Jump to content

Trebåttråden


Wasco

Recommended Posts

Takk for tipset : )

 

Enda et lite tips er å runde av hjørnene på skrapen ørlite grann før du setter i gang. På den måten hindrer du at skrapen skjærer seg ned i treverket.

-----------------------------------------------------------------------------------
Engelsk bil og trebåt..... sertifisert utilregnelig!
Fritidsklubb for voksne gubber - http://blogg.cdd.no - aka Gubbeklubben - Wiksten Trebåtklubb: http://wikstenklubben.no
-----------------------------------------------------------------------------------

Link to post
  • 2 uker senere...
Har du noen bilder av området du skal reparere?

Det vil blive mange billeder, den tidligere ejer malede dæk og hus med en billig plastic maling så der har stået vand mellem maling og træ, hvilket har resulteret i en del råte og frostsprængninger, så det er hele længder der skal skiftes plus de 2 fremste dollboard, bliver vel 60% av dækket der skal skiftes og 25% av huset :nonod:

Link to post
  • 2 uker senere...

Hei, er det noen som har tips til motor på en Furuholmen plattgatter 26 fot? Den veier visstnok ca. 2,5 tonn og hadde tidligere en B20. Etter at motoren ble stjålet ser jeg etter en ny og billig løsning, og tenker jo at en dieselmotor kanskje kunne duge bedre. Men hvor mange hester bør den ha for å egne seg? B20 hadde visstnok ca. 100 HK, men etter å ha lest litt om dette virker det nesten overdrevent mye for en båt som dette. Samtidig er det jo ingen snekke som skal putre av gårde, den er bygget for hakket raskere fart (såvidt jeg kan forstå i hvert fall - jeg har ikke hatt den på vannet etter å ha tatt over fra tidligere eier - se prosjekttråd i linken under).

 

Jeg har fått tilbud av en kar som selger nyoverhalte motorer. Han har en diesel på ca. samme fysiske størrelse som B20, men som ikke har mer enn 65 hester. Og den skulle han ha ca. 25.000 for. Mye penger synes jeg, men jeg vet lite (eller nesten ingenting) om motorer... Er det noen som har noen tips/råd? :confused:

Link to post

Konvertering fra bensin til diesel...

Jeg vurderte dette en tid tilbake siden, i utgangspunktet en enkel affere, trodde jeg...

Det er et par ting du bør få avklart, turtall på tidligere motor og utveksling gear.

Installasjonen din i dag er tilpasset dette. Beregning propell evt. omdreving av gear er kostbare saker.

Endring motorfester og nytt støybilde er også vurderinger å ta hensyn til.

Jeg var i kontakt med http://www.progressing.no/marine.htm og fikk noen prisoverslag på propell og gear.

Min konklusjon var (etsimerer under 50 driftstimer i året) at jeg aldri ville tjene inn prishoppet til en diesel med spesialtilpassing av propell.

Når det er skrevet må jeg ta med at jeg fant en 27 fot plattgatter på finn med en Volvo Penta D2-40 38hk (diesel).

I følge selger var dette en god kombinasjon og han oppgav toppfart til 12 knop.

Livet er for kort til å kjøre diesel

Link to post

Jeg tror faktisk jeg også hadde gått for B20 her, ettersom de som kjent må skytes før de dør. :lol: Og så passer den rett inn. Liker ikke bensinmotorer ombord i båt, mest fordi det er langt mellom bensinfyllinssteder i havn heromkring. Tror du fyller mye bensin for den ekstrakostnaden det er å sette inn diesel. Husk lufting (vifte), så går nok det bra. :thumbsup: Deler til B20 er vel ikke noe problen tenker jeg.

Redigert av Woody (see edit history)

"It's difficult to build an ugly wooden boat."

Link to post

Dette er min tidligere båt, 25 fot og vekt ca 1800kg.

Satte inn en 55hk (VP D2-55) i denne og fikk da 12 knop på maks.

Grei marsjfart lå mellom 8 og 10 knop. Ved 8 knop begynte baugen å løfte seg. Forbruk ved 7-8 knop var 3,5-4 l/t.

Typisk motor for denne typen båt var ca 100-150hk bensin med toppfort 15-20 knop. (Mener å bergnet at 100hk ville gi 16 knop på topp i min båt.)

 

 

img_0316_red.jpg

Redigert av Jens_P (see edit history)

Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! :smiley:

Link to post

Takk for mange tips og råd.. Alt i alt høres det kanskje best ut med en bensinmotor ja. I dag traff jeg også på en kar på marinaen som mente at en diesel i den gamle plattgatteren jeg har ville riste (for) mye i forhold til bensin. En stor omlegging (hvis det er nødvendig) høres jo også lite fristende ut - det er nok jobb å få den på vannet!

