Jump to content

Trebåttråden


Wasco

Recommended Posts

Er ikke noe i veien for å vanne båten litt, men unngå ferskvann. Som sagt av andre her så er ikke tørking av en klinkbygd båt spesielt farlig men medfører behov for trutning uten at båten synker. Altså enten i fjæra eller hengende i stropp.

 

 

Hva i all verden er galt med å bruke ferskvann til å trutne båten?

Link to post
Share on other sites

Folkens, jeg sliter, båten skal på sjøen i helga og jeg er langt ifra ferdig, har fått pusset ned hele overbygget og fått på ett strøk benar. Mangler å få på noen strøk til og sette i vinduer (Og skjære to til vinduer da det gikk litt galt når jeg tok de ut).

 

Hovedpoenget var at jeg begynte på skroget og, hele skroget er nedpusset men mangler bakparten, har ikke presenning som rekker over hele skroget å regnet ser ikke ut til å ha planer å gi seg denne uka.

 

Kan jeg olje uten at skroget er helt tørt? Vil oljen "presse" ut det som er av vann i skroget eller "stenger" jeg vann inni skroget om jeg gjør dette?

 

Olje som trekker inn skal ikke være noe galt i å ta når det er fuktig ute.

Hvis den derimot skal lagge en vakker blank hinne på utsiden av båten, ville jeg ha utsatt sjøsettinga eller umiddelbart reist på biltema og kjøpt mer presenning.

Link to post
Share on other sites

Er det noen som har peiling på volvo B20, evt. motorer generelt? Jeg lurer på hva jeg bør tenke på hvis jeg skaffer meg en ferskvannskjølt motor i stedet for en saltvannskjølt? Tidligere har båten hatt en saltsvannskjølt B20, men hvis jeg setter inn en ferskvannskjølt B20 - hva må jeg gjøre da? Jeg trodde opprinnelig man bare kunne sette inn motoren og "tut og kjør", men nå hører jeg at man må ha radiatorer, vifter og ekspansjonstank! (Noe jeg ikke har så peiling på foreløpig) :confused:

Link to post
Share on other sites

Jeg ville satset på en komplett motor med "alt" hvis du ikke er spesielt motorkyndig. Å marinisere en motor fra grunn av er ikke for nybegynnere. Alt etter budsjett er diverse å velge i... i Sverige er det et noe større marked for brukte VP motorer, http://www.blocket.se/hela_sverige?q=Volvo+b20&cg=1080&w=3&st=s&c=1081&ca=2&is=1&l=0&md=th

Redigert av Bodehode (see edit history)

Livet er for kort til å kjøre diesel

Link to post
Share on other sites

Hvorfor ikke ferskvann?

 

Neppe farlig for en gangs skyld, men "systematisk overrisling" med ferskvann vasker ut saltet fra sjøvannet, sjøvann virker konserverende på treverk.

Nå er jeg født og oppvokst i båt i ferskvann så jeg er er klar over at trebåter berger der også, men er likevel igreit å ta med seg den effekten sjøvann har. Feks anbefales å bruke sjøvann til vasking/bløyting av tredekk både for konservering og for å holde dekket tett(trutnet)

Link to post
Share on other sites

Riktig.

Min båt er i en litt motsatt situasjon, siden den ble bygget mellom -55 og -65 en gang så har den aldri sett sjøvann. (Mest sannsynlig, har ikke funnet eiere fra tidligere enn begynnelsen av 70 tallet).

Det finnes enda ikke råte på båten, den er fast og fin. Unntatt fenderlista. Den byttet jeg fjor, og ifjor lagde jeg også nytt ror. Men det var fordi det var knekt.

 

Har derfor sterk tvil på at en runde med sprederen får båten til å råtne.

