logget av Svart 18.September.2009 Link til dette innlegget Svart 18.September.2009 Problemet er Jørg, at hvis vi overlater kunnskapen helt og holdent til de som utvikler slike instrumenter, så sitter vi tilbake uten en sårt treng basiskunnskap på flere områder. Jeg driver med opplæring og vet godt hvordan mangel på kunnskap innen et felt brer seg til å bli et langt større problem på sikt. At batterileverandører godkjenner batterireklamasjoner basert på en utskrift fra et instrument kan høres rosenrødt ut, men i grunnen beskriver dette også en annen side av saken. I dag har vi en del verksteder som er kjent for høy kompetanse og disse verkstedene er også godt utstyrt. Et verksted med bare godt utstyr blir aldri et godt verksted, og jeg tror vi begge skjønner hvorfor. Ja jeg bruker eksempelet med hunden og apekatten i opplæringssammenheng noen ganger for å få noen til å skjønne hvilken konsekvens teknologien vi har kan være både til fordel og til bakdel for oss. Jeg vet om verksteder som godt kunne bruke slike instrumenter men som ikke ser behovet for dem, og jeg vet om verksteder som har dem uten at de har gjort seg fortjent til å ha dem. Jeg er ikke i tvil om hvor jeg ville levert bilen min til reparasjon. Sitér dette innlegget Link to post
logget av Svart 18.September.2009 Link til dette innlegget Svart 18.September.2009 Rippel ville du fått en forståelse av hva er hvis du hadde brukt et scoop i stedet for det instrumentet du bruker i dag. Rippel er blant annet noe man får i et ladesystem når fasene eller likerettingen ikke er inntakt. Vi det si at du ikke vet hvordan instrumentet virker og ikke har utstyr til å forfølge saken? Sitér dette innlegget Link to post
motor Svart 18.September.2009 Link til dette innlegget Svart 18.September.2009 Helt korrekt Ole Petter. Jeg og mange andre fagutdannede mekanikere forstår ikke dette nei. Å kun ved å erkjenne mine svake punkt ovenfor dyktige eksperter kan jeg få tilført ny lære. Sitér dette innlegget Link to post
logget av Svart 18.September.2009 Link til dette innlegget Svart 18.September.2009 Opplyser du kunden om at instrumentet forteller deg noe du ikke forstår, eller forteller du bare det du mener du forstår? Moralen må vel være at man henviser kunden til en annen bedrift når utstyret som brukes er overkvalifisert i forhold til operatøren. Sitér dette innlegget Link to post
motor Svart 18.September.2009 Link til dette innlegget Svart 18.September.2009 Jeg kjører normalt ikke kontroll av lading med denne midtronicsen. Kun enkel batteritest. Så da er ikke dette noe problem. Men nå har du jo mulighet til å lære meg noe nytt. Sitér dette innlegget Link to post
Joerg Becker Svart 19.September.2009 Link til dette innlegget Svart 19.September.2009 Jeg er som sagt helt enig med deg ang. kompetanse. Men jeg vil jo ikke snakke om det, fordi jeg forutsetter rett og slett at verksteder som tilbyr dynamo og batteriservice også forstår hva de selv snakker om. Hvis ikke da er det veldig dårlig gjort. Likevel har det veldig lite å gjøre med instrumentens virkning og funksjon. Poenget her er å spare tid og vi er sikkert enig om at man ikke kan spare mer tid enn ved å (kunne) bruke fornuftig utstyr. Å kunne bruke syremåler, thermometer, multimeter, belastningtester, tabell og kanskje osci er jo ikke noe annet. Motor. Jeg ville stille det samme spørsmål som Ole Petter. Det er vel grunnlag for alt at man først vet hva man gjør og hvordan det ene påvirkes andre funksjoner, ellers kan man slettes ikke teste noe som helst. Men hvis dere ikke tester ladesystemer, hvorfor tester dere batterier? Kanskje man skulle først spørre om hvilken fagretning at dere er mekaniker i. Jørg Sitér dette innlegget => Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja". => Leser Du også på Båtplassens MARKED ? => Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv. Link to post
Servicemannen Svart 19.September.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.September.2009 Til å bygge ladesystem til litt større båter en gjennomsnittig Ole Nordmann har er at man bør tænke i kw men ikke i amp. En grunn til å produsenter som mener at man skal puse inn med høy volt med motorlading er ikke brukt på yacht-markeden er at dem tænker helt feil. Men heldigvis kan vi telle dem på fingrene av den ene hånden. Her er bilde av Yanmar med dynamo til forbruksbank som har ladestryring som tar vare på den store batteribanken den lader og leverer maksimal med kw samtidig. Sitér dette innlegget http://www.isbater.no http://www.kabola.is Link to post
