Jump to content

noen med erfaring med installasjon av Reverso FP-301 fuel primer?


GeirV

Recommended Posts

Hei,

i noen minutters stillhet på det lille rommet i dag tidlig fikk jeg tid til å blafre gjennom et nr av Båtmagasinet fra 2005. Der stod det om en primerpumpe som visstnok skal fjerne all lufta i dieselsystemet. Det høres jo helt fantastisk ut, spesielt for meg som har en MD21B fra 1982 og som ikke akkurat er kjempemorsom å lufte....noen som har erfaring med denne? Den heter Reverso FP-301 fuel primer. Se http://www.reversopumps.com/diesel_fuel_primer.php

Link to post
Share on other sites

Biltema pumpe til 298,- eller deromkring. Fungerer helt utmerket, har brukt den i halvannet år nå...

 

Grunnen til at jeg monterte en slik er at jeg byttet motor til en som ikke har matepumpe originalt. Dvs at høytrykkspumpen er i utgangspunktet selvsugende, men dette medfører at motoren kan variere (pendle) litt i turtall ved jevnt pådrag. Jeg ble derfor anbefalt å montere en elektrisk pumpe, og bieffekten ble da at luftingen ble en lek. Verdt hundrelappene bare det...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Den er nok lite egnet da den gir veldig stor mengde og kan ikke strupes. Biltema har flere passende pumper, f.eks. disse. Pass bare på å velge rette typen, de som står at ikke suger suger absolutt ikke, dvs. de må ha et lite trykk (fall) fra tanken for å virke. Slike pumper kobles i serie med resten av dieselsystemet og vil også virke som en nødpumpe om den originale pumpen streiker. Slå på strømmen når du har behov for den :smiley:

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Jeg tenker at det jo tross alt er en ekstra komponent som skal virke, dvs at hvis den tilfeldigvis skulle svikte, vil motoren åpenbart stanse...med mindre pumpen i avslått modus ikke er til hinder for fri gjennomstrømning av diesel. Jeg trenger jo pumpen kun for å forenkle luftinga. Det er litt sånn sikkerhetsmessig tenkning; Jo mindre deler og duppedingser jeg er avhengig av for å få motoren til å fungere, desto bedre. Så det ideelle for meg hadde vært en duppedings/pumpe som gjør det lettere å få luftet motoren samtidig som den ikke er til hinder for fri dieselgjennomstrømning ved normal drift.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...