Jump to content

GH 17, senke akterspeilet slik at kortstammet motor passer?


nomen

Recommended Posts

Jeg har en GH 17 som det sitter en Mariner med kort stamme,kavitasjonsplata er ca 7 cm høyere en kjølen.

 

Dette medfører at jeg ikke kan tilte motoren ut når jeg ligger i plan,fordi da begynner propellen og "slippe".

 

Da det å kjøpe en annen motor er uaktuelt og sjangsene for å finne en lang stamme som "bare" er å skru over ansees som mikroskopiske,finnes det ikke andre utveger en å senke akterspeilet.

 

Har kikket litt på det og må først skru av alu.plata som sitter der for så å skjære seg ned litt lenger en det som trengs for å få motoren i riktig høyde.

 

Regner med at siden båten er fra midten av 80-tallet finner jeg en mer eller mindre råtten kryssfiner plate nedi der.

 

Den må skiftes,har kikka på divinycell på biltema er dette noe å bruke??

 

Kunne aller helst tenk meg ei plate i enten aluminium/syrefast,eller om noen vet hvor en kan få kjøpt ei plate i ett solid plasmateriale.

 

Når denne plata er på plass er det tid for å støpe over med glassfiber/epoksy å forsegle hele stasen,få tilpasset ei ny alu.plate og skru fast "aktersnurran" igjen.

 

Venter i spenning på råd og irettesettelser.

Kommentar fra moderator:Emnetittelen er endret, var opprinnelig Jeg skal gjøre en jobb på akterspeilet trenger tips og råd. For mer informasjon, se 'Regler for Åpent Forum'

Hold kjeft,når du snakker til meg!

Link to post
Share on other sites

Dette ville jeg ikke gjort. Du bør vel helst dele skrogene for å få det gjort ordentlig. Har samme båt selv og du kommer ikke skikkelig til fra innsiden mellom brønn og speil. Alt i alt en forholdsvis omfattende greie som bare ender i stort verditap på båten.

 

Hva med å selge din kortstamme og bruke pengene på en langstammet istedet? Hva slags motor er det?

Link to post
Share on other sites

Er det virkelig så ille at båten må deles?

 

Vel det da tar det en del tid,likevel kommer en jo ikke unna muligheten for at treplata i akterspeilet er

råtten og faktisk bør skiftes.

 

Motoren som sitter på er en Mariner 50 hk fra 1988,den er vel ikke verdt allverden.

 

Har planer om å kjøpe meg en nyere 4-takter etterhvert,men det er flere år fram i tid.

Hold kjeft,når du snakker til meg!

Link to post
Share on other sites

Jeg ville fått lagd en brakett, f.eks av alu profiler, og boltet motoren på denne. Evt kjøpt en manuell lift. Mulig du da også må flytte på styrekabelen siden motoren kommer 10-15cm bakover (evt bytte til hydraulisk styring. )

Flytting av motor bakover gjør også at den ikke trenger å stå like lavt.

CMC ML-65 lift:

cmcml65.jpg

 

Spesielt hvis du skal bytte til nyere motor senere så ville jeg ikke bygd om til kort stamme. Nyere motorer større enn 50hk med kort stamme er temmelig sjeldne..!

 

Og, dersom det har vært tettet godt rundt motorboltene så er det ikke sikkert at kryssfineren er dårlig. Du kan jo evt ta en sjekk, bore med en liten hullsag fra innsida for å ta en "kjerneprøve" , for så å sparkle igjen hullet med glassfibersparkel.

 

Ang ny(ere) motor, har flere kamerater som har Rana 510 som har GH17 skrog, med motorer som 60hk Yamaha 4T og Yamaha 80hk 4t mfl. Her ville jeg helt klart gått for 80hk. Båten har god bæring i hekken og ikke noe problem med å bære de ekstra 50kg'ene.

Redigert av ivar (see edit history)

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Får ta og borre et hull og sjekke tilstanden på fineplata,viser det seg at den er ok blir det kansje å lage en brakett.

 

Ikke aktuelt å kjøpe den som ble vist på bildet,for dyrt.

 

Er imidlertid finerplata dårlig er det jo et godt argument for og gjøre ett "inngrep".

Hold kjeft,når du snakker til meg!

