link to post
newfarm Svart 17.November.2010 Del på Facebook Svart 17.November.2010 Takk for tipset! Sitér dette innlegget Link to post
Xentrix Svart 17.November.2010 Del på Facebook Svart 17.November.2010 M/S Bastard: når jeg skriver beslag så menere jeg det beslaget på toppen av roret, tror det er det som rorkulten hviler nedpå . Sitér dette innlegget "Wow, a whole bucket full o' mud, AND IT'S MINE, ALL MINE!" Link to post
thomi Svart 19.November.2010 Del på Facebook Svart 19.November.2010 Hei Er det noen som vet ca vekt på en sørlandssnekke er? Det står en Marna R1 i båten nå på ca 200kg. mvh Thomas Sitér dette innlegget Link to post
M/S Bastard Svart 19.November.2010 Del på Facebook Svart 19.November.2010 (redigert) M/S Bastard: når jeg skriver beslag så menere jeg det beslaget på toppen av roret, tror det er det som rorkulten hviler nedpå . Skjønner, det har jeg ikke liggende. Vil vel tro at en blikkenslager kan hjelpe deg der, men er det egentlig nødvendig med beslag der? Regner med at duhar sleperor? Redigert 19.November.2010 av M/S Bastard (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Moas-ark Svart 19.November.2010 Del på Facebook Svart 19.November.2010 Her var det liv gitt. denne tråden er ikke den stilleste her Stiller atter et "dumt" spørsmål. Jeg vet at dette nesten er som å banne i kjerka men, Hvordan er det å bruke impregnerte materialer? og da mener jeg bare på de steden jeg vet at det har lett for å samle seg kondens/fukt, dvs. f.eks til de nye bæringene til for og akter dekk? Tre har nå engan en tendens til å trekke til seg fukt uansett hvor mye en smører og kladder saker og ting på det. Håper endelig at jeg ikke støter noen langt inn i sjela med dette spørsmålet men, måtte bare spørre. Det går å bruke impregnert, men det løser ikke problemet. Impregnert er ofte dårligere virke, det er ofte bløtt, fuktig og muggent når du kjøper det og det trekker fortsatt vann og fukt. Det viktigste er å få tettet leksasjene, impregner virket godt med olje og mønje eller male flater som ligger mot hverandre, som feks toppen av dekksbjelkene mot dekksstavene, spantetopper osv. Men det går å bruke! Sitér dette innlegget Nancy, trenekke 21 fot fra 1930. 1995-2001 Arina hvalersnekke 27 fot. 2001-2008 Miranda mahognysnekke 33 fot. 2008- 2021 Dirlanda, tre-motorseiler, 29 fot. 2021- Link to post
Guest Kaptein Fredrik Svart 19.November.2010 Del på Facebook Svart 19.November.2010 HeiEr det noen som vet ca vekt på en sørlandssnekke er? Det står en Marna R1 i båten nå på ca 200kg.mvhThomas Jeg er ikke sikker, men vil tippe at den veier ca 1-1,5 tonn med motor Sitér dette innlegget Link to post
Geir Hel Svart 19.November.2010 Del på Facebook Svart 19.November.2010 Fått opp snekka under tak. fikk låne slippen te naboen. så nå blir det spyling, tørk. tetting og bunnsmørning før den blir sjøsatt te vinterbruk. Sitér dette innlegget Endelig båt igjen Link to post
Xentrix Svart 21.November.2010 Del på Facebook Svart 21.November.2010 M/S Bastard: Nei det er vel ikke nødvendig men det har stått der originalt, og så er jo alle andre beslag på roret i messing så det hedde vel sett best ut sånn. men nei jeg må ikke. Sitér dette innlegget "Wow, a whole bucket full o' mud, AND IT'S MINE, ALL MINE!" Link to post
Xentrix Svart 21.November.2010 Del på Facebook Svart 21.November.2010 thomsped: Det går å bruke impregnert, men det løser ikke problemet. Impregnert er ofte dårligere virke, Det at imp. ofte er dårligere kommer en del an på hvor en kjøper det da. og det finnes forskjellig kvalitet der akkurat som med vanlige materialer, det må følge norsk standard i henhold til trykklast spesifikasjonene og da sier det seg selv at det biligste er dårligst / bløtest. norsk standard setter også toppverdi for fuktighet i treverk, får du materialer med høyere verdi enn den så er det noe galt. takk for svaret Sitér dette innlegget "Wow, a whole bucket full o' mud, AND IT'S MINE, ALL MINE!" Link to post
