Jump to content

NRK1 tirsdag 22.Ny serie om fiske i Norge 1:8


Ficher

Recommended Posts

NRK1 tirsdag 22. september kl 19.55 Den leiken den ville han sjå: Kystfiskerne

Ny serie om fiske i Norge

Fiskerne har holdt liv i folket langs Norges langstrakte kyst så lenge her har bodd mennesker. Fra de innerste fjorder til langt ut på storhavet jakter de etter sild, torsk, hval og krabber. I denne serien på åtte programmer blir vi med et 30-talls båter på jakt etter like mange forskjellige fiskeslag for å gi et bilde av omfanget i norsk fiskeri. Programleder er Dag Lindebjerg

 

Langs hele Norges kyst arbeider fiskerne i storm og stille, på fine, varme sommerdager og på sure, kalde vinterdager. Hvert program i denne serien på åtte tar for seg en spesiell type fiskere: Kystfiskerne, hvalfangerne, linefiskerne, teinefiskerne, havfiskerne, ferskvannsfiskerne, fritidsfiskerne og sildefiskerne.

 

NRK har gjort opptak av et 30-talls båter på jakt etter like mange fiskeslag for å vise omfanget og variasjonene i Norges viktigste næringsvirksomhet.

 

Programleder Dag Lindebjerg tar oss med til Varangerfjorden, via Senja, Vestfjorden og Smøla, til Atlanterhavet og Nordsjøen. NRK-teamet filmet i all slags vær; fra orkan vest for Irland på kolmulefiske, til midnattssol på havblank fjord vest for Senja. Dette er et usminket og realistisk bilde av fiskernes hverdag.

 

 

Kystfiskerne i første program

Thor Wold og hans mannskap på båten "Karl Wilhem" hører hjemme på Andenes. De driver snurrevadfiske i havet vest for Andøya etter hyse, torsk og sei. De drar ut på feltet kl.5 om morgenen og er ikke ferdige med arbeidsdagen før fangsten er levert i 19-tiden. Det er et krevende arbeid på feltet; notposene skal hales og fisken sløyes, ofte i høy sjø og kraftig vind.

 

Vi møter også Albert Ferkingstad fra Karmøy på makrelldorging i Nordsjøen. Med sjarken "Hopvåg" drar han ofte langt ut på havet; - på denne turen nesten 100 nautiske mil, for å finne makrellen. Men fangsten og inntekten kan bli bra for båten med alle de merkelige innretningene på dekk. Med hele 8 dorger i arbeid samtidig kan Albert fiske hele 35 tonn makrell på en dag. Fisken leverer han som regel til fryseriet i Skudesneshavn.

 

På Veidhomen på Smøla driver Turid Kvammen og Anton Kristiansen garnfiske etter breiflabb rett utenfor stuedøren. Men det skal mange garn til for å få en skapelig dagsfangst, så det går mange timer med for å trekke og sette garnene. En stri jobb i dårlig vær, men en flott opplevelse i stille og varmt sommervær.

 

Kilde http://www.nrk.no/programoversikt/?p_otr_p...p_artikkel_id=0

Link to post
Share on other sites

Når jeg så hvem som var programleder er jeg redd dette blir en serie om fiske på Vestlandet.

 

Det håper eg då verkeleg. Kvar gong det blir snakk om fiskeri er det steinalderdrifta i Lofoten og Vesterålen som blir halde fram som det einaste saliggjerande og berekraftige fiskeriet.

Gler meg til å sjå moderne fiskeri med store og effektive kombinerte trål/ringnotfartøy som i hovudsak held til på Vestlandet.

Og for å stoppe ein eventuell diskusjon om "tømming av havet" og "ødelegging av korallrev" med ein gong:

- Inga næring er så gjennomregulert som det norske ringnotfiskeriet, juks er bortimot umulig utan å bli tatt.

- Norske myndigheter driv verdas mest balanserte reguleringsregime, det ser ein tydeleg både på NVG- og loddeforekomstane i år.

- Kombinerte trål/ringnotfartøy driv pelagisk fiske, ikkje med bunntrål.

Desse fartøya er så effektive at dei ligg til kai store delar av året så det er ingen tvil om at dei hadde tømt havet viss dei hadde slept laus.

 

Ta gjerne ein kikk Hundvåkøy på veg heim med last på vestsida av Pentland, filma frå Libas.