 

Hehe, B20 er utrolig nok fremdeles populære virker det som, det går langt mellom hver gang jeg støter på en, og foreløpig har jeg ikke klart å finne en i ok stand (har ikke så peiling at jeg vil ta på meg å fikse opp en halv-gåen motor i tillegg).. Men det må vel kanskje bli en B20 når jeg da endelig finner en som er brukbar.

 

Den båten din ligner veldig på den jeg har Jens P, bortsett fra "frontruta" som er delt i to hos meg. Men hvis ca. 100 hk fungerte der høres det jo ikke så gærent ut med en B20 med ca. 100 hester..

Link to post

Lurer på om noen kan hjelpe meg litt? Har bittelitt råte på stb side i hytta, kun på innsiden grunnet lekkasje i nater.Det jeg lurer på er om det vil tørke ut hvis jeg bare tetter lekkasjen, har demontert styrekonsoll og innredning på den siden, men har ikke lyst til å montere opp igjen hvis råten sprer seg.

Kan hende jeg seiler min skute på grunn; men så er det dog deilig å fare!
Henrik Ibsen

Link to post

Veldig kjekt viss du legg ved eit bilde, då er det lettare å vurdere :wink: Men slik du beskriv det trur eg ikkje det er grunn til umiddelbar panikk, berre du får tetta lekkasjen vil det i utgangspunktet ikkje spreie seg dersom det ikkje er så verst fuktig i allefall. Viss det er noko som er "plukk råte" og det er ein på ein plass du normalt ikkje ser kan du ta eit stemmejern eller skrujern å plukke vekk det som er laust før du metter godt med linolje og terpentin, antiparasitt eller liknande. Uansett trur eg det er lurt å la det tørke opp å ha på noko slikt før du monterer innredninga rundt igjen :smiley:

Da heite ikkje trebåt, da heite båt. Og så e da nåke so heite plastikkbåt..

 

Helsing Håkon Berg Gunnarson

Link to post

Ser du har samme problem-områdene som jeg har på snekka vår. Hvordan er fineren i dekket ditt? Hos meg var den stedvis pill råtten. Eneste gode alternativet blir å demontere, tørke og så felle inn frisk ved og lime med epoksy. Råte i mahogny er som regel av den "galopperende typen", så ikke vent med dette.

I am the Captain of this ship, and I have my wifes permission to say so...

Kragerø 26 med Sole SM616 

Link to post

Ringte og bad om pris på et nytt treskrog hos en lokal båtbygger i dag. Jeg gav han grove mål 10,5 m lang, 3,9 bred og 1,8 under vannlinja. Ca samme målene som er på sjarken vår.

 

En grov pris tatt pr telefon kom på drøyt 500 000,- Det syntes jeg ikke hørtes veldig dyrt ut. Hva synes dere?

 

Han kunne også fortelle at når det ble slutt på trebåtbyggingen til yrkesfiskere midt på åttitallet så var trebåtene billigere enn tilsvarende i plast.

 

 

Vært gøy å vite prisen på skrog i plast eller alu med samme målene.

Link to post
  • 2 uker senere...

Er det virkelig mulig at det ikke finnes noen med en eller annen hard tresort til overs i Bergen/Hordaland ? Eller ender jeg opp med furu i båten? Jeg skal selvsagt betale for dette, skulle absolutt hatt det denne helgen. Årsaken til at det er krise er at jeg klarte det kunststykke å miste karmen fra loftet i garasjen i min iver å montere helt ny dør med karm.

Link to post
  • 2 uker senere...

Det nærmer seg vår, service på motor og drivverk er i full gang. Tenkte å få tak i lakk og bunnstoff til båten.

Tidligere eier sa at båten kun var lakket med Epifanes siden forrige renovering i 98-01. Tanken min var da å fortsette med det. Problemet er at jeg ikke finner noen som selger det her i byen (Bodø)... Bør jeg finne det på nett eller kan jeg skifte til International Båtferniss Orignal som den lokale forhandleren har i butikken? Vil beholde den flotte glansen båten har...

Er det det samme hvordan bunnstoff jeg kjøper? Går alle typer overens?

Råd og tips mottas med stor takk

Livet er for kort til å kjøre diesel

Link to post

Hei,

Det finnes sikkert andre flotte lakkmerker også. Bare pass deg for 2 komponent PU lakk, da denne er så hard at den vil sprekke fort.

Her er forøvrig epiphanes 1k deilig blank flott uv resistant båtlakk:

http://www.maritim.no/batpuss/lakk-og-olje/1-komponent/epifanes-klarlakk-1-ltr-

 

Du har sikkert en forhandler i nærområdet ditt også. På sidene til west system finner man at Løvold Bodø AS er forhandler av west systems expoxy og epiphanes.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...