Novo Svart 18.September.2009 Del på Facebook Svart 18.September.2009 Hvor farlig er det egentlig? Mange som driver med vannsport har erfaring, og en god del surfer. Da har man blitt skylt av bølger før, og kjenner følelsen. Er turbulensen til danskebåten da noe farligere enn å bli skylt i en middels/svær bølge? Sitér dette innlegget Link to post
Pjolter Svart 18.September.2009 Del på Facebook Svart 18.September.2009 Så så.. man må huske alt vi blir påvirket av. Youtube, Filmer, radio osv... Dette skiller seg ikke ut annet en at det skjer i nabolaget vårt.. . Så jeg tror ikke dette har noen innvirkning mer en en film . Mvh Pjolter Sitér dette innlegget I`!;I`m still confused, but on a higher level. FJORD 38 AC • Polar 20 Vp http://www.home.no/pjolter Link to post
Hansi Svart 18.September.2009 Del på Facebook Svart 18.September.2009 Så jeg tror ikke dette har noen innvirkning mer en en film . Og av film har sikkert ingen blitt inspirert til å gjøre dumme ting, eller ? Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 18.September.2009 Del på Facebook Svart 18.September.2009 Det må da være mye morsommere å stå på vannski bak hurtigbåten, f.eks fra Stavanger til Bergen Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
chrisrik Svart 19.September.2009 Del på Facebook Svart 19.September.2009 (redigert) Ser ikke helt for meg hvordan vannskiløperen skulle treffe skutesiden men. Og synes kanskje man skal være litt forsiktig med å anklage kapteinen for å ta en feil avgjørelse, mistenker at han satt på mye mer informasjon enn oss. Med andre ord, kunne han ta en bedre avgjørelse enn oss Redigert 19.September.2009 av chrisrik (see edit history) Sitér dette innlegget Christian Rikardson Hjemmesiden min Link to post
MajorAndy Svart 19.September.2009 Del på Facebook Svart 19.September.2009 Sagen har fortilfælde: Den 24. juni 1983 besluttede tre unge danskere at prøve om det kunne lade sig gøre at stå på vandski efter en færge - nemlig Storebæltsfærgen Dronning Ingrid, der sejlede mellem Fyn og Sjælland. Det lykkedes dem at komme op og stå - og billedet gik hele vejen rund i pressen. De tre var "playboy-typer" og havde bl.a. en følgebåd med. De blev hurtigt opdagede af færgens kaptajn, der tilkaldte politiet og de pågældende blev frifundet i første instans men sagen blev appelleret og de fik en bøde for forstyrrelse af den offentlige orden. Andy Sitér dette innlegget Link to post
KenBjork Svart 20.September.2009 Del på Facebook Svart 20.September.2009 Mythbuster har også stått vannski bak en slik diger skute, gikk greit det å. Daua ikke de gangene når han falt heller. Sitér dette innlegget Stålpropell på båten er som Alu-felger på bilen. Prosjekt: Reparasjon av karosseri-deler Mercury Optimax 115 Prosjekt: Oppussing Scand Dynamic 8600/9200 Link to post
ynroenn Svart 20.September.2009 Del på Facebook Svart 20.September.2009 Det skal jo legges til at vannskikjøreren(Øystein Barhaughøgda) er europamester og mange ganger norsk mester i vannski, og således innehar litt over middels gode ferdigheter på vannski Sitér dette innlegget Link to post
Pjolter Svart 20.September.2009 Del på Facebook Svart 20.September.2009 Og av film har sikkert ingen blitt inspirert til å gjøre dumme ting, eller ? Joda, mange, jeg poengterte at forskjellen kanskje ikke var så stor.. Syntes kanskje det fort blir litt unødvendig hysteri.. mvh Pjolter Sitér dette innlegget I`!;I`m still confused, but on a higher level. FJORD 38 AC • Polar 20 Vp http://www.home.no/pjolter Link to post
