Jump to content

Sliping og polering av rustfritt. Hva slags utstyr bruker dere?


NilsPils

Recommended Posts

Vi er litt nøye med at rustfritt skal være skikkelig polert. Junior gå så langt at han også polerer skruehodene. Mitt problem er stort sett å få skikkelig glans i beslag og deler jeg lager av rustfritt stål. Det blir for eksempel lett riper etter benkesliperen som er vanskelige å få bort ved poleringen. Hva slags utstyr er best egnet til å få bort slikt før siste polering?

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

Jeg undersøkte nettop saken fordi jeg skulle lage noen nye beslag. Hvis du ringer til Proffpartner i Fredrikstad og spør etter en som heter Jim eller Tore Viggo så vet de hva Weberg bruker. De er proffe på pullpiter og slikt. Leverer bla til Windy tror jeg.

 

Hvis du har fått riper etter en smergelskive som du beskriver må de slipes før du polerer. Det finne spesielle lamelldisker som egner seg godt til dette. Jeg kjøpte en skive med 240 og en med 320 korning. Deretter polerer du med tekstilskive og voks (den hvite).

Link to post
Share on other sites

  • 3 år senere...

Vinteren står for døren og jeg har blant annet planer om å lage en del båtutstyr i syrefast som skal høyglanspoleres. Trenger poleringsutstyr for stoff-lamellskiver som er litt kraftigere enn det som selges for å montere på bormaskinen. Forestiller meg en type benkesliper med chuck i hver ende for fin og grov lamellskive som fast poleringsstajon på hobbyloftet. Hvor får jeg tak i noe slikt?

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

Vi er litt nøye med at rustfritt skal være skikkelig polert. Junior gå så langt at han også polerer skruehodene. Mitt problem er stort sett å få skikkelig glans i beslag og deler jeg lager av rustfritt stål. Det blir for eksempel lett riper etter benkesliperen som er vanskelige å få bort ved poleringen. Hva slags utstyr er best egnet til å få bort slikt før siste polering?

Bruk aldri smergelskive på rustfritt som skal poleres. Sliping bør foretas med finkornet flap-disc eller smergellerret. Riper fra smergelskive får en ikke bort uten å pusse vekk mye av materialet rundt, og dette vil mest sannsynlig vises etter poleringen som groper i metallet.
Link to post
Share on other sites

Rust fritt stål finnes jo i mange kvaliteter! Det er veldig vakkert med sikkelig bearbeidet rustfrittstål med speilblank overflate! Jeg har ikke peiling på hva dem bruker for å få sånn finnish, men tror neppe dette er noe for amatører. Det kreves kunskap og riktig metode

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Link to post
Share on other sites

Som de sier her, aldri smergelskive.

Jeg bruker en fiberskive først, så 320, 800, og 1200 smergel.

Jeg polerer rustfritt med en relativt tett lerretsskive og en fin tysk vidunderpolervoks.

 

http://blogg.cdd.no/hvem-trenger-glanskrom Ikke verdens beste bilde, men en sliten ventil full av riper og slagg ble til en nesten "ny" ventil med litt innsats.

Jeg vedlikeholder den levende motorlista på Motorteknisk database - mtu og Mercedes finner du på DieselWiki

Link to post
Share on other sites

Trenger poleringsutstyr for stoff-lamellskiver som er litt kraftigere enn det som selges for å montere på bormaskinen. Forestiller meg en type benkesliper med chuck i hver ende for fin og grov lamellskive som fast poleringsstajon på hobbyloftet. Hvor får jeg tak i noe slikt?

 

Som jeg nevnte lengre opp, ring til Proffpartner i Fredrikstad og spør etter Jim. Han har hjulpet meg, og vet akkurat hva du trenger. Har ikke du uansett båten på Vikane?

Ps. hils fra meg hvis du ringer...

Link to post
Share on other sites

Det er mye som er bannlyst på et verksted som produserer ting i rustfritt, og dette på grunn av at man ikke må forurense det rustfrie stålet for da ruster det.

 

Det er så sant som det er sagt. Man blander eksempelvis aldri verktøy for bruk på andre metaller med det som benyttes på rustfritt og en skikkelig syreprosess i etterkant er et must. Avesta sveisepasta fungerer godt som etterbehandling om man sveiser. Som regel er det helt adskilte produksjonsavdelinger for rustfritt mot andre materialer der dette foregår i samme bedrift. Med feil prosedyre ruster rustfritt med en gang. Sliper man mot det med andre metaller ruster det. Med korrekte prosedyrer ivaretatt varer det svært lenge før det trenger noen behandling.

