Jump to content

olje og lakk


Ronny O

Recommended Posts

Endelig har skroget fått en silkematt overflate, tok meg 4 dager med oljing    :fishing:

 

Båten skal ikke sjøsettes iår, og derfor lurte jeg på om jeg kan vente med å legge på D2 til neste år?

 

Hva vil dere anbefale at jeg bruker på dollbord og dekk, jeg hadde lyst å bruke Trekkfast olje blandet inn med terpentin. Nå har det kommet enkelte flekker på dollbord med D1, vil det kunne skape problemer hvis jeg bruker Trekkfastolje?

Link to post
Share on other sites

Hei Ronny.

D2 beskytter jo båten din mot vær og vind uansett om den ligger på vannet eller på land. Jeg ville passet på mens båten ligger på land og oljet den med 8 - 10 strøk D2 i år. Tenk hvor mye enklere det blir til neste år.

 

På dekk/dollbord er det mange meninger om hva som skal brukes. Jeg oljet mine dekk og dollbord med rå linolje og terpentin (mettet) og la så på 8 lag med EPIFANES med en liten "skvett" Owatrol olje (ren olje), (kan også bruke en skvett D1 olje istedet .ca 5-10%) På min båt har denne blandingen fungert bra, og det er fortsatt ingen tegn til at lakken har sprekt opp etter at dekk har tørket, og overflaten er sliteserk og fin.

 

:fishing:

 


mvh

GipsyGirl

Link to post
Share on other sites

Nå vil jeg aldri greie oppnå finishingen som på ditt dekk, bare for å ha det sagt. Det var et utrolig fint dekk...

 

Jeg hadde håpet at jeg kunne klare meg med bare olje for så å legge på lakk til neste år for sjøsetting, er jo ikke akkurat billig for lakk og olje. Men hvis jeg står ovenfor omfattende oljing til neste år hvis jeg ikke lakker nå tror jeg nesten jeg bare må bite tenna sammen. Men holder det ikke at jeg lakker i sebtember-oktober?

Link to post
Share on other sites

Det skal du ikke si.

Utrolig hva som skjer når treverket får den behandlingen det fortjener.

 

Jeg har ingen erfaring med å la en oljet båt ligge uten å lakke/olje for å forsegle lakken. Vil tro du vil få skjolder i farge etc når tiden går, og du må da til å olje litt igjen før lakkering/D2 for å få en bra finish igjen = ekstra jobb.

 

Skjønner argumentet ditt, men jeg ville lagt på noen lag nå uansett.

GipsyGirl

Link to post
Share on other sites

Ok, da blir det lakking. Hvor mange strøk med lakk kan jeg greie meg med til neste år? Ikke at jeg er en gnier eller noe slikt, men har ikke overflod av penger. Jeg har en side til som skal settes inn med D1 så det er liksom dette jeg vil prioritere først da jeg har lest at skroget ikke krymper og sprekker så mye hvis det er innsatt med olje kontra et tørt skrog.

Link to post
Share on other sites

Hei Ronny.

D2 beskytter jo båten din mot vær og vind uansett om den ligger på vannet eller på land. Jeg ville passet på mens båten ligger på land og oljet den med 8 - 10 strøk D2 i år. Tenk hvor mye enklere det blir til neste år.

 

Bruk antall strøk som står på boksen jeg antar det er en grunn til at de sier at det kun skal smøres 6 strøk og da vente i 2-3 uker hviis det skal smøres mere, antar med den tiden som er igjen av sesongen er det vel greit å smøre 6 strøk og så få båten ut på vannet. Når jeg smurte min gikk jeg etter klokken og greide dermed 6 strøk på 4 døgn. båten sto da innendørs.

 

dette er sakset fra owatrol sin side:

 

6 strøk med D-2 olje uten sliping mellom strøkene. Tørretid mellom hvert strøk ca. 12 timer eller over natten. ØNSKER MAN YTTERLIGERE STRØK MED D-2, MÅ OVERFLATEN HERDE I 2-3 UKER.

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Link to post
Share on other sites

Dersom båten står under tak slik at D1-oljen ikke er utsatt for utvasking kan du med beste samvittighet la båten stå til evig tid om nødvendig før du legger på ørten lag D2. Kun en lett nedmatting med slipepapir er nødvendig.

