Jump to content

Hva anbefales av fiskebåt?


Stephan R.S

Recommended Posts

Hei!

 

Jeg er relativt fersk innenfor fiske men slik er det: Jeg vil ha en passe stor båt som kan settes på henger å trekkes med vanlig bil, noe i størrelsen 17 - 22 fot sånn ca. Båten skal stort sett brukes til fisk og krabbe. Må ha best mulige løsninger med plass på dekk. Den skal også brukes om vinteren, så lukket hytte er å foretrekke. Det skal leveres fisk og krabbe fra båten til fiskemottak, så dette vil kanskje bli starten på noe større etter hvert. Jeg trives virkelig godt på sjøen, så og kunne leve på det etterhvert hadde vært en drøm. Imens jeg har annen fast jobb, så blir dette bare en slags stikkprøve og start.

 

De båtene jeg har funnet som kan være en mulighet for meg og mitt bruk er:

 

Uttern C56 - Ser ut som det kan bli litt kaldt om vinteren, fine priser.

 

Silver viking kystjeep Litt dårlig løsning på dekk, og litt tam innvendig. Men ser ut som en fin båt, og lukket hytte.

 

quiksilver

 

Arvor Drømmebåt, men altfor dyrt for meg.

 

Hansvik 18 combi Denne ser jeg for meg som mest aktuell, så om noen har erfaringer eller meninger om det, så pøs på. Prismessig, bruksmessig og med div småting jeg liker med denne båten, men alderen tar den på? Jeg vet heller ikke overhodet hvordan disse båtene oppfører seg i sjøen.

 

Kom så gjerne med innspill!

 

Stephan R.S

Link to post
Share on other sites

heisann, godt å se at det er flere som fisker i havet, den er da ikke bare til pynt og hyggeturer. selv om den er fin til det og da, særlig når fruen er i godt humør, og bestemmer seg for å bli med :yesnod:

 

ser du har ganske godt budsjett og ønsker deg plastbåt, så jeg skal ikke prøve å finne en finfin tresjark til deg. men tror nok at du blir fort lei av både garn, teine, og kanskje også juksefiske hvis du skaffer deg en av de som står på ønskelisten, dessuten tror jeg også at vinningen går veldig fort opp i spinningen(planingen) med en sånn båt.

skal man drive med flere en 1 garn og 1 teine kan det også lønne seg med en kraftblokk/spill. messan og vridbar propell er også veldig kjekt :yesnod:

 

det du bør være på utkikk etter er en sånn

 

"Båten er stødig og lett å manøvrere og går mykt i sjøen. Den tåler godt sterk sidevind og oppfører seg stabilt og trygt i grov sjø" dette er noe å bite seg merke i :flag:

sjark

vet ikke noe om motoren på denne men, kanskje noen andre som kjenner til det merket?

kanskje vrient å trekke etter en bil da,men...det er jo sikkert ikke nødvendig?

Redigert av johan2 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

hmm.. takk for tilbakemelding. Ja, det blir nok en kraftblokk, eller teinehaler uansett etterhvert. Har en 13 fots jolle jeg drar 20 teiner fra om dagen nå, og får trent armene ganske bra ja. Men det er ikke bra for ryggen altså, så en haler av noe slag vil det bli uansett.

 

Takker for innspill. Tresjark blir det ikke nei.

 

Og båten må være slik at "kona" kan være med på runde, så da kan dere tenke dere ;) :lipseal:

Link to post
Share on other sites

Min favoritt er Rana-Plast 630 sjark. Helst med 55hk Yanmar eller større.

 

Ulempen med sjarkene er vel at de er tyngre og mer uhåndterlige på henger. Det at du skal trekke etter vanlig bil legger begrensninger på vekt og bredde (og høyde)

Fordelen er innenbords diesel, driftssikkert så lenge det er noenlunde vedlikeholdt, lave driftskostnader kontra påhenger (selv om de nye 2t/4t motorene er beskjedne i forbruk så vil bensinutgiftene likevel utgjøre endel over tid) , og manøvreringsevne med vribart propellanlegg. I tillegg kjøl som gir mindre avdrift i vind, og gjerne mesan som holder baugen mot vinden.

 

Enig med Johan at båtene i 1. post kanskje ikke er de best egnede til mer "seriøst" hobbyfiske

 

ny 630 på finn, brukte dukker opp innimellom til langt lavere priser avhengig av alder osv

http://www.finn.no/finn/boat/object?finnkode=14633259

 

Hansvik 600, større enn 18-foteren og med innenbords diesel:

http://www.finn.no/finn/boat/object?finnkode=18494412

Redigert av ivar (see edit history)

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

jennau har også endel fine modeller i dette skiktet, har sittet mange timer med kollega som titter på like båter som deg, så er litt "inn" i det, som du sier er arvor knallfine, men litt dyre. så quicksilver modellen på båtmessen nå og den så knall ut.

 

har selv en amerikansk fiskebåt (skjærgårdsjeep), er masse rom å ha fisken i levende, luft, sjøvann og whatnot, men det er rimelig teit konsept da det jo ikke er noe tak, og vi bor i norge.

 

arvor, jennau og quicksilver er de eneste som ser relativt moderne og bra ut, resten ser jo ut som noe gammelt ræl. spørs jo om båten kun skal brukes til fisk, eller også koseturer.

Link to post
Share on other sites

http://www.finn.no/finn/boat/object?finnkode=14633259

 

Denne var utrolig fin, perfekt! Bortsett fra at det er er veldig godt over min lommebok. Men takk, kanskje det dukker opp noen eldre versjoner.

 

Det er ganske så vanskelig å finne akkurat den båten som fyller pose og sekk, kanskje den ikke finnes, men jeg tror man må være tålmodig på slikt som dette.

Link to post
Share on other sites

Og båten må være slik at "kona" kan være med på runde, så da kan dere tenke dere ;) :lipseal:

 

Får du henne med i en båt uten toalett?

 

Sett bort fra at du vil ha kona ombord, dette er en ypperlig båt http://www.finn.no/finn/viewimage?finnkode..._-705632150.jpg

 

hansvik 18 fisker, eller hansvik 16. 18 foteren er jo veldig stødig. Dette er båter du enkelt kan sette garn fra baugen. Uten at det setter seg fast i kryssholt og beslag.

 

Egentlig skulle jeg hatt en slik selv, da hadde jeg spart titusener på vedlikehold i forhold til den jeg har nå. Samt alle bekymringer, og båtplass.

Link to post
Share on other sites

HVordan er de eldre utgavene av Rana 630? Den nye der ble altfor dyr, men den satt seg liksom oppe i hodet den båten der..

Ikke de store endringene gjennom årene såvidt jeg vet, kom på markedet ca 1985 hvis jeg ikke husker feil.   Hovedsaklig solgt med Yanmar, gjerne 34hk og 55hk.  Gjør ca 10 knop m/ 34hk.  Skroget er konstruert av Eivind Amble, og sjøegenskapene er veldig bra. 

Et alternativ: Tobias: Solide båter, selv om ikke 21-foteren kan sies å ha utseendet med seg. Sabb Mitshubishi er bra motorer. 

 

http://www.finn.no/finn/boat/object?finnkode=17840855

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

  • 2 måneder senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...