fredde1972 Startet 25.September.2009 Del på Facebook Startet 25.September.2009 Lurer på å forsterke noen ribber i trebåten innvendig med noen kobberbånd som jeg fester med gjennomgående bolter i rustfritt stål. Boltene blir proppet på utsiden og kommer således ikke direkte i kontakt med vannet. Vil jeg få problemer med galvanisk korrosjon her?? Sitér dette innlegget Link to post
Wasco Svart 25.September.2009 Del på Facebook Svart 25.September.2009 Teorien omkring dette er at edlere metall vil tære på mindre edelt metall. Jeg har hatt en del diskusjoner omkring dette emnet, og det finnes selvsagt mange teorier og meninger. I ditt tilfelle blir det jo en spenning mellom det edle kobberbåndet og de galvaniserte boltene. Selv om de ikke kommer i direkte kontakt med vannet, vil alikevell den delen av ribbene som er under vann, trutne og derfor være fuktige Sitér dette innlegget Hils på Sophie Mitt prosjekt Link to post
fredde1972 Svart 25.September.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 25.September.2009 Ok, så rustfrie bånd sammen med rustfrie skruer er en bedre løsning selv om jeg ikke helt kan garantere at legeringene er like?? Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 25.September.2009 Del på Facebook Svart 25.September.2009 ja Sitér dette innlegget Link to post
Sjeldenutpå Svart 25.September.2009 Del på Facebook Svart 25.September.2009 Ikkje bruk rustfritt ! ! Bruk syrefast Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
Wasco Svart 25.September.2009 Del på Facebook Svart 25.September.2009 Ja, det er viktig å bruke syrefast og ikke "rustfritt" Selv om det heter rustfritt, vil dette begynne å ruste i kontakt med saltvann Sitér dette innlegget Hils på Sophie Mitt prosjekt Link to post
fredde1972 Svart 25.September.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 25.September.2009 ok, det er notert... takk :) Sitér dette innlegget Link to post
Wasco Svart 25.September.2009 Del på Facebook Svart 25.September.2009 Håper du tar noen bilder og deler med oss etter hvert... Sitér dette innlegget Hils på Sophie Mitt prosjekt Link to post
fredde1972 Svart 25.September.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 25.September.2009 Ja det kommer i prosjekt tråden etterhvert :) Sitér dette innlegget Link to post
olews Svart 25.September.2009 Del på Facebook Svart 25.September.2009 Kjappt tillegg, syrefast bør være i kvaliteten 304 eller 316. Sjekk om et av disse tallene står på pakka så burde du være på sikre siden. Når det gjelder galvanisk tæring så er ikke syrefast står helt det samme som jern og rustfritt. Dette må man slå opp i boka og sjekke, men forskjellige metaller spiser fort hverandre opp om man ikke er påpasselig. Plast er tingen ! Ole Sitér dette innlegget Ole S/Y Algol Link to post
Hulda Svart 25.September.2009 Del på Facebook Svart 25.September.2009 Kjappt tillegg,syrefast bør være i kvaliteten 304 eller 316. Sjekk om et av disse tallene står på pakka så burde du være på sikre siden. Ole Bare en liten korreksjon. AISI 304 faller ikke inn under betegnelsen 'syrefast, det gjør kun rustfrie stål som inneholder mer enn ca. 2% molybden. Denne serien starter for austenittiske stål med AISI 316. Tilsvarende skruer vil ha betegnelsen A4. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.