Nidelv18DC Startet 14.September.2009 Del på Facebook Startet 14.September.2009 Hei her inne :-) Jeg kikker daglig etter en god trebåt, men mange skrog har mørke flekker. er det råte ? fuktighet ? blåmann ? ? ? Har banket med hammer på slike skrog og treverket føles hardt. Da må det vel være blåmann ? Er det evnt. farlig ? kan det fjernes ? blir det pent etterpå ? Er det gode forslag her inne ? Stein Sitér dette innlegget Link to post
fjorddiggern Svart 14.September.2009 Del på Facebook Svart 14.September.2009 Sjekk denne tråden som beskriver problemet dit ganske bra: Sitér dette innlegget Link to post
Wasco Svart 15.September.2009 Del på Facebook Svart 15.September.2009 Hei og velkommen til forumet... Som en av flere trebåtentusiaster her inne, hilser jeg alle trebåtintreserte ekstra varmt velkommen... Vi har en egen "trebåttråd" her på BP. Der kan du treffe mange trebåtentusiaster. Og der diskuterer vi alt som har å gjøre med trebåt. Men for å svare kort på spørsmålet ditt. Nei blåmann er ikke farlig. Ja det kan fjernes Ja det kan bli helt fin... Lykke til med valg av trebåt....og hold oss gjærne oppdatert med bilder, kommentarer og spørsmål Sitér dette innlegget Hils på Sophie Mitt prosjekt Link to post
maia Svart 15.September.2009 Del på Facebook Svart 15.September.2009 Er blitt mere usikker på om blåmann er så ufarlig som enkelte hevder,har vært plaget med dette på min båt også og har nå registrert at på de områdene som har vært verst angrepet så har treet begynt å bli mykt noe som minner om råte,blåmann er jo en sopp som over lengre tid kan starte en råteprosess. Sitér dette innlegget Link to post
Wasco Svart 15.September.2009 Del på Facebook Svart 15.September.2009 Er tilbøyelig til å være enig med deg. Men har diskutert dette en del med andre trebåt eiere. De fleste hevder at det ikke er farlig. Men jeg fjerner nå blåmann uansett....mest fordi jeg synes det er stygt Sitér dette innlegget Hils på Sophie Mitt prosjekt Link to post
BMP Svart 15.September.2009 Del på Facebook Svart 15.September.2009 Det er vel helst det som brukes til og fjerne blåmann som ødelegger trevirket og ikke blåmannen. Sitér dette innlegget Link to post
Wasco Svart 15.September.2009 Del på Facebook Svart 15.September.2009 Ingen av de middlenesom brukes til å fjerne blåmann med kan skade trevirket. Men det er viktig å behandle de områdene som er blitt behandlet på riktig måte etter at blåmann er blitt fjernet Sitér dette innlegget Hils på Sophie Mitt prosjekt Link to post
Dalton Svart 16.September.2009 Del på Facebook Svart 16.September.2009 (redigert) Blåved Fra Wikipedia, den frie encyklopedi Gå til: navigasjon, søk Tre angrepet av blåvedsoppen ophiostoma minus (kalt Bläuepilz på tysk og bluestain fungus på engelsk).Blåved er en type misfarget trevirke. Misfargingen skyldes angrep av en sopp med mørkt mycel, Ceratostoma pilifera, som eter opp membranene i porene. Dermed går vannet raskere i blåved enn i annen ved. Slik ved råtner også fortere, men er raskere å impregnere. Blåved oppstår særlig i nyfelt tømmer og nysagd trevirke av gran og furu som blir lagret fuktig. Fargen er vanligvis mørk gråblå, men kan også være gråsvart, brun, rød, gul og grønn. Veden kalles da ofte «fargeskadet virke». Blåved påvirker lite styrken i treet, men angrepet trevirke passer ikke all slags bruk og representerer derfor et verditap. Fargeflekker kan likevel aksepteres som et særpreg i tremøbler og paneler. En kan også bleike blåved med kaustisk soda og annet for å fjerne misfargingen. Betegnelsen blåved brukes både om treet og misfargingen. Sjekk også denne siden :Bleking av blåved Redigert 16.September.2009 av Dalton (see edit history) Sitér dette innlegget I am the Captain of this ship, and I have my wifes permission to say so... Kragerø 26 med Sole SM616 Link to post
kthomash Svart 3.August.2011 Del på Facebook Svart 3.August.2011 Goddag trebåtfolk. Har ein Rolvsnes sjark som er litt blåved i her og der, har vanligvis brukt Ferro-bet å bleika med, og må seie meg sånn passelig fornøgd. Virkar gjer det, men den vert ikkje vekke slik eg trur kvart år. No har eg sett på jotun visir grunning, og der står det på boksen at denne fjerner/dreper svartsopp. Det eg lurer på er; Har nokon der ute erfaring med å bruke dette mot blåved? Sitér dette innlegget Link to post
M/S Kobben Svart 4.August.2011 Del på Facebook Svart 4.August.2011 Hva med litt antiparasitt i oljeblandingen? Skal visst funke på slikt.. Sitér dette innlegget Link to post
Olav2 Svart 5.August.2011 Del på Facebook Svart 5.August.2011 (redigert) Grønne Domestos inneholder hydrogenperoksid og skal i teorien funke på blåved. Har ikke testet det selv, men har hørt at det skal være bra. Og grunnen til at tre som har blåved råtner er at det er dårlig tre som blir fuktig som får blåved. Og det er dårlig ved som blir fuktig som råtner. Redigert 5.August.2011 av Olav Bringedal (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Ferro-Bet Svart 10.April.2014 Del på Facebook Svart 10.April.2014 Ser dere lurer på litt om blåved. Til info kan dere se på en artikkel hos Seilas om Ferro-Bet Blåvedfjerner: http://www.seilas.no/wip4/detail.epl?id=2170707&cat=4914 Ferro-Bet sin hjemmeside som omhandler blåved:http://www.Ferro-bet.no/prod_bat.asp#blaved Håper dette kan være til hjelp. Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen A/S Ferro-Bet Link to post
Richard Larsen Svart 31.August.2014 Del på Facebook Svart 31.August.2014 Hei er blitt ny eier av an trebåt som dere ser har store mengder med blåmann. Har pusset ned båten og det har hjulpet en god del, men det er enkelte steder der det blir rett og slett for mye pussing. Har tenkt å sette inn båten med følgende etter en form for behandling av blåmann. 1. Ren terpentin (stå 24 timer) 2. Olje med 30% terpentin 3. Olje med 20% terpentin 4. Ren olje. Hadde tenkt å bruke produktet nevt ovenfor fra Ferro-bet, men ble usikker når noen sier at etterbehandling med olje ikke funker? Sitér dette innlegget Link to post
Bjørn fisk Svart 18.Oktober.2014 Del på Facebook Svart 18.Oktober.2014 Hei. Er det slik at du dreper/stopper blåmann med ren terpentin? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.