Jump to content

Trebåttråden


Wasco

Recommended Posts

Hmmm. jamen ikke helt sikker på hva jeg mener.

 

Men, er det bare meg, eller er den på god vei til å bli pusset i stykker? Ser for meg ut som om noen har vært ute med slipemaskin litt for mange ganger og treverket ser veeeldig ujevnt ut?

-----------------------------------------------------------------------------------
Engelsk bil og trebåt..... sertifisert utilregnelig!
Fritidsklubb for voksne gubber - http://blogg.cdd.no - aka Gubbeklubben - Wiksten Trebåtklubb: http://wikstenklubben.no
-----------------------------------------------------------------------------------

Link to post
Hmmm. jamen ikke helt sikker på hva jeg mener.

 

Men, er det bare meg, eller er den på god vei til å bli pusset i stykker? Ser for meg ut som om noen har vært ute med slipemaskin litt for mange ganger og treverket ser veeeldig ujevnt ut?

 

Det er ikke bare deg. Dette er noe av det styggeste jeg har sett, og det ser ut som det er en amatør som har gått løs med pussemaskin ja. :nonod::nonod::nonod:

 

Uansett: God jul, og godt nytt båt-år til alle her inne på forumet. :santcheers:

"It's difficult to build an ugly wooden boat."

Link to post

24/12 hentet jeg nybåten på godsterminalen i Bodø, LYKKE.

Kjørte båten hjem på henger og plasserte den i hagen på selveste julaften :-)

Den er nå godt fortøyd i opplagshengeren og tanken om en ankerdram i aktersalongen meldte seg...

 

Det store spørsmålet er jo om jeg kan sette på litt varme i båten for en kveld?

Hagehavnen har jo muligheter for landstrøm :-)

Livet er for kort til å kjøre diesel

Link to post
Det store spørsmålet er jo om jeg kan sette på litt varme i båten for en kveld?

Hagehavnen har jo muligheter for landstrøm :-)

 

Du bør vel ikke sprengfyre, men litt varme på er vel ikke krise. Problemet oppstår vel dersom det blir for stor forskjell på temp ute og inne.....

-----------------------------------------------------------------------------------
Engelsk bil og trebåt..... sertifisert utilregnelig!
Fritidsklubb for voksne gubber - http://blogg.cdd.no - aka Gubbeklubben - Wiksten Trebåtklubb: http://wikstenklubben.no
-----------------------------------------------------------------------------------

Link to post

Takk for hyggelige tilbakemeldinger :-)

I dag skiftet jeg fra sommerkalesje til vinterkalesje.

Lakkert treverk er jammen glatt med rim på....

 

Ser her på forumet at de fleste har telt/burka over trebåtene sine.

Er litt skaptisk til å sette opp telt over båten, redd for mye vindfang.

Jeg bor på et relativt vindfullt sted, så snø ligger ikke lenge...

Forrige uke var det målt 42m/s rett nedi svingen her....

Er det andre årsaker en snø og arbeidsforhold som taler for telt over båten?

Det er mye salt i lufta her, ofte vindusvask... og svingninger mellom + og - grader, så å la båten stå ubeskyttet er heller ikke bra.

Hadde båten pakket inn i pressening fra oktober til jul, mens jeg ventet på transport fra vestfold til nordland, med jordslag i gardiner, puter og kalesje som premie :-(

 

Hvis jeg pakker båten tett inn og setter inn en vifte for luftsirkulering med noe frisklufttilgang kan jeg unngå jordslag/mugg/råte? Eller er det telt som er eneste gangbare løsning?

Livet er for kort til å kjøre diesel

Link to post

Jeg tror jeg ville hatt telt over båten. Da slipper man problemer med snø og is som smelter og fryser om hverandre på lakkerte flater. Det fører etterhvert til at lakken slipper. Ha en åpning oppe ved hvert møne i hver ende på teltet slik at det blir gjennomtrekk og god lufting så sparer du deg mye arbeid når vårpussen kommer. Jeg er så heldig at jeg har båten min i en garage om vinteren, og vårpussen blir bare en lek. En mulighet er å skru sammen 2" x 4" til "takstoler", og prøve å feste de til hengeren i stedet for for sette de på bakken.

Redigert av Woody (see edit history)

"It's difficult to build an ugly wooden boat."

