Jump to content

Noen gode dykkeplasser med bilvrak?


68 GT

Recommended Posts

Finner du noen steder med bilvrak er sikkert forsikringsselskapene og politiet glade for å se bilder av disse. Biler har jeg aldri sett, men det var et sted på vestlandet noen dykkere kom over noen bilvrak. Det ble en del oppslag i media om dette. Utenfor Drøbak i Oslofjorden er det et sted med noen vrakdeler fra krigen, men å finne inntakte bilvrak er ikke veldig lett.

Link to post
Share on other sites

Vet om eit plass hvor det ble kjørt en buss eller var det to? midt ut på vannet på isen, og når våren kom. Plopp :-)

Bussen var en førti/femtitalls modell trur jeg.

Dette skjedde på tidlig syttitall. En helt grei måte å dumpe gamle vrak på, den gangen. :-)

Halco 29 1992 - 2007

Bayliner 2855 2007 - ?

CB 66 Racer + div. hver onsdag

 

Den største hindringa til visdom er ikkje ignoranse - det er illusjonen av å være vis.

Link to post
Share on other sites

Jeg vet om en plass i Vest Agder. Kanskje litt for langt borte for deg?

 

Det er et såkalt brakkvann (halv-salt), som heter Loia (noen kart Logja). Det ligger ved Flikka ikke langt fra Flekkefjord. Her ble det dumpet masse bilvrak, før vrakpanten ble innført. Som beskrevet av en annen her, så ble bilene + mye annet rusk og rask transportert ut på isen. Der lå det til våren kom. Ute av øye - ute av sinn.

 

Kan jeg spørre om hvorfor du lurer på dette? Bare nysgjerrig altså :smiley:

Med vennlig hilsen

Torkjel

Link to post
Share on other sites

He He,nei jeg synes det er spennende å se på,liker også skogsvrak som er på veg tilbake til naturen. Spesiellt 30-40 og 50 talls biler som er mosegrodd blir fine portretter.

 

Det er jo ikke miljøvennlig,men greit å få et bilde eller to før dem eventuellt blir fjernet!

 

Avstander er ingen hindring,reiste en "dagstur" på 128 mil for å knipse en gammel folkevognbuss i ei myr for et par uker siden (besøkte familie på turen også da)

Ekte mannfolk bruker lastebildekk som fendere........

Link to post
Share on other sites

Har hørt fra en gammel kar at han dumpet en bil i Nordvika (Fana/Bergen) en 40 eller 50 år siden.

I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky,

And all I ask is a tall ship and a star to steer her by,

And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking,

And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking.

Link to post
Share on other sites

Utenfor Hvitsten (nær Drøbak) ligger det endel, så vidt jeg husker lastebiler, motorsykler og jernbanevogner. Fra 2. verdenskrig.

Tror du tenker på Skiphelle, rett sør for Drøbak. Der er det noen rester etter lasten til vraket av Donau.

Og så har du en bil som ligger 3m utenfor brygga på Kjøvangen ved Son.

Redigert av JEFredriksen (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Donau ble et mål for sabotasje under krigen. Max Manus og Roy Nilsen fikk festet en sprengladning på den, som sprang i Drøbaksundet. Båten ble strandsatt ved Skiphelle, men masse av lasten gikk i vannet. Båten ble senere berget og sendt til Tyskland. Hendelsene er behørig vist i den store Max Manus filmen.

Link to post
Share on other sites

Fra Wikipedia: På eller rett før 16. januar 1945 festet Roy Nilsen fra Milorg og Max Manus fra Kompani Linge en tidsinnstilt limpet-mine (mine festet med magneter) under vannlinjen på skroget mens skipet lå til kai i Oslo. Hensikten var at bomben skulle gå av ute i åpent hav etter at Donau hadde forlatt Oslofjorden, men fordi skipet ble forsinket gikk bomben av før det nådde Drøbak. Der ble skipet rent på grunn. Syv år senere ble vraket trukket av grunn og tauet til Bremerhaven for opphugging.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Hvorfor ikke spørre på den lokale politistasjonen om de har noen tips. Ofte får politiet inn tips om at de bør lete "her og der" men de har gjerne ikke midler til dette. Mulig de ser seg tjent med å tipse dere om plasser de gjerne vil ha undersøkt. Felles nytte.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...