Link to post
Share on other sites

Jeg har målt og kikket litt på båten idag,motoren må 7cm lenger ned for å ligge jamnt med kjølen.

 

Hvis jeg skal bruke en brakett for å få motoren lenger ned,må motoren også 12cm lengere bak(blir ikke pent)

 

Det ser ikke ut som det å senke akterspilet er en så stor jobb i seg selv,det er å skifte evt. kryssfinerplate som blir mer omfattende.

 

 

Det å skifte motoren er uaktuelt så det er ikke mer å diskutere.

 

Er det ingen her inne som har gjort en lignende jobb og kanskje har noen erfaringer å komme med???

 

 

akterspeil.jpg

 

Planen er å skjære langs den røde streken på hver side,1cm lenge ned en det som trengs.

 

Støpe på noen strimler med glassfiber å pensle over med gel coat,får tak i en syrefast plate som jeg legger over kanten og limer med Tec7.

Hold kjeft,når du snakker til meg!

Link to post
Share on other sites

Når du på sikt kjøper nyere motor, hva gjør du da med akterspeilet som er kappet ned?

Jeg ville ikke gjort dette. Ved ren gjetning, tipper jeg du forringer verdien på båten mer enn motoren er verdt.

Det akterspeilet blir ikke så enkelt å bygge opp igjen. Har tidliger forsøkt å "dele" en GH. Løfte innerlineren opp av skroget. Dette er limt og umulig å dele uten å skjære i filler.

 

Bare et godt råd

Link to post
Share on other sites

Jeg hadde prøvd det siste forslaget ditt! jeg har aldri senket et akter speil,kun hevet.

Men så lenge ditt akter speil holder per dags dato,så bør det tåle det inngrepet du har planlagt.

Ser at enkelte her nevner ordet verditap,men er denne båten verdt noe?? nei,regner med at den har mer bruksverdi for deg,enn salgs verdi!!

Lykke til

Redigert av 68 GT (see edit history)

Ekte mannfolk bruker lastebildekk som fendere........

Link to post
Share on other sites

Ser at enkelte her nevner ordet verditap,men er denne båten verdt noe?? nei,regner med at den har mer bruksverdi for deg,enn salgs verdi!!

Dette med verdiforringelse bekymrer meg ikke,båten er over 20 år gammel og har tapt seg "ferdig".

 

Kan allikevel ikke ignorere advarslene om å gjøre dette.

 

Vurderer å lage en brakett i vanlig stål å flytte motoren bakover og ned,en prototype for å se om det blir noe greie på.

 

Blir det bra kan jeg lage en i syrefast,blir det ikke bra får jeg heller finne fram motorsaga å kappe ned akterspeilet :cool:

 

Det ALLER beste hadde vært om de 37.000.000 kronene fra Vikinglottoen i går var mine,det nest beste måtte være om "Droll" eller andre vet om en motor som er havarert,men har lang stamme som er intakt.

 

Kommer nok til å bruke vinteren på å lete etter dette før jeg evt. går igang og skjærer.

Hold kjeft,når du snakker til meg!

Link to post
Share on other sites

Skjønner ikke helt hvorfor du ikke kan bytte motor? Ved å selge motoren din og bruke pengene på en tilsvarende langstammet 50 hester av omtrent samme årgang bør du komme ut av det hele med kr 0,- i investering. Du slipper masse jobb og speilet ditt er like fint den dagen du skal kjøpe deg en nyere 4-takter.

 

Dette er jo populære båter som er lett salgbare som de er. Kapper du i stykker speilet ditt sitter du med en båt som ikke er salgbar. 50hk er et minimum på denne... Helst bør den bel ha 80+ hk for optimal økonomi og støy. Kortstammede motorer på denne størrelsen er sjelden kost. Hadde det vært ei jolle på 11 fot hadde det blitt noe annet..

 

Ta det i det minste en tur på Finn å se, før du starter saga... :)

Link to post
Share on other sites

Jeg har vært på Finn hver dag i 4 måneder,så jeg har relativt god kontroll på hva som befinner seg der.

 

Den 60 hesteren som står på Finn nå ser jo grei ut,men den har ikke powertilt.