Halcyon Svart 20.September.2009 Del på Facebook Svart 20.September.2009 Kan noen gi meg en forklaring på hvordan han skulle klare å dø? Argumenter du ikke kan bevise eller sannsynliggjøre med tvilsomme bevis ønskes ikke som svar på dette innlegget. Så hvis ingen kan komme med noe bevis på noen måte at man blir dratt under av propellvannet, så går jeg utfra at det bare er tull. Jeg kan da ikke skjønne at dette skulle værer stort farligere ennå stå på vannski etter en vanlig skjærgårdsjeep... Vanlige dødsårsaker som hjertesvikt, kreft, alderdom, drukning osv godtas. Men antas fra min side å være tilnærmet like stor i dette stuntet, som en vanlig tur på vannski i midten av Oslofjorden... Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 20.September.2009 Del på Facebook Svart 20.September.2009 du skal ikke gjøre noe som skiller deg ut fra mengden, det er ikke bra i Norge Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Fru Jacobsen Svart 20.September.2009 Del på Facebook Svart 20.September.2009 Mye meninger rundt dette, og tror nok at det var veldig gøy for han som hang bak der på vannski, men jeg leser at det var en "sporty" kaptein som godtok dette stuntet. Jeg mener nå at det var helt tåpelig av ham å godta dette stuntet, Kapteinen på en slik båt skal ivareta sikkerheten på alle plan og ikke være en j**la klovn. Sitér dette innlegget "Det hender ikke ofte, men kan dog slumpe - at nogen har til ansigt der andre har til rumpe" D1 Link to post
Halcyon Svart 20.September.2009 Del på Facebook Svart 20.September.2009 (redigert) For de som ikke syntes det var noe veldig farlige, men bare gøy at noen stod etter danskebåten, her er noen andre som KAN stå på vannski: http://madcityskiteam.com/ http://www.rockaquajays.com Redigert 20.September.2009 av Halcyon (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
SRA Svart 20.September.2009 Del på Facebook Svart 20.September.2009 Kapteinen på en slik båt skal ivareta sikkerheten på alle plan og ikke være en j**la klovn. Ja dette er skremmende, slike kapteiner godtar også at gjestene ombord beveger seg rundt uten redningsvest, det blir servert alkohol! hva ville skje om båten gikk ned og passasjerene ombord var iført penstasen og med promille innenbords? Nei de burde vær plassert ombord i livbåtene med vesten på - da først tar kapteinen sikkerheten på alvor.. Sitér dette innlegget Link to post
Fru Jacobsen Svart 20.September.2009 Del på Facebook Svart 20.September.2009 Nei de burde vær plassert ombord i livbåtene med vesten på - da først tar kapteinen sikkerheten på alvor.. Som jeg sa; dette var min mening, hvorfor svare så tåpelig? Klart dette ser gøy ut for mannen i gata, men tror neppe du finner embarkering av vannskiløper i ISPS-koden noen plass Sitér dette innlegget "Det hender ikke ofte, men kan dog slumpe - at nogen har til ansigt der andre har til rumpe" D1 Link to post
Capitaine Svart 20.September.2009 Del på Facebook Svart 20.September.2009 Jeg vil nok tro kapteinen har diskutert dette med rederiet, og sikkerheten synes å være godt ivaretatt ved varsling av møtende fartøy og med egen følgebåt med dykkere og redningsutstyr. Dette reklamestuntet er god PR for såvel Gule Sider og Oysteins som for Stena Line. Sitér dette innlegget Link to post
pe_ha Svart 20.September.2009 Del på Facebook Svart 20.September.2009 (redigert) Neppe saa mye farligere en aa kjoere paa rema for aa kjoepe melk. Tviler staerkt paa at det var en "Cowboy"avgjoerelse av Kapteinen aa gi tilatelse til dette. Var vel heller en noeye gjenomgang av planene sammen med sikkerhets officer om bord og sikkerhets ansvarlige i rederiet foer en tilatelse ble gitt Sansynelig vise en inblandelse av representanter for firsikrings innehaver av ferga ogsaa. Og muligens litt legal hjelp for aa fastslaa ansvars forhold om noe skulle gaa galt. Staar nok ikke no om rutiner for