SALAMANDER Svart 21.November.2010 Del på Facebook Svart 21.November.2010 (redigert) Hei folkens! Jeg har en gammel SAAB diesel motor i Sjarken, trenger jeg å gjøre noe spesielt med motoren før vinteren setter inn?..jeg har ikke hatt noe kjøleveske på motoren..og jeg regner med at motoren er helt fri for vann, båten har stått på land i 4 år å jeg har selv aldri kjørt båten på vannet.. I fjord overvintret motoren uten noe justeringer fra min side, jeg tørrstartet motoren 1-2 sec i sommer før jeg skrudde den av...den gikk fint...Kan jeg i teorien la motoren stå urørt i vinter også? eller må jeg fylle på frostveske? Jeg skal på vannet til våren å vil gjerne ha en motor som fungerer! Takk for svar! Redigert 21.November.2010 av salamander (see edit history) Sitér dette innlegget SALAMANDER Link to post
Woody Svart 22.November.2010 Del på Facebook Svart 22.November.2010 Hei folkens! Jeg har en gammel SAAB diesel motor i Sjarken, trenger jeg å gjøre noe spesielt med motoren før vinteren setter inn?..jeg har ikke hatt noe kjøleveske på motoren..og jeg regner med at motoren er helt fri for vann, båten har stått på land i 4 år å jeg har selv aldri kjørt båten på vannet.. I fjord overvintret motoren uten noe justeringer fra min side, jeg tørrstartet motoren 1-2 sec i sommer før jeg skrudde den av...den gikk fint...Kan jeg i teorien la motoren stå urørt i vinter også? eller må jeg fylle på frostveske? Jeg skal på vannet til våren å vil gjerne ha en motor som fungerer! Takk for svar! Får vel si som en på Sabbfabrikken sa når han fikk det samme spørsmålet:"Den der, den skal du bare huske på å stoppe." Sitér dette innlegget "It's difficult to build an ugly wooden boat." Link to post
Brodern Svart 22.November.2010 Del på Facebook Svart 22.November.2010 (redigert) . Redigert 22.November.2010 av Brodern (see edit history) Sitér dette innlegget Føkk deg... Link to post
Arve A Svart 22.November.2010 Del på Facebook Svart 22.November.2010 Hei, fant en gammel vabåt på finn i sommer og bare måtte ha henne. Hun er 31fot og ble bygget som vabåt/fiskebåt i 1949, men ble senere ombygget til familebåt. Ny bunn og kjøl ca. 1999. Oppgradering / ombygging 2002-2008: Nytt dekk og overbygg, ny septik, nytt trykkvann, nytt elektrisk anlegg, ny kallesje (2008), deler av innredning (blant annet kjøkken), puter på sittebenker, madrasser,tepper(2002). Det jeg lurte litt på er om noen kan fortelle meg litt om vabåter. Det eneste jeg vet om de er at de er rette i hekken og skråner innover (kommer dårlig frem på bildene her). Har også hørt at de i utgangspunktet ble brukt som elvebåter?? Legger ved noen bilder. Arve Sitér dette innlegget Link to post
Brodern Svart 22.November.2010 Del på Facebook Svart 22.November.2010 Lurer på en ting ang vribart propellanlegg. Hvordan fungerer det ? (husk jeg vet lite om dette) Finnes det noen side eller noen bilder etc som viser meg hvordan dette skal være ? For liksom ikke inn i hue hvordan dette fungerer. Vrir jo på ei spake og akslingen flytter seg, men hva gjør at bladene vrir seg ? Sikkert banalt enkelt, men jeg får ikke til å se hvordan dette funker Ingen ?? Ingen som har et bilde eller en link om hvordan det egentlig ser ut/fungerer. Sitér dette innlegget Føkk deg... Link to post
Brodern Svart 22.November.2010 Del på Facebook Svart 22.November.2010 Hei Er det noen som vet ca vekt på en sørlandssnekke er? Det står en Marna R1 i båten nå på ca 200kg. mvh Thomas Hvor tung er en stein............... Litt vanskelig å svare på når du ikke skriver hvor stor båten er... Sitér dette innlegget Føkk deg... Link to post
Retox_93 Svart 22.November.2010 Del på Facebook Svart 22.November.2010 Antar at det er en ca 22 fots åpen sjekte? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.