Servicemannen Svart 19.September.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.September.2009 Min mobil har ikke den mest avanserte kamere på markeden men her har jeg bilde av en laderegulator innstallert av anarkjent verft. Den er produsert av Balmar og er en av den mest avanserte regulatoren på markeden siste årene. I tillegg til å kunne sammenlignes med "helt automatiske" regulator fra andre produsenter, der den har sine standard innstillinger, kan den omprogrameres på enkel måte til de den fagmannen som designer ladesystem om bord ønsker den skal gjøre. Vis båtbruker ønsker å sette seg inn i den teknikken den kjører følger med brukermanual som leder man via alle programene den inneholder. Uansett hvad noen slår er mange mer avanserte produkter på markeden og påstå at begrenset fast programert enhet er mest avansert er latterlig å høre Sitér dette innlegget http://www.isbater.no http://www.kabola.is Link to post
Joerg Becker Svart 20.September.2009 Link til dette innlegget Svart 20.September.2009 Du er jo nesten litt besatt av det her. Men så bra, Servicemannen, vi alle kan bruke både energien og fagkunnskapet ditt til noe nyttig og. Vennligst svar på spørsmålene her. Så kan du vise fagkompetansen din og alle får endelig noe fullstendig overblikk om regulatorene som finnes. Kanskje at du har lyst for å lage liste og beskrivelser om alle du vet om, helst på egen tråd slik at alle forumbrukere har noe av det? - Hvor mange mer regulatorer finnes på markedet, av hvilken produsent, type og hvem er selgeren i Norge? - Hva er gjennomsnittlig pris av de enkle produkter du henviser til? - Hvor mye "mer avansert" er regulatorene av de andre og den du viser på bildet? - Hva er tekniske forskjellene mellom andre og PDAR? - Hvilke fordeler får man med andre i forhold til PDAR? - Hvor mye "mer" effektivere blir batteriladingen i så fall? -> mht. ladetid? -> mht. lagret energi? -> mht. batteriets forventet levetid? - Hvor mange tror du trenger virkelig noe mer/helst noe annet enn PDAR? - Hvorfor mener du at dette er tilfelle? Kanskje at andre kan også bidra med noe gode spørsmål etter hvert. Men en del blir kanskje selvforklarende så snart du har lagt hele den detaljerte sammenligningen. Ha en fin søndag så lenge. Jørg Sitér dette innlegget => Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja". => Leser Du også på Båtplassens MARKED ? => Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv. Link to post
Servicemannen Svart 20.September.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.September.2009 Jeg har oppfattet deg mest besatt av reklame om produsenten som ikke bruker penger til utvikling av produkter men produserer uansett mest avanserte produktene på markeden Dynamo produserer antall watt og vis man øker spenn går amper ned men samme watt produseres helt til batterier blir varme på grunn av høy spenn og antall produsert watt sinker. De er en grunn til at høy spenn er ikke brukt til lading av stor og dyr batteribank uansett den er fra landstrømslader eller motorkjøring. På en liten båt kan dette kannskje funkere i praksis at gi batteri juling og oppnå mer kapasitet på 2t kjøring men man bør beregne med at mange båter har andre dimisjoner på batteribank og ladesystem og man kan ikke måle avansertheten utifra utsalgspris... Ha en trivelig dag! Sitér dette innlegget http://www.isbater.no http://www.kabola.is Link to post
Joerg Becker Svart 20.September.2009 Link til dette innlegget Svart 20.September.2009 Vi har diskutert dette tema allerede. Alt er avhengig spenningen, dette forandres ikke. Man kan tilbyr så mye strøm som man bare måtte ønske, batterier svelger kun det de ønsker eller det de må pga. spenningen. Enkle batterier som krever unormale begrensninger har ikke noe å gjøre på båt, helt spesiellt ikke når batteriene skulle være følsøme og reagerer. Hvis et batteri krever noe strømbegrensning da velger man enten helst noe annet eller installerer flere batterier. Det samme gjelder også for dynamoer som krever begrensning, eller regulatorer som ikke har omfåttende sikkerhetstiltak. Enig? Antakeligvis, og med det er det også ferdig diskutert om man trenger begrensninger eller ikke. Så blir det bare å bestemme om man må begrense diskusjonen på en bruddel av båter som trenger det så avansert komplisert, eller om man snakker om "Otto-normal" som sikkert utgtjør de fleste av alle båter, dvs. nesten 100%.. Etter min mening behøver man nemlig ikke å produsere problemer som ellers ikke finnes. Jeg er forresten ikke besatt av en produsent, jeg er bare besatt av å være rettferdig. Livet kan bli ganske enkelt så sant man belaster verken seg eller andere med unødtvendige saker og ting. Nå fikk vi svar om din mening til ett av spørsmålene. Men jeg spurte jo ikke om en diskusjon. Først trenger vi alle regulatorer, tekniske data og vurderingen din, så kan vi diskutere det etter hvert. Ha en trivelig kveld ! Jørg Sitér dette innlegget => Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja". => Leser Du også på Båtplassens MARKED ? => Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv. Link to post
