Jump to content

Kan treverk under shipolin oljebehandles?


Sande (exSkjælø)

Recommended Posts

Ja på samme måte som D2 kan brukes oppå det meste.. men hva er hensikten med å ha en olje som ser ut som lakk, oppfører seg som lakk og eneste større differanse er at den er mindre motstandsdyktig enn lakk. Er det frykten for senere vedlikehold? Utgangspunktet for edelolja er jo at man har fylt virket med D1 i forkant av å legge edelolje. Er det ikke da like greit å lakke?

 

Hadde vært fint å høre av de av dere som benytter dette produktet hvilke yttligere egenskaper dette produktet har.

Link to post
Share on other sites

Er det mykt og fleksibelt slik som Owatrol oljene er, følger det treverket bedre enn en lakk slik at sprekker og flassing unngås i større grad. Ulempen er naturligvis slitestyrken, men her må man nesten bare vurdere hvilke egenskaper man har mest behov for. Edeloljen er vel sånn sett et sted mellom D2 og lakk, dvs man nærmer seg lakkens egenskaper men har fortsatt en del av fleksibiliteten i behold...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Det jeg har hørt, og som er blitt hevdet av de fleste trebåteiere er at D2 er mer elastisk en lakk.

 

D2'n kjenner jeg godt :flag: , den er myk, elastisk til en viss grad, lett å revne, har tilnærmet null UV filter og på varme sommerdager kan du, dersom du er uheldig, klare å rive av hele oljefilmen på dollbordet bare ved å vri foten. Fordelen med D2 er at den kommer av så lett som bare det når man skraper den av. Baksiden er at du må på med så innmari mange strøk for å opprettholde en viss form for 'lakkfilm'. Syntes dessuten at det blir mer dødlakk med D2 enn med vanlig lakk ved overvintring i kaldt telt.

 

De tilfellene jeg har observert av Edeloljen er jo mye mer "lakk-aktig" en D2'n, ørten ganger hardere, og lakk finish, men jeg er usikker på sol filtrering (UV) og hvordan den brenner opp i forhold til lakk. Har heller ikke hørt noen snakke om hvordan den er å skrape av.

 

Mvh

Champagne

Link to post
Share on other sites

  • 5 måneder senere...
Spørsmålet er da HVA en kan bruke som toppstrøk på linolje behandlet trevirke.

(Vekker til live denne tråden igjen da vi er i gang med jolla til Sandefjord.)

 

Spørsmålet mitt er litt motsatt av Wasco sitt. Hva kan jeg bruke under shipolin i tillegg til primer? Jolla pusses nå helt ned, den skal hvitmales med Shipolin og få ny bunnsmøring. Jollen har ligget på land lenge nå og jeg klør i fingrene etter å sause den godt inn med allslags godstoffer for riktig å mette treverket.

 

Er det virkelig så at jeg anbefales å ikke mette treverket med noe olje fordi det kan skape reaksjon med Shipolin?

Link to post
Share on other sites

Jeg ville ikke hatt noen betenkeligheter med å mette med Owatrol D1 før Shipolinen. Men jeg ville tørket vekk alt Owatrol som ikke trekker inn, og latt dette tørke en ukes tid før Shipolinen kommer på.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

  • 11 år senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...