Link to post
Share on other sites

Jeg ville satset på en komplett motor med "alt" hvis du ikke er spesielt motorkyndig. Å marinisere en motor fra grunn av er ikke for nybegynnere. Alt etter budsjett er diverse å velge i... i Sverige er det et noe større marked for brukte VP motorer, http://www.blocket.se/hela_sverige?q=Volvo+b20&cg=1080&w=3&st=s&c=1081&ca=2&is=1&l=0&md=th

 

Nå hørte jeg litt med han som selger denne B20en, han mener det bare er å smekke den inn. Forskjellen fra saltvannskjølt er bare at denne har en varmeveksler på toppen som gjør at den tar litt mer plass. Men ellers er det akkurat som før. Mao. en bra deal for min del (som kan lite om motor). Hvis dette da er tilfellet? Altså at en B20 ferskvannskjølt er samme sak å ta i bruk som en saltvannskjølt..?

Link to post
Share on other sites

Hvis den er ferdig marinisert er det likt, eneste forskjellen er som selger sier veksleren og at du har kjøleveske i motoren (som bør holde -30C til vinteren). Veksleren bør etterses og rengjøres årlig, fin anledning når båten vinterklargjøres. Tut og kjør, er ikke motorfestene like tar du bare fra gammelmotoren. Samt noen små endringer på eksosanlegget (detaljer) OBS ved motorbytte er det viktig at motor/gear/aksling er "linet" opp, har du ikke vært med på dette før, bør du prøve å få tak i en som kan... :-) som du skriver på prosjekttråden din har motoren stått en stund, snakk med selger om dere kan lage en motorbukk så dere kan testkjøre motoren. Da vil du samtidig få kontrollert at veksler ikke er tett eller ødelagt (bøtte og hageslange). At motoren har stått en stund er ikke farlig hvis den ble rett konservert. Før oppstart sjekker dere at motoren roterer, kompresjon er lik på alle sylindre, ventlier har rett klaring, og at forgasser ikke er full av avleiringer (viser seg fort ved oppstartproblemer). Ny olje/kjøleveske/bensin er en fordel.

Redigert av Bodehode (see edit history)

Livet er for kort til å kjøre diesel

Link to post
Share on other sites

Aha, ok. Tusen takk for klargjørende svar :thumbsup: Hm jeg vet ikke helt hvordan et motorfeste ser ut (jeg vet veldig lite om motor!), men jeg ser at det er fire gummiføtter som står igjen fra den gamle motoren. Den gamle motoren ble stjålet så jeg har ikke noe å se etter der. Uansett er vel dette noe det går an å få tak i skulle jeg tro :smiley:

 

Det høres i grunn ut som jeg bør få med en motorkyndig til å se på båten for å ta den sjekken du snakker om. Men om den skulle passere sjekken virker det jo som om dette kan være en motor som fungerer til mitt bruk! :yesnod: Hvor mye plunder er det å lage en motorbukk og testkjøre motoren? Er det bare å ha en stabil base og fyre den opp fra, så den ikke hopper veggimellom?

Link to post
Share on other sites

Her er forresten motoren: http://www.finn.no/finn/boat/motor/object?finnkode=41332687&WT.synd_type=agent Jeg har ikke spurt om den er marinisert, men den var opprinnelig kjøpt inn til å settes rett inn i eierens plattgatter så antar dette er på plass (men skal dobbeltsjekke). Dyrt for en gammel motor, men hvis det bare er å smekke den rett inn - mer eller mindre - så kan det jo være verdt det :smiley:

Link to post
Share on other sites

Etter bildene ser motor bra ut, følger det med instrumenter? Motoren står allerede på en palle som kan brukes til motorbukk. men oppstart uten instrumenter er litt skummelt... Litt av poenget er kontroll oljetrykk, jevnt turtall, temperatur osv.

Men kjøp deg følerblad og komp.tester på Biltema, så vet du mye om tilstand på motoren :-) samt visuell kontroll av veksleren (dyr å kjøpe ny)

Lykke til

Livet er for kort til å kjøre diesel

Link to post
Share on other sites

Hm vet ikke om det følger med instrumenter - det skal jeg høre med eieren om. Takk for tips!