logget av Svart 21.September.2009 Link til dette innlegget Svart 21.September.2009 (redigert) Siden de ikke er late satt vi også to andre amerikanske, en grønn Bosch som måler opp til 900A, en til som jeg ikke husker navn av, en gamlere Midtronics og MDXen min ved hverandre på en rekke utsorterte batterier. Interessant å se hvor mye at forskjellene kan blir, men det varierte mest på batterier som komm nærmest sluttetiden. Nesten alle ble veldig upresise på AGM, det de egentlig skulle være beregnet for. Alle ble veldig irritert og viste morsome resultater på et batteri som hadde konstatert celleslutt, mens MDXen viste det med det samme. For å si nå det kort ha alle unntatt MDXen sviktet så elendig på dette batteriet at man kan spørre seg hva de gjør. Altså ble også her og etter vår høykunnskapelig gjennomført forsøksrekke av en gruppe kvelds-eksperter konstatert at MDXen kan anbefales. Jørg Her sier du vel i klartekst at disse instrumentene ikke er til å stole på Jørg, men du fortsetter allikevel å reklamere for det merket du selger? Jeg antar at vennene dine øyeblikkelig destruerte instrumentene sine, for instrumenter som viser feil er jo verre enn alt. Kjøpte vennene dine nye instrumenter av deg siden du er den eneste som har noe som virker? Når det gjelder dine siste innlegg Jørg, så får det stå for din regning at Sterling komponentene ikke kan justeres. Ikke kom her og si at dette er unødvendige funklsjoner, si heller at du ikke har muligheten for å justere eller ikke skjønner hensikten. Om jeg hadde ønsket å bruke Sterling regulator så kan jeg ikke det i en rekke installasjoner. Å hevde at det er volten som lader batteriene er så feil som det kan bli med mindre man har til hensikt å markedsføre mot de som ikke vet bedre. Det er slik reklame som gjør det utfordrende å drive opplæring, for selv elektrikere har hørt denne påstanden så mange ganger at de faktisk tror det er sant. Det er watt og watt timer som gjelder. Redigert 21.September.2009 av Ole Petter (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Joerg Becker Svart 21.September.2009 Link til dette innlegget Svart 21.September.2009 God morgen, Ole Petter. Vær så snill, gjør det ikke unødvendig komplisert for andre "normale". Selvfølgelig er det Wh vi regner, hvis vi regner. Utlading er en ting, opplading er andre siden av selve medaljen, men likevel trenger vi ikke mer enn å se på -maksimale- spenninger for å transportere -maksimalmengden- energi. Og ja, hvis vi kan bruke endløs mye tid da kan vi også lade både sakte, strøm- og til og med spenningsbegrenset. Og at antakeligvis du permanent, andre også, og i to tre tilfelle til og med jeg hadde behov for noe annen design er en annen sake igjen. Men i nesten alle tilfelle behøver vi faktisk ikke mye å regne fordi vi snakker om standard = rask. Å designe et ladesystem bevisst som langsomgående er vel ikke særlig ofte ønskelig? Eller kjøper en helt bevisst batterier som ikke takler rask lading hvis rask lading er kravet som er forutsatt? Kjøper noen bevisst en dynamo som er alt for smått for ladebehovet, eller for stor for drivkraften man klarer å styre inn? Klart, dette skjer, men i hvert fall ikke hos meg. Det vi vanligvis trenger er å blåse rask og mest mulig strøm på batteriene for så å få kompensasjonen med maksimalt spiselig spenning og dermed raskest mulig fulllading. Du har vel ikke noe andre mening om akkurat det, eller snakker vi om batterilading på hytte? Siden vi altså vanligvis ikke trenger mer enn tilpassete ladeslutt- og vedlikeholdspenninger kan ikke jeg forstår hva nå spøkelsen er som du/eller si bedre dere leter etter uten å differensere på uvanlige tilfelle. I hvert fall har ikke jeg noe behov for å justere på mer enn fastinnstillingen tilbyr siden selve fastinstillingen tilbyr mer enn nok fleksibilitet for nesten alle. Men hvis vi en gang i bland kommer til veldig eksklusive tilfelle, da finnes det fremdeles flere muligheter. Kanskje med en annen regulator? - Dynamo? - Batteri? Men dette skjer som sagt forholdsvis skjelden siden jeg pleier å unngå hjemmelagte problemer. Å gjøre det komplisertere enn det er, og dermed dyrere enn vi må, er vel heller ikke ønsket av deg, selv om man ville sette businessiden på fronten. Så behøver i hvert fall ikke jeg å gjentar hele akkurat den diskusjonen en gang til. Ang. vennene