 

Benarolje (min mening) er like bra og billigere enn Owatrol.

 

Dersom du vil gå over til trekkfastolje må du slipe over der det er påført D1 slik at porene åpnes, ellers vil ikke treverket suge.

 

En blanding av rå linolje + amerikansk terpentin + lys tretjære + fargeløs Antiparasitt er trolig like bra som Trekkfastolje. Hvordan det ligger an prismessig er dog uklart.

 

D1 samt Trekkfastolje såvel som linoljeblanding vaskes ut i vann og må dekkes med D2, Benar eller lakk.

Link to post
Share on other sites

Du bør vurdere hvor båten er lagret. Møkk setter seg bedre på en overflate som bare er oljet med D1 og ikke lakket/oljet med D2 eller Benar. Den er tilsvarende verre å fjerne.

 

Vurder ut fra hvordan du lagrer båten. Av erfaring vet jeg at i garsje med støpt gulv blir det en del støv ved kjøring av bil ut og inn. Ved lagring utendørs under pressening kommer det mye støv fra veier og/eller industri i nærheten.

 

Hadde det vært min båt ville jeg lagt på 6 strøk med D2 nå og mattet ned og lagt på 2 strøk til våren.

Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! :smiley:

Link to post
Share on other sites

Båten står lagret utendørs under pressening. Her er minimalt med trafikk så veistøv blir jeg neppe plaget med.

 

Jeg vet ikke hvilke standarder dere har for hvordan en båt skal se ut, men har mistanker om at dere er veldig nøye og tar godt vare på båtene deres.

Jeg har ikke så veldig større krav enn at båten skal ha et bra skrog, være tett og at maskineriet fungerer som det skal. Noe smykkeskrin vil jeg nok aldri greie å få av denne båten, da dette er mitt første trebåt prosjekt og har begrensninger på økonomien.

 

Selvfølgelig så jeg ikke for meg dette da jeg kjøpte skuta, første nedtur kom med overbygget da det var helt ødelagt av råte. Så kom neste da jeg så hvor mye olje som måtte til for at skroget skulle bli bra. Jeg holdt på å selge prosjektet for noen uker siden, men kjøperen ble så useriøs på slutten av handelen med forsøk på å presse prisen ned at for hans vedkommende steg prisen med 4000 kroner. Håper jeg slipper å høre mer fra han  :yesnod:

 

Så jeg har bestemt meg på trass at dette skal jeg greie, ikke søren om jeg har tenkt å gi meg. Men kompromisser må jeg leve med hele veien pga lite kunnskap og norske oljedollars.

Men håper at mine manglende kunnskaper vil kunne fylles opp med deres hjelp...  :flag:

 

Nå skal jeg gjøre ferdig babord side med D1, og hvis jeg venter til september-oktober med lakken kan jeg kanskje greie 3 strøk med benar... hva mener dere?

 

Skal få lånt meg et digital kamera så jeg kan legge ut bilder underveis av prosjektet, så kan dere få lov til å komme med tips og råd underveis.

 

Var dårlig vær idag så det ble lite forbehandling av skrog, derimot fikk jeg revet hele innredningen inne dørken som var gjennomtrukket av vann. Her fant jeg selvfølgelig et spant som var hard angrepet av råte  :flag: Får se når dette har fått tørket opp litt hvordan det blir å se ut.

 

Har merket meg at det er brukt et slags orange stoff i bunnen og på plasser der det er muligheter for at fuktighet kan legge seg, noen som vet hva dette er? Har planer om å olje skroget innvendig (bunnen, det som blir under vannlinjen), hva vil dere anbefale her?

Link to post
Share on other sites

Høres ut som du har litt og henge fingra i du også :confused:

Stå på videre og gi for all del ikke opp.

 

Har blitt lei et par ganger jeg også, men da tar jeg bare pause en dag eller to.

 

Jeg behandlet skroget mitt utvendig med Trekkfastolje/terpentin.

Tror jeg fikk på 40 liter før det var mettet!

 

Videre behandling utføres med 4-5 strøk Benar.

 

Venter spent på bilder da...... :confused:

Link to post
Share on other sites

Har merket meg at det er brukt et slags orange stoff i bunnen og på plasser der det er muligheter for at fuktighet kan legge seg, noen som vet hva dette er?