Link to post
Hej er blevet den "heldige" ejer av en gammel trebåt, hvor den tidligere ejer desværre ikke har vedlikeholt den særlig godt.Har nu fået den på land og skal ta den helt fra bunden av med olie og lakk, mit spørgsmål er, kan jeg begynde at gi den olie og terpentin under vannlinjen uden at den er tørket, har hørt nogen sige at det er en god ide da olien vil fortrænge vann.Mvh. Den Skøre Dansker [img=http://sphotos-g.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-snc7/488240_3985069378228_475655206_n.jpg]

 

Eg tør ikke å si helt 100% sikkert, men denne båten var i Osterøy i 70-80 tallet der hvor eg vokste opp. Stemmer det? En flott båt som eg kan huske da eg var liten.

Folkeparken 22, Saga 27 ac, Viksund 900 Futura.

Link to post
Eg tør ikke å si helt 100% sikkert, men denne båten var i Osterøy i 70-80 tallet der hvor eg vokste opp. Stemmer det? En flott båt som eg kan huske da eg var liten.

 

Det er desværre meget lidt jeg kender til hvor den kommer fra og hvilket år den er bygget, den har været i Florø siden 90 tallet.

Link to post
Takk for hyggelige tilbakemeldinger :-)

I dag skiftet jeg fra sommerkalesje til vinterkalesje.

Lakkert treverk er jammen glatt med rim på....

 

Ser her på forumet at de fleste har telt/burka over trebåtene sine.

Er litt skaptisk til å sette opp telt over båten, redd for mye vindfang.

Jeg bor på et relativt vindfullt sted, så snø ligger ikke lenge...

Forrige uke var det målt 42m/s rett nedi svingen her....

Er det andre årsaker en snø og arbeidsforhold som taler for telt over båten?

Det er mye salt i lufta her, ofte vindusvask... og svingninger mellom + og - grader, så å la båten stå ubeskyttet er heller ikke bra.

Hadde båten pakket inn i pressening fra oktober til jul, mens jeg ventet på transport fra vestfold til nordland, med jordslag i gardiner, puter og kalesje som premie :-(

 

Hvis jeg pakker båten tett inn og setter inn en vifte for luftsirkulering med noe frisklufttilgang kan jeg unngå jordslag/mugg/råte? Eller er det telt som er eneste gangbare løsning?

 

Jo mer det blåser, desto viktigere er det å dekke til båten. Hvis du ikke gjør det, vil den tørke og sprekke i vinter.

 

Vennlig hilsen

Kjetil Dahl

Link to post

Da er båten pakket inn, noe provisorisk stativ, men mer permanent løsning kommer :-)

Butikkene må åpne først... og jeg må finne en løsning for forankring som ikke er iveien når vårabeidet starter.

Demonterte forgasserne og gjort klart for kveldskos med overhaling og justeringer.

Livet er for kort til å kjøre diesel

Link to post

Ja jeg har lenge vært litt fratredende fra både baatplassen og trebåttråden, jeg prøvde meg på plastbåt en periode men kjente fort at det var noe ræl iforhold til trebåt. Så jeg kjøpte ny skute som skal få en skikkelig gjennomgang nå i vår. Kommedal 27 fot utstyrt med en Sabb 2J 30hk. Kjempebåt og jeg gleder meg allerede til ferien 2013!

 

383550_10151249665210325_1248543244_n.jp

Link to post

I dag hadde jeg besøk av en eldre herremann i "Selina"

Etter vi hadde pratet båt og røverhistorier sa han "du må jo ha salt i kjøln, siden båten er plastlagt under vannlinjen må du ha godt med salt i kjøln"

Dette hadde jeg ikke hørt før, men har jo respekt for gamle fangstmenn og fiskere, så jeg spurte "hvorfor?"

"Har du hørt om ei spikkepølse som råtner?" var svaret jeg fikk...

Han fortalte om at på gamle skøyter pleide de å ha salt i kjølen for at blod og gris ikke skulle forringe treverket.

 

Jeg ser logikken i at salt vil konservere treverket på lik linje som når en vannlig trebåt er i havet, og at regnvann og brakkvann i kjølen ikke er bra for treverket. Er det andre her som har erfaring eller hørt om dette?

Livet er for kort til å kjøre diesel

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...