Hadde jeg hatt kroner,ville jeg kjøpt denne,flyttet over tilten min og solgt 50 hesteren uten tilt.

 

Men når det gjelder det å kjøpe motorer i denne prisklassen er jeg i utgangspuntet skeptisk,ikke godt å vite hva man får.

Den jeg har jeg vært "heldig" med,den later til å være i meget god stand.

 

Skal den byttes ut,blir det i en vesentlig nyere 80 hester 4-takt.

 

Blir nok til å la saga være og se om det å lage en brakett blir noe greie på,hvis ikke får det være som det er i noen år til jeg skifter ut motoren.

 

Kommer til å lage braketten med avlange hull slik at jeg enkelt kan justere høyda på motoren til jeg får den mest optimale plasseringa,igrunn et artig prosjekt å ta fatt på.

Hold kjeft,når du snakker til meg!

Link to post
Share on other sites

Her har du tegninger på brakett: Dillon Racing

 

Guttungen har omvendt problem, han har kjøpt seg en 40hk langstammet Yamaha som skal på en båt beregnet på kort stamme. Lager varianten over til ham i disse dager. Jeg kjøpte alu vinkelprofil 100x100x10mm hos Norsk Stål.

Link to post
Share on other sites

Dette så meeeget interessant ut,har sendt en mail til de og spurt om de sender til norge og hva ett slikt sett koster.

 

Er jo nokså vesentlig at det ikke blir for dyrt,er jo begrenset hvor mye en kan koste på en 21 år gammel motor.særlig når planen er å skifte den ut om 4-5 år.

Men et par tusenlapper går jo an å spandere,venter i spenning på et svar til uka.

 

Er det noen andre som vet om en forhandler her i norge eller sverige,skal ringe Ravn`s til mandag,de vet kanskje om noen.

 

Forøvrig har jeg allerede skaffet meg gratis syrefaste vinkeljern og maskinering av disse gjennom en kamerat,slik at en brakett er grei skuring.

 

Problemet er at motoren må 12 cm bakenfor akterspeilet før den kan senkes,noe jeg er redd for blir stygt.

 

Har vært inne på tanken om å droppe hele greia,da jeg stort sett kjører i 5-10 knop og da er problemet fraværende.

 

...så er det noe med det å vite at ikke alt er på stell da.

Hold kjeft,når du snakker til meg!

Link to post
Share on other sites

Må ikke finne på å begynne å sage i denne båten.

Dette er jo en av de bedre båtene som ble laget på denne tiden.

 

Hvis den ikke er verdt noe får heller jeg gi deg et par tusenlapper for den så får du kjøpe deg en annen en :wink:

 

Denne båten tåler langt mer enn de 80 hk som er nevnt over her også.

Vel og merke med helt akterspeil :rolleyes:

 

Vil tro det finnes ganske mange motorer med lang stamme rundt om kring.

Og ikke umulig at det er noen som gladelig bytter med deg heller.

 

Det er nok mange flere av de som har motsatt problem...

Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk.  2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5.

Link to post
Share on other sites

Har vært i dialog med "Bay" som selger extension kit for påhengere.

 

De skulle ha 415$ ca 2500,-NOK+frakt,er nok ikke feil pris det,men allikevel mer en hva jeg er villig til å investere i en 21 år gammel påhenger.

 

 

Ikke vet jeg noe om kvaliteten dette heller og en evt. reklamasjon blir tungvin å håndtere.

Synes ikke det virker som en god løsning.

 

Blir nok å lage en brakett for å få motoren ca 10 cm lenger bak og så prøve litt forskjellige høyder.

Det er jo gratis,og morro.

Hold kjeft,når du snakker til meg!

Link to post
Share on other sites

  • 3 år senere...

Jeg laget meg en brakett og kjørte med den i to år,det hjalp litt,men ikke mye.

 

Hovedproblemet var at 50 hester er alt for lite på denne båten.

 

Når jeg fikk på 115 hesteren ble båten en helt annen,og jeg var meget godt fornøyd.

 

Forbruket ble fullt ut akseptabelt,men jeg gadd aldri å måle ha det var.

Følte at jeg fikk den hastigheten og kom så langt jeg ville iforhold til hvor ofte jeg fyllte tanken.

Hold kjeft,når du snakker til meg!

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...