Wasco Svart 15.September.2009 Link til dette innlegget Svart 15.September.2009 Velkommen hjem til Haugalandet... Nok en flott treskute som føyer seg inn i den stolte trebåtflåten på disse kanter av landet. Sitér dette innlegget Hils på Sophie Mitt prosjekt Link to post
Sande (exSkjælø) Svart 18.September.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.September.2009 Her kommer et lite referat fra turen hjem med "Sandefjord". (En lengre verson og flere bilder finnes på hjemmesiden.) Vi startet turen onsdag 09.09.09 og Sandefjord lå klar og ventet på oss. Like ved henne lå også RS 1 "Colin Archer" og disse to sammen tok seg godt ut. "Sandefjord" og "Colin Archer" Vi lot fortøyningene gå kl 14:30 og til avskjeds-salutt fra "Colin Archer" stevnet vi utover fjorden. Vi gikk først mot Horten i strålende sol og hadde det svært koselig. Gjestehavna i Horten var fin og første dag ble avsluttet med svært god pizza (og service) hos pizzarestauranten i havna. Neste dag, torsdag, satte vi kursen mot Larvik, der flere skulle komme ombord. Vi la til ved Skottebrygga og tok oss tid til et kort besøk på Tollerodden. Her gikk vi med andektighet rundt å kikket og prøvde forestille oss hvordan det var da den gamle mesteren var i aktivitet. "Sandefjord" ved Skottebrygga, i godt selskap sammen med "Jærbuen" Så snart de vi skulle hente var kommet ombord satte vi ut på nytt, nå klar for å ta et lengre strekk. Vi seilte så fra Larvik til Farsund med et lite stopp innom Mandal for å slippe av en av hjelperene våre. Vi gikk også innaskjærs fra Kristiansand til Mandal, både for å nyte den vakre leia og for å få litt roligere sjø før passering av Lindesnes. Ny-Hellesund Mandal Når vi så kom ut for "neset" og var det ikke overraskende at det både var sjø, vind og rotihop her. Selvfølgelig blåste Nordvesten og ga oss vind midt i mot, så vi krysset oppover både for motor og seil. "Sandefjord" begynte virkelig å like seg nå og klang muntert med skipsklokken innimellom når sjøene gav henne anledning til det. Vi kom inn til Farsund fredag, og fikk en rolig natt der før vi reiste videre lørdag morgen. Nordvesten tok seg kjapt opp igjen og etter å ha rundet Lista og passert Sira var vi godt fornøyde med å komme i ly i Rekefjord. Mens noen handlet mat, benyttet vi andre tiden til å rydde, vaske, spyle dekk, fyre i ovn osv. Siden vi var i Rekefjord, ble det båder reker og krabbe og enda litt senere var det taco på menyen. Jeg tror ikke en kan en ha det noe særlig bedre enn å sitte i ei seilskøyte i rolig havn etter litt ruskevær og nyte god mat og hyggelig samvær! Vi hadde ikke regn på hele turen. Bare litt sjøsprøyt underveis. Neste morgen, søndag, var vi spent på hvordan været utviklet seg. Nordvesten frisket seg igjen og kavet opp sjøen og vi gikk for Tananger. Da vi rundet Jærens Rev var det godt med både vind og sjø, men "Sandefjord" lot seg ikke påvirke så mye av dette og fikk oss vel i havn. Meningen var å reise rett videre til Haugesund for å gå på jobb neste morgen, men takket være forståelsefulle arbeidsgivere fikk vi en dag til med fri. I stedet for å komme til Haugesund langt utpå natt til mandag, fyrte vi i ovnen, spiste god mat og funderte litt over turen vi hadde hatt. Siste etappe foregikk i strålende sol, lite vind og sjø. Vi hadde en flott tur og la til kai i Haugesund kl 15:30. Her ble skøyta øyeblikkelig full av familie, venner og bekjente som ville ha en liten titt på "Sandefjord". Hun fikk, med rette, mange lovord og ble beundret slik det sømmer seg en ærverdig gammel redningsskøyte. Dessverre så hadde jeg sluppet opp for batteri på både mobil og kamera så jeg fikk ikke tatt bilder etter Rekefjord. Utpå kvelden gikk vi fra gjestehavna i Haugesund og fortøyde "Sandefjord" på det som nå skal være hennes faste plass fremover i Smedasundet. Vi er godt fornøyd med at vi fikk "Sandefjord" til Haugesund i løpet av disse dagene og hadde en flott tur sammen med tidligere eiere og andre som også bidro med god hjelp på turen. Sitér dette innlegget Sandefjords hjemmeside Mvh Lena Link to post
Poseidon Svart 18.September.2009 Link til dette innlegget Svart 18.September.2009 Kjempeflott Lena! Jeg har også vært inne på hjemmesiden - som forlengst har fått sitt bokmerke - og lest reiseberetningen der! Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post
Sande (exSkjælø) Svart 27.Desember.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.Desember.2009 .. Jeg har seilt henne endel på slutten av åttitallet og har veldig mange gamle minner fra henne...Kanskje jeg skulle laget et picasa-album om mine turer med henne? mvh, Ole Jeg mener ikke å mase (tror jeg ) men jeg skulle fryktelig gjerne hørt mer om dette og gjerne sett noen bilder? Jeg har interesse for alt som har med historien hennes å gjøre og er svært interessert i å få med det jeg kan i denne forbindelse. (Bruk gjerne kontaktskjemaet på hjemmesiden dersom du vil sende noen ord på mail) Dersom det er andre som har noe å bidra med her, stort som smått, så ta for all del kontakt Sitér dette innlegget Sandefjords hjemmeside Mvh Lena Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.