mine er det sånt at de har egne innkjøpskilder der de handler til samme prisen. Men ellers, ja, det var en veldig bra "felttest" som gjør at nesten alle bytter til Midtronics og det blir sikkert flere. Hvorfor skulle de ikke? Hvis alle unntatt bare noen få bruker noe teknik som ble standard for så mange, da er det vel språket som man bruker. Synes du at alle de der ute er dumme fordi de bruker verktøy i steden for unødvendig tid? Også de skjønner nemlig når det er noe galt, like greit som du skjønner at kanskje kalibreringen av instrumentene dine ikke lengre stemmer. Ønsker en strålende dag så lenge! Jørg Sitér dette innlegget => Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja". => Leser Du også på Båtplassens MARKED ? => Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv. Link to post
Servicemannen Svart 21.September.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.September.2009 Jeg er nå kannskje ikke like flink med å lese mellem linjene og du, men vis jeg skjønner deg riktig er PDAR go nok til fleste av dine innstallasjoner. Er vi ikke enig der at annonsering din under "leverandør" her på forum der du siger den mest avanserte på markeden er villeledende? Sitér dette innlegget http://www.isbater.no http://www.kabola.is Link to post
Joerg Becker Svart 22.September.2009 Link til dette innlegget Svart 22.September.2009 Jeg mener det fortsatt. Men da mener du at systemet ditt er det enslig riktige for alle formal? Bare pga. at eiere ikke får mange sjanser for utålmodige feiljusteringer etter monteringen betyr vel ikke automatisk at regulatoren er mindre avansert. Den brukes bare enklere og på en annen måte enn andre. Jeg har henvist på det allerede, men kanskje det komm ikke frem? Det som er utslåggivende er vel det som regulatoren skal jobbe med, og det som er mest vanlig er vel det jeg jobber med. Helt vanlige båter altså, som vanligvis ikke er komplisert så lenge ikke eieren har gjort det vanskelig. Og hvis "han" har likevel, da kan han ringe meg. Jeg blir nemlig betalt for å rydde opp i sånt. Hvis du eller andre har en annen mening da kan dere jo forklare videre hvorfor. Men hvis du kjeder deg fremdeles da kan du jo lage noe liste som omtalt. Bare som foreslag kan du gjerne bruke fullstendig listen som finnes på websidene/reklamen om PDAR som grunnlag. Så setter vi listen av alle dine regulatorer ved PDAR og så teller vi opp fra toppen til bunnen hvor mange poeng som finnes. Det er forresten det jeg spurte om at du kan lage, siden du er jo så svært interessert i å demontere produkter fra Sterling. Man må nemlig ikke bare fortelle øffentlig at noe er galt, men skulle helst også forklare detaljert om hvorfor, altså liste. I så fall kan andre, som ikke ha så mye kunnskap som du, følge det opp objektiv slik at det ikke blir bare noe økonomisk felle. Muligens også jeg? Folk må jo i så fall kunne skjønne om de trenger dine, eller "mine", eller helt andre produkter enn det som du eller Sterling tilbyr. Eller kanskje ikke noe i det hele tatt? Ellers kan man like greit sende et brev til paven, han har også en plass for den. Ønsker en både suksess- og arbeitsrik dag ! Jørg Sitér dette innlegget => Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja". => Leser Du også på Båtplassens MARKED ? => Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv. Link to post
Servicemannen Svart 22.September.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.September.2009 Jeg tror du misforstår hele saken. Jeg har ikke noet system til markedsføring her, men forhandler en del utstyr. Den leverandøren jeg bruker mest har næsten lik begrenset regulator og Sterling, man den kan justeres med timer på bulk og litt til. Derfor bruker jeg andre mer avanserte produkter, han måtte bare godkjenne de. Men de er tusenvis av båter i dette landet som er mer avansert utstyrt, til og med "vanlige båter" og disse regulatorene er ikke optimal der. Jeg kjenner til flere innstallatører som bruker ikke opne syrebatterier og faktisk har jeg kun brukt AGM til mine innstallasjoner siste 3 årene. Sikkert har jeg og flere lagd en stor feilkilde til deg å opprette der Med å følge siste diskusjoner om lading og regulatorer her på forum er jeg heltatt ikke intresert i å uttale meg om større systemer og den teknikken som er brukt der. De likner den som prøvde seg med Mercedes inne på Yaris-forumet... De jeg påpeker er at regulator uten eneste justering høres IKKE under avansert produkt og at bruk av markedplass her til slik FEIL-REKLAME synes jeg helt feil. Jeg vet ikke hvad paven har med lading å gjøre, men vis Sterling bruker han forklarer de meget... Sitér dette innlegget http://www.isbater.no http://www.kabola.is Link to post