 

Og takk for tips om TRT galaksen - nå har jeg lest litt om denne bedriften. Det ser mildt sagt tvilsomt ut. Jeg vet ikke om eier har testet motoren og har noen erfaringer med den etter at han fikk den overhalt. Så vidt jeg forsto har han ikke brukt den siden overhalingen pga. overgang til ny motor. Mao. kan det være mye tvilsomheter fra TRT sittende i som er uoppdaget. Jeg skal høre med han om han i det hele tatt har prøvd motoren. Etter hva jeg leser om TRT er det kanskje overraskende hvis alt er på stell..! Huff, denne så jo ganske lovende ut :worry:

Link to post
Share on other sites

Bodehode, jeg fant kompresjonstester her (http://www.biltema.no/no/Bil---MC/Verktoy-og-verkstedutstyr/Testinstrument-og-Elektronikk/Kompresjonstester-151314/

) men ikke følerblad. Hva er det/hva brukes det til? Litt grønn! :giggle:



Sorry...

 

Veldig mye bedre med en advarsel nå enn at jeg sitter med en ubrukelig B20 og river meg i håret! :lol:

Link to post
Share on other sites

Livet er for kort til å kjøre diesel

Link to post
Share on other sites

Jeg måtte rive taket over kabinen grunnet omfattende råte i fjor, og status nå er: Nye bjelker på plass. 70mm faspanel er skrudd og limt med epoxy til bjelkene. Panel slipt jevn, og finerplatene er grovskåret og klare.

Spørsmålet er da som følger: Må jeg stryke ufortykket epoxy på alle flater før sammenliming?

Tenkte å fortykke epoxyen noe, og dra den ut med tannsparkel ala flislegging, for så å skru fineren ned i panelen.

I am the Captain of this ship, and I have my wifes permission to say so...

Kragerø 26 med Sole SM616 

Link to post
Share on other sites

Jeg har oppdaget råte i området rundt propellakslingshylsen i akterstevnen. Forsøker nå å fjerne råttent treverk. Det er en utfordring å felle inn nytt treverk her (bl.a. et spankt helt inntil akterstevnen like over aksling). Noen som har gode tips? Kan det være en løsning å støpe med epoxy, bek, sicaflex eller fylle med bygningsskum?

 

Dette er en gammel Colin Archer seilskøyte (35 fot).

Link to post
Share on other sites

Jeg skal legge tak i lugar og lurer på hvilken panel jeg bør bruke til dette. Det skal gå i lengderetning og også behandles med owatrol e.l.

 

Det kommer vel an på hvor lyst eller mørkt du vil ha det... Selv ville jeg vurdert å hvitmale panel i taket, pga lys. Men. jeg ville da valgt et smalt faspanel, slik som badstuepanel e.l..

Der hvor det skal være natur tre, så går jeg for mahogny... men da blir det jo mørkere. Et godt alternativ er hvitmalt panel med mahogny lister. Det blir vakkert med kontrasten, og en god del billigere.

-----------------------------------------------------------------------------------
Engelsk bil og trebåt..... sertifisert utilregnelig!
Fritidsklubb for voksne gubber - http://blogg.cdd.no - aka Gubbeklubben - Wiksten Trebåtklubb: http://wikstenklubben.no
-----------------------------------------------------------------------------------

Link to post
Share on other sites

Jeg har oppdaget råte i området rundt propellakslingshylsen i akterstevnen. Forsøker nå å fjerne råttent treverk. Det er en utfordring å felle inn nytt treverk her (bl.a. et spankt helt inntil akterstevnen like over aksling). Noen som har gode tips? Kan det være en løsning å støpe med epoxy, bek, sicaflex eller fylle med bygningsskum?

 

Dette er en gammel Colin Archer seilskøyte (35 fot).

Ihvertfall ikke bygningsskum! Bek ble jo brukt for å "støpe" inn hylser før, men for å erstatte råttent treverk tror jeg ikke det er egnet.

 

En kombinasjon av å felle inn nytt treverk og epoksy vil nok være å foretrekke (dersom man ikke skal bytte ut stevnen eller deler av den gjennomgående.) Men, det er jo noen skøytekarer her på forumet som sikkert kan bidra litt mer når det gjelder strukturell styrke på en Colin.

-----------------------------------------------------------------------------------
Engelsk bil og trebåt..... sertifisert utilregnelig!
Fritidsklubb for voksne gubber - http://blogg.cdd.no - aka Gubbeklubben - Wiksten Trebåtklubb: http://wikstenklubben.no
-----------------------------------------------------------------------------------

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...