Jump to content

Blåmann, farlig? Kan det fjernes?


Nidelv18DC

Recommended Posts

Hei her inne :-) Jeg kikker daglig etter en god trebåt, men mange skrog har mørke flekker. er det råte ? fuktighet ? blåmann ? ? ? Har banket med hammer på slike skrog og treverket føles hardt. Da må det vel være blåmann ? Er det evnt. farlig ? kan det fjernes ? blir det pent etterpå ? Er det gode forslag her inne ?

 

Stein

Link to post
Share on other sites

Hei og velkommen til forumet...

Som en av flere trebåtentusiaster her inne, hilser jeg alle trebåtintreserte ekstra varmt velkommen... :yesnod:

 

Vi har en egen "trebåttråd" her på BP. Der kan du treffe mange trebåtentusiaster. Og der diskuterer vi alt som har å gjøre med trebåt.

 

Men for å svare kort på spørsmålet ditt.

Nei blåmann er ikke farlig.

Ja det kan fjernes

Ja det kan bli helt fin...

 

Lykke til med valg av trebåt....og hold oss gjærne oppdatert med bilder, kommentarer og spørsmål

Link to post
Share on other sites

Er blitt mere usikker på om blåmann er så ufarlig som enkelte hevder,har vært plaget med dette på min båt også og har nå registrert at på de områdene som har vært verst angrepet så har treet begynt å bli mykt noe som minner om råte,blåmann er jo en sopp som over lengre tid kan starte en råteprosess.

Link to post
Share on other sites

Blåved

Fra Wikipedia, den frie encyklopedi

Gå til: navigasjon, søk

 

Tre angrepet av blåvedsoppen ophiostoma minus (kalt Bläuepilz på tysk og bluestain fungus på engelsk).Blåved er en type misfarget trevirke.

 

Misfargingen skyldes angrep av en sopp med mørkt mycel, Ceratostoma pilifera, som eter opp membranene i porene. Dermed går vannet raskere i blåved enn i annen ved. Slik ved råtner også fortere, men er raskere å impregnere. Blåved oppstår særlig i nyfelt tømmer og nysagd trevirke av gran og furu som blir lagret fuktig. Fargen er vanligvis mørk gråblå, men kan også være gråsvart, brun, rød, gul og grønn. Veden kalles da ofte «fargeskadet virke». Blåved påvirker lite styrken i treet, men angrepet trevirke passer ikke all slags bruk og representerer derfor et verditap. Fargeflekker kan likevel aksepteres som et særpreg i tremøbler og paneler. En kan også bleike blåved med kaustisk soda og annet for å fjerne misfargingen.

 

Betegnelsen blåved brukes både om treet og misfargingen.

 

Sjekk også denne siden :Bleking av blåved

Redigert av Dalton (see edit history)

I am the Captain of this ship, and I have my wifes permission to say so...

Kragerø 26 med Sole SM616 

Link to post
Share on other sites

  • 1 år senere...

Goddag trebåtfolk.

Har ein Rolvsnes sjark som er litt blåved i her og der, har vanligvis brukt Ferro-bet å bleika med, og må seie meg sånn passelig fornøgd. Virkar gjer det, men den vert ikkje vekke slik eg trur kvart år.

 

No har eg sett på jotun visir grunning, og der står det på boksen at denne fjerner/dreper svartsopp. Det eg lurer på er; Har nokon der ute erfaring med å bruke dette mot blåved?

Link to post
Share on other sites

Grønne Domestos inneholder hydrogenperoksid og skal i teorien funke på blåved. Har ikke testet det selv, men har hørt at det skal være bra.

 

Og grunnen til at tre som har blåved råtner er at det er dårlig tre som blir fuktig som får blåved. Og det er dårlig ved som blir fuktig som råtner.

Redigert av Olav Bringedal (see edit history)
Link to post
Share on other sites

  • 2 år senere...
  • 4 måneder senere...

Hei er blitt ny eier av an trebåt som dere ser har store mengder med blåmann. Har pusset ned båten og det har hjulpet en god del, men det er enkelte steder der det blir rett og slett for mye pussing. Har tenkt å sette inn båten med følgende etter en form for behandling av blåmann. 1. Ren terpentin (stå 24 timer) 2. Olje med 30% terpentin 3. Olje med 20% terpentin 4. Ren olje. Hadde tenkt å bruke produktet nevt ovenfor fra Ferro-bet, men ble usikker når noen sier at etterbehandling med olje ikke funker?

 

bilde

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...