Jump to content

Tips til krabbefiske


larsen2000

Recommended Posts

flest krabber på hvit fisk er min erfaring.

 

Jeg har forøvrig god erfaring med krabbegarn. Tar liten plass ombord.

 

Krabbefiskerane i havna hos meg bruker stort sett makrell eller noen ganger flyndre til åte. I et knipetak er det brukt grillede kyllinglår fra Prix også :eek: Uten at dette ga seg noe utslag på fangsten - fisket like bra disse.

Krabbegarn kan være bra, men noe herk å klare dersom det er gode fangster - og det bør det jo helst være.

 

mvh tuffff

Link to post
Share on other sites

Det viktigste er at ikke den første krabben som kommer inn får rive agna i stykker, slik at den forsvinner med strømmen. Derfor bør agna være plassert slik i teina at den er mest mulig utigjengelig for krabber både inni og utenpå teina. Agna bør også ha en fast konsistens så den ikke så lett går i oppløsning. Er agna borte, så mister fort krabbene interessen for teina :smiley:

 

Fiskehoder tredd gjennom øynene henger godt fast, men makrell er også bra.

Link to post
Share on other sites

Hørte igår at "det nye" innen agn i teiner, var en boks med kattemat....... slå noen hull i boksen så det siver ut mat/lukt så får du krabbe i bøtter og spann :cool:

Det prøvde jeg for noen år siden, var skeptisk i utgangspunktet så derfor satte jeg teinen med kattematen under båten våres på ca 4 meter dybde.

Satt i båten og slappet av med noen pils i solsteken å følgte med teinen. Krabbene var der men når dei nærmet seg teina så stakk dei vekk :eek:

Så konklusjonen er: bruk ikke KATTEMAT.... :giggle:

Link to post
Share on other sites

Ser ikke ut til å være noen som våger å snakke om dybde her. :lipseal:

Står de for grundt? :diving:

Er bare hummersessong en periode på høst/vinter. :fishing:

 

:saint::wink::giggle:

På denne tiden av året får du mest krabbe på 20 - 25 meter.

Hummersesongen i år er fra den 01 10 - 31 12, og tipper at til neste år er den totalfredet. :nonod:

Redigert av Linn Christina (see edit history)
Link to post
Share on other sites

http://www.fiskeridir.no/fritidsfiske/krabbefiske

 

http://www.fiskeridir.no/fritidsfiske/hummerfiske

 

http://www.fiskeridir.no/fiske-og-fangst/a...-i-fritidsfiske

 

Husk rømningsvei på 80 mm

Dersom teina har flere kammer skal det være en slik rømningsvei i hvert av kamrene.

 

Ved hummerfiske skal rømingsveiene være 60 mm

Redigert av Zenit (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Aldri forstått meg på de som fanger krabber med garn.

Krabbe og garn hører ikke sammen

Når det gjelder trollgarn f.eks., så er jeg helt enig med deg. Det er en strevsom jobb å rense for krabbe. Krabbegarn derimot har kun ett sett med grove masker. Veldig enkelt å få krabbene løs er min erfaring.

Med vennlig hilsen

Torkjel

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...