Joerg Becker Svart 22.September.2009 Link til dette innlegget Svart 22.September.2009 Jeg synes absolut ikke at jeg missforstår. Jeg mangler tid nå men svarer senere i kveld. Jørg Sitér dette innlegget => Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja". => Leser Du også på Båtplassens MARKED ? => Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv. Link to post
Joerg Becker Svart 23.September.2009 Link til dette innlegget Svart 23.September.2009 Unnskyld, det ble for sent i går. Jeg er ikke helt sikker om det er meg som missforstår, eller om det er deg som ikke vill forstår. I forhold til fastjusterte regulatorer, eller regulatorer med manuell justerte øverste og nedere grenser reagerer, beregner og justerer PDAR på det som trengs både selvstendig og variabel. Og at PDAR kan stilles til både åpne og lokkete bly-syre, Gel og AGM, slik at PDAR holder seg innenfor tilsvarende lade-sluttspenninger og -tider før den går over til vedlikeholdslading, det håper jeg at du fikk med fordi jeg har bare lite lyst for å gjentar det en gang til kun for deg. Om den måten ladestyring er ikke så bra, eller bedre enn det du mener, skulle ikke står til debatt av deg så lenge ikke du selv har prøvd PDAR. Og det har du vel ikke, ellers ville det ikke blitt slik ukompetente uttalelser. Hvis du uansett mener at du er neutral og kompetent nok, men likevel ønsker å snakke videre så nedlatende, da skulle du kanskje prøve å huske at det at det finnes mange flere fornøyde PDAR eiere enn eiere av grønne regulatorer i det hele tatt. Allerede det skulle forundre deg siden det fantes noe uttale at de grønne og Sterling ha vært like lenge på markedet. Men kanskje at du vet mer enn hele resteuropa, det er jo mulig selv om jeg i så fall ville spørre om hva du gjør her. Men uansett hva du synes blir ikke "dine" batterier ladet opp raskere eller med mer enn 100%. Heller lever batteriene dine ikke lengre enn andre som lades med PDAR, fordi det blir ikke mer enn maksimalt beregnet levetid. Har du en annen mening kan du samtidig forklare hvorfor at du mener du det er best med å tvinge batterier til å svelge strøm og spenninger den ikke vil ha, i steden for å velge andre batterier. Veldig spesielle problemstillinger som krever enda avansertere løsninger ville i hvert fall ikke jeg tillatte på båten min, men gode batterier fines det mange av. Så forstår ikke jeg i neste trinns hva du ønsker, fordi permanent "gråmåling" fra deg holder ikke virkelig. Du sier at du ikke markedsfører noe her fordi BP-folk er ikke kundene dine/deres. Samtidig hevder du at du selger annet som "er bedre" enn PDAR, uten å presisere hva og hvor mye bedre hele effekten blir. Og i neste trinns sier du at det finnes mye annet mens du nekter å sammenlikne det ordentlig, slik at også andre kan forstå. Kan vi kanskje forstår det så at du bare ønsker å varsle for den stygge verden der ute som bare tuller med medlemene her, eller er du redd for at PDAR blir også mestsolgte regulator i Norge? I så fall kan du skyte meg, men det gjør ikke noe forskjell mht. regulatorens suksess. Jeg sier det jeg synes om slik. Det du gjør kalles derimot egentlig ikke annet enn snekreklame, om du ønsker eller ikke. Og hvis det stemmer at jeg selger mye til BP-medlemmer, mens man ikke leser om veldig mange klager, da har vel også det en god grunn. ...som skulle sette et enda større spørsmålstegn på det du forteller. Jeg synes det er på tide at du enten slutter med tullet, eller bare viser det jeg ber om. Stemmer det du hevder, da blir det jo rettferdig og jeg bytter ordet "mest" av "mest avansert" med noe annet eller tar det helt bort. Men at det fortsatt er PDAR som er mest solgt regulator i Europa, det kan ikke jeg gjøre noe med. Før du igjen begynner å kverulere skulle du bli klar over at det finnes "også" masse folk som har andre oppfåttninger enn du eller andre. Jeg anbefaler at du blir klar over at PDAR faktisk gjør det den skal og dette veldig bra. Finner du ut at det ikke stemmer da kan du reklamere. Holder det ikke for dine eller kanskje andre avanserte formal da er heller det ikke noe standardproblem som angår PDAR, men et problem som ikke du ønsker å løse annerledes mens problemene -dine- ikke blir færre. Forresten, bare som ett tipps mellom oss, skulle du kanskje ikke bruke unødvendige sammenlikninger som "Mercedes". Det vises bare hvor mye objektiv peiling du har om biler, men gjenspeiler desverre også klart hvordan du fester din oppfattning om såkalt "best" teknik. Dyre produkter og såkalt store navn rangerer mht. både pålitelighet og allminnelig kvalitet ofte bare på mittelfeltet. Og det bare pga. masse reklame som produsenten gjør og som dessuten kundene også betaler. Ønsker helt opriktig en strålende dag og fortsatt masse suksess fremover ! Jørg Sitér dette innlegget => Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja". => Leser Du også på Båtplassens MARKED ? => Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv. Link to post
