Jump to content

Trebåttråden

Wasco

Recommended Posts

Her var det liv gitt. denne tråden er ikke den stilleste her :smiley:

Stiller atter et "dumt" spørsmål. Jeg vet at dette nesten er som å banne i kjerka men, Hvordan er det å bruke impregnerte materialer? og da mener jeg bare på de steden jeg vet at det har lett for å samle seg kondens/fukt, dvs. f.eks til de nye bæringene til for og akter dekk? Tre har nå engan en tendens til å trekke til seg fukt uansett hvor mye en smører og kladder saker og ting på det.

Håper endelig at jeg ikke støter noen langt inn i sjela med dette spørsmålet men, måtte bare spørre. :smiley:

"Wow, a whole bucket full o' mud, AND IT'S MINE, ALL MINE!"

Man impregnerer jo med oljer og alskens midler fra før.

Ja det er det jeg mener, en klar fordel jeg kan se er jo at imp. materialer er mindre utsatt for å trekke til seg mer fukuighet enn ikke behanlede materialer, dvs. at det tar lengre tid før mat. blir deformert.

jeg bare lurer jeg, noen andre som har synspunkter på dette???

Lurer på en ting ang vribart propellanlegg.

Hvordan fungerer det ? (husk jeg vet lite om dette) Finnes det noen side eller noen bilder etc som viser meg hvordan dette skal være ?

For liksom ikke inn i hue hvordan dette fungerer. Vrir jo på ei spake og akslingen flytter seg, men hva gjør at bladene vrir seg ?

Sikkert banalt enkelt, men jeg får ikke til å se hvordan dette funker :thumbsup:

Føkk deg...

Takker og bukker M/S Bastard.

Nei båten er ikke et møbel men, en bruksgjenstand:)

Ville bare ha det bekreftet at det var praktisk å gjøer det på den måten. Er som du sier billigere også.

det blir dyrt nok som det er. yttre kanten rundt båten har jo vært av eik (dollbord?) og det er vel greit å få den sånn igjen og det er ikke billig.

noen som har ett messingbeslag til øverst på roret liggende? det som skulle ha vært på mitt er borte.

Heisann godt folk!! Dette var en super tråd! har bynnt å lest fra første innlegg for tips. :smiley: Det kommer godt med når jeg starter på godama mi her... :tongue:

Jeg skal skifte litt av stevnet bak som er av eik og jeg lurte på å laminere med epoxy. Er det noen som kan gi meg noen tips på hvilken epoxy jeg kan bruke? har hørt mye om west system og vurderer det.. Jeg skal også pusse ned resten av båten i vinter å håper på å få en perle til sommeren....

Ingen som vet hvilken epoxy jeg kan bruke for å laminere eik????

Eik er noe vanskelig å laminere samme hvilken epoxy du bruker. Er så tett i strukturen at tykk epoxy ikke griper allverdens tak i overflaten.

I en slik båt og på ett slikt sted ville jeg antageligvis ha brukt ett lim som er noe mer fleksibelt og som lar kontruksjonen "leve" litt mer.

Jeg er ingen lim-ekspert, men vi har her på BP brukeren "vanntro" som er ett veritabelt oppslagsverk når det gjelder lim. Sendt ham en IM og inviter ham eventuelt til å svare her i tråden, så kommer du til å få ett kompetent svar på hva du skal bruke, epoxy eller alterntativer.

M/S Bastard: når jeg skriver beslag så menere jeg det beslaget på toppen av roret, tror det er det som rorkulten hviler nedpå .

Skjønner, det har jeg ikke liggende.

Vil vel tro at en blikkenslager kan hjelpe deg der, men er det egentlig nødvendig med beslag der?

Regner med at duhar sleperor?

Redigert av M/S Bastard (see edit history)

Her var det liv gitt. denne tråden er ikke den stilleste her :smiley:

Stiller atter et "dumt" spørsmål. Jeg vet at dette nesten er som å banne i kjerka men, Hvordan er det å bruke impregnerte materialer? og da mener jeg bare på de steden jeg vet at det har lett for å samle seg kondens/fukt, dvs. f.eks til de nye bæringene til for og akter dekk? Tre har nå engan en tendens til å trekke til seg fukt uansett hvor mye en smører og kladder saker og ting på det.

