Ingar Startet 5.September.2009 Del på Facebook Startet 5.September.2009 Må tilstå at jeg ikke har fulgt så godt med i D5L trådene.. I dag ringte en bekjent av meg og fortalte at han vurderer å kjøpe en 70 fots båt.. Jeg ymtet frempå med at han kanskje ville trenge D5L eller mer. Men nei, han hadde snakket med myndighetene og så lenge han ikke hadde mer enn 11 passasjerer trengte han ikke noen form for sertifikat. Stemmer virkelig dette?? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Wasco Svart 5.September.2009 Del på Facebook Svart 5.September.2009 (redigert) Hva mente han med at han ikke trengte noen form for sertifikat? Mente han at han ikke trengte noe mer en Båtførerbevis? I så fall tar han feil. Alle båter over 15 meter krever D5L Og med D5L kan han føre båter over 15 meter, med maks brutto tonnasje på 50 tonn Hva passasjerer anngår, så er det et spørsmål om hva han legger i begrepet passasjerer. Er det snakk om hvor mange personer han kan ha ombord i båten? Redigert 5.September.2009 av Wasco (see edit history) Sitér dette innlegget Hils på Sophie Mitt prosjekt Link to post Share on other sites More sharing options...
Ingar Svart 5.September.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 5.September.2009 betalende passasjerer. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Wasco Svart 5.September.2009 Del på Facebook Svart 5.September.2009 For å frakte betalende passasjerer er det heller ikke nok med D5L For å få lov til å føre betalende passasjerer må han nok opp i en enda høyere "divisjon" Kjenner ikke reglene omkring dette. Men det sier seg selv at fra det øyeblikket du skal befrakte betalende passasjerer påhviler det deg en mye større annsaver. Men uansett, så er bekjenten av deg fullstendig feilinnformert Sitér dette innlegget Hils på Sophie Mitt prosjekt Link to post Share on other sites More sharing options...
Hilmar 2 Svart 5.September.2009 Del på Facebook Svart 5.September.2009 Mener å huske at det er opp til 12 passasjerer på D5L. Sitér dette innlegget Hilmar 2, jobber på slepebåten Gyltingen Link to post Share on other sites More sharing options...
Wasco Svart 5.September.2009 Del på Facebook Svart 5.September.2009 Men uansett MÅ han ha D5L Sitér dette innlegget Hils på Sophie Mitt prosjekt Link to post Share on other sites More sharing options...
Ingar Svart 5.September.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 5.September.2009 ante meg at det var ugler i mosen ja... men er båten under 15m kan man ha betalende passasjerer uten å ha D5L? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Wasco Svart 5.September.2009 Del på Facebook Svart 5.September.2009 Dette er jeg ikke sikker på. Men jeg kan aldri tenke meg at du kan drive komersiell trafikk uten utvidet sertfikasjon. Kan ikke tenke meg at det er mindre restriksjoner omkring det på sjøen en det er på landjorda Sitér dette innlegget Hils på Sophie Mitt prosjekt Link to post Share on other sites More sharing options...
Ingar Svart 5.September.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 5.September.2009 mener at det var derfor de kuttet 'nesen' av baugen på taxibåten her. Ved at de kom under 15meter kunne sommervikarer uten D5L kjøre den. En annen ting min bekjent sa var at om han skulle ha mer enn 11 passasjerer kunne han la de chartre båten, da hadde han visst ikke noe ansvar i det hele tatt... Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Wasco Svart 5.September.2009 Del på Facebook Svart 5.September.2009 Det finnes sikkert noen "smutthull" i loven. Men vi må få "Poseidon" på banen her. Han er det som kjenner disse lovene og bestemmelsen best... Sitér dette innlegget Hils på Sophie Mitt prosjekt Link to post Share on other sites More sharing options...
Rune_12 Svart 6.September.2009 Del på Facebook Svart 6.September.2009 Mener å ha sett en passasjerbåt på noen og førti fot tilsalgs. Denne krevde sertifikat om en skulle beholde klassingen. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Wasco Svart 6.September.2009 Del på Facebook Svart 6.September.2009 For å deive kommersiell frakt av passasjerer trenges selvsagt en eller annen form for klassefisering. Og det kreves at føreren av denne båten skal være klasifisert til å bedrive slik trafikk. Men teoretisk, finnes det ingen regler for hvor mange mennesker du kan ta med deg i ei 45 fots skøyte. Det eneste krave som stilles er at det skal finnes redningsvester til alle mann. Men i det øyeblikket du skal begynne å ta betaling for turen, dukker det opp helt andre krav og regler Sitér dette innlegget Hils på Sophie Mitt prosjekt Link to post Share on other sites More sharing options...
Wasco Svart 6.September.2009 Del på Facebook Svart 6.September.2009 På land er det enda strengere. Hvis du ser en kompis som står i taxi kø, og du stanser opp og tar han med deg, kan du bli annmeldt for å drive pirat taxi. Har en kammerat som opplevde akkurat det. Han fikk politiet på døra, og hadde et svare strev med å bevise at han ikke drev pirat taxi. Det som hadde skjedd var at en av de andre som sto i samme taxi kø, hadde notert bilnummeret og ringt politiet. Sitér dette innlegget Hils på Sophie Mitt prosjekt Link to post Share on other sites More sharing options...
