Jump to content

Tips til krabbefiske


larsen2000

Recommended Posts

Er det tillatt å bruke krabbegarn?

 

Har aldri hørt eller sjekket opp i for den del om om det finnes lover og regler for krabbegarn.

Men vet at hummer som går i garn, selv om det er i hummer sesongen er ulovlig fanget og skal slippes ut igjen.

 

Men så lenge det er fritt fiske av krabbe så skulle vel grabbegarn være tillatt skulle jeg tro og har heller aldri hørt at krabbe som går i trollgarn skal være ulovlig fanget og derfor slippes ut igjen. Heldigvis.

Redigert av Zenit (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hørte igår at "det nye" innen agn i teiner, var en boks med kattemat....... slå noen hull i boksen så det siver ut mat/lukt så får du krabbe i bøtter og spann :cool:

 

 

Bruker ofte boks med tunfisk. Samme oppskrift slår noen hull i boksen og legger den oppi. Krabbene ser ut til å like dette da de ligger og sniffer på boksen når jeg tømmer teina.

Boksen bruker du om igjen og har du den lenge nok så kommer de sorte krabbene også...

Link to post
Share on other sites

Dette leser jeg på fiskeridirektoratet sine sider:

 

På strekningen mellom svenskegrensen og Varnes fyr på Lista er det satt en minimumsdybde for setting av krabbe på 25 meter. I resten av landet er det ikke satt en minimumsdybde.

 

Det tolker jeg til at vi på vestlandet ikke har noen minimumsdybde å forholde oss til? eller?

Link to post
Share on other sites

På strekningen mellom svenskegrensen og Varnes fyr på Lista er det satt en minimumsdybde for setting av krabbe på 25 meter. I resten av landet er det ikke satt en minimumsdybde.

Høres betryggende ut. Har aldri satt krabbeteiner på 25 m. Det vanlige er vel mer rundt 10-12 m. Får mye krabbe på den dybden, og av og til en svartkrabbe...

Link to post
Share on other sites

  • 2 år senere...
  • 1 år senere...

Bør nok sette djupere her på nordvestlandet denne tida, har vært nedpå 40-50 m etter januar og utover.Så går den grunnere utover vår/sommer..Når "rette" krabbetiden med rogn i, ( september til desember) bruker eg å sette dei l lenker rundt 15-20 m. Svartkrabben går grunnare, og teinene etter den skal vel stå dypere enn 10m.

Har prøvt et par av desse nye "skotte teinene(dyrkorn,Jula+ div.) og dei fiska utruleg bra..makrell, seihoder, særdeleshet brosmehoder, er godt agn.elles så kan vel det meste brukes..Har ikkje prøvt kattemat ennå :giggle:

Link to post
Share on other sites

En gang prøvde eg bokser med tunfisk da eg ikkje. Hadde agn. Stakk hull med spiker. Fikk krabbe på det, men begrenset. Eg startet krabbefiske for 3 år siden. Har 6 teiner. Sammenleggbare, og har kjøpt på Coop og Biltema. De orange fra Biltema og agnposer eg kjøpte syns eg fungerer godt. Henger posen oppe, midt i teine. Det har eg fått masse krabbe på. Og bruker masse agn.

Link to post
Share on other sites

Ha agn i en liten netting pose !De gamle treteine er best igrunn,men kjøper du disse nye el bygger.Så må du huske att de første dagene ,ukene så vil treverket gi fra seg lukt og slippe bobler,så jo mer trutna og gamle jo bedre,Agnet detter ikke så lett ut heller.De er egentlig beregnet for hummer tror jeg !Obs(ikke bruk innpregnert treverk) om du skal lage noen,Ligger tegninger på nettet.

Link to post
Share on other sites

Da får eg prøve på rundt 25 meter. Har berre 30 meter med tau på teinene. Får

skjøte dersom det ikkje blir fangst no heller.