 

Ex 1963 Furuholmen 52 Detroit V8-71 - Ex 1986 Fairline Forty VP TAMD 60C 

Ex 1994 Bayliner 4788 Pilot House Hino WO6D-TI - Ex 1984 Coronet 38.1 Mediterranean VP TAMD 70E

Ex 2006 Bavaria 42 Sport VP D6-310 IPS 500

1997 Fairline Squadron 50 VP TAMD122 HP

Link to post
Share on other sites

Det ødelegger for helheten i et temaprogram.

 

Nå er jo dette et temaprogram som omhandler fiskeri.

Sammenlignet med fikseriet på vestlandet og nordover langs hele kysten og havområdene så er jo ikke fiske på østlandet et IKKE tema.

 

Så istedetfor å klage over dette her og, følg heller med på denne helt sikkert flotte og spennende serien og lær at fiskeri er ufattelig mye mer enn reketråling i Oslofjorden

Redigert av Zenit (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Nå er vel hvalfangst kanskje ikke akkurat "fiske", men det er da ett par ting vi kan på Østlandet også. Ser helt klart at man konsentrerer ett program som skal omhandle fisking til vestkysten og nordover. Vi østlendinger er vel mer fortvilet over forrige serie som antatt skulle omhandle norske båtbygger-tradisjoner, men som viste seg å omhandle to fjorder i Sogn og en i Hordaland. Ingenting galt om det som ble pressentert. Det var flotte båter, flott natur og artige folk. Koste meg med alle programmene.

 

Men det ble liksom litt vel navlebeskuende, selv for en Bergenser. Det er andre deler av landet som også har stolte båtbyggertradisjoner. Ikke samme type fartøy, ikke samme type farvann. Men like viktige for de det gjaldt. Ei Hvalerskøyte er tilpasset ferdsel i is og andre forhold som ikke finnes på vestlandet. Båtbyggerier i Grimsøkilen eller på Isegran (Bjarne Aas) som laget regatta-seilbåter burde også ha sin plass. Tune-joller, Grimstad-snekker, fangst-skuter osv osv. Det er mye man kunne grepet fatt i og som ville gjort serien ENDA bedre, uten at det er til forkleinelse for det som er gjort.

Virker som enkelte henger seg opp i at det IKKE skal vises noe fra østlandet... :cool:

 

Hadde forrige program hatt tittelen "Båtbygger-tradisjoner på Vestlandet" hadde ingen reagert, for det var det programmet handlet om. Når man skal snakke om norske tradisjoner må man kunne forlange en litt bredere dekning uten å bli beskyldt for vestlands-fobi. For det lider ikke jeg av ihvertfall. Kunne godt tenkt meg å bo på vestlandet jeg, hadde det ikke vært for alt drittværet :lol:

Redigert av Honduras (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Kunne godt tenkt meg å bo på vestlandet jeg, hadde det ikke vært for alt drittværet :lol:

 

Her er du ved kjernen i aust/vestkonflikten. Er berre veret vi her vest misunner dokke på andre sida...

Ex 1963 Furuholmen 52 Detroit V8-71 - Ex 1986 Fairline Forty VP TAMD 60C 

Ex 1994 Bayliner 4788 Pilot House Hino WO6D-TI - Ex 1984 Coronet 38.1 Mediterranean VP TAMD 70E

Ex 2006 Bavaria 42 Sport VP D6-310 IPS 500

1997 Fairline Squadron 50 VP TAMD122 HP

Link to post
Share on other sites

...antatt skulle omhandle norske båtbygger-tradisjoner, men som viste seg å omhandle to fjorder i Sogn og en i Hordaland. Ingenting galt om det som ble pressentert. Det var flotte båter, flott natur og artige folk. Koste meg med alle programmene.

 

Men det ble liksom litt vel navlebeskuende, selv for en Bergenser...

Minnes å huske at de i et program var i Grense Jakobselv med en same? Og i et program var de med kystfiskere i Lofoten?

Og programmet med engelskmennene og Grace var vel i Bergen fordi det var der de var?

Så litt mer enn etpar fjorder ble vel dekket da :yesnod:

 

TrondT

Delfin 21 Mørebas 17DL Skilsø 750CC

Barracuda 30 :-)

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...