Link to post
Share on other sites

Smergelskive er som nevnt bannlyst.

Så bør man bruke fks. ferdig polerte rør / deler da sparer man mye arbeid og prisen er ikke så mye værre.

Det er mye å velge i ang. slipeutstyr/flap discer etc. og det er viktig å bruke de som er beregnet på rustfritt stål.

Personlig synest eg en pent utført tig sveis kun skal høgglanspoleres uten å slipe sveisen glatt, men det er jo en smakssak.

En pen sveis er også mindre arbeid å bearbeide, så tren på sveisingen så sparer man arbeid på poleringen.

Varmvalsa plater er som regel blankere enn kaldvalsa og her sparer man også mye jobb med å velge rett platekvalitet.

Må man slipe så er det straks mer arbeid, men det er jo kun snakk om tid og arbeid så blir det bra til slutt.

 

Har en forholdsvis stor maskin for sisalskiver på jobben og en noe mindre hjemme med koniske grovgjenger som man skifter skivene med ett handgrep.

Men i praksis så bruker eg normalt sett kun den fine skiven men varierer litt mellom grovhetene på slipepastaen selv om noen mener det er feil.

 

 

 

 

http://www.nybra-maskin.no/pdf/rustfribearbeiding.pdf

 

osv.osv.

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Jeg takker for mange gode innspill så langt. Har desverre vært fraværende en stund pga. hummerfiske.

 

Jeg er helt enig i at en bør unngå sliping, men av og til er det nødvendig å avrunde og forme til detaljene på benkesliperen, for eksempel etter kapping av flattstål. Jeg bruker da smergel for å få bort ripene før polering. Hittil har jeg brukt polerskiver på bormaskinen, men det blir litt svakt for prosjektene til vinteren. Kommer tilbake til det senere.

 

....... Har ikke du uansett båten på Vikane?

Stemmer det. Den ligger i Hankø Marina. I November uker skal den til boblehavn i Oslo for vinteren. Fint å ikke ha den så langt unna hjemmet da. Det er alltid MYE som skal fikses ombord. Takker ellers for tipset og skal ta kontakt med Proffpartner.

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

  • 4 måneder senere...

Har kommet en del videre med prosjektet polering av rustfritt. Har gått til innkjøp av benkesliper kraftig benkesliper. Ca. to båtlapper (bare) inkl. transport. Bildet viser junior som har noya på å polere skruehoder. Har lit noya selv også.

 

sam_2696.jpg

 

 

Det første båtrelaterte prosjektet er 8 stk stangholdere i syrefast som skal monteres i et stativ av teak. Desverre fikk jeg ikke tak i ferdigpolert rør i riktig dimensjon, bare blankslipt. Dette har tydelige riper, så det er en del arbeid å få det blankpolert. Alt av metall ombord SKAL være bling! For å lette arbeidet har vi laget en enkel dreibenk av bormaskin, gjengestang og et kulelager:

 

sam_2710.jpg

 

Vi bruker våtslipepapir. Begynner med korning 180 og ender opp med 1200 før polering. Det tar lang tid å bli kvitt ripene fra slipingen. Tar gjerne imot forslag til noe som kan gi bedre avvirkning til å begynne med.

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

Ja, rustfritt er hardt å slipe.

Noen snarveier vet eg ikke om, men det er viktig å velge så grovt papir som de dypeste ripene i arbeidsstykket har.

Mulig man kan ta litt grovere papir og spare litt tid, men man lager også nye grove riper med for grovt papir.

Ihvertfall ikke noen god ide å bruke for fint papir da blir man aldri ferdig.

 

PS: Husk vernebriller/hansker/utstyr. Eg har fått arbeidsstykkene rundt ørene en del ganger og det er lite hyggelig.

Link to post
Share on other sites

Det var en kjekk maskin du hadde fått deg der! Hvor kjøpte du den?

 

Vi bruker våtslipepapir. Begynner med korning 180 og ender opp med 1200 før polering. Det tar lang tid å bli kvitt ripene fra slipingen. Tar gjerne imot forslag til noe som kan gi bedre avvirkning til å begynne med.

Det eneste tipset jeg har er at du må ha høyt nok turtall (avhengig av diameter), ellers blir du aldri ferdig. En måte å oppnå det på kan være at du bruker en rettsliper med en radiell sliperondell samtidig som du lar røret rotere på lav fart i "dreiebenken" din. Skjønte du?