Eg har prøvd den oransje varianten frå Biltema uten hell. Hadde også nokre som

hadde blå netting, funka ikkje i det heile tatt.

Fekk bra med krabbe på denne i fjor.

 

bilde

Link to post
Share on other sites

Den er på sitt aller beste på sensommeren, da har den masse fyldig kjøtt i skallet, men sesongen strekker seg fra august til november.Krabbene gyter som regel om høsten,og det er da de er fulle av mat.Krabben rusler ut på dypere og varmere vann.og graver seg ned,når kulden setter inn.Det tar faktisk ca 7 år før en krabbe er kjønnsmoden.Det er hunkrabbene som bærer rognen,og som det er mest mat i !Men for de som bare liker det vite kjøttet så er de store hannkrabbene best,da de blir størst.Som dere leser under så tar det tid for en krabbe og bli stor.

Krabbelarvene flyter løst i vannmassene i ca 2 mnd før de slår seg ned på bunnen.De er da ca 2,5mm store.Ett år seinere er de ca 1,5cm og har skiftet skall flere ganger.Krabber har mykt skall mot høsten da det er tiden for skallbytte.Taskekrabbe heter er den normale vi liker og spise å fange i norge !Men nå kommer vell russer krabbene nedover og ødlegger.

 



Ett tips !

Krabbe er en kulinarisk godbit. I en stor krabbe er det 150 - 200 g krabbekjøtt, vanligvis nok til én person. Krabbe kan du kjøpe levende eller ferdig kokt. Kjøper du krabbe levende eller fanger den selv, bør du koke den så fort som mulig. Kan du ikke det bør du la krabben gå i en kasse med fuktig tang eller treull og oppbevare den mørkt og kjølig uten trekk. I en slik kasse kan krabbe leve 1-2 døgn.

 

En loffskive med krabbe majo og sitron mmmmmmmmmmmm ! Ble sulten nå,blir nok noen teiner i år ja.

Link to post
Share on other sites

Ser grei ut den teina der,Burgermeister,har ikkje prøvt den typa,men den fisker gjerne bra.

Dioden ! , hadde gamle treteiner før, og det var gode teiner, men mukje arbeid å lage,+ at dei tar mye plass i båten.Svarte plast teiner,eller skotteteiner er det eg har best erfaring med av nymotens teiner, "svartkrabben" liker gjerne at det er litt mørkt, den gjemmer seg jo gjerne inni steinrøyser, vører o.likn.

Ofte får ikkje teinene stå i fred, eg har hydrailisk spel, så eg setter dei i lenker, for da er dei ikkje så lett å dra opp å "tømme" av uvedkommende.Men eg mistet endel teiner som stod single, da folk drog dei, og sleppte dei berre ut igjen, uten å sjekke djupna, så da forsvant dei på djupet.. :nonod::diving:

Link to post
Share on other sites

..............................De gamle treteine er best igrunn,men kjøper du disse nye el bygger.Så må du huske att de første dagene ,ukene så vil treverket gi fra seg lukt og slippe bobler,...................................!Obs(ikke bruk innpregnert treverk) om du skal lage noen,Ligger tegninger på nettet.

 

Har du noen link til slike tegninger? Har vel vert etterlyst tegninger flere ganger her på forumet, men det eneste jeg finner på nett er bilder av slike tre-teiner. Mulig jeg bruker feil søkeord..?

Link to post
Share on other sites

Tre teiner med to kalver kan vere di beste teinene vis kalvene er riktige ellers så er skotte teiner veldi gode krabbe teiner men dei er veldigt dyre..

1 Heil fersk pala eller bergylte er den beste teine maten for krabben. Tre teiner er lette å lage selv

Link to post
Share on other sites

Man kan kjøpe billige netting teiner til litt over 100 lappen,eller tre teiner til 600 og oppover !

Men husk att det er greiest med 2 innganger !

Flyndre garn er til engangs bruk når det gjelder krabber,er bare og klippe dem ut og kaste garnet,dette ved stor fangst da.

Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...