Servicemannen Svart 23.September.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.September.2009 Man velger den batteribanken som er plass til og med dem tilgengelige amperene man skal ha. Dem kan lades med strøm dem ikke vil svelge eller lades på den måten dem er designet til og venter med toppladingen til landstrøm blir tilgengelig. Hvort de er 300amp tilgengelige mellem 50-100% kapasitet og man trer ladingen inn med slaghammer eller tar samme kapasitet mellem 35-85% og lader dem med silkehansker med samme antal kw er to måter å gjøre de på. Jeg liker mer den mykere måten der jeg jobber en del med båter som skal på langtur og eier skal stole på sitt system. Jeg og kunden unngår mange problemstillinger der. Men disse sakene har vært diskutert her før og jeg kan ikke se grunn til å bruke mer tid på de der noen med kjøretøy og hus bakgrunn har dominert dem emnene. Hvilken regulator er grønn og hvem er ikke grønn vet jeg ikke, har ikke sett meg inn i nyeste miljøstandarder der. Men hvis du mener fargen på dem jeg bruker har dem vært blå siste årene. Jeg skal ikke sammenligne noen produkter her men hvis du mener at Sterling har fått til en voltmeter integrert i den regulatoren som ikke trengs noen justering i ettertid har dem en ny oppfindelse dem blir veldig rike på. Tænk om alle multimetrene og andre instrumenter vi bør få justert regelmessig der dem blir aldrig nøyaktige over tid. Kannskje har paven vært å hjelpe til med et mirakel her... Jeg lar den grunnen til bruk av innstillinger duge nå, du med din kunnskap er sikkert klar over den. Hvis vi prater om reklame, jeg tror jeg begynner å tro deg til slutt hvis du fortsættes med den vitsen at den regulatoren er mest solgt i Evropa. Jeg har vært innom tusenvis av båter siste tiårene og faktisk aldrig sett en eneste! Men jeg har sett mange andre, til og med fra BEP, innstallert fra verft og ettermontert. At en regulator passer til en med liten båt og liten lommebok siger ingenting om at den er avansert. Biltema kan gott reklamere med mest avanserte produktene på markeden og Du mener jeg gråmaler disse produktene. Delvis riktig på grunn at dem er markedsført som mest avanserte på markeden. Uansett hvort noen grønn, BEP eller en annen med begrenset produkt gjør de, kannskje skulle du klage også vis jeg skulle gråmale dem. Jeg skal slutte med å klage i deg vis du endrer til "litt avansert" Jeg har aldrig vært på tvil over valg hos dem som kjøper seg Mercedes, man bør bare være litt teknisk innstilt Ønsker deg en strålende kveld og videre suksess. Sitér dette innlegget http://www.isbater.no http://www.kabola.is Link to post
logget av Svart 24.September.2009 Link til dette innlegget Svart 24.September.2009 Hvis det er markedsføring som diskuteres så er det dette innholdet i en annonse som diskuteres? ...obs. Nå er PDAR ikke lengre bare verdens mest avansert og antakeligvis best dynamo-høyeffektregulator, men i tillegg også uslåelig på prisen ! PDAR er også den eneste regulator som finnes på markedet med sikkerhetsfunksjoner som: - dynamo-overspenningsbeskyttelse - batteri-overspenningsbeskyttelse - batteri-overtemperaturbeskyttelse - dynamo-overtemperaturbeskyttelse (anbefalt for isolert maskinrom) - PDAR har ekstra negativ-spenningstap-overvåkning (bordsystem-beskytelse) - PDAR har mulighet for tilkobling av fjernkontroll PDARRC(medfølger ikke). PDARRC tilbyr flere funksjoner ekstra og akkustisk varsel ved feil. Jeg tror du må sparke markedsføringskonsulenten din Jørg, for jeg tror moralen og forretningsetikken hans er meget lav. Sitér dette innlegget Link to post
Joerg Becker Svart 24.September.2009 Link til dette innlegget Svart 24.September.2009 Tja. Jeg må innrømme at også jeg har sett flest tre andre type regulatorer enn PDAR på båtene jeg har kikket på, i Norge og Sverige. Men det er vel ikke min skyld at du kanskje bare sneker rundt i hjørnet ditt, og at Sterling -og alle andre- er så late med å tilby og å lage reklame og å gjøre messeopphold i nordiske land. Og at mange nordiske forhandlere er livredd for noe de ikke kjenner, som igjen vises hvordan kunnskapsnivået ser ut utover det som andre forteller. Så er kanskje jeg bare litt for tidelig ute for å ha det så enkelt som du. I landene jeg ha vært før finnes det tydelig mer utvalg, som gjennspeiles også hvorfor