 

Ellers så er det jo som Volfro sier at du må begynne med grovt nok papir for å få vekk de dypeste ripene i materialet. Det sparer du mye tid på. Når jeg polerte røret jeg lagde baugspyd av begynte jeg med 40 korning, men det hadde veldig grove porer i overflaten. 1200 før polering syns jeg hørtes unødvendig fint ut. Poleringspastaen sliper jo den også!

 

 

PS: Husk vernebriller/hansker/utstyr. Eg har fått arbeidsstykkene rundt ørene en del ganger og det er lite hyggelig.

He he, hørte kjent ut det der, har fått meg noen støkk...

Link to post
Share on other sites

Det var en kjekk maskin du hadde fått deg der! Hvor kjøpte du den?

 

Det eneste tipset jeg har er at du må ha høyt nok turtall (avhengig av diameter), ellers blir du aldri ferdig. En måte å oppnå det på kan være at du bruker en rettsliper med en radiell sliperondell samtidig som du lar røret rotere på lav fart i "dreiebenken" din. Skjønte du?

 

Kjøpte maskinen her: http://www.gasolin.no/index.php?main_page=index&cPath=30&zenid=7c2c2e1cbe1bd352e8d225ab7efc5f4f

 

Skjønner ikke helt "rettsliper med en radiell sliperondell". Vi prøvde med sliperondell som vist på bildet, men fikk problem med at papiret fliset seg opp for lett. Vi klippet til rondeller av våtslipepepir.

 

sam_2703.jpg

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

Den sliperondellen du har der sliper aksielt, da blir det vanskelig å få det pent.

 

Her ser du en rettsliper som sliper radielt. Dette er imidlertid en slipehylse av den typen som er trykket på et gummiboss. Hvis du setter på en fleksibel flapdisk av radiel type kan du kjøre den på røret samtidig som røret roterer med drillen. Hensikten er å få opp skjærehastigheten (periferihastigheten) samtidig som det blir lettere å få jevne bevegelser. Skal se om jeg finner et bilde av den sliperondelltypen jeg mener.

 

fremstilling_av_rulle07.jpg

Link to post
Share on other sites

En slik sliperondell var det jeg mente:

 

http://www.luna.no/webspeed/katalog/kat_produkt.p?bid=V50&kat_bid=V50&dokid=5100799&katnr=4&katsektnr=503

 

De finnes i ulike diametre og korninger.

 

Edit: Legg merke til anbefalt turtall, det er ikke sikkert du oppnår høy nok hastighet med drill!

Redigert av Komodo (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Slike rondeller fungerer greit men det er som nevnt tidligere lett å få punktvise fordypninger som viser veldig godt når man er ferdig å polere.

Eg bruker veldig ofte eksentersliper der man kommer til + div. andre slipere alt etter hva som er egnet.

På dette så burde du kanskje bare bruke større slipepapir og ta mesteparten av røret samtidig. Som nevnt tidligere så er

det viktig å ha så bra matriale som mulig. Turtall er også viktig som Komodo nevner, og ja det tar tid å få ting perfekt.

 

Selv om eg ikke sliper/polerer så mye lenger så hadde eg ett lite utvalg av småslipeutstyr liggende.

slipe_rondeller.jpg

 

Edit: Eg bruker også våtslipepapir av god kvalitet men bruker det ofte tørrt også. I de grove korningene er dette ikke nødvendigvis tilgjengelig, men man bør

bruke papir av bra kvalitet. Og så hjelper det ikke å spare på pairet....

Redigert av volfro (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Takk for tips begge to. Har prøvd med sånn sliperondeli som Komodo anbefaler i dag. Den tar sliperillene som røret hadde ble levert med ganske fort. Turtall er ikke noe problem da jeg har liten surv på trykkluft. Nå er det bare tålmodighet som gjelder, og mye slipepapir. Må ha båten klar til isen går i Frognerkilen.

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

Slike rondeller fungerer greit men det er som nevnt tidligere lett å få punktvise fordypninger som viser veldig godt når man er ferdig å polere.

Eg bruker veldig ofte eksentersliper der man kommer til

Hvis du bruker rondellen alene er jeg enig, men hvis du gjør som jeg skisserer med å kjøre røret i benk samtidig som man beveger slipemaskinen med jevne bevegelser sakte fram og tilbake kan det bli bra. Men bevegelsene er avgjørende, beveger man maskinen for fort får man fort et synlig kryssmønster som kan bli synlig etter polering. Det er ikke alltid det gjør noe om det er riper som er synlig etter polering så sant de går i en retning, da er de ikke alltid så lette å se.

 

Turtall er ikke noe problem da jeg har liten surv på trykkluft.

Og det er jo en pressluftdrevet rettsliper :smiley:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...