Håper endelig at jeg ikke støter noen langt inn i sjela med dette spørsmålet men, måtte bare spørre. :smiley:

Det går å bruke impregnert, men det løser ikke problemet. Impregnert er ofte dårligere virke, det er ofte bløtt, fuktig og muggent når du kjøper det og det trekker fortsatt vann og fukt. Det viktigste er å få tettet leksasjene, impregner virket godt med olje og mønje eller male flater som ligger mot hverandre, som feks toppen av dekksbjelkene mot dekksstavene, spantetopper osv. Men det går å bruke! :clap:

thomsped:

Det går å bruke impregnert, men det løser ikke problemet. Impregnert er ofte dårligere virke,

Det at imp. ofte er dårligere kommer en del an på hvor en kjøper det da.

og det finnes forskjellig kvalitet der akkurat som med vanlige materialer, det må følge norsk standard i henhold til trykklast spesifikasjonene og da sier det seg selv at det biligste er dårligst / bløtest. norsk standard setter også toppverdi for fuktighet i treverk, får du materialer med høyere verdi enn den så er det noe galt.

takk for svaret :smiley:

Hei folkens!

Jeg har en gammel SAAB diesel motor i Sjarken, trenger jeg å gjøre noe spesielt med motoren før vinteren setter inn?..jeg har ikke hatt noe kjøleveske på motoren..og jeg regner med at motoren er helt fri for vann, båten har stått på land i 4 år å jeg har selv aldri kjørt båten på vannet.. I fjord overvintret motoren uten noe justeringer fra min side, jeg tørrstartet motoren 1-2 sec i sommer før jeg skrudde den av...den gikk fint...Kan jeg i teorien la motoren stå urørt i vinter også? eller må jeg fylle på frostveske? Jeg skal på vannet til våren å vil gjerne ha en motor som fungerer!

Takk for svar!

:diving:

Redigert av salamander (see edit history)

SALAMANDER

Hei folkens!

Jeg har en gammel SAAB diesel motor i Sjarken, trenger jeg å gjøre noe spesielt med motoren før vinteren setter inn?..jeg har ikke hatt noe kjøleveske på motoren..og jeg regner med at motoren er helt fri for vann, båten har stått på land i 4 år å jeg har selv aldri kjørt båten på vannet.. I fjord overvintret motoren uten noe justeringer fra min side, jeg tørrstartet motoren 1-2 sec i sommer før jeg skrudde den av...den gikk fint...Kan jeg i teorien la motoren stå urørt i vinter også? eller må jeg fylle på frostveske? Jeg skal på vannet til våren å vil gjerne ha en motor som fungerer!

Takk for svar!

:diving:

Får vel si som en på Sabbfabrikken sa når han fikk det samme spørsmålet:"Den der, den skal du bare huske på å stoppe." :lol:

"It's difficult to build an ugly wooden boat."

Hei, fant en gammel vabåt på finn i sommer og bare måtte ha henne. Hun er 31fot og ble bygget som vabåt/fiskebåt i 1949, men ble senere ombygget til familebåt. Ny bunn og kjøl ca. 1999. Oppgradering / ombygging 2002-2008: Nytt dekk og overbygg, ny septik, nytt trykkvann, nytt elektrisk anlegg, ny kallesje (2008), deler av innredning (blant annet kjøkken), puter på sittebenker, madrasser,tepper(2002). Det jeg lurte litt på er om noen kan fortelle meg litt om vabåter. Det eneste jeg vet om de er at de er rette i hekken og skråner innover (kommer dårlig frem på bildene her). Har også hørt at de i utgangspunktet ble brukt som elvebåter?? Legger ved noen bilder. Arve

vabaaten.jpg

vabaaten_1.jpg

vabaaten_2.jpg

vabaaten_3.jpg

Lurer på en ting ang vribart propellanlegg.

Hvordan fungerer det ? (husk jeg vet lite om dette) Finnes det noen side eller noen bilder etc som viser meg hvordan dette skal være ?

For liksom ikke inn i hue hvordan dette fungerer. Vrir jo på ei spake og akslingen flytter seg, men hva gjør at bladene vrir seg ?

Sikkert banalt enkelt, men jeg får ikke til å se hvordan dette funker :thumbsup:

Ingen ?? Ingen som har et bilde eller en link om hvordan det egentlig ser ut/fungerer.

Føkk deg...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...