Spectrum Startet 22.September.2009 Del på Facebook Startet 22.September.2009 Fikk i dag endelig koblet til en turteller på min Johnson 1999 40hk 2t. Siden det ikke er ett direkte uttak for turteller så har jeg koblet det elektriske litt spesielt. Turtelleren viser hvertfall ett tall som øker ved pådrag men stopper ikke før på 8500RPM! Jeg vet at propellen min er alt for liten (derfor jeg kjøpte en turteller) så sånn sett så kan det vel stemme. Lyden som kommer fra motoren på dette turtallet minner nesten om en turtallssperre, bare ikke så markant. Tomgangsturtallet stemmer mer og ligger rundt 5-700RPM. Er det noen som vet om utenbordsmotorer faktisk klarer å komme opp på dette turtallet? Sitér dette innlegget Jarle Link to post
KenBjork Svart 22.September.2009 Del på Facebook Svart 22.September.2009 (redigert) Maks rpm varier noe fra motor til motor og merke til merke. Alt fra 4500-6000 så ca. Når du 8500rpm WOT så er det noe gæli ett sted, liten propp, kavitering, høy montering mm. Ser du denne linken: http://boat.no/asp/engines/show.asp?id=6904 En 1999 Johnson 40WRY har Max turtalls-område: 4500-5500 rpm WOT. Droll her på forumet, nevnte noe i en tråd jeg ikke husker hva var... men der nevnte han noe om ikke turtallsperre på eldre motorer og ett høyt turtall var mulig oppnåelig... teoretisk.. praktisk mulig... Droll kom inn Redigert 22.September.2009 av KenBjork (see edit history) Sitér dette innlegget Stålpropell på båten er som Alu-felger på bilen. Prosjekt: Reparasjon av karosseri-deler Mercury Optimax 115 Prosjekt: Oppussing Scand Dynamic 8600/9200 Link to post
Bernt Svart 22.September.2009 Del på Facebook Svart 22.September.2009 På siden av powerpacen kan det stå et nr som er 5800 da er det turtalsperre innebyget. Bernt Sitér dette innlegget Link to post
Spectrum Svart 22.September.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 22.September.2009 Takker for svar, men spørsmålet går vel da over til å bli: er disse tallene max RPM med optimal propell eller er det høyest mulig RPM for motoren uten noen for for motstand. Sitér dette innlegget Jarle Link to post
Droll Svart 22.September.2009 Del på Facebook Svart 22.September.2009 Fikk i dag endelig koblet til en turteller på min Johnson 1999 40hk 2t. Siden det ikke er ett direkte uttak for turteller så har jeg koblet det elektriske litt spesielt. Hva menes med "litt spesielt" ? Hva slags turteller er det du har ? og hvordan er den tilkoblet ? De fleste turtellere som brukes på utenbords motorer er koblet til statoren ( lade viklingene), de fleste turtellere er også laget slik at de kan tilpasses mange forskjellige typer motorer ( justerings hjul på baksiden ( 4, 6 ,8, 10, 12 eller 20 poler )). Turtelleren til din motor skal stilles inn på 12 poler ( 6 pulser pr omdreining ), dette gjelder hvis turtelleren er koblet til statoren . ( vil vise feil hvis den er feil justert ) Er det noen som vet om utenbordsmotorer faktisk klarer å komme opp på dette turtallet? Kommer litt an-på motorens konstruksjon, men under visse forhold ( alt for liten propell, Ingen sperre ) kan nok mange motorer klare å oppnå så høyt turtall.... er dog IKKE å anbefal på standard motorer . Er utenbords motorer som kan ( og SKAL ) oppnå endel høyere turtall, er dog ikke til "vanlig" bruk ... hva med 160 hk ved 11500 rpm for en 700 kubikks 4 sylindret 2-takter ... Arne Kjetil Sitér dette innlegget Deler søkes... Link to post
Spectrum Svart 22.September.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 22.September.2009 Litt vanskelig å forklare hvordan jeg har koblet det inne i motoren men jeg har brukt pulsene fra "AC lighting" kablene. Turtelleren er egentlig for bil og dermed 4t. Siden motoren er 2syl 2t så tenkte jeg at den ga 2 pulser pr omdreining. En 4syl 4t ville vel gitt det samme derfor stilte jeg inn turtelleren på 4 syl. Nå er ikke jeg noen motor ekspert men hvor har du 6 pulser pr. omdreining fra. Trodde at en 2t motor fikk 1 puls pr. sylinder pr omdreining? og en 4t motor fikk 1 puls pr sylinder pr 2 omdreininger? Sitér dette innlegget Jarle Link to post
Honduras Svart 22.September.2009 Del på Facebook Svart 22.September.2009 Nå blander du "pulsen" fra tenningen, med "pulsen" fra ladeviklingene. To forskjellige ting som ikke har noe med hverandre å gjøre. Droll kan sikkert gi mer presis informasjon. Legg ut ett bilde av likeretter eller den "elektriske siden" av motoren din, så får du sikkert ett tips om hvor du skal koble deg inn. Sitér dette innlegget * Prosjekt Glen-L Squirt * Prosjekt Lagringsstativ påhengsmotor * Prosjekt 4 fot vugge Link to post
Spectrum Svart 22.September.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 22.September.2009 (redigert) Stemmer nok det. Tenkte at de sikkert var "giret"likt men tokk trolig feil. her er ett bilde jeg tokk tidligere i dag, er det for dårlig aå skal jeg ta ett nytt med ett annet kamera i morgen. Ledningene oppe til høyre er AC lighting tilkoblingene jeg har brukt i dag. de jeg holder er ledninger som kommer innenifra motoren ett sted og videre til bl.a. fordeleren->tennpluggene og til kill switchen. BTW: fin båt Honduras - ikke mange glen-l i norge tør jeg påstå Redigert 22.September.2009 av Spectrum (see edit history) Sitér dette innlegget Jarle Link to post