sjoesetting av vannski galning i ISM koden nei.... Men heller ikke at det er forbudt. ISPS koden har ikke no med slike "Stunts" aa gjoere da den dekker dikkerhet for skip i havn. Fra IMO's FAQW om ISPS koden The International Ship and Port Facility Security Code (ISPS Code) is a comprehensive set of measures to enhance the security of ships and port facilities, developed in response to the perceived threats to ships and port facilities in the wake of the 9/11 attacks in the United States. Redigert 20.September.2009 av pe_ha (see edit history) Sitér dette innlegget Per Link to post
Ingar Svart 20.September.2009 Del på Facebook Svart 20.September.2009 Så hvis ingen kan komme med noe bevis på noen måte at man blir dratt under av propellvannet, så går jeg utfra at det bare er tull. Om noe skulle bevises så må det vel være at det IKKE kunne medføre noen fare. Stuntmannen sier selv at turen var langt fra ufarlig. Sannsynligvis er det ingen som har erfaring med hva som kan skje om man havner i kjølvannet nær ferga. Skulle man først bli dratt under kan det være så store krefter i sving at man blir slått bevisstløs, vest blir revet av.. Synes dette bare var dumt, 'alle' kan stå på vannski, sannsynligvis også etter Stenafergen. Så lenge det ikke skjer noe uforutsett. Sitér dette innlegget Link to post
Hansi Svart 20.September.2009 Del på Facebook Svart 20.September.2009 Syntes kanskje det fort blir litt unødvendig hysteri. Ikke uenig i det. Dette var sikkert et godt planlagt stunt med sikkerhetsforanstaltninger lagt inn. Sitér dette innlegget Link to post
arnearmoa Svart 20.September.2009 Del på Facebook Svart 20.September.2009 Jeg har vondt for å tro at det skal være så innmari farlig. Jeg har ikke kjent på strømningene bak der, men å bli slått bevisstløs eller få vesten revet av syns jeg høres veldig usannsynlig ut, når hastigheten er så lav. Muligens en tur under, men med skikkelig vest kommer man fort nok opp igjen. Jeg tror det er mer risiko for de som henger seg bak denne oppover elva, to mann side ved side. Og enda mer for den gjengen fra Hellbent teamet, som kjørte fra dem ifjor iallfall. De snakker om 212 km/t på hjemmesiden sin Det er litt mer enn 30-35.... Sitér dette innlegget Link to post
koh Svart 20.September.2009 Del på Facebook Svart 20.September.2009 Tja - tror vel også at med en riktig tilpasset vest skal mye til at man blir trukket under - MEN at de dykkerne skulle bety mye fra eller til i sikkerhetssammenheng tyder i mine øyne på at arrangørene her i allefall ikke hadde helt kontroll på dette aspektet. Skulle en dykker kunne gjøre noe vil jeg jo anta det først og fremst ville være om skiløperen ble liggende under vann - og med tanke på de vannmassene i bevegelse, ville en person ville kunne bli ført ganske langt avgårde. Legger en så til at sikten i fjorden gjerne er rundt 10m , og at en har ca 3 min på seg før hjerneskader inntreffer, er det ikke så vanskelig å forstå at en må ha bra med flaks for å lykkes i en slik operasjon. Enig med Ingar - unødvendig ! -koh Sitér dette innlegget Link to post
Halcyon Svart 21.September.2009 Del på Facebook Svart 21.September.2009 Venter fremdeles på noen form på bevis at propellstrømmen skulle medføre fare.... Sitér dette innlegget Link to post
moosewine Svart 21.September.2009 Del på Facebook Svart 21.September.2009 Når tema er ski og vann, er kanskje dette litt mere riski... http://www.collegehumor.com/video:1918481 Sitér dette innlegget . Link to post
Ingar Svart 21.September.2009 Del på Facebook Svart 21.September.2009 Definitivt like risikabelt som det vannski stuntet... http://www.hoax-slayer.com/94-1.shtml Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.