Dette orange stoffet er blymønje. Meget bra og giftg stoff til grunning av trebåt under vannlinja og derfor forbudt.  :confused:  Om du fjerner dette med varmepistol så vær forsiktig, røyk/gass er giftig.

 

Ville oljet innvendig også med D1 eller tilsvarende.

Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! :smiley:

Link to post
Share on other sites

Har merket meg at det er brukt et slags orange stoff i bunnen og på plasser der det er muligheter for at fuktighet kan legge seg, noen som vet hva dette er? Har planer om å olje skroget innvendig (bunnen, det som blir under vannlinjen), hva vil dere anbefale her?

Jeg bruker en blanding med 50% Rå linolje og 50% terpentin, tilsatt litt antiparasitt. Sjekket opp prisen på en blanding 50/50 ved et firma som heter KEMYTYL i Fredrikstad som solgte 200 liters fat til ca kr.3000,-  = ca 15 kr/L

 

Ved å bruke kun D1 vil det nok bli kostbart, da det går med MANGE liter.

 

 

mvh

GipsyGirl

Link to post
Share on other sites

Jeg har et tileggs spørsmål her ; Hvis man maler et skrog somer kravellbygget og satt inn med olje f.eks D1 eller som GipsyGirl skriver 50% Rå linolje og 50% terpentin som jo faller veldig mye rimeligere. (Dette skroget er pr idag helt ubehandlet og har aldri hvert på sjøen) og tar og maler det. Vil det trutne noe mere slik at du vvil få ujevne flater når detkommer på sjøen. Forutsetter at man åusser skroget tett for oljing og tar eventuelle justeringer når det er ferdig oljet før man maler det. Det er jo mange gamle skjøter som er hvitmalt.

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Link to post
Share on other sites

Dette orange stoffet er blymønje. Meget bra og giftg stoff til grunning av trebåt under vannlinja og derfor forbudt.  :lol:  Om du fjerner dette med varmepistol så vær forsiktig, røyk/gass er giftig.

 

Ville oljet innvendig også med D1 eller tilsvarende.

Har studert dette nærmere idag, ser at alle bordene som er under vannlinja er behandlet med dette stoffet. Treverket her er knallhardt så det er tydeligvis at det gjør jobben sin. Jeg blir ikke å fjerne dette hvis det er forbundet med helserisiko. Men tro om jeg kan smøre olje over blymønja?

 

Mer helseskadelige greier fant jeg i overgangen mellom pipe og tak, ligger et grått vattlignende greier her, regner med det er asbest. Må få fjernet dette også, liker ikke at slike ting dukker opp i båten.

 

Bastard30000: Kan love deg dette ble mer arbeid enn hva jeg hadde regnet med, men nå er jo din tråd gull verdt da det står mye bra tips her, bilder kommer...

 

Gipsygirl: Jeg er litt forvirret her, var ikke det ikke kokt linolje som herdet og den råe som ble klissete i overflaten eller var det omvendt?

 

Regner med jeg blir ferdig med forbehandling av skrog denne uken, så jeg kan få oljet babord side. Jeg bruker Reprin istedet for varmepistol, smører på, venter et par timer før jeg går løs med skrapa. Det flasser av i store flak så det går rimelig kjappt å få av gammel lakk. Etterpå er det finpussing med pussemaskin for å få bort det grå fargen i treverket... JA jeg er forsiktig med naglene, eller det som er igjen av dem, de forrige eierne har tydeligvis ikke vært så nøye med dette...  :flag:

 

Legger inn noen bilder før jeg tok skuta på land. Har brukt den helt til i slutten av mai jeg fikk start på den en gang i februar, hadde frosne dieselrør som jeg slet en stund med.

Bilde

 

Bilde

 

Marna type M1 8-12 HK Dette er en 8 HK, produsert en gang mellom 1960-1965

Bilde

 

Slik så det ut inne. Tidligere eiere har lagt noe respatexplater på veggene, dette er nå revet og bak skjulte det seg en vegg av tre med stort potensiale. Kommer tilbake mer oppdaterte bilder av dette. Har som sagt revet alt dere ser her inne, er bare et tomt skall igjen  :eek:, bortsett fra veggen da.

