Jump to content

Tvunget i opplag...


seilnerd

Recommended Posts

Fredag 18. september begynner det organiserte båtopptaket i de kommunale havnene i Kristiansand. Dette synes jeg er alt for tidlig! Jeg ringte transportøren/løfteren som er ansvarlig for min havn, og han tør ikke love plass senere om jeg drøyer opptaket. I fjor ble det fullt i løpet av et par uker, og det var mange som ikke fikk plass på land. Resultatet ble en ufrivillig vinter i isen.

 

Hva er praksisen andre steder? Her på Sørlandet skinner sola som aldri før, og isen er fortsatt tre måneder unna. Da er det utrolig irriterende å bli tvunget på land allerede nå...!

 

Ved bygging av nye båtplassanlegg tror jeg bare det er krav om plass til ca 40-50% av båtene på land, selv om de aller fleste velger å ta opp båtene sine her i Kristiansand...

Hilsen S/Y Escape ___/)_/)/)___________

Link to post
Share on other sites

Hos oss (Skøyen Båtforening) er praksis at du bestiller plass på fohånd. Du er da sikret opptak og plass på land dersom du kommer innen fristen for opptak som er i slutten av oktober en gang.

Jeg har allerde bestilt og betalt for Tora, og kan nyte det fine høstværet på sjøen i fire- fem uker til. Nybåten Saowanee skal ligge boblehavn.

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

Opptak 10-17-24 oktober hos oss.

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Opptak er senest 15. oktober hos oss - også på Sørlandet. Fordi vi ligger i brakkvann og isen har lagt seg i slutten av oktober flere ganger...

 

Så 15. okt. går alt av "overgangsutlegg" osv opp på land.

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post
Share on other sites

I Storesund Båtforening er årets opptak 7. november men mange, meg inkludert, ligger på sjøen året rundt.

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

....og her på Karmøy forstår vi ikke hva denne tråden handler om i det hele tatt... :giggle:

:lol: ikkje på Stord heller :wink:

Men ...joda eg kunne gå rundt båten i vinter.

Lurte nesten på å kjøpe meg sånn propell til å hive under båten. Men da måtte nesten naboene skutt inn. Var ikkje så gæli pris. Men eg kan ikkje betale for at nabobåtene skal få boblehavn :smiley:

 

Så lenge isen får ligge i ro, så tåler båten det :yesnod:

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Link to post
Share on other sites

Må si meg enig med "seilnerd", at å begynne båtopptaket i midten av September er jo helt håpløst. Har selv opplag i egen hage, så jeg er heldigvis ikke avhengig av og stresse med og få opplagsplass i de komunale opplagsplasser som er igjen i Kristiansandsområdet. Ser i den båthavnen som jeg selv har båtplass i (Ternevik) , der er der allerede full panikk med og få satt ut krybber og diverse for å sikre seg plass for vinter opplaget. Føler med de som tross alt liker fine høstdager på sjøen til fisking etc. på denne tiden av året, men som p.g.a. lite opplagsplass alerede må sette båten på land for å sikre seg plass. Opptaket burde ha vært utsatt en måned til tidligst midten av Oktober, det er jo tross alt lenge til vinteren kommer her nede på Sørlandet.

Link to post
Share on other sites

Må båten absolutt på land ??? som LM 605 skriver, det er mangen fine høst dager i vente, Selv tar vi ikke opp båten før i jan - feb. greit nok så er båten bare 20fot men den kommer på land for vedlikehold og ut igjen så fort som overhode mulig. Målet er opp og ut i gjen samme mnd :-) Ser i båthavnen alle disse svære triste båtene som bare venter på å komme på sjøen igjen, det er der de hører hjemme :fishing:

Link to post
Share on other sites

Har alltid hatt båten på sjøen året rundt. Må nok si at den blir lite brukt på senhøsten men har hatt veldig mange fine turer i februar/mars :cool:

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

, selv om de aller fleste velger å ta opp båtene sine her i Kristiansand...

Jeg merker at det begynner å nærme seg opptak for mange ja. Det ryddes ut av båter, og krybber kjøres på plass. "Panikken" for å få den riktige plassen på land blir større og større for hvert år. Men hvorfor ta båten opp da ?? Jeg har selv ligget ute de 2 siste årene i Kr.sand. Isen leggers seg beklageligvis her også, men ispropeller hjelper mot dette.

 

Merker også at i havna jeg ligger i at det begynner å blir mere populært å ligge ute om vinteren. Problemet nå kan bli at det faktisk ikke er strømkapasitet på bryggene for de som ønsker dette, og trenger nok "power" til ispropeller m.m. Det klages på at havnene fylles på land om vinteren, mens det er flust av flotte plasser på vannet. Her har kommunen en utfordring når det gjelder å legge til rette for vinteropplag på sjøen. Jeg gleder meg stort til å gli ut av havna senere i høst imens det legges preseninger over båtene på land. Vinterturene blir det ikke mange av. Men når det skjer er det slike turer som huskes igjen senere.

 

Til våren skal min båt opp noen uker. Da er det 3 år siden sist. Utlolig hva man kan gjøre med dykkermaske når det gjelder anode bytting m.m.

 

Tenk heller på å gå vinteren i møte på sjøen :smiley:

Mvh

 

`MINA`

Link to post
Share on other sites

Hos oss velger hver i sær når båten skal opp. 3 båter på opplagsplassen hittil. Der for så vidt førstemann til mølla, men vi har vel aldri hatt helt full opplagsplass. Alltid plass til en til. 10-15 stykker velger alltid å ligge ute vinteren over. Bobler til 6-8 plasser, og resten fryser fast. Det går helt fint.

 

mvh tuffff

Link to post
Share on other sites

....og her på Karmøy forstår vi ikke hva denne tråden handler om i det hele tatt... :giggle:

 

Nei, dere vestlendinger er jo velsignet med Golf-strømmen. Men dere kan jo heller starte en tråd om plastpest, dere som aldri får tørket opp båtene deres... :lol:

 

Men hvorfor ta båten opp da ?? Jeg har selv ligget ute de 2 siste årene i Kr.sand. Isen leggers seg beklageligvis her også, men ispropeller hjelper mot dette.

 

Jeg lå på vann i vinter, i Hånes. Fin båthavn, men pga. brakkvannet blir det fort 10 cm is når vi kommer i desember og januar. Midtvinters ønsker jeg imidlertid ikke å bruke båten uansett, da det ville blitt alt for mye arbeid å pakke bort presenninger, montere seil etc. hver gang. Men den flotte høsten og våren er det synd blir frarøvet oss av av de som har bestemt at opptak er fra 18. september, og uttak fra ca 20. april.

Hilsen S/Y Escape ___/)_/)/)___________

Link to post
Share on other sites

Nei, dere vestlendinger er jo velsignet med Golf-strømmen. Men dere kan jo heller starte en tråd om plastpest, dere som aldri får tørket opp båtene deres... :lol:

Med trebåt er ikke det noe å tenke på...

 

og i 1972/73 (eller var det året før...?)

Jo, det var vist litt kaldt det året også...

Men det begynner jo å bli en stund siden det også :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...