Droll Svart 22.September.2009 Del på Facebook Svart 22.September.2009 Litt vanskelig å forklare hvordan jeg har koblet det inne i motoren men jeg har brukt pulsene fra "AC lighting" kablene. Turtelleren er egentlig for bil og dermed 4t. Siden motoren er 2syl 2t så tenkte jeg at den ga 2 pulser pr omdreining. En 4syl 4t ville vel gitt det samme derfor stilte jeg inn turtelleren på 4 syl. Du er inne på noe, men det er endel sammenblandinger....... Du er inne på noe riktig her... 4 syl 4-takt = 2 pulser pr omdreiing. "jeg har brukt pulsene fra "AC lighting" kablene" For å ta dette litt videre.... du har hentet signalet ifra LADE kretsen ( statoren ), den har ingenting med antall sylindere på motoren ( samme lade spole kan brukes på flere modeller ( 3, 4, 6 sylindere ). Din stator gir 6 pulser pr omdreining, dra det over til tankegangen din.... 6 pulser pr omdreining = en 12 sylinderet 4-taktsmotor. Koble signal kabelen ifra turtellere inn på AC siden av ladespolen ( EN av AC ledningene ) ( blir FØR en eventuell likeretter ) Juster turtelleren til 12 sylindere ( 4-takt ) Teorien tilsier at turtellere nå burde vise riktig turtall, men vil IKKE garantere resultatet da turtelleren egentlig er laget for en bil ( turtelleren jeg har i båten kan kobles til både utenbordsmotorer ( ladespolen ) og innenbords 4-takts bensin motorer ( tilkobling til coil ), så det er mulig å bruke signalet på begge måter hvis turteleren er laget for det . Dagens motor er en 6 sylindret Mercury, 12 poler/6 pulser ( er bare en tilfeldighet at det er samme antall pulser hvis tilkoblet tenning... Forrige motor var en Johnson V4 motor, her var turtelleren tilkoblet tenninga ( var med stifter og fordeler )... 4 pulser pr omdreining er det samme som på en 8 sylindret 4-takter.. Arne Kjetil Sitér dette innlegget Deler søkes... Link to post
Spectrum Svart 22.September.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 22.September.2009 (redigert) bra jeg ikke var helt på jordet da :) Da blir vel det neste å finne en ny turteller, siden den digitale fra biltema bare støtter opp til 8 syl. Men har likevel en komentar: hvor har du 6 pulser fra? noe du bare vet :) ? Så tenker jeg litt mer på det matematiske. Hvis her har stilt den inn på 2 pulser pr omdreining men motoren gir 6 skulle ikke det da tilsi at turtelleren regner 3 ganger for høyt? Hvis det stemmer så er det egentlige turtallet mitt litt under 3000 noe jeg syntes høres helt feil ut. Ved 3 pulser vil den falle ned på et noe mer fornuftig tall 5700... Redigert 22.September.2009 av Spectrum (see edit history) Sitér dette innlegget Jarle Link to post
Droll Svart 22.September.2009 Del på Facebook Svart 22.September.2009 hvor har du 6 pulser fra? noe du bare vet :) ? Jupp Alternator = stator = ladespole . Så tenker jeg litt mer på det matematiske. Hvis her har stilt den inn på 2 pulser pr omdreining men motoren gir 6 skulle ikke det da tilsi at turtelleren regner 3 ganger for høyt?Hvis det stemmer så er det egentlige turtallet mitt litt under 3000 noe jeg syntes høres helt feil ut. Kan være missvisning pga du bruker en bil turteller ( feil type signal ), kan også være et problem med hvordan du har koblet signal ledningen ( er det likeretter på motoren ? er denne eventuelt tilkoblet batteriet ? hvordan er turtellerens minus koble i henhold til motorens minus ( gods ). Arne Kjetil Sitér dette innlegget Deler søkes... Link to post
Spectrum Svart 22.September.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 22.September.2009 Ikke få haka ut av ledd nå, men her er hvordan jeg har koblet det i øyeblikket. Alternativet mitt var å lage en likeretter for så å kunne koble + og minus rett til batteriet, men jeg er usikker på hvor sundt dette er for bateriet. de er vel ganske følsomme når det kommer til frekvens åg spenning ved lading. Grunnen til at jeg har koblet det slik er at jeg la merke til at signal kabelen fra turtelleren tydelig vis skal ha en puls fra den positive lederen. Kjører derfor positiv fra batteriet gjennom ladespolen for å få den til å "kutte opp" signalet.... må si jeg var litt skeptisk til om batteri, motor eller turteller kom til å gå til helv.... men funka som bare det Sitér dette innlegget Jarle Link to post
Droll Svart 22.September.2009 Del på Facebook Svart 22.September.2009 Ikke få haka ut av ledd nå, men her er hvordan jeg har koblet det i øyeblikket. Kan skjønne hvorfor du får så ukurrante tall her Skal kobles slik, tror ikke batteri og turteller har direkte godt av å bli foret med AC. Arne Kjetil Sitér dette innlegget Deler søkes... Link to post
Spectrum Svart 22.September.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 22.September.2009 det var sånn jeg tenkte før jeg testa det andre. For kodde sammen en likeretter i morgen og se hvilke tall som kommer opp da takker for alle svar Sitér dette innlegget Jarle Link to post
Bernt Svart 22.September.2009 Del på Facebook Svart 22.September.2009 Du skal bruke gul med grå strek Bernt Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.