 

Bilde

 

Denne ovnen varmer noe sinnsykt, du må se på dryppene på dråpetellern for å justere varmen. Denne skal taes vare på, har vært fyrt med diesel, men jeg vil heller gå over til parafin da diesel soter og griser til båten.

 

Bilde

 

Får muligens tak i et digitalkamera imorra så da skal jeg legge ut oppdaterte bilder.

Link to post
Share on other sites

Ikke dum båt det der. Overbygget har fine linjer som du bør satse på å beholde. Dersom ytterskallet er OK ville nok jeg satset på en DVC/sandwich løsning fremfor treverk.

 

Orange stoff i bunnen er god gammeldags blymønje som var vanlig å bruke under vannlinjen innvendig og utvendig som primer under bunnstoffet. Treverket under blymønja er trolig helt OK. Foreslår at dersom det orange sitter fast så lar du det være og flikker eller maler over med Arcanol (moderne blyfri blymønje)

Link to post
Share on other sites

Gipsygirl: Jeg er litt forvirret her, var ikke det ikke kokt linolje som herdet og den råe som ble klissete i overflaten eller var det omvendt?

Dette er sakset fra: http://www.linolje.com/

 

Det förekommer s k antioxidanter i den råa linoljan som fördröjer oljans förmåga att oxidera (torka). Rå linolja har lång torktid och för att korta ner denna framställs kokt linolja. Detta sker genom samtidig uppvärmning av den råa linoljan till ca 150-2000C och tillsättning av s k sickativ (metallsalter).

Den kokta linoljan torkar snabbare, men är tjockare till konsistensen och lite mörkare i tonen.

Om man under kokningen blåser luft genom oljan försvinner också en del antioxidanter och man erhåller då en ännu mer snabbtorkande linolja, blåst kokt linolja.

Kokt linolja används för det mesta ensam eller i kombination med andra linoljor i s k äkta linoljefärger för ex v fasadmåleri.

 

mvh

GipsyGirl

Link to post
Share on other sites

Har studert dette nærmere idag, ser at alle bordene som er under vannlinja er behandlet med dette stoffet. Treverket her er knallhardt så det er tydeligvis at det gjør jobben sin. Jeg blir ikke å fjerne dette hvis det er forbundet med helserisiko. Men tro om jeg kan smøre olje over blymønja?

Hvis blymønja sitter ville jeg latt den være. Om du fjerner den med varmepistol er det røyken som er farlig. Om du oljer utenpå denne vil bare minimalt med olje trekke inn i treverket. Om du ønsker å olje bunnen kan dette også gjøres fra yttersiden. Men da må all gammel bunnstoff fjernes først.

Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! :smiley:

Link to post
Share on other sites

Har et tilleggsspørsmål til blymønja, det går vel greit å bruke avfetting, skylle over med varmt vann? Har vært oljesøl så dette har lagt seg som et belegg i bunnen som jeg vil ha bort.

Det er ikke noe problem. Gjorde det samme etter oljelekkasje hos meg.

Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! :smiley:

Link to post
Share on other sites

Ikke dum båt det der. Overbygget har fine linjer som du bør satse på å beholde. Dersom ytterskallet er OK ville nok jeg satset på en DVC/sandwich løsning fremfor treverk.

Som jeg nevnte tidligere vil jeg egentlig ha bort all plasten, men nå tror jeg at alle løsninger må vurderes, hvordan vil dette fungere? Hva vil disse platene koste? Hvis dette viser seg å være enklere og billigere enn å bytte ut veggene med merantifiner så er jeg veldig åpen for denne løsningen.

Link to post
Share on other sites

DVC/sandwich er ingen billig løsning, men har veldig mange fordeler fremfor overbygg i treverk.

 

Overplastet treverk er dog en mindre bra løsning da det lett blir innestengt fuktighet og råte.

 

DVC/sandwich lages normalt ved at man lager en forskaling som fester platene til ved hjelp av skruer. Det hele limes med limsparkel. Ytter og innerside plastes. Fosterkninger bygges opp av kjernemateriale og plastes.

 

Jeg foreslo du kunne beholde ytterskallet, men dette lar seg neppe gjennomføre i praksis. Det er nok enklere å bygge nytt. Fasongen på overbygget er bra og bør brukes som mal.l

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...