at dominansen er fordelt "litt" annerledes der enn du fremhever her. Noen norske forhandlere hadde det kanskje bare litt for enkelt i løpet av sikkert siste 50 år for å selge det de har ønsket, mens det ikke nødtvendigvis var det som er ønskelig for alle. Men dette forandres jo sakte men sikkert, så er det forholdsvis snart slutt med å skyte med kanon på spurv også i Norge. Egentlig vile jeg spare meg dette kommentar men nå snakker du litt i mot deg selv, eller dere er ikke enige. Den ene ønsker å toppe batteriene over det som batteriene vil svelge frivillig mens den andre sier at man liker mer "skånende" lading. Vel, jeg forstår ikke helt hva problemet er men jeg er enig med dere begge to siden man også med PDAR kan justere på det jeg ønsker. Selvfølgelig i gitte rammer som er best for batterier og mest effektiv mht. ladetid som da også blir mest skånende og fullstendig fordi ladingen blir tilpasset hver gang etter batteriets behov. Bare at folk i "vanlige" situasjoner ikke får noe for enkelt mulighet for å sette regulatoren på feil innstilling. Det er vel kanskje ikke meningen å ha et avansert leketøy til, i steden at man kvitte seg med en jobb som de fleste ikke skjønner noe om på tross av leketøyet? Jeg kjenner heller ikke til veldig mange fritidskapteiner med multimetere som blir regelmessig kalibrert, så mye om det. Men skulle de, da ser jeg større sjanser at en i så fall etterjusterer feil enn med viten om at multimeteret kunne vises feil. Argumentet ditt ("fritt justeringsmulighet for frie borgere"?) er helt sikkert ikke feil, men bortsett av spenningen tilhøres det også kunnskap om hele resten. Det som er mest viktig for de fleste batterier er både ladeslutspenningen og ladetid i alle trinns. Om avansert eller ikke er det noe som forandrer seg enten sakte eller rask og er tingen som er enten til skade eller til hjelp for batteriene. Men så klart, hvis du som jobber med folk som har det så spesiellt mht. "langtur" råder til spesielle batterier som trenger spesiell behandling, da har du sikkert noe grunn. Jeg aksepterer skjelden at det står mange problemkilder på båtene dems. Hvordan som helst. En hver får sitt, og også du må gjerne fortelle både det du vil og annet til alle andre. Ang. marketsføring er jeg sikkert verken effektiv eller særlig smart. I så fall hadde jeg bare satt dette over til folk som kan det, og ville kanskje selge som f..... Men jeg satser allerede siden 1986 på folk som tenker. Andre kunder ønsker jeg egentlig ikke for meg og jeg har god tid fordi tiden jobber også for meg. At ikke tålmodighet kan være feil vises forresten også i statistikken som dere begge to gir innspill av men antakeligvis ikke liker. Sterling jobber like lenge og til sammen med både andre og deres favorittmerker på samme markedet. Og det både fantes og finnes flere som regelmessig kommer og går i tillegg. Men likevel finnes det bare få hovedspillere i regulatorverden på hele verdens markedet, Sterling er fremdeles med og en av de mest solgte og mest kjente av dem. Så, og nå prøv å tenke enkelt: Synes du/dere at det er så pga. "mye" reklame som både Sterling og forhandlere gjør og lager, eller skjer det pga. kundene/"sluttforbrukere" som bestemmer det? Jeg sa også det flere ganger allerede: Det er ikke for første gang og blir heller ikke siste tilfelle det man prøver å demontere suksessen som regulatorer fra Sterling har. Man vet jo aldri forut hva som skjer senere, men jeg ville undre meg hvis nå akkurat dere klarer å stoppe det. Nei, med "det" mener jeg ikke "meg". NÅ er det slutt for meg på denne tråden fordi det finnes absolut ikke mer å si. & en skål til Servicemannen. Jørg Sitér dette innlegget => Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja". => Leser Du også på Båtplassens MARKED ? => Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv. Link to post
logget av Svart 25.September.2009 Link til dette innlegget Svart 25.September.2009 Jeg tror du misforstår noe vesentlig både med hensyn til det ene og det andre Jørg. Jeg påpeker bare at reklamen din er feil . På Sterling sin hjemmeside finner du 28 punkter hvor meningen er at disse punktene skal oppleves som positive for kundene, men Balmar har ingen problemer med å overgå disse punktene på de tekniske og praktiske områdene. Man kan vel i det minste forvente at du står ved det du har skrevet i reklamen og offentliggjør sammenligningene du allerede har gjort med de andre produktene som finnes på markedet. Du må jo allerede ha gjort denne sammenligningen mener jeg, for hvordan i alle dager har du ellers kommet frem til at Sterling er den mest intelligente regulatoren på markedet hvis du bare har