Ingar Svart 6.September.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 6.September.2009 Takk for svar. Når man snakker om 'passasjerbåt' tenker jeg på en som går i fast rute med formål å frakte passasjerer. Båten det er snakk om i dette tilfelle vil kun bli brukt på sporadiske sightseeing turer i skjærgården, turer med tyske fiskere etc.... Dere nevner også 'klassing'. Antar at det betyr at båter som brukes i visse sammenhenger må gjennom en eller annen form for godkjenning/sertifisering? Det kryr jo av sightseeing/charterbåter langs kysten, spes. i indre Oslofjord.. Mange av dem bærer ikke akkurat preg av å ha vært gjennom noe Skipskontroll el.lign. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
chrisrik Svart 6.September.2009 Del på Facebook Svart 6.September.2009 I fare for å bevege seg veldig off-topic, men å dele kostnader på en tur (med en kompis) kan vel ikke anses som pirattaxi? Så kan man vel argumentere for hva som er kostnader om dette innbefatter vedlikehold også.. Ser mange måter å drive charter på, 'på kanten' av loven her... Kanskje ikke noe jeg ville anbefalt noen som skal kjøre 70fots båt med tyske turister. Sertifisering av kaptein og båt tror jeg er ganske så regelbundet derimot. Link til LOV 1994-06-24 nr 39: Lov om sjøfarten (sjøloven). Link Sitér dette innlegget Christian Rikardson Hjemmesiden min Link to post Share on other sites More sharing options...
Wasco Svart 6.September.2009 Del på Facebook Svart 6.September.2009 Kammerat kjøring og deling av utgifter i den forbindelsen kan ikke rammes av noe lovverk. Det være seg på land eller sjø. Det ville jo være like idiotisk som å annklage noen for å drive kaffe eller restaurant når en arrangerer spleiselag... Sitér dette innlegget Hils på Sophie Mitt prosjekt Link to post Share on other sites More sharing options...
rolk Svart 6.September.2009 Del på Facebook Svart 6.September.2009 I så fall tar han feil.Alle båter over 15 meter krever D5L Det er nok ikke riktig det. Man kan føre båter over 15 meter uten D5L, men spesielle regler gjelder. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Wasco Svart 6.September.2009 Del på Facebook Svart 6.September.2009 Det er nok ikke riktig det. Man kan føre båter over 15 meter uten D5L, men spesielle regler gjelder. Ja, det finnes unntak Husker ikke detaljene akkurat nå. Men det har noe å gjøre med at det skal foreligge et målbrev datert før 83 anngående tonnasje. Sitér dette innlegget Hils på Sophie Mitt prosjekt Link to post Share on other sites More sharing options...
SkipperW Svart 6.September.2009 Del på Facebook Svart 6.September.2009 (redigert) For å frakte betalende passasjerer er det heller ikke nok med D5L Kort fortalt: For å føre båt over 15 meter må man ha D5L (Fritidsbåtskippersertifikat). Man får da rett til å være fører eller styrmann på fritidsfartøy opptil 50 bruttotonn i stor kystfart. Med D5LA i hele verden. Du kan også frakte inntil 12 betalende passasjerer med D5L, men da må båten være under 15 meter. Skal man over 50 bruttotonn eller frakte flere enn 12 betalende passasjerer eller frakte betalende passasjerer på båter større enn 15 meter, må man ha minst D5 (Dekksoffiser kl. 5). Etter hvert som man har nok fartstid kan man da føre båter opptil 500 bruttotonn i stor kystfart. Redigert 6.September.2009 av SkipperW (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
SkipperW Svart 6.September.2009 Del på Facebook Svart 6.September.2009 men er båten under 15m kan man ha betalende passasjerer uten å ha D5L? Nei, skal man ha med seg betalende passasjerer, må man alltid ha minst D5L. Og med D5L må båten faktisk være under 15 meter. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
2nd Trikker'n Svart 6.September.2009 Del på Facebook Svart 6.September.2009 Grensen på 15 meter er klar. Alle vet hva en meter er. Det sørget franskmennene for for lenge siden. Men båten må ikke være større enn 50 bruttotonn - og her kommer det datoer inn i bildet. 70 fot er ca 21 meter og uansett åssen man enn måler skal det være godt gjort å komme ned i 15. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
SkipperW Svart 6.September.2009 Del på Facebook Svart 6.September.2009 Men uansett, så er bekjenten av deg fullstendig feilinnformert Stemmer, og det hjelper ikke "å ha snakket med myndighetene" hvis man kommer i en kontroll. Første skritt må i det minste være å få det skriftlig. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Wasco Svart 6.September.2009 Del på Facebook Svart 6.September.2009 70 fot er ca 21 meter og uansett åssen man enn måler skal det være godt gjort å komme ned i 15. Men en kan jo komme under 50 bruttotonn Sitér dette innlegget Hils på Sophie Mitt prosjekt Link to post Share on other sites More sharing options...
Ingar Svart 6.September.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 6.September.2009 Mange takk. Da skal jeg lære han en lekse.. én ting: regner med at en 70foter i aluminium ikke er over 50 bruttotonn? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Ingar Svart 6.September.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 6.September.2009 skal man ha med seg betalende passasjerer, må man alltid ha minst D5L. Og med D5L må båten faktisk være under 15 meter. Hvordan kan da sommervikarer uten D5L kjøre rutebåten her? Ifølge avisene ble den kuttet for å komme under 15m pga disse vikarene. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.