Jump to content

Tips til krabbefiske


larsen2000

Recommended Posts

  • 7 måneder senere...

Hei Andre

 

I naturen overlever de sterkeste, og de sterkeste er fulle av mat ( er nå min teori..)

Så om du har "soverom" i teina di så gjør det ikke noe om det går en uke eller to. Noen krabber blir spist og teina står jo på bunnen også, med det som kan spises der.

 

Tror ikke teina blir noe fullere en den blir på det første eller andre døgnet, men om du av praktiske årsaker ikke får trukket før, så går nok det bra.

 

Jeg liker å trekke teinene hver eller annenhver dag. Dette av flere grunner, tror ikke de fisker stort etter ett par døgn, og om en har vært uheldig og satt teina så den ikke fisker i det hele tatt så får en jo sjekket det også.

 

larss

Link to post
Share on other sites

Hei

 

Er hovedsakelig praktiske årsaker som gjør at jeg ikke alltid får trukket teina annen hver dag.

Blir litt langt å kjøre 3 timer hver vei annen hver dag hehe..

 

Har noen krepseteiner liggende ute og veit de kan ligge over lengre perioder men var litt usikker på om jeg kunne la krabbeteina også ligge :-)

Godt med både pose og sekk når jeg først trekker krepseteinene :-)

 

Takk for innspillet

 

André

Link to post
Share on other sites

Bruker fisketeiner/havteiner som krepseteiner, syns de funker utrolig mye bedre enn de små krepseteinene.. Når jeg har latt dem stå en dag eller to har jeg i snitt fått 10-15 kreps per teine :-)

Når jeg har testet krepseteiner har jeg max for 2 kreps i en hehe..

 

Har ikke latt de stå ute mer enn 2 dager enda, men skal gjøre det så fort jeg får båten på vannet :-)

 

Fiska etter kreps du?

 

André

Link to post
Share on other sites

Hei andhaake.

At fisketeiner fisker kreps bedre enn krepseteiner stemmer nok. Har sett rapporter som bekrefter det. Men fisketeinene er litt vanskelige å røkte sies det. Opplever du at krepsen er vanskelig å få ut av fisketeinene uten at den blir skadet ?

 

Hvor mange fisketeiner setter du på lenka?

Ideell båt er den som ikkje får større fart

enn at føraren reagerer like snart

Link to post
Share on other sites

Hei andhaake.

At fisketeiner fisker kreps bedre enn krepseteiner stemmer nok. Har sett rapporter som bekrefter det. Men fisketeinene er litt vanskelige å røkte sies det. Opplever du at krepsen er vanskelig å få ut av fisketeinene uten at den blir skadet ?

 

Hvor mange fisketeiner setter du på lenka?

 

Hei

 

Jeg har aldri opplevd at krepsen har blitt skadet i fisketeina, heller ikke at de har vært vanskelig å få ut. Litt mer knot er det jo pga størrelsen men ikke nevne verdi syns jeg.

Nå har jeg til nå brukt en veldig stor teine (150x120x90) mener jeg det er. Men har nå gått til anskaffelse av noen som er mindre.

Har aldri satt de i lenke, setter dem bare på rad etter hverandre, evt 3 og så 3 utafor dem igjen for å dekke ett større område.

Så bare flytter jeg dem litt og litt om fangsten ikke skulle være optimal. Når jeg finner stede som er optimalt setter jeg dem ganske tett, 5 meter mellomrom eller noe sånt.

 

Siden jeg ikke setter dem i lenke blir det ganske mye tau, men tørr ikke tenke på hvor tungt det ville vært å dratt de opp med 3 i en lenke hehe :lol:

 

André

Link to post
Share on other sites

  • 6 år senere...

Er jo Hummer sesong nå. Så mye teiner ute, å bør da bli mye krabbe.

 

Lure om jeg skal prøve å telle antal teiner vi kjøre forbi i mårå når det blir fisketur til havs.

Tenker det fort blir noen tusen teiner.

Er jo ellers livsfarlig å kjøre rundt langs land i mørke nå, med alt det som blir kasta ut.

http://www.fuel-flow.no

Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra  www.fuel-flow.no  

 

Link to post
Share on other sites

Martine29 skrev 28 minutter siden:

Særlig de som bruker 50 meter med flytetråd på 1o meters dybde. Og kvite små plastkanner. Disse er jo veldig lette å se når du kommer kjørende i 15 knop da...

Savner de Danske regler om skikkelige bøyer med flagg, som en tydelig ser, frem for dette klovne greie en bruker her.

http://www.fuel-flow.no

Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra  www.fuel-flow.no  

 

Link to post
Share on other sites

Å etter en tur rundt Eigerøy(Egersund) idag. Ja så er det kun å si, at jeg er sjokkert over hvor mye Idioter som er på sjøen med Teiner.

Sjøl midt i leien inn til byen ligger det Teiner. Å i alle smale passasjer hvor folk kjøre dag/natt, ja der ligger møkka.

 

Burde sette på propellkniv å bare kjøre gjennom hel møkka.

 

Får håpe det snart blir totalt forbud mot hummer fiske. Så kan folk jo glede seg over masse teiner hjemme i hagen, s

iden ingen vil kjøpe møkka.

 

PS: Var mye fiks idag. Sei/Lyr/Makrelll/Hest makrell å litt lange, alt fisket på Stang

http://www.fuel-flow.no

Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra  www.fuel-flow.no  

 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...