tippet. Vil du at jeg skal gjøre en sammenligning for deg? I tilfelle du vil at jeg skal lage en slik sammenligning, så lurer jeg på noe.. Sterling har ført opp et punkt hvor det står at regulatoren har kjølevifte og termisk styring av denne kjøleviften. Personlig synes jeg dette er negativt, for Balmar har gått andre veien og laget regulatoren så kraftig at den ikke trenger kjølevifte. Dette gir noen fordeler mener jeg, for i tillegg til at regulatoren kan drive en eller to av alle dynamoer som finnes på markedet så kan også regulatoren støpes inn slik at den kan dyppes i saltvann uten å gå i stykker. Skal jeg sette opp på denne listen at en regulator som ikke tåler vann og som trenger kjølevifte er positivt eller negativt? Sitér dette innlegget Link to post
Joerg Becker Svart 25.September.2009 Link til dette innlegget Svart 25.September.2009 ...nei, det må jeg si. Regulatorer skulle selvfølgelig tåle vann, så snart den skal kunne dukkes. Men båtene jeg vanligvis jobber med dukkes ikke, og med det heller ikke regulatorer eller ladere. Og hvis så, da finnes det andre problemer enn høyeffektlading. ....... Nå må dere begge to virkelig prøve å skjerpe dere og skjønne hva jeg sier. Tiden min koster ikke bare penger og dette her blir mer mas enn på barnehagen ved firetida på ettermiddager. Det er ikke oppgaven min å diktere deg hva du skal gjøre, så må du bare gjøre det du må, Ole Petter. Hvis du ellers synes at det blir noe trussel da må jeg dessverre svikte deg. Slik negative omtaler som du prøver nå er selvfølgelig aldri fine, men hvert ord som man kan bruke kan også blir sett fra en annen vinkel. For å forstå hva jeg mener må du ikke mer enn huske hvor lenge at jeg og mange andre selger PDAR allerede. Alle har forskjellige forestillinger og krav mens dine persønlige krav og forestillinger ikke nødvendigvis gjelder som veiledende for alle. Verken du eller en annen forandrer noe på det, det er det eneste som er sikkert her. Men som jeg kjenner deg er du på gang allerede, så bruk sjansen for noe gratisreklame som du bare måtte ønsker. Servicemannen profiterer jo også av det, så sover han kanskje bedre om natten etter hvert og jeg unner dere begge to likevel dobbelt så mye av alt som dere ønsker meg. Men om noen persønlig kritiserer noe henvisninger til tekniske detalj av produkter som positiv eller negativ spiller absolut ingen rolle for meg. Hvis du mener at det er feil da kan du gjerne skrive om det. Alle omtalte detalj stemmer produktmessig mht. funksjonene og i forhold til sikkert de fleste av alle andre produkter som finnes/fantes på markedet. Jeg oppfatter dette som positiv og har derfor ikke noe i mot å fortelle om det. Ellers og hvis man tenker litt videre når jeg peker på alle nå 19 andre produkter som verken har eller hadde slike detalj, da har man forstått noe mer. Men, så klart, det kan bli problematisk for noen å tyde slik hvis man kanskje bare kjenner til fem regulatorer/produsenter alt i alt. Ole Petter, Servicemannen. Alt på verden kan forbedres og forandres, også produkter fra Balmar og Mastervolt, og Victron, Sterling m.m. og selv gudene måtte sikkert innser allerede at også kloden kunne få noe forbedring. Men likevel virker PDAR veldig bra og er for så å si det med Servicemannens ordliste "en Mercedes i sin klasses". Bare med forskjellen at dette "Mercedes" løper uten permanent opphold på verkstedt og store investisjoner etter hvert. Hvis du/dere nå i etterkant av regulatorens suksess, som allerede værer siden så mange år, ønsker å komme med noen forbedringsforeslag da foreslår jeg at du/dere heller ringer til Sterling i steden for å mase på meg. Ønsker en fin helg. Jørg Sitér dette innlegget => Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja". => Leser Du også på Båtplassens MARKED ? => Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv. Link to post
logget av Svart 25.September.2009 Link til dette innlegget Svart 25.September.2009 Jeg synes svaret ditt er helt greit Jørg, så da kan vi kanskje si at kjølevifte ikke er positivt, og at regulatoren er vanntett heller ikke er så viktig. Da tar vi ikke med slike ubetydelige ting på listen. Men hva med Different charging envelope for each battery type. Er dette viktig å ta med? Sitér dette innlegget Link to post
Joerg Becker Svart 25.September.2009 Link til dette innlegget Svart 25.September.2009 Kjølevifte er positiv. Men nå komm i gang, vi spiser tidelig. Jørg Sitér dette innlegget => Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja". => Leser Du også på Båtplassens MARKED ? => Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv. Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.